HeavyM Postad 29 Juli , 2008 Rapport Postad 29 Juli , 2008 Har läst och lärt på pokerforum sedan en tid tillbaka. Nu skulle jag emellertid behöva lite hjälp med ett turnbeslut jag ställdes inför ett par dagar tillbaka. Har ingen handhistorik över aktuell situation men hoppas att det ändå ska vara möjligt att förstå. Jag sitter med 98 i spader, slår upp en standardraise på 4*bb från positionen innan knappen (kommer inte ihåg vad den kallas) och får syn av spelaren på knappen. Floppen visar 10 7 2 där de två sistnämnda är i spader. Således en flopp där jag kan tänka mig att stoppa in stacken. Jag contbettar nära pottens storlek och min motspelare synar. Turn visar sedan en till tvåa. Jag bombar vidare, fullt medveten om att min hand försämrats. Spelaren jag möter (jag efterfrågar förvisso någon slags generell tanke oavsett fiende men ändå) är inte så bra och sitter precis som jag med fullt svenska spel-inköp väljer att höja mitt turnbet. Vad borde jag göra då? Mina pokerfärdigheter är synnerligen blygsamma (uppenbart anyone?) varför jag kanske glömt någon information som är nödvändig för att ta ett bra beslut. Men det huvudsakliga bryderiet är alltså vad man bör göra med ett starkt drag på en parad bräda oop. Citera
Park Postad 29 Juli , 2008 Rapport Postad 29 Juli , 2008 Hur mycket höjde han? Vilken nivå handlar det om (antar någon av de lägre)? edit Har du någon read på honom? Citera
Arnan Postad 29 Juli , 2008 Rapport Postad 29 Juli , 2008 Har läst och lärt på pokerforum sedan en tid tillbaka. Nu skulle jag emellertid behöva lite hjälp med ett turnbeslut jag ställdes inför ett par dagar tillbaka. Har ingen handhistorik över aktuell situation men hoppas att det ändå ska vara möjligt att förstå. Jag sitter med 98 i spader, slår upp en standardraise på 4*bb från positionen innan knappen (kommer inte ihåg vad den kallas) och får syn av spelaren på knappen. Floppen visar 10 7 2 där de två sistnämnda är i spader. Således en flopp där jag kan tänka mig att stoppa in stacken. Jag contbettar nära pottens storlek och min motspelare synar. Turn visar sedan en till tvåa. Jag bombar vidare, fullt medveten om att min hand försämrats. Spelaren jag möter (jag efterfrågar förvisso någon slags generell tanke oavsett fiende men ändå) är inte så bra och sitter precis som jag med fullt svenska spel-inköp väljer att höja mitt turnbet. Vad borde jag göra då? Mina pokerfärdigheter är synnerligen blygsamma (uppenbart anyone?) varför jag kanske glömt någon information som är nödvändig för att ta ett bra beslut. Men det huvudsakliga bryderiet är alltså vad man bör göra med ett starkt drag på en parad bräda oop. Nivå ? Stacks ? Hur mkt beta du flop/turn hur mkt slog han om till osv. All sån information behövs för att dra ett beslut Citera
HeavyM Postad 29 Juli , 2008 Författare Rapport Postad 29 Juli , 2008 Vill minnas att jag bettade kring 95 i ca 110 och att han höjde till dryga 250. Nivån är 2.5/5. Citera
Park Postad 29 Juli , 2008 Rapport Postad 29 Juli , 2008 Hade ni fulla stacks på 2.5/5 (dvs 1000sek)? Citera
DocLame Postad 29 Juli , 2008 Rapport Postad 29 Juli , 2008 Det är imho näst intill omöjligt att svara generellt. En read på fi hade varit guld värd. Tenderar han att spela så med monster (d.v.s. kåk i detta fall) eller kan han ofta ha t.ex. tvåpar/triss eller bluff? Hur vek är han? Tror vi att det är troligt att fi har kåken så viker vi förstås, eftersom vi drar dött. Under förutsättning att han inte har kåken, och att vi båda sitter med fulla stackar, så har vi gott och väl odds att syna med vårt starka drag. Problemet är att om han ändå har kåken så måste vi i så fall stacka av på river om vi träffar, och om han inte har kåken så vet vi inte om han betalar av om vi träffar. Därför skulle jag, om jag bedömde det som mindre troligt att han har kåken, överväga att stoppa in allt redan nu. Han måste i så fall lägga en hel del händer, och synar han med något sämre än kåk så har vi ändå 12-15 outs för ca 30% equity i potten. Citera
HeavyM Postad 29 Juli , 2008 Författare Rapport Postad 29 Juli , 2008 Ok, stort tack för svaret! Vad gäller reads så var det närmast obefintliga. Har sett fienden limpa KQs från knappen och syna en shortstack-push med AA. Han spelar ett bord och en 100 kronors sit & go. Jag valde i alla fall det kanske sämsta alternativet och synade. River visade en röd knekt. Hur går jag vidare härifrån? Är det bara in med pengarna i och med att jag med floppsynen bestämmer att han inte floppat ett set? Som skrivet är det fulla inköp. Citera
DocLame Postad 29 Juli , 2008 Rapport Postad 29 Juli , 2008 Du träffade ju ditt drag på bästa möjliga vis (hade du istället träffat flushen kunde ju fi haft högre flush nu) så du måste beta nu på river. Jag hade nog helt enkelt ställt in. Eftersom du synade turn måste du spela på att du leder nu, och du kan då inte checka river och ta risken att han checkar bakom med tvåpar som han kanske skulle synat med om du betade. Du måste ju ändå syna om han ställer in efter check från dig. Har han ingenting får du inte ut något mer av honom ändå, men då slipper du visa handen när han viker mot din bet, och det är ju också värt något. Citera
Crazyman18 Postad 12 Augusti , 2008 Rapport Postad 12 Augusti , 2008 Av egna erfarenheter på svenska spel och en hyfsad read på att han inte sitter med kåk så hade jag inte kunnat lägga den handen. Färg och stegdrag på svenskaspel sitter säkerligen 90% av gångerna. Testa reraise eller all in så kanske du tar potten redan på turn. Citera
AdslVerbe Postad 12 Augusti , 2008 Rapport Postad 12 Augusti , 2008 Av egna erfarenheter på svenska spel och en hyfsad read på att han inte sitter med kåk så hade jag inte kunnat lägga den handen. Färg och stegdrag på svenskaspel sitter säkerligen 90% av gångerna. Citera
Sideshow Postad 12 Augusti , 2008 Rapport Postad 12 Augusti , 2008 Check-raisa turn och syna push med 0% vinstchans mot hans set. Citera
Recommended Posts