Gå till innehåll

Recommended Posts

Kommit till bordet ganska nyss och har ingen note eller read på fi. Sitter med QQ, vad gör vi?

 

 

TEXAS_HOLDEM, NO_LIMIT, P4-72548788-74

played at "Buffalo" for USD RM from 2008-07-21 10:26 until 2008-07-21 10:27

Seat 2: WooooTe ($410 in chips)

Seat 3: kuiqaw20K ($685.10 in chips)

Seat 4: btrTRYnxtTme ($400 in chips)

Seat 8: HERO ($372.50 in chips)

Seat 9: Hulios ($396 in chips)

ANTES/BLINDS

Hulios posts blind ($2), WooooTe posts blind ($4).

 

PRE-FLOP

kuiqaw20K folds, btrTRYnxtTme bets $14, HERO bets $40, Hulios folds, WooooTe folds, btrTRYnxtTme bets $111, HERO??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske är för tight men känns som att vi bara får syn av bättre händer och kanske kanske AK om vi trycker här.

 

Push. Jag ser inte varför han inte skulle kunna ha AQ eller JJ här. Även om han bara kan ha AK eller JJ+ så är det nog fortfarande profitabelt (inte säker på matten där iof) med pengarna i potten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Push. Jag ser inte varför han inte skulle kunna ha AQ eller JJ här. Även om han bara kan ha AK eller JJ+ så är det nog fortfarande profitabelt (inte säker på matten där iof) med pengarna i potten.

 

Det kan väl knappast vara profitabelt om han bara kan ha AK, JJ+.

Vi kan ju givetvis ha FE mot AQ och dylikt men rangen han synar med bör ju vara snävare så tror vi i stort sett får syn av bättre händer och att det är ev- och folda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte du behöver lyssna på alla aggrolirare. Du känner inte Fi och har investerat 40 i potten. Han fyrbetar dig oop och utan read tycker jag vi kan vika QQ pre. Ofta 50/50 som bäst. Annars tar du syn och degar in på ofarlig flop, jag är inte alls förtjust i all in pre för stacks.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte behöver lyssna på alla aggrotomtar. Du känner inte Fi och har investerat 40 i potten. Han fyrbetar dig oop och utan read tycker jag vi kan vika QQ pre. Ofta 50/50 som bäst. Annars tar du syn och degar in på ofarlig flop, jag är inte alls förtjust i all in pre för stacks.

 

hu4rollz

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte du behöver lyssna på alla aggrolirare. Du känner inte Fi och har investerat 40 i potten. Han fyrbetar dig oop och utan read tycker jag vi kan vika QQ pre. Ofta 50/50 som bäst. Annars tar du syn och degar in på ofarlig flop, jag är inte alls förtjust i all in pre för stacks.

 

Va? Du ska alltså vika QQ pre efter att ha 4bettat för att killen var oop pre? Att han är oop talar väll ännu mer för att han skulle 4betta mer händer istället för att syna. Hade han varit i pos och ändå 4bettar hade jag blivit mer orolig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man viker QQ här gör man det då för att hela hans range är KK+ och kanske AK? Jag förstår inte hur man kan spela NL400 och se det som ett alternativ att vika pre.

 

Sen håller inte argumentet att han bara synar med bättre hand eller AK för om vi skulle pusha här så kommer han vika en ganska stor del av gångerna och då plockar vi upp 157. Så med alla dom pengarna i potten måste man pusha eller ev. pusha flop (vilket jag tycker är rätt kallt). Så att vika här utan reads är katastrof.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lyssna inte på fold nitarna. Om ni gör sådana bra reads och viker QQ hela tiden för han måste ha KK+, då borde ni spela skyhögt med sådana prick reads.

 

Om du inte har super read på FI så finns inte fold preflop.

 

 

(utgår även ifrån att du har en bra rulle, är det 100% br är det en annan sak)

 

edit: Nl400 är skapligt mycket mer aggressivare, så det gör QQ till nöten preflop i princip.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan väl knappast vara profitabelt om han bara kan ha AK, JJ+.

Vi kan ju givetvis ha FE mot AQ och dylikt men rangen han synar med bör ju vara snävare så tror vi i stort sett får syn av bättre händer och att det är ev- och folda.

 

Hur kan han bara ha JJ+,AK?

 

Börjar bli roligt detta :-D

 

Nog om detta, du har fått riktigt bra råd här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, fold är garanterat ev- här.

 

Spelarna på NL400 lär göra det där med så många händer att du kommer vinna den redan saftiga potten redan där massa gånger, och dessutom få syn av händer du slår då och då. Push it baby!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, hur kan en eventuell range se ut för en okänd fi? Kan ju säga att jag väldigt sällan hamnat allin pre mot en hand sämre än AK på NL400

 

För det första så ska du INTE spela nl400 när du frågar sådär.

Bör räcka med ett sånt svar. Kommer nog bespara dig en hel del $

 

 

edit: inte för att vara dryg, men läs vad du skrev.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni måste ju tänka på fler nivåer än så,

 

-Vad har jag för read på honom? Loose, Tight, även Dålig/Bra spelare. (Finns både bra tighta spelare och loosea spelare så det ena utesluter in det andra)

-Vad har Fi för uppfattning om dig, kan tänka mig att en bra spelare kan göra den raisen till 111$ med tom så sunkiga händer som A8off om han uppfattar dig som en Loose spelare. Och i det fallet släpper han handen om du degar in.

 

I ett fall som detta när du är osäker om FI, hade jag rekomenderat syn och dega på en A och K fri flop. Får du syn lär du ju få en uppfattning vad han är för typ av spelare och kan göra bättre beslut i framtiden. Om du foldar sitter du ju kvar med nolluppfattning om honom och han kan fortsätta att spela ut dig.

 

Lär er spela postflop! Man blir inte bra genom att jämt skjuta din degen preflop. Klart finns ev+ situationer preflop å, men dina motståndare lär göra fler misstag postflop om du är duktig där. (Dvs, det finns pengar att tjäna postflop)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni måste ju tänka på fler nivåer än så,

 

-Vad har jag för read på honom? Loose, Tight, även Dålig/Bra spelare. (Finns både bra tighta spelare och loosea spelare så det ena utesluter in det andra)

-Vad har Fi för uppfattning om dig, kan tänka mig att en bra spelare kan göra den raisen till 111$ med tom så sunkiga händer som A8off om han uppfattar dig som en Loose spelare. Och i det fallet släpper han handen om du degar in.

 

I ett fall som detta när du är osäker om FI, hade jag rekomenderat syn och dega på en A och K fri flop. Får du syn lär du ju få en uppfattning vad han är för typ av spelare och kan göra bättre beslut i framtiden. Om du foldar sitter du ju kvar med nolluppfattning om honom och han kan fortsätta att spela ut dig.

 

Lär er spela postflop! Man blir inte bra genom att jämt skjuta din degen preflop. Klart finns ev+ situationer preflop å, men dina motståndare lär göra fler misstag postflop om du är duktig där. (Dvs, det finns pengar att tjäna postflop)

 

1. Det är första handen på bordet dvs inga reads.

2.Det är första handen på bordet dvs ingen history.

 

3. Att stoppa in över 1/4 av stacken pre och sen vika om det kommer A/K är rätt kallt. Varför kan han inte 4bet bluffa och då kommer han garanterat beta en A/K hög bräda.

4. Att spela postflop när du kallsynat ett 4bet när ni båda har lite drygt ett pottbet kvar? Spelar du mkt postflop med 8bb i en mtt också?

Om du ska spela ut din motståndare postflop som du beskriver ska d ju inte 3betta öht isf.

 

Visst han kan ha oss krossad men oftast viker Fi och vi plockar upp en rätt stor pott utan showdown. Om han synar så gör han nog det med JJ+ eller AK. Men av det jag sett är det många som 4bettar och sen kör med mkt sämre än AK och JJ efter att ha 4bettat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hu4rollz

 

Hm antar att det är ett uttryck du snappat upp från 2+2 eller dreamhack. Tycker nog man kan balansera upp ett onlinespel med en fold eller syn och inte alltid skjuta in allt pre.

 

Va? Du ska alltså vika QQ pre efter att ha 4bettat för att killen var oop pre? Att han är oop talar väll ännu mer för att han skulle 4betta mer händer istället för att syna. Hade han varit i pos och ändå 4bettar hade jag blivit mer orolig.

 

Ja men vad gör vi om vi synar och han ställer direkt på flop med A,K,J,10? Självklart kan vi vika QQ pre. Spelet handlar om mer än att skyffla in pre med QQ eller inte, hero verkar ju inte direkt säker här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni måste ju tänka på fler nivåer än så,

 

Inte om det är oexploterbart

 

I ett fall som detta när du är osäker om FI, hade jag rekomenderat syn och dega på en A och K fri flop. Får du syn lär du ju få en uppfattning vad han är för typ av spelare och kan göra bättre beslut i framtiden. Om du foldar sitter du ju kvar med nolluppfattning om honom och han kan fortsätta att spela ut dig.

 

Eller så möter du spelaren aldrig igen. Vi foldar inte för att det finns ett beslut som är mer +$EV, inte för att vi kommer sakna information i framtiden.

 

Lär er spela postflop! Man blir inte bra genom att jämt skjuta din degen preflop. Klart finns ev+ situationer preflop å, men dina motståndare lär göra fler misstag postflop om du är duktig där. (Dvs, det finns pengar att tjäna postflop)

 

Om du har ett +$EV beslut preflop, ta det! Att försöka "spela ut" alla efter floppen känns ju så löjligt med de jättesmå effektiva stackar i relation till potten ni har kvar.

 

Japp, fold är garanterat ev- här.

 

Fold kan aldrig vara -$EV, men det kan kanske betyda att du missar ett läge som är +$EV.

 

svårt läge. har du en riktig rulle så hade jag nog inte lagt här. det är trots allt 2-4 och man kan mycket möjligt få omslag med sämre händer än QQ.

 

Spelar ingen roll om han har rulle eller inte. Om han nu skottar så ska han inte säga nej till +$EV lägen, snarare tvärtom, eftersom nivån är högre än ens vanliga nivå borde spelarna vara bättre och +$EV sitationer ovanligare, alltså tyder det bara mer på att dega.

 

Lyssna inte på fold nitarna. Om ni gör sådana bra reads och viker QQ hela tiden för han måste ha KK+, då borde ni spela skyhögt med sådana prick reads.

 

Om du inte har super read på FI så finns inte fold preflop.

 

 

(utgår även ifrån att du har en bra rulle, är det 100% br är det en annan sak)

 

edit: Nl400 är skapligt mycket mer aggressivare, så det gör QQ till nöten preflop i princip.

 

Allt utom rullesnacket stämmer bra i det här inlägget =)

 

Jag tycker inte du behöver lyssna på alla aggrolirare1. Du känner inte Fi och har investerat 40 i potten2. Han fyrbetar dig oop3 och utan read tycker jag vi kan vika QQ pre4. Ofta 50/50 som bäst5. Annars tar du syn och degar in på ofarlig flop6, jag är inte alls förtjust i all in pre för stacks.7

 

1. Det är sen länge känt att det i nästan alla games är optimalt att åtminstone vara hyffsat aggro.

2. Snälla, sluta snacka om hur mycket folk har investerat! Det känns som att man behöver säga till folk i alla trådar om det här. DET SPELAR INGEN ROLL HUR MYCKET DU HAR INVESTERAT I POTTEN! Att han "inte känner fi" gör det bara till en ännu enklare shove.

3. Att han sitter oop borde göra att han fyrbetar fler händer eftersom det är svårt att spela profitabelt postflop ur pos mot 3bet pre.

4. Man ska ha sick read för att vika QQ pre här. Se slutet av punkt 2.

5. Om det är en sk 50/50* så tar vi jättegärna den av den enkla anledningen att det ligger massor med pengar i potten.

6. Lägg gärna upp en tabell över vilka floppar du degar och vilka du foldar och mot vilka händer det är mer +$EV än att dega in pre.

7. Som cosmo vill jag också lira HU. Gärna 4bb djupt eller så.

 

För alla er som menar att han bara synar med JJ+, AK+ eller ännu snävare. Det är skitbra för oss så länge han fyrbetar hyffsat light, eftersom hans 4-betsfoldrange är stor i förhållande till hans 4-betssynrange, alltså kommer vi få potten utan showdown ofta pre.

 

*(ingen hand är 50/50 mot QQ, men en specifik range kan vara 50-50 mot en hand/range)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...