Gå till innehåll

Är riverbettet EV+ eller EV-  

45 medlemmar har röstat

1. 1. Är riverbettet EV+ eller EV-

• EV+
      9
    • EV-
      36

Recommended Posts

Postad

Denna hand har diskuterats väldigt hårt på annat forum och nästan gått över till pajkastning.

Vad anser ni, är Heroes move på river EV+ eller EV-

Utgå från ett random spel utan reads.

2.50/5.00 Texas Hold'em (No Limit) - 2008-07-16 02:10:58

Diana Turbo 3 (Vanlig/Cash Game)

Plats 1: Yvoone (648.19)

Plats 2: qwsmider (517.60)

Plats 3: Hero (516.10)

Plats 4: pemiem (664.01)

Plats 5: GundeSvan (878.16)

qwsmider lägg LM 2.50

Hero lägg SM 5.00

** Giv **

Yvoone [N/A, N/A]

qwsmider [N/A, N/A]

Hero [6s, 4s]

pemiem [N/A, N/A]

GundeSvan [N/A, N/A]

*** Bet Runda 1 ***

pemiem Lägg

GundeSvan Höj till 20.00

Yvoone Lägg

qwsmider Syna 20.00

Hero Syna 20.00

*** Flop(Board): *** : [Ds, Es, 2h]

*** Bet Runda 2 ***

qwsmider Passa

Hero Passa

GundeSvan Passa

*** Turn(Board): *** : [Ds, Es, 2h, 3h]

*** Bet Runda 3 ***

qwsmider Satsa 25.00

Hero Höj till 80.00

GundeSvan Syna 80.00

qwsmider Syna 80.00

*** River(Board): *** : [Ds, Es, 2h, 3h, Knk]

*** Bet Runda 4 ***

qwsmider Passa

Hero Satsa 190.00

Postad

*** Turn(Board): *** : [Ds, Es, 2h, 3h]

*** Bet Runda 3 ***

qwsmider Satsa 25.00

Hero Höj till 80.00

GundeSvan Syna 80.00

qwsmider Syna 80.00

Är inte det här fel? Qwsmider ska väl bara syna 55kr och inte 80kr som det står?

Postad
Är inte det här fel? Qwsmider ska väl bara syna 55kr och inte 80kr som det står?

Det står så i SVS's HH's

Jag tycker nog inte att riverbluffen är speciellt bra.

Tror att många kan hitta syn med nå skumt 2par eller esset.

Postad

Ni verkar hittills vara enliga om att Hero gör fel som bettar på river.

Hero argument för att river bettet är EV+ är för att hans spel genom hela handen reppar att Hero har monsterhand på river vilket gör att motståndare tvingas vika Qx och Ax händer.

Att motståndarna sitter på Stege, Set och 2 par anser Hero vara "orimligt".

Ingen som håller med Hero om detta?

Postad

Hero argument för att river bettet är EV+ är för att hans spel genom hela handen reppar att Hero har monsterhand ?

I mina tankar så undrar jag vilket monster då?

1. AQ/AK? Borde du höjt pre med i så fall.

2. Träffat lågt set på flopp? Borde du betat för att skydda din hand mot färgdraget och för att du vill bygga pott.

3. AA/KK/QQ/JJ? Se punkt 1.

4. Träffat tvåpar på turn? Vilken av de händer synar du pre med?

5. Satt stegen (KT) på river? Kanske eventuellt mycket kanske.

6. Ett svagt A? Kanske.

7. Missat färgdrag? Kan vara så.

8. Satt settet på turn? Kan vara.

Väger man sen ihop dessa argument för en "monsterhand" så synar jag nog med rätt mkt som jag har träff på plus en del högre PP. Definitivt Ax.

Tycker att Fi genom att han synar din raise på turn talar om att han gillar sin hand rätt mkt.

Men det är bara hur jag hade resonerat och kommit fram till ett beslut.

EDIT: Dessutom får jag dryga 2,5x på en syn.

EDIT2: Finns ju bättre lägen att bluffa på än i en trevägspott där bägge synat din raise på turn, tycker i alla fall jag. Du har ju petat in 100 sek i potten och riskerar ytterligare 190 för att vinna 300 vilket inte ger dig speciellt bra odds i mina ögon iaf.

Postad

Hero argument för att river bettet är EV+ är för att hans spel genom hela handen reppar att Hero har monsterhand på river vilket gör att motståndare tvingas vika Qx och Ax händer.

Har du någon read på dom som säger att de är kapabla att folda då?

Det går ju inte att betta rivern mot folk som sitter och synar med A3, Q8, KK etc.

Det ser ju faktiskt inte ut som om någon av dina Fi sitter på något bra iaf.

Postad
Har du någon read på dom som säger att de är kapabla att folda då?

Det går ju inte att betta rivern mot folk som sitter och synar med A3, Q8, KK etc.

Som sagt, diskussionen är utifrån en random hand med noll reads.

Det är möjligt att det ser ut så men är det tillräckligt möjligt för att motivera en 190:- bet på river?

Postad

Heh, eftersom jag tydligen var medlem här och just dragit ett allmänt långfinger åt forumet handen postades i, tänkte jag det var lika bra att hoppa in. Asså, karln som startar tråden är mest pissig och vill bara bevisa en poäng eller nåt.

Hursomhelst, handen enligt heros ögon.

Allmänt: Hero valubettar allt han kommer över typ, och är den enda vid bordet som gillar värde tror jag. Motståndarna är random SvS low-spelare (Läs: Rättar sig i leden och låter hero bestämma det mesta).

- Hatar preflopsynen. Fold > Raise. Men är man på mongo-humör så är man.

- Gillar inte floppen sådär skitmycket, så checken känns berättigad. Finns för mycket som aggressorn shovar och vill inte gå broke med ett lågt färgdrag här. Visserligen bara typ 100bb deep, men njäh.

- Turn: Jaha, här sitter vi med färgdrag pluss 3 outs för nöten och tomte petar lite bland markerna OP i en hand som ingen verkar vilja ha. Raisar väl dock för lite.

- River: Dragen, utom KhTh, missar. Tomte ska bort. Vi har en squeeze på den andra snubben.. Så, why not?

Poängen är att Hero är den enda som har reppat någonting överhuvudtaget.

Det här var ju ingen speciel hand alls och inget standard någonstans i princip. Potten är till och med liten dessutom. Men om någon av oförklarlig anledning vill blåsa på stort endå tyckte jag det berättigade en post. :mrgreen:

EDIT: Vi skall minnas tycker jag att riverbettet väl bara är en 60% eller så. Det vill säga han behöver inte slänga så ofta.

Postad

- River: Dragen, utom KhTh, missar. Tomte ska bort. Vi har en squeeze på den andra snubben.. Så, why not?

Poängen är att Hero är den enda som har reppat någonting överhuvudtaget.

Du hävdar alltså att motståndare med Qx och Ax kommer folda tillräckligt för att motivera riverbettet?

Hur resonerar du kring motståndare som sitter på 2 par? A, Q, x, x J brädan ger stor chans för 2 par och/eller stege.

Sedan har vi mindre troliga händer, som diverse Set och KK som tillsammans ändå blir en tillräcklig stor faktor för att påverka river beslutet.

Alla ovan faktorer tillsammans gör riverbettet till ett EV- anser jag.

Postad

Nej nej, jag hävdar att han foldar när han inte har Ax eller bättre. Qx foldar han 9/10.

Eller alltså, det är inte helt sant heller. Han kommer slänga Ax en del också, för SvS-spelare är födda så inkosekventa. Men om jag tror sannolikheten för Ax+ är 50% eller mer leder jag nog inte ut den där rivern.

Och, som vi poängterat tidigare, du får gärna anse att det är EV-. Det är en hand som är både orelevant ovanlig och spekulativ.

Postad
Nej nej, jag hävdar att han foldar när han inte har Ax eller bättre. Qx foldar han 9/10.

Jag hävdar att någon med Qx synar i 30%-50% (inte 10% som du påstår) av fallen någon sitter på Qx.

Det är inte ofta men tillsammans med alla andra händer som har dig slagen så står jag fast vid att ditt riverbett är EV-

Du är ensam om att röstat för EV+, du kanske borde fundera på om du inte har fel trots allt. Eller är det alla andra som har fel, och du har rätt?

Postad
Qx-händerna borde han iofs foldat på turn i så fall.

Jo sant, men iom att ingen bettade på floppen så finns det en chans att man leder handen med Qx och därför synar turn. Alla Qx händer slängs således inte på turn även om många Qx försvinner här.

Postad

Ok, om vi säger så här då: Låt säga att han är någorlunda bright och har ett färgdrag med J9... Anser du att han kommer syna rivern med sitt par i knektar?

Skälet att jag frågar är att Qx och Jx är typ samma hand där. Antingen bluffar jag, eller så gör jag det inte. Nog för att jag valuebetter djupt, men Qx känns lite overkill att valuebetta.

Eller ptja, han är väl inte helt bright om han synar J9s på turn till att börja med, men du förstår vad jag menar.

Postad
Ok, om vi säger så här då: Låt säga att han är någorlunda bright och har ett färgdrag med J9... Anser du att han kommer syna rivern med sitt par i knektar?

Skälet att jag frågar är att Qx och Jx är typ samma hand där. Antingen bluffar jag, eller så gör jag det inte. Nog för att jag valuebetter djupt, men Qx känns lite overkill att valuebetta.

Jag anser INTE att Qx och Jx är samma typ av hand här.

J 9 och sämre borde alla kastats på turn (eller redan preflopp).

JK, JT och kan fortfarande finnas på river men slår i princip bara en bluff (dvs torskar mot Qx tex) och bör vikas.

Postad
Jag anser INTE att Qx och Jx är samma typ av hand här.

J 9 och sämre borde alla kastats på turn (eller redan preflopp).

JK, JT och kan fortfarande finnas på river men slår i princip bara en bluff (dvs torskar mot Qx tex) och bör vikas.

Men det är det där sista jag funderar på. Är det verkligen rimligt att anta att jag valuebettar Qx här? För annars är ju Qx och Jx samma sak.
Postad
Men det är det där sista jag funderar på. Är det verkligen rimligt att anta att jag valuebettar Qx här?

Har han read på dig och vet att du kan betta här med luft så kanske man kan syna ner med något som så svagt som Jx.

Sedan är det ju fortfarande 2 motståndare som kan välja att syna här. Vi vet inte vad dom är kapabla till att syna med för händer, därför är det inte värt att chansa med 60% bet.

Postad

Det jag tycker är att du bör göra på turn är att ställa frågan: Vad kallsynar Gunde med på turn efter en bet och en raise?

Personligen tycker jag dessutom att spela one-gap-sc oop mot en raise i ländgden är EV- oavsett denna hand.

Postad

nej.

även om du representerar en stark hand så har båda synat turn och dom kan ha typ vad som helst när J faller på river. hade aldrig gjort det där spelet när knappen kallsynade turn och sb synade.

Postad
Har han read på dig och vet att du kan betta här med luft så kanske man kan syna ner med något som så svagt som Jx.

Vi verkar helt klart ha lite olika syn på Jx vs Qx här. Personligen tycker jag Qx är *typ* samma sak som K-high till och med. Den enda marginela skillnaden är att det finns några få retard-bluffar han inte spöar med K-high. Om någon fick för sig att bara spontant råbluffa på turn kan den väl ha en massa konstiga småpockets och grejer som piskar highcard, men det lär inte hända allt för ofta.

Personligen tycker jag dessutom att spela one-gap-sc oop mot en raise i ländgden är EV- oavsett denna hand.
Absolut. Raise/fold.
Postad
Vi verkar helt klart ha lite olika syn på Jx vs Qx här.

Oavsett vad som gäller kring Jx och Qx så står du fast vid att det är EV+ att betta 60% av pott med luft på handen och brädan A,Q,x,x,J mot 2st motståndare?

Postad
Oavsett vad som gäller kring Jx och Qx så står du fast vid att det är EV+ att betta 60% av pott med luft på handen och brädan A,Q,x,x,J mot 2st motståndare?
Om vi tar det out of context sådär så får du ett: Njäh, till svar.

Menar, det här är ju lite som "Qx syn" men omvänt. Det ena är en vågad bluff, det andra är en vågad syn, båda är readbaserade och ingen är standard.

Tar vi istället det specifika tillfället får du svaret: mycket möjligt. Endast baserat på att jag vet att jag hade überpejl på motstånd och dynamik vid tillfället, och alltså inte borde gjort det annars, om du förstår vad jag menar.