Gå till innehåll

När ska man stjäla?


Existing-user

Recommended Posts

Sitter på tredje blindsperioden nu på Party Poker i en turnering. 50/100 med 3000 startmarker. När jag har 3k omkring där så stäljer jag lite då och då vid denna nivån. Nu sitter jag däremot på nästan 9k bör jag fortfarande stjäla eller ska jag bara ta det lugnt och vänta med att stjäla till högre nivåer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stacken på både dig och dina motspelare är avgörande för när du ska stjäla. Har du stor stack på medel/rätt höga blinds och fi har ok stack så är det bra lägen att stjäla, även enklast att stjäla just innan itm och inne i itm.

Går även att stjäla rätt bra med ett hyfsat tight bord om du har "liten" stack. Men främs då i början/mitten av turneringen, när du sitter med ca 10bb som ändå inte är mycket men ändå dyrt för fi.

Dock som skrivits ovan, när du tycker det är evplus framförallt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter på tredje blindsperioden nu på Party Poker i en turnering. 50/100 med 3000 startmarker. När jag har 3k omkring där så stäljer jag lite då och då vid denna nivån. Nu sitter jag däremot på nästan 9k bör jag fortfarande stjäla eller ska jag bara ta det lugnt och vänta med att stjäla till högre nivåer?

 

Rebonius hade bra svar på detta, om du tror att det är lönsamt att stjäla ska du inte sluta bara för att du får en större stack.

 

Testa att stjäla så länge tills du märker att de börjar hugga emot, då kan du tighta till din range lite (men det ska ju väääldigt mycket till innan du ska sluta stjäla helt).

 

Vilka som bjuckar på blinds respektive hugger emot är en sån parameter jag alltid skriver ned i notes.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är svårt att resteala med en 15-20 BB stack, man har för stor stack för att pusha och man committar mycket av sin stack med sitt resteal, det är därför det blir svårare att göra det och därför effektivare att göra det.

 

Nä. Med 15-20 BB är det ju jättelätt att resteala. Bara att skyffla in och hålla tummarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är svårt att resteala med en 15-20 BB stack, man har för stor stack för att pusha och man committar mycket av sin stack med sitt resteal, det är därför det blir svårare att göra det och därför effektivare att göra det.

 

Man har inte för stor stack för att 3-betspusha om det är det du menar, speciellt inte om det är ante med i spelet. Mot kompetenta spelare är det inte alls ovanligt att openshova 15 big blinds eller lite mer om du är first in från knapp eller sb.

Om du sitter i bb med 25bb och btn openraisar 2,5-3xbb och sb viker så väljer du mellan fold, syn och shove. 3-betsfold är horribelt med alla händer och en 3-betssyn är i princip samma sak som all in, förutom att någon kanske får för sig att han eller hon har FE och tex shovar sin KQ mot din 55.

Att börja 3-betssyna vissa händer och shova vissa händer där suger ju rätt hårt om du inte är riktigt duktig på att balansera det och inte tänker spela på nivån/mot spelarna ett flertal gånger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Argumentet för att man ska stjäla mot 15bb-stackar är inte för att de har problem att försvara sig - de har skitlätt att försvara sig, perfekt stackstorlek att gå all-in.

 

Argumentet för att man ska stjäla mot dom är i stället att

a) De har tillräckligt stora stackar för att inte vara desperata på en uppdubbling

b) De har tillräckligt små stackar så de är "rädda" om den

 

Möter man en liten stack så kanske han bestämmer sig för att han ska ta uppdubblingen med sin tveksamma hand, han kanske inte får ett bättre läge. Möter man en storstack så kanske han synar med samma mediokra hand "för att det inte kostar honom något", men 15-bb handen har som sagt valet att pusha eller folda, en syn är sällan attraktivt för honom - och han väljer då ofta fold för han vill inte åka ut när han har en "hälsosam" stack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är svårt att resteala med en 15-20 BB stack, man har för stor stack för att pusha och man committar mycket av sin stack med sitt resteal, det är därför det blir svårare att göra det och därför effektivare att göra det.

 

lol hur liten stack vill du ha för att repusha då? 10BB så Fi är comittad att syna med any two?

 

Det Rebonius säger stämmer givetvis.

 

gdaily har nog spelat för lite onlineturneringar senaste året för även i billiga turrar har folk börjat förstå repushspel någorlunda (Ongame är givetvis ett undantag).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lol hur liten stack vill du ha för att repusha då? 10BB så Fi är comittad att syna med any two?

 

Det Rebonius säger stämmer givetvis.

 

gdaily har nog spelat för lite onlineturneringar senaste året för även i billiga turrar har folk börjat förstå repushspel någorlunda (Ongame är givetvis ett undantag).

 

Nä men säg att man har 18 BB då, fi höjer upp till 2,5 BB då blir det svårt att att göra en resteal här eftersom man committar mycket av sin stack samt att det inte blir bra värde i en repush (eftersom repushen lägger en stor stack för att vinna en relativt liten stack och blir han synad när han gjort ett sånt överbet så är han nästan garanterat slagen), det är därför det blir svårt att göra ett resteal för 7 BB eftersom man stoppar in mycket av sin totala stack på 18 BB och många väljer därför att inte resteala där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gdaily har nog spelat för lite onlineturneringar senaste året för även i billiga turrar har folk börjat förstå repushspel någorlunda (Ongame är givetvis ett undantag).

 

Det är just i billiga turrar som folk repushar, men faktiskt mer sällan i dyra turrar... och speciellt inte live. Folk har inte åkt lång väg till tävligen för att pusha ut sig på en "tveksam hand" - hur tror ni att jag oftast får ihop så stora stackar tidigt i en turre, det är inte för att jag råkar hitta AA i varje hand utan för att jag återstjäl en hel del. Majoriteten av spelarna gör det inte. Helt enkelt en psykologsk grej, som vi såklart ska utnyttja till max.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä men säg att man har 18 BB då, fi höjer upp till 2,5 BB då blir det svårt att att göra en resteal här eftersom man committar mycket av sin stack samt att det inte blir bra värde i en repush (eftersom repushen lägger en stor stack för att vinna en relativt liten stack och blir han synad när han gjort ett sånt överbet så är han nästan garanterat slagen), det är därför det blir svårt att göra ett resteal för 7 BB eftersom man stoppar in mycket av sin totala stack på 18 BB och många väljer därför att inte resteala där.

 

18bb är en perfekt stack att repusha. Du har fel helt enkelt.

 

Det är just i billiga turrar som folk repushar, men faktiskt mer sällan i dyra turrar... och speciellt inte live. Folk har inte åkt lång väg till tävligen för att pusha ut sig på en "tveksam hand" - hur tror ni att jag oftast får ihop så stora stackar tidigt i en turre, det är inte för att jag råkar hitta AA i varje hand utan för att jag återstjäl en hel del. Majoriteten av spelarna gör det inte. Helt enkelt en psykologsk grej, som vi såklart ska utnyttja till max.

 

okey, jag har spelat 100r reguljärt ett bra tag nu och folk pushar nog mer där än i någon annan turre. Bara som exempel. Tycker tvärt om att folk är mer aggressiva i dyra turneringar.

 

Jag pratar bara online nu, live kan nog du mkt bättre än mig :).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okey, jag har spelat 100r reguljärt ett bra tag nu och folk pushar nog mer där än i någon annan turre. Bara som exempel. Tycker tvärt om att folk är mer aggressiva i dyra turneringar.

 

Antar att r = rebuyturre... ja där pushas det mycket, av "bara farten".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försök lära dig att hålla i stacken oxå, så kan du nog bli rik! ;-)

 

Ja, det är just det jag har problem med, dag två har alla sovit på saken och bestämt sig för att inte vara fega åsnor längre, utan just repusha så fort de hittar ett ess.

 

Jag löste det på SM genom att faktiskt inte spela en enda hand första halvtimmen dag 2, hur bra den än såg ut att vara och hur bra läget än kändes... Det skulle jag gjort i London och Köpenhamn med, i London kunde jag ju antat mig ITM...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är rätt övertygad om att jag har grindat mer dyra (och billiga) turrar än dig senaste tiden så jag bör väl då även ha bättre koll på hur spelet ser ut.
Ja det har nog alla gjort, så sällan jag spelar vanliga turrar.

Troligen hartr jag dock grindat fler billiga och dyra satelliter än de flesta, och i alla fall där ser man resteals (med mediokra händer *) mycket sällan

 

* = En återhöjning med en kvalitetshand som AK är uppenbarligen ingen resteal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det har nog alla gjort, så sällan jag spelar vanliga turrar.

Troligen hartr jag dock grindat fler billiga och dyra satelliter än de flesta, och i alla fall där ser man resteals (med mediokra händer *) mycket sällan

 

* = En återhöjning med en kvalitetshand som AK är uppenbarligen ingen resteal.

 

Ja men nu pratade vi ju vanliga turneringar och inte satelliter, eller hur?

 

Okej, men ungefär hur många BB tycker du man behöver för att det skall vara mer värde att göra en resteal med istället för repush då?

 

Jag repushar större än ganska många men upp till 30BB repushar jag ofta istället för vanlig reraise. De flesta grinders har nog en lägre "gräns", typ 25bb kanske.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...