Gå till innehåll

Hur spela situationer som denna?


JENZOER

Recommended Posts

Detta är en situation som uppstår tit som tätt för alla pokerspelare. Jag tycker det är svårt att avgöra vilket spel som är bäst, trots att jag gör samma spel nästan varje gång.

 

Tänk att FI är en helt okej grinders som gör moves och som brukar spela drag snabbt, som de flesta gör där jag spelar.

 

Game # 862367823 - Texas Holdem No Limit EUR 2/4 - Table "Sabadell"

Players(max 6):

Fun4UrMon (EUR 0.00 in seat 1)

HERO (EUR 400.00 in seat 2)

Pernille85 (EUR 947.90 in seat 3)

Giuseppe100 (EUR 103.40 in seat 4)

nirallin (EUR 198.45 in seat 5)

DOM_P-LDK (EUR 398.90 in seat 6)

Small Blind: nirallin (2.00)

Big Blind: DOM_P-LDK (4.00)

Dealer: Giuseppe100

HERO was dealt: Kh - Ks

HERO Raise (16.00)

Pernille85 Call (16.00)

Giuseppe100 Fold

nirallin Fold

DOM_P-LDK Fold

Flop 6h - 4s - 2s

HERO Bet (30.00)

Pernille85 Raise (74.00)

HERO ????????

 

Diskutera på!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade nog tryckt in. Svår situation som sagt men tror ändå det ska vara standard valet. händer som du inte slår är set , AA. händer du slår (i längden) andra överpar mot floppen, färgdrag , stegdrag med A fritt.

 

du har även fold equity. han kan ju försöka sig på ett move med AK AQ och annat med. det kan man inte utesluta. Jag tycker att du borde ställa där om du inte har en riktigt bra read på honom.

 

imoimoimoimo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det känns ju knappast som om han skulle gå med på en höjning innan flop med något som i detta fallet kunde ge stege/två-par. Sitter han med färgdraget har du ju ändå ca 70% chans att ta hem det, så jag hade nog ställt in det, blir nog bäst i längden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag spelar likadant.

 

HERO Raise (175.00)

Pernille85 Fold

HERO wins: EUR 184.00

 

Men det jobbiga kvarstår, jag comittar mig med den raisen. Ställer han är jag antigen slagen eller uppe mot drag som oftast har 12+ outs.

 

Om floppen hade varit mer torr, men ändå med färgdraget, typ 2,6,10. Bör man släppa då?


Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade nog tryckt in. Svår situation som sagt men tror ändå det ska vara standard valet. händer som du inte slår är set , AA. händer du slår (i längden) andra överpar mot floppen, färgdrag , stegdrag med A fritt.

 

du har även fold equity. han kan ju försöka sig på ett move med AK AQ och annat med. det kan man inte utesluta. Jag tycker att du borde ställa där om du inte har en riktigt bra read på honom.

 

imoimoimoimo

 

För mig är det förödande ofta som FI har ett set, eller på annat sätt slår mitt överpar, i denna situation. Det är ett så vanligt spel att jag har funnit att det motsatta ( att vara FI och i denna situation t ex sitta med pocket 6or) är mycket lönsamt. Men jag spelar på mikrobord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mig är det förödande ofta som FI har ett set, eller på annat sätt slår mitt överpar, i denna situation. Det är ett så vanligt spel att jag har funnit att det motsatta ( att vara FI och i denna situation t ex sitta med pocket 6or) är mycket lönsamt. Men jag spelar på mikrobord.

 

Skojar du? Det brukar vara lönsamt att sitta med smygnötter på handen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skojar du? Det brukar vara lönsamt att sitta med smygnötter på handen.

 

Jag menar att det är lönsamt i en längre session, och till en hög kostnad i form av alla preflop-bet man kallar. Att veta att FI gärna höjer rejält med höga pocket-par före floppen, och är villig att se filten med dem, är av stort värde på mikroborden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men allvarligt talat så går det väll knappast att vika här. Om man inte har en bra read på fi så kan man nog inte göra det. I längden måste man väll vinna på syn här? Det är väll ändå en bra flopp och man kan ju inte vika riktigt bra händer här och där :-D tryck in degen och vinn potten . hur gick det btw?

 

edit. det hade du redan skrivit .. bra spelat nh gg wp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

inte foldar du för en miniraise på den flopen.

 

NL400€ är ju inte direkt micronivå så kompetensen borde vara OK (om du inte har tomte read på fi.)

 

Flop 6h - 4s - 2s

Rimliga händer 66,44,22,55,33, 77,88,99,TT,JJ (,QQ denna borde ha trebetats pre.),Ax i spader any 53s, ren bluff ibland för att se om du har ett pocket eller bara C-betar en missad AK,AQ.

 

 

Jag synar miniraisen och utvärderar turn, Inte fel att slå om igen då det finns färgdrag ute. Om han sitter med en hand som Ax i spader har han ju 12 outs till o slå dig men att raisa bort honom från den handen blir dyrt och om du har fel är du rökt så bättre att syna och utvärdera turn tycker jag.

 

Vilka händer vill du ska folda?

Ax i spader alla set?

par KK-?

 

Färgdrag kan du få bort med ett potraise men som sagt hög varians ifall han har ett set.

Set foldar han aldrig.

Överpar lägre än KK vill du ju ha kvar i handen

 

Sen kanske handanalys posts skall in i forumets handanalysdel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

inte foldar du för en miniraise på den flopen.

 

NL400€ är ju inte direkt micronivå så kompetensen borde vara OK (om du inte har tomte read på fi.)

 

Flop 6h - 4s - 2s

Rimliga händer 66,44,22,55,33, 77,88,99,TT,JJ (,QQ denna borde ha trebetats pre.),Ax i spader any 53s, ren bluff ibland för att se om du har ett pocket eller bara C-betar en missad AK,AQ.

 

 

Jag synar miniraisen och utvärderar turn, Inte fel att slå om igen då det finns färgdrag ute. Om han sitter med en hand som Ax i spader har han ju 12 outs till o slå dig men att raisa bort honom från den handen blir dyrt och om du har fel är du rökt så bättre att syna och utvärdera turn tycker jag.

 

Vilka händer vill du ska folda?

Ax i spader alla set?

par KK-?

 

Färgdrag kan du få bort med ett potraise men som sagt hög varians ifall han har ett set.

Set foldar han aldrig.

Överpar lägre än KK vill du ju ha kvar i handen

 

Sen kanske handanalys posts skall in i forumets handanalysdel.

 

Jag kan köpa resonomanget du för, men inte synen. Han typ pottar turn, then what? Tycker det är mkt sällan folk checkar turn i dessa lägen, varken om de har drag eller nuts. Inte enklare att ta låta honom göra det svåra besultet? Tycker syn känns kallt helt enkelt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

inte foldar du för en miniraise på den flopen.

 

NL400€ är ju inte direkt micronivå så kompetensen borde vara OK (om du inte har tomte read på fi.)

 

Flop 6h - 4s - 2s

Rimliga händer 66,44,22,55,33, 77,88,99,TT,JJ (,QQ denna borde ha trebetats pre.),Ax i spader any 53s, ren bluff ibland för att se om du har ett pocket eller bara C-betar en missad AK,AQ.

 

 

Jag synar miniraisen och utvärderar turn, Inte fel att slå om igen då det finns färgdrag ute. Om han sitter med en hand som Ax i spader har han ju 12 outs till o slå dig men att raisa bort honom från den handen blir dyrt och om du har fel är du rökt så bättre att syna och utvärdera turn tycker jag.

 

Vilka händer vill du ska folda?

Ax i spader alla set?

par KK-?

 

Färgdrag kan du få bort med ett potraise men som sagt hög varians ifall han har ett set.

Set foldar han aldrig.

Överpar lägre än KK vill du ju ha kvar i handen

 

Sen kanske handanalys posts skall in i forumets handanalysdel.

 

Hur omvärderar du på turn sen då, säg att Ts kommer på turn, hur ska HERO agera då? Hur agerar vi vid en blank turn bort från stegmöjligheterna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur omvärderar du på turn sen då, säg att Ts kommer på turn, hur ska HERO agera då? Hur agerar vi vid en blank turn bort från stegmöjligheterna?

 

 

Hans miniraise betyder allt från bluff, set eller drag.

 

Om turn blankar kan jag tänka mig bet raisa all-in på turn.

Men om turn sätter färgkortet kan jag tänka mig att bet folda.

 

Om färgen sitter på turn och han raisar mig så kan jag bara sätta honom på 3 möjliga händer, Set, Färg eller bluff (inte mer än 10%) poängen är att man kan på turn komma undan utan att ge upp hela stacken.

 

Men viktigare är att man kan få betalt av sämre par vilket du sällan får om du raisar all-in direkt, men du blir garanterat synad av alla set och eventuella färgstegdrag.

 

Mao en all-in raise får bort händerna du vill ha kvar och du förlorar de gånger du blir synad.

 

På flop är ett färgstegrag favorit mot din hand. Om du går all-in då blir en sån hand lycklig. Men synar du och turn blankar är inte längre färgstegdraget favorit mot din hand.

 

Detta är en trixig situation att spela i då du måste agera ur position.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan köpa resonomanget du för, men inte synen. Han typ pottar turn, then what? Tycker det är mkt sällan folk checkar turn i dessa lägen, varken om de har drag eller nuts. Inte enklare att ta låta honom göra det svåra besultet? Tycker syn känns kallt helt enkelt...

 

Förstår din tanke.

 

Om du checkar turn kommer han bluffa väldigt ofta därför skall du betta turn och om han då raisar dig pott kan du verkligen ge honom kredit för minst tvåpar i det läget.

 

Kom ihåg att du "bara" har ett par och att överspela just pocket AA när man får mothugg på flop och turn är en stor förlorare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker du för bra resnonomang. Jag gör väldigt sällan det spelat dock i några situationer, att syna flop för att betta ut turn. Säger dock inte att det är något fel på detta spel. Hur som helst. Syna flop och betta ut alla turns och sedan syna ställ på blanka turns borde vara ett helt okej spel.

 

Men om potten spelas i possition. Låt oss säga liknande förutsättningar men att man nu blir check-raisad på floppen istället. Hur agerar vi då? Synar vi nu bara så får vi ju väldigt ofta en pot-bet på turn och har ingen aning hur vi står...? Gillar inte dessa situationer at all...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker du för bra resnonomang. Jag gör väldigt sällan det spelat dock i några situationer, att syna flop för att betta ut turn. Säger dock inte att det är något fel på detta spel. Hur som helst. Syna flop och betta ut alla turns och sedan syna ställ på blanka turns borde vara ett helt okej spel.

 

Men om potten spelas i possition. Låt oss säga liknande förutsättningar men att man nu blir check-raisad på floppen istället. Hur agerar vi då? Synar vi nu bara så får vi ju väldigt ofta en pot-bet på turn och har ingen aning hur vi står...? Gillar inte dessa situationer at all...

 

Blir du check-raisad viktar det ju hans händer väldigt mycket mot Överpar, set och färgstegdrag. Här tycker jag beslutet blir väldigt read beroende.

 

Jag är nog mer benägen att släppa KK om jag i pos blir checkraisad än när jag blir miniraisad ur pos. Låter konstigt (för du är ju starkare med pos) men hans spel när han själv är ur positon visar på bra mycket mer styrka (förutsatt att det är en spelare som förstår betydelsen av position).

 

Sen beror det ju på hans raise om han check-miniraisar så synar jag alla dar i veckan och ser vad han gör på turn. Många spelare gör såna här "moves" när de har typ två överkort eller ett lågt pocket för att se om du vill släppa en missad AK eller liknande och ger då ofta upp på turn om du inte viker dig på flop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan sak när det gäller händer som QQ-AA på låga flopar när man möter motstånd är att man ofta antingen leder stort eller ligger långt efter.

 

Därför brukar jag försöka spela om en liten pott med dessa händer och det kan då (om man har pos och möjlighet) löna sig att försöka hålla ned pottstorleken lite. Man kan checka en gata i pos eller försöka sig på mindre bet (blockbet) ur position.

 

Lättare att få syn av sämre händer med mindre bet samtidigt som man kan se till att hålla potten liten om man har den sämre handen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NL400€ är ju inte direkt micronivå så kompetensen borde vara OK

...Om färgen sitter på turn och han raisar mig så kan jag bara sätta honom på 3 möjliga händer, Set, Färg eller bluff (inte mer än 10%)

...Om du checkar turn kommer han bluffa väldigt ofta därför skall du betta turn och om han då raisar dig pott kan du verkligen ge honom kredit för minst tvåpar i det läget.

 

Du verkar säga emot dig själv lite.

 

Vilka händer vill du ska folda?

Ax i spader alla set?

par KK-?

Om man pushar är det såklart för värde.

 

Färgdrag kan du få bort med ett potraise men som sagt hög varians ifall han har ett set.

Sen när är varians farligt?

 

Hans miniraise betyder allt från bluff, set eller drag.

En annan sak när det gäller händer som QQ-AA på låga flopar när man möter motstånd är att man ofta antingen leder stort eller ligger långt efter.

Här säger du emot dig själv igen.

 

Därför brukar jag försöka spela om en liten pott med dessa händer och det kan då (om man har pos och möjlighet) löna sig att försöka hålla ned pottstorleken lite. Man kan checka en gata i pos eller försöka sig på mindre bet (blockbet) ur position.

 

Lättare att få syn av sämre händer med mindre bet samtidigt som man kan se till att hålla potten liten om man har den sämre handen.

Skitjobbigt att behöva balansera blockbetarna eftersom man får för lite value från sina bättre händer. Också jobbigt eftersom folk kommer att kunna valueraisa dig tunt samtidigt som dom blandar in många bluffar i sin range.

Blir jättekrånligt eftersom du måste ha en "blockbet"-3betsrange osv.

Känns som att de flesta som använder sig av blockbetar är jättelättexploaterade eftersom deras bet-foldrange är för stor i relation till deras andra ranges.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du verkar säga emot dig själv lite.

Hmm ser inte var lite utveckla.

 

Om man pushar är det såklart för värde.

självklart men pushar du så måste värdet vara större än vid syn. Push = händer du slår lägger sig och händer du inte slår synar. Min poäng är att jag tror det är sämre värde i push än vid syn (kan vara fel dock).

 

Sen när är varians farligt?

Varians i sig är inte farligt. Men som du sa ovan pushar vi så är det för värde men vad ger störst värde.

 

Här säger du emot dig själv igen.

Inte ser jag här heller hur jag säger emot mig själv.

 

Skitjobbigt att behöva balansera blockbetarna eftersom man får för lite value från sina bättre händer. Också jobbigt eftersom folk kommer att kunna valueraisa dig tunt samtidigt som dom blandar in många bluffar i sin range.

Blir jättekrånligt eftersom du måste ha en "blockbet"-3betsrange osv.

Känns som att de flesta som använder sig av blockbetar är jättelättexploaterade eftersom deras bet-foldrange är för stor i relation till deras andra ranges.

 

Sant en stor fara med blockbet är att fi uppfattar att det är blockbet. Jag betar normalt mellan 50% och 100% av pott. Och då brukar jag låta mina blockbet hamna mellan 40-75% vilket nog är tillräckligt nära min normala betstorlek för att dölja det lite. Bättre att betta och få syn 75% av pott än att behöva syna 90% av pott. Det krymper även ev bett på nästa gata. Samma anledning har man till att bara syna flop. Potten hålls ner. Vill man dock raisa flop så ska man så klart pusha all-in.

 

Sen tycker jag att man ska klart värdebeta flopen i det här fallet men när du får mothugg det är då jag tycker pottkontroll genom blockbet på turn kan vara en bra ide. Just här kan du faktiskt (inte helt troligt men möjligt) vinna med ett blockbet om färgdraget sitter. Samtidigt så säger det en hel del mer om fi's hanstyrka om han raisar dig. Tror blockbet här kan bli en kombination av värdebet/bluff om en tredje spader faller in (konstigt men det kan bli så) då du kan få bättre händer att folda (två par, AA) samtidigt som du kan stoppa ett set från att raisa och kanske likaså en låg färg, men ändå kan få en envis QQ att syna ned (speciellt om ena Q är spader).

 

Kanske är det mest lönsamma på turn ändå att checkfolda om man tror man ligger efter.

 

Gillar överhuvud inte att spela ur pos. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...