Gå till innehåll

Tjänar man på att ta studielån?


Aeis

Recommended Posts

Jag har tänkt en snabbis på det där. Detta är vad jag kom fram till.

 

Om du tar lån och gör av med pengarna direkt, så blir det låneräntan vs inflationen från att du lånar tills att du återbetalar som avgör om du plussar eller inte. Är inflationen större än låneräntan under perioden så har man gjort en vinst. Jag skulle dock tro att låneräntan är tänkt att vara ungefär lika hög som inflationen, men det är mest en gissning. Just nu är dock inflationen någon procentenhet högre. (Här antar vi också att sakerna vi köper har ett konstant realt värde, obv.)

 

Om du tar lån och sparar allt, så blir det sparräntan minus skatt (30 % av sparräntan) vs låneräntan. Inflationen borde äta upp pengarna du håller lika mycket som det lånade beloppet, så att säga. Sparräntan brukar ju ligga högre än låneräntan, men med avdrag för skatten är det nog inte så stor skillnad.

 

Observera att jag här inte tagit hänsyn till de fasta avgifterna (fast de skulle väl vara lika höga även om vi tog noll lån och fullt bidrag, eller?). Om vi antar att de bara finns om man tar lån så har vi ytterligare förlust på att ta lånet.

 

Jag skulle tro att det är rätt så breakeven in any case. Kan vi få lite bättre ränta än standardsparräntan, säg 10 % genom börshandel så måste det ju garanterat vara klokt att ta lånet.

 

Slutsatsen totalt borde vara att det aldrig är särskilt dåligt att ta lånet iaf. Jämfört med andra lån är det ju ett jäkla kap.

 

Kommentarer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Over en langre period anser jag det latt vart det, inte bara for lite rantepengar men speciellt for att kunna ha som en buffert i framtiden for utgifter du inte raknat med - kan givetvis beroende pa person sla at bada hallen. Sjalv ser jag det som en bra forsakring ifall nagot nu skulle ske eller ocksa mojlighet att investera om du vill starta foretag - skaffa bostad eller vad som nu kan handa i framtiden, da utover rantan som inkasseras iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...