Gå till innehåll

Blir fysiskt illamående av poker


johannn

Recommended Posts

Jag vet inte riktigt vilket forum detta inlägg platsar i, men jag antar att jag lider av någon slags spelberoende. Inte i den meningen att jag inte kan hålla mig ifrån spel utan snarare för att jag helt enkelt inte kan vara i närheten något som har med poker att göra.

 

Direkt dagen när jag fyllde arton skaffade jag ett internetkonto hos SEB och satte in pengar på ladbrokes poker för att sedan spela många timmar varje dag. Till slut efter kanske mellan ett och ett och ett halvt år spelade jag på de högsta borden dvs $2000-5000 inköp. Pokern var grymt rolig och jag lärde mig nya saker varje dag. Men någonstans där började all vända för mig, pengarna hade inte längre något värde för mig utan jag tappade greppet helt enkelt. Jag började spela sämre och började förlora en del pengar.

 

Jag försökte spela på lägre nivåer men helt plötsligt kunde jag inte längre spela ordentligt. All den diciplin och det tålamod som jag hade skaffat mig var nu nästan helt borta.

 

Efter att minskat min bankrulle något enormt så lade jag helt enkelt ner pokern. Idag kan jag överhuvudtaget inte ens se eller höra eller framför allt spela utan att känna fysiska äckelkänslor av spelet. Det verkar som alla dessa kvällar då jag kunde förlora stora summor på en kväll för mig associeras med allt som har med poker att göra (jag tror alla här känner igen känslan av ångest). Så när WPT går på tv får jag ångest och känner som om jag ska kräkas (men ändå inte).

 

Jag har nu inte ens rört poker på ca. tre år men fortfarande känner jag precis samma känslor som jag kände när jag slutade.

 

Det skulle vara kul att höra om några andra här känner igen känslan av att knappt kunna höra ordet poker utan att behöva gå till toaletten? Och är det helt kört för min del att spela poker eller går det att få lite glädje i pokern igen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan känna igen mig. Inte med pokern utan med en annan episod av mitt liv som gör att jag får stress- och obekvämhetskänslor om ett visst ämne kommer på tal (vilket ämne det handlar om är irrelevant just nu) eller gör sig påminnt. Jävligt jobbigt är det iaf och är förmodligen en rest av hur dåligt jag mådde på den tiden.

 

Har verkligen inget bra tips på hur du ska komma över det men kan iaf bekräfta att du inte är ensam om att må dåligt över något du varit med om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pokerfobi, dagens nyaste sjukdom. Ja eftersom du verkar må dåligt av att spela poker så antingen får du skippa spela poker, inte direkt så att det är viktigt för att leva ett gott liv, eller så får du komma över ditt obehag. Det finns säkert olika metoder för att komma förbi problemet, men varför inte testa lite KBT. Du spelar lite i taget och försöker se känslorna för vad de är. Finns även olika alternativa metoder för att komma över fobier, rädslor och traumatiska upplevelser/känslor. Låt internet guida dig.

 

Må väl..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag anser nästan alla är beroende av poker, oavsett om man vinner eller förlorar. Dock verkar de flesta räkna dem som vinner som inte beroende. Vilket är helt fel, dem kan mycket väl vara beroende men det går visserligen bättre för dem.

Poker ska inte kännas som ett tvång, det ska du enbart spela för att du tycker det är kul. Eller för att tjäna en extra slant.

Jag spelade poker förut, och gick väl plus lite grann. Men jag mådde inte bra av det, ofta deprimerad vid stora förluster, tar massor av dyrbar tid. Tid är pengar!

Man mår inte speciellt bra av att lira poker, tillslut är det ända man tänker just poker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig haft några problem med att spela poker, utan tyckt det varit ett trevligt sätt att dryga ut ekonomin lite.

Men däremot så tyckte jag det tog mycket tid från annat.

I februari tog jag beslutet att casha ut allt och det har jag inte ångrat.

Visst saknar jag pengarna, men det uppvägs av att jag hinner med så mycket annat nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag anser nästan alla är beroende av poker, oavsett om man vinner eller förlorar.

 

Jag har det omvända problemet, liknande johannns problem men inte lika allvarligt. Jag skulle gärna spela mer poker eftersom jag plussat rätt bra på det under 5 års tid, men de senaste 1-2 åren har jag haft väldiga problem att motivera mig att sätta mig ner och spela. Det kommer i vågor, och då tappar man ofta de första dagarna eftersom man inte spelat på flera månader och är lite ringrostig. Det är fortfarande rätt kul när man väl kommer igång och spelar, men jag känner aldrig något sug och det finns så mycket annat som är roligare.

 

Känner man äckelkänslor är det väl knappast värt pengarna, om man nu mot förmodan kan spela vinnande poker då. Gör något annat istället. Eller spela live med polarna för några hundra och se om glädjen kan komma tillbaka på det viset. Testa andra spel. Vi brukar spela dealers choice där man får välja vilket spel man vill när det är ens tur. Crazy Pinapple, PL 7-card stud Hi/Lo, Kansas Lowball och liknande galna actionspel kan eventuellt hjälpa till att få tillbaka spelglädjen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Det kanske inte är så dåligt att du mår dåligt av poker. Bättre det än att du förlorar mycket eller allt som många andra.

 

Nu är det så mycket svårare att vinna online. Jag vill trappar ner/sluta, men det är SJUKT svårt. Jag tror att spelberoende blir värre destor högre man spelar. Om du lyckas sluta så skulle jag var glad för det!

 

Spelberoende....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Nu har jag rensat denna tråd från en massa trams och totalt felaktig inlägg. Betänk att detta är en spelberoendetråd och dessa skall hållas helt fria från OT och trams.

Sen kan även tilläggas att OP inte varit inloggad på över två månader så jag är rätt säker på att h*n ändå inte läser tråden längre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förlorade du några andra pengar än dom du satte in på ladbrokes?

för om du vann en massa och sen förlorade dom så har du ju bara förlorat en insättning OCH en massa större nummer på datorn som inte är nåt annat än....siffror.

 

 

Sant...MEN jag tror inte du hade varit så glad om du spelat ihop hundratusentals dollar och sedan förlorat allt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förlorade du några andra pengar än dom du satte in på ladbrokes?

för om du vann en massa och sen förlorade dom så har du ju bara förlorat en insättning OCH en massa större nummer på datorn som inte är nåt annat än....siffror.

 

Sure om man för över 500000kr från sitt konto till någon annans konto av misstag gör det ingenting för det var ändå bara siffror.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glad och glad, ingen blir väl glad av att överhuvudtaget förlora:roll: !

Men vad jag menade var att man ska se skillnad på "mitt konto" vilket då är det "fysiska" kontot varifrån man tar ut pengar och betalar räkningar etc och spelkontot.

Och man ska aldrig ha mer på spelkontot än vad man kan stå ut med att förlora.

Bränna pengar är väl inget svårt, har rökt i snart 30 år och börjar närma mej 200 000kr OCH har fanimej inte vunnit en enda gång på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men vad jag menade var att man ska se skillnad på "mitt konto" vilket då är det "fysiska" kontot varifrån man tar ut pengar och betalar räkningar etc och spelkontot.

 

 

Det är det här som är skillnaden mellan en vinnare och en förlorare. Det är ingen skillnad på spelkontot och fysiska kontot. Det är pengar det handlar om och skall behandlas lika oavsett var pengarna befinenr sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte läst alla inlägg nu, men flikar in ändå.

 

Förmodligen känner du dig illamående över poker just för att det sista du kommer ihåg från pokern var alla förluster. Varje gång du hör ordet poker känner du en rädsla för att förlora stora summor pengar.

 

Jag har aldrig förlorat stora summor, men känner igen mig i andra sammanhang här i livet. Som någon skrev ovan - du är inte ensam om att må dåligt över något som hänt dig tidigare i livet!

 

Så länge du inte sätter dig vid ett bord kommer pokern aldrig kunna ta pengar från dig igen, NÅGONSIN!

 

Starkt av dig att lägga ner, keep it that way!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glad och glad, ingen blir väl glad av att överhuvudtaget förlora:roll: !

Men vad jag menade var att man ska se skillnad på "mitt konto" vilket då är det "fysiska" kontot varifrån man tar ut pengar och betalar räkningar etc och spelkontot.

Och man ska aldrig ha mer på spelkontot än vad man kan stå ut med att förlora.

Bränna pengar är väl inget svårt, har rökt i snart 30 år och börjar närma mej 200 000kr OCH har fanimej inte vunnit en enda gång på det.

 

Bara för pengarna är avsatta för olika saker betyder inte det att dom har olika värde. 500k på pokerkontot är precis lika mycket värda som 500k på banken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag "fortsatte" tråden på poker off topic/pengar för jag tycker att spelberoendedelen försvann.

MEN! i den här delen av forumet hävdar jag fortfarande att är du spelberoende så måste du se skillnad pokerkontot och det fysiska kontot.

Om, eller mera när, spelkontot är tomt så är det frirullar och låtsas-pengaspel som gäller tills nästa löning och man kan lyfta över den summan man har råd att förlora efter räkningar,hushållsavgifter och sociala förpliktelser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag kan jag överhuvudtaget inte ens se eller höra eller framför allt spela utan att känna fysiska äckelkänslor av spelet. Det verkar som alla dessa kvällar då jag kunde förlora stora summor på en kväll för mig associeras med allt som har med poker att göra (jag tror alla här känner igen känslan av ångest). Så när WPT går på tv får jag ångest och känner som om jag ska kräkas (men ändå inte).

Jag har nu inte ens rört poker på ca. tre år men fortfarande känner jag precis samma känslor som jag kände när jag slutade.

 

Posttraumatisk stress?

 

MEN! i den här delen av forumet hävdar jag fortfarande att är du spelberoende så måste du se skillnad pokerkontot och det fysiska kontot.

Om, eller mera när, spelkontot är tomt så är det frirullar och låtsas-pengaspel som gäller tills nästa löning och man kan lyfta över den summan man har råd att förlora efter räkningar,hushållsavgifter och sociala förpliktelser.

 

Fattar inte vad du pratar om och jag undrar om någon annan gör det heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken del förstod du inte DrRoland?

Var det den första delen: En spelberoende kan inte ha alla pengar i samma plånbok.

 

Eller var det den andra delen: Den som är spelberoende kan inte låna pengar till sitt spel vare sig av sig själv eller av någon annan.

 

Jag fattar inte alls varför du gör skillnad mellan pengar och pengar.

En del pengar är pengar och en del pengar är siffror säger du.

Vidare så gör du skillnad på en storförlust beroende av hur stor den ursprungliga insättningen var.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...