Gå till innehåll

Udda pålägg och annat skoj i matväg!


MikeTime

Recommended Posts

Eftersom jag tror att det finns fler wackos därute som har lite udda matvanor och idéer kan vi väl samla våra tips i denna tråd.

Själv brukar jag skiva rödlök tunt, rosta lite mackor och bre dessa med Bregott. Mal svartpeppar på smöret och lägg på rödlöken. Ovanpå detta ringlar man kaviar! Smaskens!

Något som också är jäkligt gott är en soppa som heter Flaki. Tyvärr går den inte att få tag på i Sverige men däremot är den vanlig i bl.a Polen & Sydtyskland. Den är kryddstark, salt och full med... ...hackade kotarmar! Låter helt sjukt men är helt suverän ihop med en ostmacka och en kall öl.

 

Fler tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inne på kaviarspåret också så Jennez kan sluta läsa den här posten nu:-) .

 

Ingen större skillnad på mitt förslag: Valfritt knäcke, valfri lök, favvokaviar.

Det intressanta är dryckesvalet. Till denna anrättning dricks med fördel Whisky. Det blir en smakupplevelse som är hur smarrig som helst. Vanligtvis tar jag nån enklare blended. Har inte prövat med någon tjärig Islay men ska nog kolla upp detta under semestern. Återkommer.

 

Till Estrellas Pepparchips dricker vi mjölk!

 

//P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Banan tillsammans med kokt skinka är guld. Antingen kan man ha det som pålägg om man skivar banan på skinkan på mackan, eller så kan man helt sonika rulla in en banan i en skinkskiva och äta som en...tja...skinkbanan?

 

Ett annat tips är att testa att blanda potatismos med sylt. Det krävs en ganska rinnande sylt, men har man väl det så krävs det inte mycket sylt för att hela moset ska smaka jordgubb eller vad man nu väljer att använda för smak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Jag kör in min klassiker: Bregott på 5-6 skorpor som man hivar ner i en skål. Häll över iskall lättmjölk, låt stå i 3-5 min - sleva i dig!

 

Jag har dock tyvärr fått Bregott-förbud av flickvännen så jag kör med Lätta eller Becel i dessa magra dagar men med lite fantasi så funkar det också!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På andra forum ja. På pf nej.

 

Jag har iaf blivit varnad för att bumpa här, men då kanske moderatorn var cp bara.

Finns det någon annan sorts mod? (Waiting for my first warning...;-) )

 

Jag kör in min klassiker: Bregott på 5-6 skorpor som man hivar ner i en skål. Häll över iskall lättmjölk, låt stå i 3-5 min - sleva i dig!

 

Jag har dock tyvärr fått Bregott-förbud av flickvännen så jag kör med Lätta eller Becel i dessa magra dagar men med lite fantasi så funkar det också!

 

Lätta och Becel kan ALDRIG ersätta Bregott x-saltat imo! Så mycket fantasi finns inte.

 

Insåg btw att mjuk pepparkaka, fikonmarmelad och ädelost är en höjdare som måste upplevas!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...