Gå till innehåll

Bankrulle, Money Management


PokerShark123

Recommended Posts

Ja jag har läst runt lite men jag har fortfarande svårt att fatta...:rolleyes:

 

Om jag sätter in $200 vilken nivå skall jag spela på då när det gäller nolimit cash-game? Vill spela hälst 4 stycken bord med 10 manna.

 

är 0.15 0.25 en bra nivå??

 

i så fall när kan jag gå upp till tex 0.25 0.50?

 

Kan ingen göra en riktig faq för bankrulle, tror det skulle uppskattas mycket av många.

 

Tack på Förhand

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl upp till varje person... Många förespråkar minst 30 inköp, 0,15/0,25 skulle det betyda 750 dollar. Vet dock att det finns folk med 100 inköp och mer. Dessutom kan det väl vara bra att öka sina BR-krav när man klättrar.

 

En del säger att man aldrig ska ha mer än 5-10% av sin rulle i spel. Vilket skulle betyda att NL25 är för hög nivå när man har $200 i rulle, men man måste ju börja någonstans. Personligen så tycker jag du kan starta på NL25 men kanske nöja dig med 2 bord i början.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte för att vara tråkig och negativ.

Men om du nu säger att du slaskar hejvilt på lägre nivåer är det då en så god idé

att ge sig på högre med alldeles för vek rulle? Iallafall i mina ögon sett.

Men om du känner att du bemästrar det hela så go for it ;-) .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm, är det inte generellt så att man brukar gå efter 30-inköpsregeln i 100bb spel och inte 200 (typ svs). Såg att du skulle spela med dollar men tänkte att det kanske kan vara värde för nån annan. 100bb inköp är ju lättare att förlora...

 

Sen är väl det absolut viktigaste att inte spela över sin nivå. Alldeles för många här på pf verkar ju ha skottat bort hela rullar när det har gått dåligt/ har varit packade. Många verkar ju även ha gått upp i nivå, kanske i bra tid, men för att sedan stanna kvar där när det har gått dåligt en längre period och därmed gulat. Inte så mycket konkret i det här inlägget kanske, det mesta har du väl läst förut : P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det rör sig om så små summor du ändå tänker sätta in som rulle kan du testa dig fram och känna på vilken nivå som känns rätt för dig. Dvs där du kan spela så bra som möjligt och lära dig så mycket som möjligt men känna dig komfortabel med pengarna.

Finns ingen bankrulle regel som är rätt för alla, för alla har sin egen gräns i vad som känns bäst för dem gällande inköp för nivån där de spelar.

Endel kan spela med 10 inköp och endel måste ha minst 50 inköp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och hur stort är ett såkallat inköp nu igen? Är det det som är 100 bb (och med bb menas big bets, inte big blinds...? )

 

Och det är detta man ska räkna med att man ska klara sig på om man är en någorlunda bra spelare utan att få helt tomt på kontot?

 

Och ja, jag är rätt ny på detta. Men kul är det :D

 

/stefan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett inköp är det du köper in för. Köper du in för $20 så är inköpet $20. Klart som korvspad.

 

Ett inköp är generellt 100bb (bb är big blinds när vi inte pratar om limit). När folk säger att de förlorat 6 inköp har de oftast förlorat 600bb. Annars finns det ingen som helst anledning att använda termen inköp om det inte är införstått hur stort detta är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det rör sig om så små summor du ändå tänker sätta in som rulle kan du testa dig fram och känna på vilken nivå som känns rätt för dig. Dvs där du kan spela så bra som möjligt och lära dig så mycket som möjligt men känna dig komfortabel med pengarna.

Finns ingen bankrulle regel som är rätt för alla, för alla har sin egen gräns i vad som känns bäst för dem gällande inköp för nivån där de spelar.

Endel kan spela med 10 inköp och endel måste ha minst 50 inköp.

 

Jag skulle tro att de som spelar med 10 inköp räknar med att förlora allt. Om man ska garantera överlevnaden i nl hold'em med 10 inköp måste man ju säga nej tack till alla all-in situationer där man har 80% chans att vinna potten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

E Annars finns det ingen som helst anledning att använda termen inköp om det inte är införstått hur stort detta är.

 

Ett inköp är det du riskerar vid bordet och inget annat. Standard bland grinders är att köpa in max, vilket oftats är 100bb men på vissa siter 200bb. Andra shortstackar med 10-20bb och en del känner sig osäkra med för djupa stackar och köper in 80bb.

 

Själv började jag med 100bb inköp på SvS när rullen var i uppbyggnadsskede eftersom jag inte ville ha för få inköp i rullen. Efter ett tag ökade jag till 140bb och nu köper jag in fullt.

 

Till OP, om du tycker 80bb inköp på NL25 passar ditt spel och din rulle bättre så köp in för $20. Man behöver inte göra som "alla andra".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tillbaka efter några timmars spel i går på NL25 bord... tyckte det funkade rätt ok med att köpa in sig med 10$ gå upp till $25 stänga ned bordet och köra ett nytt med $10... tycker det fungerade fint då jag har en tight rulle. Vet inte om det är "så" man skall göra men det fungerar fint för mig iaf räkte till att dubbla min rulle iaf;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...