Fryden Postad 6 Juli , 2008 Rapport Postad 6 Juli , 2008 Hej, jeg er en gut fra Aalborg, Danmark. Jeg vil gerne have lidt hjælp med det svenske sprog. Kan I hjælpe med en liste over de forskellige poker-udtryk? Hvad hedder de engelske ord, (e.g. re-raise eller kicker m.m.) på svensk? Danskere bruger altid engelske udtryk, men svenskere er bedre til at bruge ord fra eget sprog. Håber I kan hjælpe, Vh. Fryden. Citera
Sideshow Postad 6 Juli , 2008 Rapport Postad 6 Juli , 2008 Alle ord vi bruk av er gjord av Dan Glimne Poker santa. Citera
Deppodi Postad 7 Juli , 2008 Rapport Postad 7 Juli , 2008 Check = Passar Fold = Lägger sig Call = Synar Raise = Höjer All in = All in Kicker = kicker Anything else? Citera
Ignatius Postad 7 Juli , 2008 Rapport Postad 7 Juli , 2008 bet = beta (med långt e, som i rödbeta) Citera
Fryden Postad 7 Juli , 2008 Författare Rapport Postad 7 Juli , 2008 Mange tak . Er der ikke et specielt svensk ord for re-raise? Citera
HataB2B Postad 7 Juli , 2008 Rapport Postad 7 Juli , 2008 Mange tak . Er der ikke et specielt svensk ord for re-raise? Återhöja? Citera
okocha Postad 7 Juli , 2008 Rapport Postad 7 Juli , 2008 Kan tillägga i disskussionen att man ofta använder de engelska termerna även om de finns svenska. Citera
Drunken_Penguin Postad 7 Juli , 2008 Rapport Postad 7 Juli , 2008 bet = beta (med långt e, som i rödbeta) bet=satsa skulle jag säga. Beta är en försvenskning av bet, precis som rejsa från raise. Citera
folder Postad 7 Juli , 2008 Rapport Postad 7 Juli , 2008 kicker = sidokort (men det låter ju bara löjligt) BTW, det är väl rätt vanligt att vi använder engelska utryck som "kicker" och "all in" eller svengelska som t.ex. "beta" och "folda" förrutom när det gäller "syn" och "syna". För inte är det väl nån som säger "calla"? Citera
starsonmars Postad 7 Juli , 2008 Rapport Postad 7 Juli , 2008 Och kanske det viktigaste av alla - 'Ställa in keramiken'. Tänk gärna på Dan Glimne när du säger det med. Citera
mr-flow Postad 7 Juli , 2008 Rapport Postad 7 Juli , 2008 kicker = sidokort (men det låter ju bara löjligt) BTW, det är väl rätt vanligt att vi använder engelska utryck som "kicker" och "all in" eller svengelska som t.ex. "beta" och "folda" förrutom när det gäller "syn" och "syna". För inte är det väl nån som säger "calla"? Jag gör nog det .. Det som är bra är du kan använda vilken ändelse på Lägg, tex Lägg, Lägg mig, lägger mig, Kan du lägga åt mig osv osv ala SvS Citera
Ignatius Postad 8 Juli , 2008 Rapport Postad 8 Juli , 2008 bet=satsa skulle jag säga. Beta är en försvenskning av bet, precis som rejsa från raise. Bet är ett svenskt ord som har funnits längre än pokern (i spelen bridge, vira) och det passar bra att använda detta svenska ord även som pokerterm. Citera
Drunken_Penguin Postad 8 Juli , 2008 Rapport Postad 8 Juli , 2008 Bet är ett svenskt ord som har funnits längre än pokern (i spelen bridge, vira) och det passar bra att använda detta svenska ord även som pokerterm. Det beror väl helt på hur man definierar. Call och raise är ju också svenska ord i så fall, iom att de används inom poker. Ser man till SAOB så nämns ingen definition för bet/beta angående spel. Dock finns satsa i spelsammanhang. Citera
Ignatius Postad 8 Juli , 2008 Rapport Postad 8 Juli , 2008 Ser man till SAOB så nämns ingen definition för bet/beta angående spel. Dock finns satsa i spelsammanhang. Eh, http://g3.spraakdata.gu.se/saob/show.phtml?filenr=1/28/7068.html Citera
Drunken_Penguin Postad 8 Juli , 2008 Rapport Postad 8 Juli , 2008 Eh, http://g3.spraakdata.gu.se/saob/show.phtml?filenr=1/28/7068.html . Citera
Drunken_Penguin Postad 8 Juli , 2008 Rapport Postad 8 Juli , 2008 Eh, http://g3.spraakdata.gu.se/saob/show.phtml?filenr=1/28/7068.html Det här är substantivet bet. Jag kan erkänna att jag missade den, men pga att jag letade efter verbet (iom att det var det som gav upphov till diskussionen, annars borde det vara bet=bet). Har du en länk till SAOB där de beskriver beta som att satsa får du gärna posta den också. Citera
Drunken_Penguin Postad 8 Juli , 2008 Rapport Postad 8 Juli , 2008 nh Postade innan jag läst igenom det noggrant. Läs mitt svar ovan. Edit: mitt svar ovan var även ett försök att redigera mitt tidigare inlägg. Vet inte varför det dök upp som ett nytt. Citera
Recommended Posts