Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej, jeg er en gut fra Aalborg, Danmark.

Jeg vil gerne have lidt hjælp med det svenske sprog.

Kan I hjælpe med en liste over de forskellige poker-udtryk? Hvad hedder de engelske ord, (e.g. re-raise eller kicker m.m.) på svensk?

Danskere bruger altid engelske udtryk, men svenskere er bedre til at bruge ord fra eget sprog.

Håber I kan hjælpe,

Vh. Fryden.

Postad

kicker = sidokort (men det låter ju bara löjligt)

BTW, det är väl rätt vanligt att vi använder engelska utryck som "kicker" och "all in" eller svengelska som t.ex. "beta" och "folda" förrutom när det gäller "syn" och "syna". För inte är det väl nån som säger "calla"?

Postad
kicker = sidokort (men det låter ju bara löjligt)

BTW, det är väl rätt vanligt att vi använder engelska utryck som "kicker" och "all in" eller svengelska som t.ex. "beta" och "folda" förrutom när det gäller "syn" och "syna". För inte är det väl nån som säger "calla"?

Jag gör nog det :oops: ..

Det som är bra är du kan använda vilken ändelse på Lägg, tex Lägg, Lägg mig, lägger mig, Kan du lägga åt mig osv osv ala SvS

Postad
bet=satsa skulle jag säga. Beta är en försvenskning av bet, precis som rejsa från raise.

Bet är ett svenskt ord som har funnits längre än pokern (i spelen bridge, vira) och det passar bra att använda detta svenska ord även som pokerterm.

Postad
Bet är ett svenskt ord som har funnits längre än pokern (i spelen bridge, vira) och det passar bra att använda detta svenska ord även som pokerterm.

Det beror väl helt på hur man definierar. Call och raise är ju också svenska ord i så fall, iom att de används inom poker.

Ser man till SAOB så nämns ingen definition för bet/beta angående spel. Dock finns satsa i spelsammanhang.