Gå till innehåll

Short handed Cash Game


Laagen13

Recommended Posts

thjosan.

 

Nyss börjat grinda SH CG och i vissa situationer jag tvekar om vad som är det rätta movet.

 

T.ex. äre + eller - EV vid raise me ett klätt kort och ett lågt men suited?

 

Brukar oftast inte spela K10-KQ, Arag UTG, UTG+1, bra/dåligt?

 

Vill bara få lite hjälp på traven nu när jag börjar med SH, och speciellt Cash game..

 

Lycka till med liret!

 

Hejsvejs

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte länka till en bra sajt där du kan läsa om SH strategi, men det verkar inte gå att skriva in adressen här... wft!? Är det nått blockeringsskit från PF.nu eller?

 

Det är lite svårt att svara på dina frågor när poker är ett så situationsbaserat spel. Tänk på att spela alla par, höj varje gång du är först in i potten och har en hand du vill spela, spela fler händer i position och försök att spela ca 20% av händerna så ligger du ganska bra till. Ska du spela tex Axs så ska du antingen sitta i position och höja först in eller syna efter att några andra synat innan dig.

 

KQ-KT kan du spela på knappen och just innan knappen så det är ok att folda UTG, men jag brukar inte folda KQ UTG oftast. Men det är väl inga fel om du inte vill spela den i en dålig position.

 

Tycker inte du ska spela alla händer som är i samma suite om du inte sitter på tex knappen och vill stjäla blinds. På knappen kan du i princip höja med vilken hand som helst, men såklart inte varje gång. Desto bättre hand, desto enklare att spela postflopp.

 

Mina åsikter iaf.. GL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är lite svårt att svara på dina frågor när poker är ett så situationsbaserat spel. Tänk på att spela alla par, höj varje gång du är först in i potten och har en hand du vill spela, spela fler händer i position och försök att spela ca 20% av händerna så ligger du ganska bra till. Ska du spela tex Axs så ska du antingen sitta i position och höja först in eller syna efter att några andra synat innan dig.

Tack för ditt svar Neuen!

Gav mig lite mer tankar om mitt spel vilket jag tar ska ta till mig och anpassa lite till mitt spel.

 

Är en situation till som jag verkligen hatar! har inte hittat någon HH på det för att jag inte använder PT eller något. Men siktar på att skaffa ett konto där snart om jag kan plussa lite på pokern först(Igen)..Situationen är liknande:

 

Jag har AJ i mittposition och raisar 3xBB. Knappen Re-Raisar till 10xBB. vet att det är mycket på vad jag har för read på honom, men känns som att folda är bättre än syna? och att raisa är sämre än syna?

 

Antar att jag ligger helt okej med mina stats på de senaste 1000 händerna? :)

1000 spelade händer och såg floppen:

- 45 gånger av 197 som lilla mörken (23%)

- 87 gånger av 190 som störa mörken (46%)

- 76 gånger av 613 i övriga positioner (12%)

- totalt 208 gånger av 1000 (21%)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

En annan sak som jag nu har problem med och vet inte riktigt hur jag ska göra är:

 

Jag får AJos på knappen, MP limpar, CO raisar till 4xBB (1$ på NL25), vad gör man? Slår man upp till en 2.5-3x hans raise eller synar man och kollar vad som kommer på flop, eller lägger man sig helt enkelt? Något jag bör lägga till är att jag oftast går in med runt 60BB.

 

 

Vet att det har en del med read på fi och sånt men har inte PT eller något annat program och brukar inte vara så fokuserad på sånt (om fi nu inte är en galning)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får AJos på knappen, MP limpar, CO raisar till 4xBB (1$ på NL25), vad gör man? Slår man upp till en 2.5-3x hans raise eller synar man och kollar vad som kommer på flop, eller lägger man sig helt enkelt? Något jag bör lägga till är att jag oftast går in med runt 60BB.

 

Du kan nog höja mot de flesta spelare där. Annars rekommenderar jag att du köper in fullt. Ett av de misstag på NL25-nivån som man tjänar mest på är att många fiskar mer än gärna spelar om hela stacken med TP. Och luriga spelare som är jobbiga att spela för full stack mot håller mest till på lite högre nivåer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte länka till en bra sajt där du kan läsa om SH strategi, men det verkar inte gå att skriva in adressen här... wft!? Är det nått blockeringsskit från PF.nu eller?

 

Separera adresen lite (vi blockerar länkar som spamfittor kommer med, jag antar att det är till p-strateg y?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan nog höja mot de flesta spelare där. Annars rekommenderar jag att du köper in fullt. Ett av de misstag på NL25-nivån som man tjänar mest på är att många fiskar mer än gärna spelar om hela stacken med TP. Och luriga spelare som är jobbiga att spela för full stack mot håller mest till på lite högre nivåer.

Okej. Du vill inte motivera mer varför jag borde höja ? :)

Angående fullt inköp, Håller med dig helt och hållet, men har en BR på ~170 och försöker skotta upp min lilla rulle. Har även problem med det psykiska, och klarar oftast inte att förlora ett inköp utan att tilta och bli grymt irriterad, något som jag försöker bättra och bli av med..så det är en anledning till att jag inte spelar med fullt inköp..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nackdelen om du spelar med 60bb är att bättre spelare direkt ser att du inte har så stor bankrulle/inte är nån grinder, och kommer antagligen utnyttja det.

 

Spelar du med 100bb har dom i alla fall inte den ledtråden att gå på. Tror du tjänar mer på att spela tight med 100bb, för så ofta åker inte pengarna in att det gör någon större skillnad på den nivån mellan 60 och 100bb.

 

Men har du absolut inte råd eller verkligen känner att du bör spela med 60bb ska du göra det.

Bättre iofs att gå ner till nl10, men förstår om du inte vill det för det är ju verkligen lekstuga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej. Du vill inte motivera mer varför jag borde höja ? :)

Angående fullt inköp, Håller med dig helt och hållet, men har en BR på ~170 och försöker skotta upp min lilla rulle. Har även problem med det psykiska, och klarar oftast inte att förlora ett inköp utan att tilta och bli grymt irriterad, något som jag försöker bättra och bli av med..så det är en anledning till att jag inte spelar med fullt inköp..

 

Du har fördelar med en stor stack, och med en mycket liten. Någonstans i mitten har du tagit bort båda dessa fördelar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan sak som jag nu har problem med och vet inte riktigt hur jag ska göra är:

 

Jag får AJos på knappen, MP limpar, CO raisar till 4xBB (1$ på NL25), vad gör man? Slår man upp till en 2.5-3x hans raise eller synar man och kollar vad som kommer på flop, eller lägger man sig helt enkelt? Något jag bör lägga till är att jag oftast går in med runt 60BB.

 

 

Vet att det har en del med read på fi och sånt men har inte PT eller något annat program och brukar inte vara så fokuserad på sånt (om fi nu inte är en galning)

 

Raisar i princip alltid i dessa lägen. Iom att det är shorthanded vet du att även FIs krav för preflophöjning har sjunkit vilket du vill straffa honom för. Dessutom ger det dig initiativet i potten samt du bygger pott där du har position.

 

I exemplet där du har AJ och någon som har position på dig trebetar din prelophöjning så kastar jag om jag inte har några reads. Positionen är den som till stor del avgör det mesta i ditt spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

thjosan.

 

Nyss börjat grinda SH CG och i vissa situationer jag tvekar om vad som är det rätta movet.

 

T.ex. äre + eller - EV vid raise me ett klätt kort och ett lågt men suited?

 

Brukar oftast inte spela K10-KQ, Arag UTG, UTG+1, bra/dåligt?

 

Vill bara få lite hjälp på traven nu när jag börjar med SH, och speciellt Cash game..

 

Lycka till med liret!

 

Hejsvejs

Gissar att du lirar 6-max? Iof, oavsett om det är 5- eller 6-max är merparten av dom där händerna bra att öppna med om dom är suited (vilket du inte riktigt nämnde?). En hand som QKo kommer jag dock öppna 100% av gångerna oavsett.

 

Arags suger förbaskat hårt offsuit, och alla ska försvinna före knappen typ, och ofta även där också. Arags suited öppnar vi med om ingen redan öppnat.

 

Jag lirar 5-max och skulle öppna KTs UTG, men tveka mer i 6-max.

 

T.ex. äre + eller - EV vid raise me ett klätt kort och ett lågt men suited?
EV-, om du syftar på att syna en raise.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...