Gå till innehåll

Ord som låter bra


Riggdevil

Recommended Posts

Jag har alltid gillat tyska militära ord som t ex sturmabteilung (stormavdelning), einsatzbataillon (insatsbataljon) eller SS Obersturmbannführer (överstelöjtnant). Men någon nazist är jag ändå inte :-). Ett härligt amerikanskt ord är jackpot (nog mest p g a betydelsen) och jag gillar stads-namnet Chicago. De italienska namnen Al Capone och Joe Profaci tycker jag låter minst lika bra (båda var bossar). Vad finns det för svenska ord som ligger trevligt på tungan? Men mata även gärna på med utländska ord och fraser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tantaluskval

Wikipedia förtäljer följande: Tantaluskval är när man åtrår något som är lockande nära men oåtkomligt. Ordet kommer ifrån Tantalus i den grekiska mytologin som ville veta om gudarna såg allt. Så du har gått o bytt avatar igen gdaily (minns din gamla som också var något slags vapensköld). En Jultomte passar ju inte in så bra under sommaren så det var helt rätt. Är det ett svenskt vapen eller? Till vänster skymtar ju ett västgötskt lejon :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varje gång jag hör ordet "vagina" åker kulorna upp några centimeter. Tycker också att det är ett lent och vackert ord (uttalat på svenska, inte på engelska).

Då diggar du säkert slida också va? :-P. För mig låter det lenare (mer hårlöst) än vagina.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...