f0rtress Postad 23 Juni , 2008 Rapport Postad 23 Juni , 2008 Hamnade i en knepig sits idag med AK. Spelade texas NL25. (6manna) Har ganska många bord öppna så har inga reads på motståndarna, men borde ha en tight image. Sitter utg och höjer 1,50 med Akoff, utg+1 foldar, syn av han i middlepostion, cutoff syn och likaså SB. En fyrvägs pott. Potten är runt 6$ Flopp A 10 9 rainbow. SB checks Jag bettar 2,5$ och och den till höger om cutoff lägger sig, medan cutoff raisar till 5,75$, SB folds. Jag? Jag är djupstackad och har runt 34 bakom mig. Medans Fi har runt 25. Min bett är för vek på floppen så den säger ju inte så mkt heller. Tacksam för svar Citera
sulla Postad 23 Juni , 2008 Rapport Postad 23 Juni , 2008 Är inte detta ett läge där FI alltid har A10? Har du betfoldat flop ofta? Med tanke på nivån tror jag oftare att han har en hand här än försöker sig på något fancy. Citera
f0rtress Postad 23 Juni , 2008 Författare Rapport Postad 23 Juni , 2008 Nej brukar inte betfolda ofta. Däremot tänkte jag om det fanns möjligtheter till en syn?och sen ta beslutet på turn. Nej det är nog inte ett altenativ. Kanske en c/r hade vart bättre för info, å andra sidan är det inte bra värde i att c/r sen folda om jag får mothugg. Det var kanske rätt beslut att folda. Citera
strater Postad 23 Juni , 2008 Rapport Postad 23 Juni , 2008 i en sån stor pott på nl25 mot fiskiga fis går ja nog typ alltid broke... är standard för dig höja 6bb utg sh? Citera
Loveless Postad 23 Juni , 2008 Rapport Postad 23 Juni , 2008 Finns väl egentligen bara två spel, fold om du tror att han har bättre eller all-in om du tror att du har bättre. Alla andra spel gör bara att du får in pengar i en pott som du inte vet hur du ligger till i och som du spelar ur position. Sen kan man ju undra hur handen egentligen spelades, eftersom du utelämnar både knappen och BB men redan nämnt 5 spelare. Citera
f0rtress Postad 23 Juni , 2008 Författare Rapport Postad 23 Juni , 2008 i en sån stor pott på nl25 mot fiskiga fis går ja nog typ alltid broke... är standard för dig höja 6bb utg sh? Ja faktiskt. Började precis köra på 12 bord på stars och det verkar löna sig. Citera
Tottyville Postad 23 Juni , 2008 Rapport Postad 23 Juni , 2008 Eftersom motståndarna bara höjer när de har en hand på lägre nivåer så är det fold. Dom synar med drag. Slår om med made hands. Alltid. Mot kompetent motstånd är det raise definitivt. Citera
Hume Postad 23 Juni , 2008 Rapport Postad 23 Juni , 2008 Finns väl egentligen bara två spel, fold om du tror att han har bättre eller all-in om du tror att du har bättre. Alla andra spel gör bara att du får in pengar i en pott som du inte vet hur du ligger till i och som du spelar ur position. Man får faktiskt syna också (och vi har position). Citera
strater Postad 23 Juni , 2008 Rapport Postad 23 Juni , 2008 Eftersom motståndarna bara höjer när de har en hand på lägre nivåer så är det fold. Dom synar med drag. Slår om med made hands. Alltid. Mot kompetent motstånd är det raise definitivt. jo, men vi slår ett par händer ^^ Citera
Loveless Postad 23 Juni , 2008 Rapport Postad 23 Juni , 2008 Man får faktiskt syna också (och vi har position). Va? vi sitter utg och han sitter i cut off, hur har vi position? Citera
Hume Postad 23 Juni , 2008 Rapport Postad 23 Juni , 2008 Va? vi sitter utg och han sitter i cut off, hur har vi position? Men men men det var ju SB som raisade.... jaja läste fel. Tycker nog iofs syn är bättre än push ändå. Tror motståndaren foldar allt sämre och synar med allt bättre om vi pushar. På en så torr flop finns det inte speciellt många drag vi är rädda för heller. Citera
Trillske Postad 18 Juli , 2008 Rapport Postad 18 Juli , 2008 (Sorry för bumpen) Håller med om att det blir knasigt att cont. betta 45% där. Hans raise är väl ännu fjantigare, men det betyder iof. ofta monster, så inte så säker på att fold är fel. Men med det sagt, om du ska hyva TPTK så pass tunnt (45% cont. - minraise - fold) så är AK en rätt värdelös hand eftesom TPTK är precis vad du letar efter preflop. Så som spelad bör du enligt min mening shova hans 100bb. Tack vare följande: - Du har höjt 6xbb pre, så om han varit dum nog att syna med AT och hittat drömfloppen känns det värt att betala. Han har ändå gjort en förlustaffär med tanke på hur mycket trubbel han hamnar i när ni floppar Axx. Eftersom han betalar mycket pre måste han spela dom flopparna också. - Det lämnar oss med 99/TT för set, vilka rent matematikt är mindre troliga än AJ/AQ. Är det inte vanligt att folk får för sig att dum-minraisa typ "feeler bets" med dom händerna när du leder ut så svagt? - Tillbaka till att du höjt 6xbb pre. Du har efter det floppat halvnöten för din hand, så känns för inkonsekvent att folda lätt. Problemet är väl bara att du reppar ett ohyggligt monster när du kliver över hans raise, men det kan inte hjälpas. Alternativt foldar du och lovar dig själv att inte sätta dig i samma sits igen, men jag personligen gillar att straffa mig själv ordentligt. Led ut floppen för 80%-100% nånstans och samma grej på dom flesta turnar. Har han AQ vill du hinna stacka honom innan handen är över. Raisar han dig på floppen så shova om han inte är en skadad NIT. EDIT: Ville bara poängtera att ni efter en bet och en raise inte ens hittat ursprunglig potsize. Citera
minucci Postad 18 Juli , 2008 Rapport Postad 18 Juli , 2008 Syna flop och cr all in på turn. Att folda är bara dumt. Citera
Trillske Postad 18 Juli , 2008 Rapport Postad 18 Juli , 2008 Syna flop och cr all in på turn. Att folda är bara dumt. Låter faktiskt som en helt klart smart idé om man nu sitter där man sitter, för att minimera hela "monster VS relevant kvarvarande stack"-faktorn. Fråntar dock inte att man inte ska hamna där från första början. Citera
cobb89 Postad 19 Juli , 2008 Rapport Postad 19 Juli , 2008 Men med det sagt, om du ska hyva TPTK så pass tunnt (45% cont. - minraise - fold) så är AK en rätt värdelös hand eftesom TPTK är precis vad du letar efter preflop. Han har ändå gjort en förlustaffär med tanke på hur mycket trubbel han hamnar i när ni floppar Axx. Eftersom han betalar mycket pre måste han spela dom flopparna också. Är det inte vanligt att folk får för sig att dum-minraisa typ "feeler bets" med dom händerna när du leder ut så svagt? Tillbaka till att du höjt 6xbb pre. Du har efter det floppat halvnöten för din hand, så känns för inkonsekvent att folda lätt. Visst är TPTK en bra flop, men allvarligt talat... Folk på Nl25 bryr sig inte om du raisar 5x eller 6x dom tittar ner på sin hand och hittar ATs. "Oh jävlar den är ju suited..." Sen kan jag inte påstå att FI gör en dålig syn pre om bordet exempelvis är allmänt löst och han förstår att det kommer bli en flervägspott som han kan hämta upp en stor pott i. Med exempelvis ATs. Får han 100+BB för att syna 6BB pre tycker jag att ditt påstående om dålig syn är rätt kasst. Nej, folk brukar inte dubbla med feelerbets. Det brukar antingen vara nöten eller i princip vad som helst, typ draghänder... Återigen, nej han har inte floppat halvnöten. Inte mot 3 FI. Citera
Trillske Postad 19 Juli , 2008 Rapport Postad 19 Juli , 2008 Visst är TPTK en bra flop, men allvarligt talat... Folk på Nl25 bryr sig inte om du raisar 5x eller 6x dom tittar ner på sin hand och hittar ATs. "Oh jävlar den är ju suited..." Sen kan jag inte påstå att FI gör en dålig syn pre om bordet exempelvis är allmänt löst och han förstår att det kommer bli en flervägspott som han kan hämta upp en stor pott i. Med exempelvis ATs. Får han 100+BB för att syna 6BB pre tycker jag att ditt påstående om dålig syn är rätt kasst. Nej, folk brukar inte dubbla med feelerbets. Det brukar antingen vara nöten eller i princip vad som helst, typ draghänder... Återigen, nej han har inte floppat halvnöten. Inte mot 3 FI. Jag förstår din poäng, men håller inte med på ett par punkter. AT är nästan aldrig bra OP mot en fet pre-raise, av en massa skäl. Bland annat måste du spela alla Axx floppar för att rättfärdiga synen, vilket innebär att du tappar jobbigt mycket mot AJ/AQ/AK. Vidare mår den helt enkelt inte särkilt bra mot ett raise av en normal motståndare varken när det gäller implied eller faktiskt värde. Lägg till OP så har du i regel en förlustaffär. Händer som typ 97s eller whatever vore förmodligen bättre där (eller mindre dåliga), vilket säger en del eftersom 97s är rätt kass. Sedan syftar jag inte på att det är omöjligt att en NL25-spelare kan syna med AT där. Jag menar att om han gör det har du "vunnit" i längden även om han råkar lyckas stacka dig på 100bb där. Har han TT/99 snackar vi väl typ coinflip-värde. Menar, visst, han får en 12-13 gånger pengarna, men då krävdes det också en bizarro-flopp för det. Min poäng om att det är halvnöten är att AK som hand är rätt värdelös mot random om vi inte ska kunna shova 100bb med TPTK på en godkännd bräda efter ett rejält preflop raise. Och det säger ju sig självt, eftersom AK inte ska vara rätt värdelös. Vill dock poängtera att om typ första killen raisat och han bakom reraisat eller synat kan det nog vara läge för en standard-fold eller så.. Kort sagt, det är svårt att "göra fel" (hamna på fel sida av EVt) genom att gå broke där. Däremot är det jävligt lätt att "göra fel" genom att folda där för ofta, och jag är väl rätt 100% på att det är sådana fällor dom flesta fastnar i. Sedan förstår jag att många vill vara mer noga och tänka "hand för hand" med oregelbundna readbaserade herofolds och herocalls om man typ 1-tablar med liten BR och sånt där. Men det finns enklare sätt att spöa micro för en bra winrate. ^ Ovanstående är iaf hur jag ser på saken. Cheers. Citera
Recommended Posts