Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad
hahahahaha hoppas verkligen du driver nu.

Jag skulle kunna sätta allt jag äger på att edsf är typ 10x bättre än dig som MTT-spelare.

Spelar ungefär ingen roll alls om han gör ett räknefel. Poker består som bekant av en hel del andra variabler än enkla matte så säkert har han andra kvaliteer som jag inte besitter. Har inte in något jag läst kunnat se honom som mer än en semikompetent lirare som gillar att spela fancy

• Svars 62
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Postad

Consp: Du får en chans att räkna optimalt spel på denna givna handen. Ska bli intressant att läsa, vet att du är duktig och är nyfiken på att se vad du kommer fram till.

Postad

De som kritiserar en allin pre kan ju motivera hur man balanserar upp den EV man tappar av 22-99 på jobbig flop, de lär ofta checkfolda floppen om de inte pushat pre. Samma sak gäller i vissa fall A med medium kicker och en hel del andra händer. Vist kan man locka med J9 och den typ av händer, men om inte de träffar väger det aldrig upp det värde man får på push.

Summan är att en flopp med överkort gör att man tappar värde,antingen betar FI pre o vi tvingas vika, eller så checkar han och vi får inte mer chip av han. Om han checkraisar leder vi dessutom sällan.

Av en hand som 77 får du in allt pre vid push men det är definitivt svårt att se att du får det efter att ha raisat pre samt på flop 49A

Postad
Du är en grym spelare men detta är sick fel. Om du spelar enligt detta så kommer du ge upp enormt mycket värde som du får genom att exploatera. Ärligt, sluta med det.

Med "good solid poker" menar jag inte att man inte ska sitta och trebeta folk i sen pos osv. När jag inte har några reads så måste jag ge folk hyfsat normala ranges, dessa skiljer sig såklart från nätverk till nätverk. Jag kan alltså i princip aldrig reraisa UTGs raise när jag själv sitter på knapp med T9. Ett spel som är möjligt när han raisar för tredje varvet i rad när han sitter UTG mot en kort BB på bubblan, om våra stackar tillåter dvs.

Min definition av "good solid poker" är knappast vad man brukar kalla "good solid poker". ;-)

Angående själva handen så förutom att jag tror att edsf gör lite räknefel så tror jag att den stora skillnaden är att vi har olika uppfattning om när man får lösast calls och får in mest deg i poten med minst risk.

Postad
Spelar ungefär ingen roll alls om han gör ett räknefel. Poker består som bekant av en hel del andra variabler än enkla matte så säkert har han andra kvaliteer som jag inte besitter. Har inte in något jag läst kunnat se honom som mer än en semikompetent lirare som gillar att spela fancy

Tyckte ditt inlägg var löjligt bara. Att komma med såna barnsliga påhopp är nåt som jag brukar göra när jag vaknat på fel sida, och då brukar jag få utstå massa skit för det.

Aja, jag vill inte komma här och försvara någon annan, det är rätt löjligt det oxå, ville bara påpeka att jag tycker du har en galen uppfattning om en duktig spelare.

Consp: Du får en chans att räkna optimalt spel på denna givna handen. Ska bli intressant att läsa, vet att du är duktig och är nyfiken på att se vad du kommer fram till.

Jag spelar som du och de flesta andra, dvs push pre. Orkar verkligen inte räkna på det :).

Med "good solid poker" menar jag inte att man inte ska sitta och trebeta folk i sen pos osv. När jag inte har några reads så måste jag ge folk hyfsat normala ranges, dessa skiljer sig såklart från nätverk till nätverk. Jag kan alltså i princip aldrig reraisa UTGs raise när jag själv sitter på knapp med T9. Ett spel som är möjligt när han raisar för tredje varvet i rad när han sitter UTG mot en kort BB på bubblan, om våra stackar tillåter dvs.

Min definition av "good solid poker" är knappast vad man brukar kalla "good solid poker". ;-)

Angående själva handen så förutom att jag tror att edsf gör lite räknefel så tror jag att den stora skillnaden är att vi har olika uppfattning om när man får lösast calls och får in mest deg i poten med minst risk.

När jag läser detta så förstår jag att jag troligen missuppfattade ditt tidigare inlägg :). Det jag menade var att om vi försöker spela ett jätte välbalanserat spel i MTTs så är jag rätt övertygad om att vi ger upp extremt mycket värde jämfört med om vi försöker exploatera. Personligen är jag alldeles för dålig för att öht försöka spela nära någon spelateoretisk lösning så det hade ändå inte varit något alternativ. Men om exempelvis någon riktigt duktig och CG-spelare som försöker spela optimalt, exempelvis Hjort, så tror jag han skulle ha sjukt mkt större EV om han spelar exploaterande istället för optimalt.

i billiga turneringar gäller ju detta i ännu större utsträckning.

Postad

Jag spelar som du och de flesta andra, dvs push pre. Orkar verkligen inte räkna på det :).

.

Alltså lite är det ju det vi disskuterar här, killen har resultat no doubt, bara för det är det inte givet att alla hans tips är goda. Detta är alltså normalt inte ens ett marginellt beslut. Allin är korrekt o allt annat är mer eller mindre skit. Klart man kan ha reads som gör att det blir mindre skit, men skit är det.

Postad
När jag läser detta så förstår jag att jag troligen missuppfattade ditt tidigare inlägg :). Det jag menade var att om vi försöker spela ett jätte välbalanserat spel i MTTs så är jag rätt övertygad om att vi ger upp extremt mycket värde jämfört med om vi försöker exploatera. Personligen är jag alldeles för dålig för att öht försöka spela nära någon spelateoretisk lösning så det hade ändå inte varit något alternativ. Men om exempelvis någon riktigt duktig och CG-spelare som försöker spela optimalt, exempelvis Hjort, så tror jag han skulle ha sjukt mkt större EV om han spelar exploaterande istället för optimalt.

i billiga turneringar gäller ju detta i ännu större utsträckning.

Okej, jag vet inte om våran definition av exploatera respektive "spela optimalt" överensstämmer. Ett exempel kan vara när vi sitter på knapp med T9o, alla från HJ fram till BB har 50BB+ och antes är i spel. HJ öppnar med en vanlig raise, vi har inga reads. Detta är dock ett läge där han kan raisa med en riktigt ordentlig raise som han kommer tvingas folda väldigt stor del av om vi reraisar. Är vi nya på bordet och ingen historia så reraisar vi.

Det här anser jag är att spela optimalt eftersom fi inte gör något fel som raisar en bred range i det läget men vi kan fortfarande hitta ett omslag just eftersom att vi vet att hans range ska vara rätt så bred där. Vi balanserar detta spel genom att mixa in tillräckligt mycket bra händer för att fi inte ska kunna fyrbetta särskilt light, nästa gång vi slår om bör det vara klart tightare. Med detta sagt säger jag inte att man inte kan hitta lägen där man fortfarande kan göra riktigt lösa trebets senare, de blir dock snäppet sällsyntare.

När vi exploaterar någon o andra sidan måste vi först identifiera ett misstag den spelaren gör och sen hitta läget. Ett ganska bra exempel är om vi är hyfsat nära bubblan, en snubbe har börjat raisa lite oftare och de senaste fyra varven har han raisat 3 ggr utg och sen foldat en gång. Nu, nästa varv, raisar åter igen utg och då kan det vara ett bra läge att exploatera honom då han antagligen raisar alldeles för light utg. Detta är såklart bara möjligt om stackstorlekarna tillåter samt om du har något som är lite bättre än 52o. Chansen är stor att fi raisar en alldeles för bred range jämfört med vad som är standard och då är det fritt fram för oss att "exploatera" :)

Postad

Pushar alla dar i veckan du vill inte spela en multwaypott när så många farliga kort kan komma på flopp bättre att dega när du oftast är favorit brukar oftast få en syn på dessa turneringar av Ax eller pockets 22-77 vilket är en stor del av limaparnas ranges

Postad

Thorn

Men herrejävlar, träffar någon TP på flop så åker degen in.. spelar ingen roll hur bra du spelar postflop då. Har du då bjudit in 2-3 spelare i poten genom din lilla raise kommer någon ha träffat oerhört ofta av de gånger som ett överkort faller mot dina JJ,

Nej, inte så ofta alls. Halva av dubbelöverkorten limpsynar bara preflop.

vilket de gör 56% av gångerna. Eller vadå? ska du folda flop 56% av gångerna?

Nej jag checkar. Annars kan vi lägga. Jag antar att dom inte kommer donkbetsbluffa i en fyrväg pot in i pfhöjaren. Jag har nästan aldrig sett något sådant av tomtar.

Det verkar ju vara mycket bättre än att raisa 3600/dega och plocka ner poten pre eller eventuellt hamna all-in pre/HU till flop med betydligt bättre equity.

Det låter inte bra. Då tappar du ju syn från troligen en hel del underpar, underkort och QT typ händer.

En annan grej angående att balansera sina spel osv. Om jag spelade mot dig och såg dig göra det där spelet skulle jag automatiskt sätta dig på en starkare range än om du degar eftersom jag har sett detta spel jättemånga gånger förrut av andra spelare. Det betyder nästan alltid samma sak och alltså kan jag anpassa mig direkt då utan att behöva ha massa händer på dig.

Typ ingen spelar så här i annat än 5r. Sen kan man antagligen göra draget med andra händer också. Och du förstår uppenbarligen inte hur jag spelar när du inte kan tänka dig att man kan spela JJ såhär, vilket är förståeligt då jag spelar konstigt och väldigt få spelar JJ så.

EDIT: Btw, nickar tommy_52 på ongame, G8vMyLfeAway på stars, Iamsmoked på party.

Har skickat dig mina resultat.

EDIT2: Din tro på ditt postflop spel är helt löjlig.. även om du spelar väldigt bra postflop så spelar det knappt någon roll alls i den här handen. Säg att flop kommer K84 rainbow, två pers har synat din raise så det ligger 8700 i poten och båda checkar till dig. Du har potbet kvar, du måste alltså dega så jag ser inte så många scenarion där du faktiskt kan motivera en fold postflop. Deras odds att dra till kungen var alldeles för bra och dom fick fina implicita då du i princip aldrig kommer undan.

Jag måste inte dega, vad är det för kommentar? Det är inga problem att komma undan. Deras odds att dra till någonting är inte bra

Detta är såklart bara möjligt om du har något som är lite bättre än 52o.

Det spelar väldigt liten roll om vi har 52 eller T9 i en hel del fall. Den finns många potentiella ställen där man ska trebeta 52.

esdf, hur ska folk kunna spela bra eller dåligt efter floppen med ett pottbet i stacken? Menar du att de skulle syna med sämre händer, bottenpar o.s.v, så har de ju redan tagit det beslutet preflop. Och då skulle de troligtvis syna all-inbettet pre också.

Dom har inte bottenpar pf med QJ, T8, etc. Dom kan nog spela dåligt efter floppen.

sulla

Tror inte jag behöver komma med ytterligare argument då det redan skrivits tonvis i detta ämne. Läs vad Thorn o skumdum skrivit samt det jag orkade skriva tidigare i tråden, detta är alltså inte ett marginellt beslut. Push är alltid mer +EV här, SPECIELLT på den nivå vi spelar (5$)

Men sluta någongång. Du har inga bevis och har ingen aning om vad som är rätt. Sluta prata som att det är bevisat. Jag har heller inga slags bevis, och vet inte vad som är rätt.

OK, jag ska försöka ge en motivering som jag tror du kan fatta.

Genom att minbetta som du gör ger du FI chansen att göra ett oerhört marginellt misstag (ibland får han ju t o m odds), genom att ställa istället låter du honom göra ett enormt misstag.

Om vi ställer synar den första med kanske 66+, AT/AJ+, KQ kanske. Om den första synar kommer dom andra spela mycket tajtare, vilket såklart är rejält negativt. Säg 99+, AQ+. Han kommer inte göra något enormt misstag.

Dom kommer alls inte kunna syna profitabelt med QJ minus, underpar, AJ minus.

Och att HDn skulle skilja nämnvärt köper jag inte, vill han spela potten gör han det och de få händer fler du får in i potten pga slowspel äts upp av de floppar du får problem med.

Jag vet inte hur dom spelar. Jag sade att om dom spelade med den HDn som jag gav dom samt inte var väldigt glada att syna push så trodde jag att det var ett bättre val att höja.

De som kritiserar en allin pre kan ju motivera hur man balanserar upp den EV man tappar av 22-99 på jobbig flop, de lär ofta checkfolda floppen om de inte pushat pre. Samma sak gäller i vissa fall A med medium kicker och en hel del andra händer. Vist kan man locka med J9 och den typ av händer, men om inte de träffar väger det aldrig upp det värde man får på push.

Jag tror inte han synar med ca 22-55, då får man förlorat värde mot 66-99 och halva TT (om vi säger att dom synar 50 och höjer 50), samtidigt som man tjänat lite smått på synerna han gör med 22-55. Totala värdet blir nog en lite förlust. Samma gällre väl AT, AJ till en något mindre grad, möjligtvis. Den kan också vara så att dom gärna lägger dom mot push rätt ofta och man förlorar en del värde.

Alltså lite är det ju det vi disskuterar här, killen har resultat no doubt, bara för det är det inte givet att alla hans tips är goda. Detta är alltså normalt inte ens ett marginellt beslut. Allin är korrekt o allt annat är mer eller mindre skit. Klart man kan ha reads som gör att det blir mindre skit, men skit är det.

Men skaffa dig bevis redan, du kan ju inte säga det där.