Gå till innehåll

Spelets konsekvenser


Fred_J

Recommended Posts

Hej,

Jag spelar vinnande poker på heltid sedan fem år tillbaka, men nu har det hänt något konstigt. Jag tror jag har gått in i väggen, känner mig otroligt stressad eftersom jag ska bli pappa i höst samtidigt som jag driver ett flertal projekt vid sidan av pokern som jag vill lyckas med. Hur som helst så har pokern blivit ett sätt att stilla stressen, men samtidigt så har kroppen slutat att fungera. Jag är inte hungrig längre och äter otroligt lite och dålig mat. Är knappt sugen på någonting längre, och har desto mindre ork att laga mat hemma eller åka eller gå ner på stan för att äta skräpmat.

 

De sista månaderna har jag varit sjuk flera gånger. Jag har varit magsjuk ett par gånger samt haft feber och huvudvärk ett flertal gånger. Har precis blivit bättre efter den senaste perioden av illamående.

 

Jag tror att jag vet vad det beror på eftersom spelberoende fungerar ungefär likadant som andra droger, det vill säga tränger bort allt man egentligen borde ta tag i och ser till så att kroppen tillfälligt får ett litet rus och därmed inbillar man sig att allt är ok.

 

Är det någon som har haft liknande upplevelser eller kan förklara vad det beror på, kanske någon med expertis inom psykiatrin?

 

Hur som helst så ska planen sättas i verket i morgon, den som ska få mig ur skiten. Eftersom hungern inte fungerar som den ska så ska jag börja med att tvinga kroppen att bli hungrig, det vill säga börja träna lite lätt. Så min prioritering blir:

 

1. Träning

2. Rutiner

3. Bra kost

4. Projekt/Poker

 

All feedback, erfarenheter och kritiska frågor är välkomna. Tror det inte finns något som inte hjälper mig att komma i form igen. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju exakt det han skrivit, Projekt/Poker på fjärdeplats...

 

"Min prioritering blir..."

 

Morgonpromenader och rejäla frukostar lär ju vara något som kickar igång dig. Äter du mycket blir du också mer sugen (i längden)

 

Lycka till. Be en moderator flytta denna till dagboksdelen så kanske den hjälper till att sporra dig :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag känner helt klart igen mig, om även i en väldigt mild variant.

 

Jag hoppas verkligen att det löser sig för dig, det är ju liksom ganska smalt med utrymme för en sjukskrivning i ditt yrkesliv så för din, ditt barn och ditt barns mor hoppas jag verkligen att det löser sig.

Som det skrivs, träning och fysiskt välmående är nog trots allt det som gör att du på bäst sätt undviker en psykisk kollaps.

 

Är man däremot väl insedd med situationen som du verkar vara så ska det inte vara några problem.

Dock ska man inte underskatta det överanvända uttrycket "gå in i väggen" jag har sett människor göra det på riktigt och det är snudd på riktigt jävla läskigt. Finns många som missbrukar det för att de känner sig lite krassliga också, men när det slår till ordentligt kan det närmast beskrivas med personlighetsklyvning och att människan blir totalt tom.

 

Så får du inte ordning på dig själv fysiskt - se upp, kanske se dig om efter ett annat yrke i värsta fall!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag spelar vinnande poker på heltid sedan fem år tillbaka, men nu har det hänt något konstigt. Jag tror jag har gått in i väggen, känner mig otroligt stressad eftersom jag ska bli pappa i höst samtidigt som jag driver ett flertal projekt vid sidan av pokern som jag vill lyckas med. Hur som helst så har pokern blivit ett sätt att stilla stressen, men samtidigt så har kroppen slutat att fungera. Jag är inte hungrig längre och äter otroligt lite och dålig mat. Är knappt sugen på någonting längre, och har desto mindre ork att laga mat hemma eller åka eller gå ner på stan för att äta skräpmat.

 

De sista månaderna har jag varit sjuk flera gånger. Jag har varit magsjuk ett par gånger samt haft feber och huvudvärk ett flertal gånger. Har precis blivit bättre efter den senaste perioden av illamående.

 

Jag tror att jag vet vad det beror på eftersom spelberoende fungerar ungefär likadant som andra droger, det vill säga tränger bort allt man egentligen borde ta tag i och ser till så att kroppen tillfälligt får ett litet rus och därmed inbillar man sig att allt är ok.

 

Är det någon som har haft liknande upplevelser eller kan förklara vad det beror på, kanske någon med expertis inom psykiatrin?

 

Hur som helst så ska planen sättas i verket i morgon, den som ska få mig ur skiten. Eftersom hungern inte fungerar som den ska så ska jag börja med att tvinga kroppen att bli hungrig, det vill säga börja träna lite lätt. Så min prioritering blir:

 

1. Träning

2. Rutiner

3. Bra kost

4. Projekt/Poker

 

All feedback, erfarenheter och kritiska frågor är välkomna. Tror det inte finns något som inte hjälper mig att komma i form igen. :)

 

Det är kanske en ovälkommen reflektion, men håll till godo: Tänk om det inte alls är så enkelt 'psykologisk' om poker och stress. Tröttheten och besvären kanske beror på en sjukdom. Det bästa är nog att kolla upp kroppen, se om du kanske dödat alla nyttiga tarmbakterier eller något annat konkret som en doktor kan upptäcka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är nog rätt så övertygad om att det beror på stress och spelberoende. Spelberoende i den bemärkelsen att jag inte lyssnar på vad jag borde göra, kroppens signaler och så vidare under tiden jag spelar, samt att man ibland spelar trots att man inte borde och därav förlorar.

 

Har definitivt inte gått in i väggen i likhet med vad jag har hört andra göra. Det är nog en väldigt mild form av "gå in i väggen" i så fall.

 

Det kan bero på något annat också, men när det finns en naturlig orsak till varför jag blir sjuk och mår dåligt, så är det väl sannolikt att det beror på det. Om jag fortfarande blir sjuk när man fått rätsida på träningen och kosten, samt taggat ner stressen i livet så får man definitivt kolla upp sina värden och se om det finns någon sjukdom där. Borde stå på fötter igen om en vecka eller två. Har ätit bra i två dagar nu, och idag ska jag ta några korta promenader, och i morgon blir det ett kort och lätt träningspass på gymet för att börja bygga upp musklerna. :)

 

Något som jag har tänkt mycket på också är mycket stress styrs av sina tankar. Man kan 100 saker att göra och trivas med att göra dem, det vill säga att man inte känner stress. Eller så kan man ha två saker och göra och känna av otroligt mycket stress och bli nedbryten totalt. Varför kan man inte bara "just do it" så att man får dem ur världen. Ibland kan det vara så enkla saker som att betala sina räkningar. Då känner man sig verkligen lat och omogen, att man verkligen inte klarar av att ta hand om sig själv. Men det ska bli ändring på det i och med mitt stora "skapa struktur och rutiner"-projekt. :)

 

En metod som jag tänkt på är att man börjar att lista en sak om dagen som man ska göra, som är enkel och som tar kort tid (utöver träningen och kosten som jag ska hålla stenhårt på varje dag). När man har gjort den så har man rätt att göra vad man vill sedan och känna sig 100% nöjd med dagen. Med tiden utökar man listan allteftersom man känner för det, och får på så vis de tråkiga sakerna gjorda eftersom man delar upp allt i små portioner och litar på att allt blir gjort inom sin tid och därmed kan man känna sig lugn, och man får bort alla småsaker som ökar på stressen i vardagen.

 

Man känner sig fjantig när man håller på så här, men vissa människor har väl lätt för att följa rutiner, andra har det inte. Jag har ju exempelvis extremt lätt för att vara positiv till allt och alla oavsett vad, något som andra har svårt för. Det är någonting som ur mitt perspektiv är lika självklart som andra tycker det är att man diskar efter sig vid behov. :)

 

Nåja, nog om detta. Det är kul att man kan skriva av sig lite iallafall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter riktigt bra. Inte fjantigt på nåt sätt att göra så här, snarare tvärtom. Starkt att ta tag i det!

 

Att snart få barn och ha "många projekt på sidan om" kan nog vara hårt i sig. Sen poker på det som inte är särskilt avkopplande vissa stunder :P

 

Men som du säger är nog det värsta när man börjar slarva så mycket med mat/motion/osv. Kan inte bli annat än pannkaka (som man inte har tid att äta =P).

 

Jag måste själv komma igång med motionen, för det börjar bli rikitgt illa med det. Ska köpa mig ett par inlines+stavar till att börja med.

 

Kör på! När du fått så pass stor insikt i ditt problem har du kommit en bra bit närmare lösningen.

 

Men tveka inte med att gå till doktorn om du känner att du får verkliga sjukdomsbesvär eller liknande som inte försvinner. Forum är bra, men farligt om man skippar doktorn för att man får svar på forum.

Nu verkar du ju rätt säker på att det beror på pokern/dåliga vanor, så det är nog lugnt, men bättre att kolla upp istället för att ignorera det om det inte försvinner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

1. Träning

2. Rutiner

3. Bra kost

4. Projekt/Poker

 

 

Ursäkta för sen feedback, men jag har två små barn och känner igen mig mycket väl.

Precis det du skriver fungerar för mig, men det måste upprepas ibland.

Balans är för övrigt alltid bra, när det gäller andra aktiviteter också.

 

Helt rätt tänk! Lycka till, och håll dig disciplinerad. ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta för sen feedback, men jag har två små barn och känner igen mig mycket väl.

Precis det du skriver fungerar för mig, men det måste upprepas ibland.

Balans är för övrigt alltid bra, när det gäller andra aktiviteter också.

 

Helt rätt tänk! Lycka till, och håll dig disciplinerad. ;-)

 

Disciplin... hjälp! :)

 

Blir ett simpass idag samtidigt som jag ska prata med en tränare och lägga upp ett träningsprogram. Tänker försöka träna varje dag, åtminstone fem dagar i veckan, men inte så hårt. Olika aktiviteter, det som är roligt.... kanske variera gym med simning, bordtennis, tennis, ta långa promenader, golf... etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter bra, att testa sig fram tills man hittar det man tycker är roligast är nog den smartaste lösningen. Och man har roligt på vägen..

 

Squash och klättring är två saker jag har testat på och gillar :). (Jag är inte i samma sits som dig, kom på att det kanske lät så...)

 

Alla som kommer på någon aktivitet Fred inte har skrivit kan ju skriva de :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte hungrig längre och äter otroligt lite och dålig mat. Är knappt sugen på någonting längre, och har desto mindre ork att laga mat hemma eller åka eller gå ner på stan för att äta skräpmat.

 

De sista månaderna har jag varit sjuk flera gånger. Jag har varit magsjuk ett par gånger samt haft feber och huvudvärk ett flertal gånger. Har precis blivit bättre efter den senaste perioden av illamående.

 

Du kanske ska kolla så att det inte är en "vanlig fysisk sjukdom" också?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

" Disciplin.. hjälp! " .. precis vad man vill en blivande förälder ska säga.. ö_Ö

 

Sen att du är spelberoende och fortfarande spelar poker är ju ganska galet?

well, du kanske må vara vinnande spelare, men att spela med stressen att man måste lyckas kommer nog inte sluta lyckat!

 

men helt klart bra att du tar tag i problemet men du gör det på fel plats, prata med din sambo, eller vänner?... hon/dem; har förmodligen sagt åt dig att lägga ner pokern 300 ggr? men speldjävulen har andra planer... eller? tycker d är dags och dumpa pokern och satsa på familjen/dig själv.. sen när du tillfrisknat från lathet/fatass fasonerna så kanske du orkar gå en promenad med barnvagnen och handla mat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ojojoj.. tänk bara på alla sömnlösa nätter när barnet väcker er och alla blöjbyten etc. Då får man bara inte vara så lat att man skippar det och därför är det verkligen hög tid för att ta tag i problemet. - ROPEN SKALLA, FYSISK HÄLSA FÖR ALLA!! (stäm in!)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är själv på gränsen till utbrändhet och känner igen mycket. Jobbar heltid + extra och har spelat en hel del poker på kvällarna senaste månaderna. Det är inte hållbart. Har blivit mycket stress för kroppen med utmattning och hjärtklappning bland annat. Nu blir det pokerpaus i minst en vecka sen får vi se. Kommer hur som helst inte att bli lika mycket spelande när det blir comeback, när det nu kan tänkas bli.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

" Disciplin.. hjälp! " .. precis vad man vill en blivande förälder ska säga.. ö_Ö

 

Sen att du är spelberoende och fortfarande spelar poker är ju ganska galet?

well, du kanske må vara vinnande spelare, men att spela med stressen att man måste lyckas kommer nog inte sluta lyckat!

 

men helt klart bra att du tar tag i problemet men du gör det på fel plats, prata med din sambo, eller vänner?... hon/dem; har förmodligen sagt åt dig att lägga ner pokern 300 ggr? men speldjävulen har andra planer... eller? tycker d är dags och dumpa pokern och satsa på familjen/dig själv.. sen när du tillfrisknat från lathet/fatass fasonerna så kanske du orkar gå en promenad med barnvagnen och handla mat?

 

Disciplin är väl något jag får bli bättre på. Det är många blivande föräldrar som har dålig disciplin. Jag har nog andra kvaliteter. Exempelvis så har jag inget emot att barn skriker eller behöver uppmärksamhet, och jag kommer att kunna sitta och leka med mina barn så länge de vill. Min sambo däremot har väldigt bra discplin, så ihop blir vi nog utmärkta föräldrar bara vi kommer överens om vilka regler som ska gälla och att vi är rak i kommunikationen.

 

Angående spelberoende så är jag inte spelberoende i den bemärkelsen att jag inte kan sluta spela poker. Har haft uppehåll i min pokerkarriär i några månader för att fokusera på projekten. Det är nog ingen i min omgivning som någonsin sagt åt mig att lägga ner pokern eftersom de vet att jag är duktig och vinner i längden. Varför lägga ner något som ger ekonomisk frihet?

 

Alla som spelar poker på heltid tror jag känner av ett visst spelberoende, och det spelberoende som jag pratar om yttrar sig på exakt samma sätt som när jag blev sittande med risk, tetris, och andra former av onlinespel som jag tyckte var roliga. Samma typ av beroende kan jag även känna av när man blir fast i en tv-serie och blir sittande framför den flera dagar i sträck, exempelvis Seinfeld. Problemet är att hitta en vardag där man planerar in poker och projekten exempelvis 6 timmar om dagen och sedan tar han om sig själv och sin familj de andra timmarna. Jag har en tendes att göra en sak alldeles för mycket, oavsett om det är poker eller något annat.

 

Därför tycker jag du placerar in mig i ett fack alldeles för snabbt utifrån det jag säger här, och sedan om du väljer att se det som ett försvarstal utifrån att speldjävulen har mig i sina klor är upp till dig. Jag är tillräckligt medveten för att veta att problemet har sin största grund i stressen och att jag inte tänker klart för tillfället.

 

Det jag behöver är att hitta en struktur kring pokern och projekten, och det kommer jag att göra.

 

PS: Alla pokerproffs spelar med stressen att de måste lyckas, eftersom de inte kan spela mer om de inte lyckas. Det vill säga, de förlorar sitt jobb som pokerspelare om de inte lyckas. Det är en "stress" som vi alla lever med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt låter ju kanoners nu ^_^ men la märke till en sak, du ser ditt pokerspelande som ett yrke? kanske är det där skon klämmer?

 

Du vet att folk i din omgivning ser dig som en vinnande spelare, och då kanske du känner press/stress/ångest(?) om det nu skulle gå dåligt med pokern?

 

Så kanske bättre om du trappar ner i karriärstegen? och försök spela som hobby, eller något... då kanske stressen försvinner också, om det nu är därifrån den kommer, sitter mest och spekulerarlite.. mest för att du ska hitta vart ifrån din stress kommer ifrån, eller vart din energikälla läcker typ! Help me, help you! =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt låter ju kanoners nu ^_^ men la märke till en sak, du ser ditt pokerspelande som ett yrke? kanske är det där skon klämmer?

 

Du vet att folk i din omgivning ser dig som en vinnande spelare, och då kanske du känner press/stress/ångest(?) om det nu skulle gå dåligt med pokern?

 

Så kanske bättre om du trappar ner i karriärstegen? och försök spela som hobby, eller något... då kanske stressen försvinner också, om det nu är därifrån den kommer, sitter mest och spekulerarlite.. mest för att du ska hitta vart ifrån din stress kommer ifrån, eller vart din energikälla läcker typ! Help me, help you! =)

 

Stressen kommer mestadels från projekten, som snor oerhört mycket tid från pokern som jag ser som en mycket säkrare inkomstkälla. Tror det är projekten som snor enormt mycket energi, men pokern har blivit en tillflyktsort som gör att jag slipper tänka på projekten eftersom jag ändå anser att jag "arbetar" när jag spelar.

 

Anledningen till att jag drog igång alla projekt var att jag inte ville tjäna exempelvis 50,000 kronor i månaden, utan att jag snarare ville ha en inkomst på över 200,000 kronor i månaden på något som sedan blir självgenererande. Sedan tyckte jag pokern saknade något som projekten gav: nyskapande, kreativitet, entreprenörskap etc. Men det blev helt enkelt för många projekt. Det hade räckt med ett enda och pokern. Men nu vore det idiotiskt att avsluta projekt som är halvfärdiga. Däremot så ska jag fokusera mindre på de projekten som jag tror mindre på.

 

Men det var inte tiden som var problemet, utan snarare alla tankar på allt jag "måste" göra. Det var tankarna som skapade stress, för jag tycker annars om att jobba mycket.

 

Vi får väl se hur jag kan förändra saker och ting. Det blev en halvtimmes simning idag. I morgon ska jag köra ett lättare gympass. Kosten är fortfarande lite dålig, men det kommer nog. Måste vara oerhört noga med att se till att det finns god mat hemma, så att man verkligen kan äta gott men samtidigt nyttigt. Tack och lov så tycker jag faktiskt om nyttig mat och äcklas ofta av onyttig (snabba kolhydrater, socker, mycket fett) mat nuförtiden

 

Jo, jag kom på att en stor förändring som jag måste göra är att styra om mitt ekonomiska mål. Pengar är inte så viktigt som jag trodde innan, utan det finns så mycket annat man kan göra bara man har en tillräcklig ekonomi. Mer fokus på att få livskvalitet ur aktiviteter, och de brukar inte kosta så mycket... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...