Gå till innehåll

PLO - Nuts mot jättedraw


drc

Recommended Posts

Omaha High PL

Satsningssturktur: 1/2$

Bordsstämning: loose/aggressive

Antal spelare vid bordet: 6-seated

 

 

 

*Preflop*

 

Player 1 (Sb): 1$ - call

Player 2 (BB): 2$

Player 3 (Sb): call

Player 4 (Sb): call

Player 5 (Sb): Fold

Drc (D): Call

 

Sitter på knappen och blir tilldelad 5 :spade: 5 :heart: 9 :heart: 9 :spade:

 

Gillar inte låga dubbelpar direkt men eftersom jag har position och att jag är doublesuited (sjukt lågt dock) så callar jag för att se om jag kan träffa ett set eller nåt.

 

 

 

 

 

*Flop*

Gemensamma kort: 9 :club: 3 :diamond: 8 :spade:

Pot: 10$

Antal spelare i handen: 5

 

Player 1: checks

Player 2: bets 10

Player 3: Folds

Player 4: Folds

 

Drc: Jag har nötterna dvs 3 nior. Inget färgdrag ute än men stegdrag till höger och vänster. Jag reraisar max.

 

drc raises for 40 $

 

Player 1: folds

 

Player 2: raises for 120$

 

Hmm jag har nötterna men känner att min motståndare säkert har antingen ett lägre set eller en bra hand med redraws på stegen som jag saknar. Han kanske sitter på tex TJQK med massa outs på stegen (7,T,J,Q).

 

Jag har nuts men gissar på att min motståndare har outs för att nästan få det till en coinflip då jag inte ser honom som en direkt dålig spelare.

 

 

Drc: went allin for 154$

 

Ingen idé att spara något här (när jag väl valt att spela) - de kommer ändå att flyga in senare i handen.

 

Player 2 calls for 64$

 

*Turn*

 

2 :heart:

 

Pot: 398 $

 

Ett bra kort för mig. Jag leder fortfarande.

 

*River*

 

Gemensamma kort: J :heart:

Pot: 398 $

 

 

Precis det jag inte ville ha och förutsätter att jag är slagen.

 

 

*Showdown*

 

Players 2's community cards: 7 :heart: T :diamond: J :spade: Q :club:

 

han hade alltså en grym draw på stegen som han fick in och vann.

 

Nu till mitt spel.

 

Efter att jag raisat med nötterna och han reraisar så är mitt val i stort sett att spela om alla pengarna jag har vid bordet eller folda.

 

Då jag inte vet vad han har så kan jag inte riktigt se mig själv spela handen på ett annorlunda sätt.

 

Jag skulle iofs kunnat callat efter flop och avvaktat hjärter 2:an och satsat rejält efter det och get min motståndare sämre odds men det skulle vara att ge ett gratis kort.

 

 

Utan att räkna på oddsen skulle jag gissa på att det efter flop var en hyfsad coinflip (säkert med honom som favorit - vill nån räkna så varsågod) med hans 16 outs (6,7,T,J,Q) mot mina möjligheter till att få in en 8,9 eller trea + runner runner par eller runner runner spader.

 

(EDIT)

Min vana trogen skrev jag först att han hade 20 outs men det ska klart vara 16 med en 7,T,J,Q på handen blir det 20-4, antar att jag då var knapp favorit)

(/EDIT)

 

 

Frågan är egentligen om man bör spela på ett annat sätt än vad jag gjorde när jag inte hade några redraws.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns som 9955ds i stort sett nästan enbart spelas på bluffpotential. Den enda brädan som du kan stoppa in några pengar på med självförtroende är ju just en niohög utan trefärg och trestege (det går ju inte med en 5-högflopp) och det händer ju inte så ofta. Färgdraget kan ju aldrig vara värt något i sig och detsamma gäller väl stegen och triss i femmor.

 

Jag skulle nog vara rätt mycket mer benägen att höja med den här handen så att jag bara får en motspelare och sedan försöka ta potten på de floppar som fi verkar ha missat. Jag kan inte se något större värde i att limpa in, eftersom du så pass ofta måste ha en riktig hand då och det kommer du nästan aldrig ha. Men jag kan inte heller se att det kommer kosta dig särskilt mycket att limpa in på knappen, någon cent minus eller någon cent plus skulle jag gissa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ända frågetecknet är väl egentligen om du ska göra din första höjning på floppen eller ej. Dock så finns det ju 24 kort som gör stege möjligt samt ytterligare 8 kort som gör överset möjligt (dock kommer ett gäng av de här korten ge dig färgdrag). Alltså är det mer än halva leken som ger dig anledning till oro på turn. Om du höjer och din motståndare synar och ställer in när något av de 32 hotfulla korten kommer så får du odds på ~1:1 vilket ju inte räcker särskilt bra. Alltså finns det en stor risk att bli utbluffad på turn om du höjer och han synar, så det gäller att du har en rätt bra read på din motståndare om du ska kunna undvika det.

 

Om du synar så ligger det bara $30 i potten på turn, vilket minskar skadan med att bli utbluffad. Problemet är då bara att han inte definierat sin hand särskilt väl och att du knappast har de implicita oddsen på din sida.

 

Jag vet inte riktigt vad jag kommer fram till här, men det känns som en väldigt viktig faktor är hur mycket information den här killen ger upp när han synar din höjning. Om du då ganska bekvämt kan sätta honom på en hand/beteende så hjälper det enormt för att kontra alla problem som kan uppstå i turnspelet. Om du är säker på att han går all-in eller foldar så är en höjning garanterat rätt. Om han och andra sidan kan tänkas ha betat ut med ett underset och vid en höjning kan sätta dig på ett set och växla om till bluff på turn när det kommer ett scare-card så har du definitivt problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Hjort skrerv

Känns som 9955ds i stort sett nästan enbart spelas på bluffpotential. Den enda brädan som du kan stoppa in några pengar på med självförtroende är ju just en niohög utan trefärg och trestege (det går ju inte med en 5-högflopp) och det händer ju inte så ofta. Färgdraget kan ju aldrig vara värt något i sig och detsamma gäller väl stegen och triss i femmor.

 

Som sagt så gick jag in i potten enbart för att jag hade knappen. 6-seated Omaha kan man väldigt ofta ta potten i position när det kommit upp något scarecard.

 

Färgdraget är inte värt något i sig men 6-seated vinner faktist ofta låga färger - speciellt om man är två kvar så det är en liten backdoor (bättre än ingen ) om man hamnar där.

 

Så här i efterhand skulle jag ändå kunna tänkat mig att ha foldat där :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt så gick jag in i potten enbart för att jag hade knappen. 6-seated Omaha kan man väldigt ofta ta potten i position när det kommit upp något scarecard.

Men är det inte bättre med en höjning då? Eller är det så att dina motståndare har för mycket vett vad gäller hu-spel (dvs check-raise med noll, spela en del sämre händer osv)? Det är ju möjligt att det som gör dem till tomtar i flervägspotter gör dem till rätt hyffsade spelare i h2h-potter. I så fall bör man ju vara mindre benägen att höja.

 

Färgdraget är inte värt något i sig men 6-seated vinner faktist ofta låga färger - speciellt om man är två kvar så det är en liten backdoor (bättre än ingen ) om man hamnar där.

Visst, lite är det ju värt men det är ju bara något som garnerar setet lite extra. Det är ju knappast något som förändrar ett beslut särskilt ofta.

 

Så här i efterhand skulle jag ändå kunna tänkat mig att ha foldat där :lol:

Jag tror inte att det gjort särskilt stor skillnad hit eller dit för ditt långsiktiga resultat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men är det inte bättre med en höjning då? Eller är det så att dina motståndare har för mycket vett vad gäller hu-spel

 

Problemet är att du nästan aldrig får headsup om du raisar sent i PL (där jag spelar och shorthanded). Det blir istort sett alltid 3-4 spelare som går med och då är det mycket svårare/dyrare att köpa potten sen.

 

Det är möjligt att det är sämre spelare där jag spelar. Har inte spelat omaha på så många olika sajter men för det mesta så går alla som har callat en gång även med på tom en maxraise.

 

Om man vill raisa floppen för att göra sig av med spelare måste man ofta limpa, hoppas på en maxraise och sedan maxraisa igen - då går det oftast. Det gör dock att det är så mycket pengar i potten efter floppen att man får odds på det mesta.

 

Därför limpar jag ofta in. Jag går dock nästan bara in i potter med händer som jag tror på något sätt kan floppa/turna någon form av nuts.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...