Gå till innehåll

AQ i tidig pos seminära pengarna


Recommended Posts

Typ 100 från pengarna på Sunday Million. Har suttit ungefär ett varv på bordet så jag vet ingenting. Plockar upp AQo i tidig pos och undrar hur ni spelar den med en halvliten stack som min:

 

PokerStars Game #18009238019: Tournament #90361464, $200+$15 Hold'em No Limit - Level XII (1000/2000) - 2008/06/08 - 19:38:14 (ET)

Table '90361464 767' 9-max Seat #2 is the button

Seat 1: KyleAnders0n (20198 in chips)

Seat 2: MarMoss (38147 in chips)

Seat 3: Mortal Limit (57263 in chips)

Seat 4: weichei24 (29191 in chips)

Seat 5: hicks394 (59065 in chips)

Seat 6: Hakflem (31458 in chips)

Seat 7: OffTh3Radar (144495 in chips)

Seat 8: danjuluc (58867 in chips)

Seat 9: pOmPaNoPiMp (69400 in chips)

KyleAnders0n: posts the ante 200

MarMoss: posts the ante 200

Mortal Limit: posts the ante 200

weichei24: posts the ante 200

hicks394: posts the ante 200

Hakflem: posts the ante 200

OffTh3Radar: posts the ante 200

danjuluc: posts the ante 200

pOmPaNoPiMp: posts the ante 200

Mortal Limit: posts small blind 1000

weichei24: posts big blind 2000

*** HOLE CARDS ***

Dealt to Hakflem Ace of ClubsQueen of Diamonds

hicks394: folds

Hakflem??

 

Alternativen är ju högst troligtvis fold, push, raise/fold och raise/syn och jag känner mig inte komfortabel med något av dem. Tilläggas bör är att jag inte spelar för att smyga in i pengarna, men jag ogillar starkt att busta i detta läge...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker du att du har bra edge så är det väl bättre att folda och vänta tills du har mer stats på spelarna vilket jag nog hade gjort i det läget.

Annars tycker jag att det bet-syn, dock inte push, om du pushar kommer du inte få syn av något som du slår (kanske JJ, TT) och då ligger du ute med 16 BB för att sno 2,8 BB och på 9-manna bord så får någon på bordet QQ+, AQs+, AKo mer än 1 gång på 6,15 (16/2,8) fulla händer. Dock kan du ju vinna med AQ mot någon av ovanstående händer om du har tur vilket gör att procentsatsen går ner.

 

Jag hade suckat och foldat, men jävligt jobbigt läge dock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har man 15BB så bör man ha en plan över vad man skall göra om man ställs inför en återhöjning preflop.

 

Det normala är att man synar lösa samt små stackar som förmodligen är desperata och slänger sin hand mot de TAGs vid bordet man respekterar.

 

Att öppenpusha med 15BB tycker jag är fel i detta läget. Det är lite för mycket vilket gör att man i praktiken ofta bara får syn om man är slagen och motar bort händer som annars skulle synat eller återhöjt som man slår.

 

Problemet är att många andra vid bordet har ungefär lika stor stack och alla med 15BB önskar inget hellre än att återhöja någon som höjt tidigare för det ger dem god FE och samtidigt en stor pott relativt deras stackstorlek om FI lägger sig.

 

Så redan när man bettar ut så måste man bestämma sig om man bet-foldar eller bet-synar en återhöjning före floppen.

 

Vill man folda sig i pengarna så är det rätta och folda handen direkt. Eller betta litet och sedan folda mot en återhöjning.

 

Vill man gå långt så måste man höja och sedan vara beredd och syna en eventuellt push som kommer.

 

Ett oortodoxt sätt är att limpa och ställa in om man blir höjd.

 

Men enklast är att spela normalt - höj till 2,5BB och sedan OPR:a motspelaren om man blir återhöjd och om spelaren är duktig så synar du och om denne är en fisk så lägger du dig. Motiveringen är att en duktig återhöjer precis innan bubblan för att stjäla marker och en dåligt är nöjd med pengarna av att komma ITM och därför bara återhöjer med en riktigt bra hand.

 

Att OPR:a spelare på ett nytt bord man hamnar på kan användas för att lära sig om spelarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra snack här. Raise/fold och fold var nog aldrig ett alternativ för mig så jag funderade mellan raise/syn och openpush här.

 

Eventuellt kan man ju raise/folda om det blir en hel massa action bakom, men som sagt om bara en person höjer/ställer så är det ganska kallt att vika.

 

Problemet med raise/syn när man höjer i såpass tidig pos är ju att det (enligt mig) är ytterst ovanligt att någon med ett svagare ess trebettar här då jag borde få lite respekt för en UTG+1-höjning nära pengarna. Däremot finns det en hel hoper med mellanhöga PP som gärna ställer bakom här och då jag i regel är universums sämsta flippare kring bubblan så undviker jag gärna en sådan situation innan jag är ITM.

 

Hade jag suttit i sen pos hade däremot raise/syn helt klart varit ett bra spel känns det som.

 

Därför slutade det med openpush, som jag heller inte gillar av alla de anledningar som tex Vetgirig nämner. Tror dock att det är ett bättre spel än openfold och definitivt bättre än raise/fold.

 

För övrigt blev jag synad av AA och åkte ut med dunder och brak. Dock ett intressant läge som man ofta hamnar i nära pengarna tycker jag och jag vet fortfarande inte vilket alternativ som är bäst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Raise/syn --- Openpush --- Openfold --- limp/shove --- raise/fold

 

Klart man kan raise/folda ifall tex UTG+2 shovar och UTG+3 reshovar, men det är ju extremfall.

 

Det där stämmer inte. Limp är sjukt mycket bättre än openfold, och jag tror också att det kan vara bäst val så länge motståndarna höjer hyfsat mycket efter dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där stämmer inte. Limp är sjukt mycket bättre än openfold, och jag tror också att det kan vara bäst val så länge motståndarna höjer hyfsat mycket efter dig.

 

Tror inte att vi ligger speciellt mycket före (om ens leder) över motståndarnas raiserange efter att vi har limpat och de kommer ju aldrig att raise-folda.

Så det är i princip som raise-syn bara att vi inte har någon FE.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill man folda sig i pengarna så är det rätta och folda handen direkt. Eller betta litet och sedan folda mot en återhöjning.

 

Vill man gå långt så måste man höja och sedan vara beredd och syna en eventuellt push som kommer.

 

 

TYIKJAWE=RTYIKAER=TKLASRTasrtasrtAERTKAER=TKTKTKAER=KTER=KTERTKE=TKAE¤=KTAER=KTKAE¤KT=E¤KT=E¤KTKAE¤TKE¤=ATKE¤=KTE¤KTSRKAPTKRASDTPKLSDRATKASDRPTKASDRPKTAREPTKAEPE¤KTAE¤KTE¤IKTE¤IKTE¤IKTE¤?IKTE¤?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej limp är inget bra choise. Andra spelare lär ju vara extra uppmärksamma om du limpar i tidig poss. Och du vill ju knappast ge blindsen gratisfloppar :/ Så håller med om att man hellre openfoldar.

 

Det där får du gärna försöka bevisa, det finns givetvis inte en chans att lägg är bättre än limp.

 

Tror inte att vi ligger speciellt mycket före (om ens leder) över motståndarnas raiserange efter att vi har limpat och de kommer ju aldrig att raise-folda.

Så det är i princip som raise-syn bara att vi inte har någon FE.

 

Givetvis kommer dom höja mycket vidare än dom återhöjer så länge dom inte har anledning att tro att man limpar starkt, vilket är möjligt om vi inte limpat förut. Då blir det ett mycket sämre spel. Dom kan garanterat höjlägga om dom tror att vi är svaga om vi vore mycket närmare bubblan, vilket jag trodde vi var förut då jag missade att det var 100 kvar. Limp är nog inte lika bra här.

Jag har också riktigt svårt att se hur höjlägg skulle vara sämre än lägg. Dom kommer ju inte trebeta en minihöjning mer än 50% till exempel.

Med rätt limpimage skulle jag limpa där, och alltid nära bubblan för att få dom att höja bredare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...och sedan OPR:a motspelaren...

Ursäkta en korkskalle, men jag hittar inte någon förklaring till "OPR", vare sig när jag söker i FAQ, hela forumet, eller hela Internet (Google).

Är det bara ett nytt sätt att skriva "reraise" på, eller?

 

Några andra teorier jag lekte med, för er andra att skratta än mer åt mig: :lol:

OverPotRaise (vilket i så fall betyder...?)

OverthetoPRaise (vilket i så fall är världens sjukaste förkortning av det uttrycket, lol!)

OmPottRaisa (vojne...)

OpenPotRaise (men om man gör det efter att blivit kontrahöjd är det ju inte frågan om någon öppning av potten, så näää...)

*TILT*

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta en korkskalle, men jag hittar inte någon förklaring till "OPR", vare sig när jag söker i FAQ, hela forumet, eller hela Internet (Google).

 

Google är din vän eftersom OPR är ett pokerbegrepp sök på poker+OPR:

 

http://www.google.se/search?q=OPR+poker

 

Det är en webbplats som rangordnar turneringspokerspelare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Google är din vän eftersom OPR är ett pokerbegrepp sök på poker+OPR:

 

http://www.google.se/search?q=OPR+poker

 

Det är en webbplats som rangordnar turneringspokerspelare.

Hej, tack för svar!

Hm, jo den förklaringen hittade jag, men fick inte den att gå ihop med din text... då. När jag nu läser om den antar jag att det kan stämma, MEN - hinner man verkligen med att starta ett webbfönster, skriva in adressen (medan pokerfönstret envisas med att poppa längst fram under tiden så man avbryts), växla fram å tillbaka mellan pokerklienten och OPR-fönstret för att försöka få till stavningen på motståndaren rätt, vänta på att den ska söka fram data, välja rätt nätverk och sen analysera alla siffror som finns där, innan det är ens tur nästa gång?! (OK, OK, men även OM man har webbsidan för OPR öppen i förväg så blir det ändå en hel del tid som går åt för att analysera alla siffror där. Jag har fortfarande inte klurat ut alla siffror för min egen profil ens...)

Det är bara det jag undrar över.

EDIT: Ah, ser på "defaultkontot" där (OPR) att det finns nån sorts "rating" med stjärnor högst upp, där det oftast bara står "n/a"... :)

Den kanske räcker långt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Tror inte att vi ligger speciellt mycket före (om ens leder) över motståndarnas raiserange efter att vi har limpat och de kommer ju aldrig att raise-folda.

Så det är i princip som raise-syn bara att vi inte har någon FE.

 

Får nog säga att du har fel här, just i millen med mycket aggrogubbar funkar det utmärkt att limppusha. Naturligtvis handlar det om image och min image som lösvek breddar ju iofs min limpHD men jag tror även det funkar de flesta spelare om de inte givet limpat starka händer tidigare.

 

Ser vi det som att vi ska hamna allin denna hand(vilket vi borde göra) är ju frågan hur man får så svaga händer som möjligt att spela. Det är troligare att få med dem med limp än med raise. Stjäl man dock mycket blind och har en aggro spelstil kan ju en raise nära på verka svagare än limp. Men tror det har mycket att göra med spelstil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...