Gå till innehåll

Jag blir tokig!!!!


suckafopoker

Recommended Posts

Hej allihopa.

 

Ny här på forumet men har spelat ett tag (1 år ca så jag får väl kalla mig nybörjare).

 

Har läst tidningar, böcker , artiklar... u name it.

Det funkar bara inte!!!

Jo, ibland.

Har kommit in i pengarna några gånger (freerolls) och till och med lyckats att kvala mig vidare i aftonbladet.se's freeroll.

Men det känns som rent flax.

 

Ett exempel: Jag får AA (som jag numera hatar)och en av bordets vildar går all in. Jag sitter i sen position och synar.

Naturligtvis har han ingen hand (typ 57 os)och jag tänker: Ha ha...

Men icke! Naturligtvis träffar han en stege.

 

Detta händer hela tiden.... i alla fall numera.

 

Jag spelar inga cashgames utan bara freerolls och playmoney för att försöka lära mig.

 

GÅR DET ATT LÄRA SIG DETTA SPEL???

 

Tycker det är så vansinnigt roligt men samtidigt så frustrerande.

:-(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En egenskap som ges allt för lite utrymme när man pratar om den personliga utvecklingen som pokerspelare är förmågan att behärska sig och behålla lugnet, tiltkontroll.

 

Jag antar att det är det du bör fokusera mest på i nuläget, om du spelar poker utan insatser men trots det tillåter dig själv att bli väldigt upprörd. "Allt" som krävs är en god förståelse för hur spelet fungerar, sannolikheter osv ("jag vet att jag gjorde rätt, jag ska syna där"-mantran osv), samt ett lugnt sätt i största allmänhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan lämna playmoney och freerollturneringarna direkt. De gör mer skada än nytta. Du kan aldrig lära dig spela poker där då det är ett helt annat spel. Folk kastar in marker hej vilt. Att använda kunskaper man fått från litteratur funkar inte där. Nej börja spela om pengar istället så ska du se att du kommer lyckas bättre. Där blir dina höjningar respektarade på ett helt annat sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

GÅR DET ATT LÄRA SIG DETTA SPEL???

 

Frirullespelet är svårt att lära sig, det är mycket ett all-in spel. Om man går all-in 4 ggr i en turnering så har man statistiskt åkt ut. 4 all-in med AA har man tex bara 40% chans att vinna. När man sen åkt ut på sin 4:e all-in så är det självklart den man kommer ihåg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej allihopa.

 

Ny här på forumet men har spelat ett tag (1 år ca så jag får väl kalla mig nybörjare).

 

Har läst tidningar, böcker , artiklar... u name it.

Det funkar bara inte!!!

Jo, ibland.

Har kommit in i pengarna några gånger (freerolls) och till och med lyckats att kvala mig vidare i aftonbladet.se's freeroll.

Men det känns som rent flax.

 

Ett exempel: Jag får AA (som jag numera hatar)och en av bordets vildar går all in. Jag sitter i sen position och synar.

Naturligtvis har han ingen hand (typ 57 os)och jag tänker: Ha ha...

Men icke! Naturligtvis träffar han en stege.

 

Detta händer hela tiden.... i alla fall numera.

 

Jag spelar inga cashgames utan bara freerolls och playmoney för att försöka lära mig.

 

GÅR DET ATT LÄRA SIG DETTA SPEL???

 

Tycker det är så vansinnigt roligt men samtidigt så frustrerande.

:-(

 

en tendens som jag har märkt, är att har du bara spelat ihop mycket marker i en tunering,så har du stor chans att vinna med vilka kort som helst.gäller alla pokersajter jag spelar på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis, Alla kan inte vara "proffs" på poker. Det är samma sak som alla kan inte vara fotbollsproffs. Vissa har det andra inte.. Take it or leave it. Men för det första ska du överge Freerolls, playmoney osv. Och börja spela om pengar. Sit'n'goes kan vara en bra början i låga nivåer. Dom flesta är dåliga och går lätt att tjäna pengar om man nu är BRA . Sen får man lära sig att AA är inte guds hand och då och då förlorar man med den oxå.. Tiltkontroll som togs upp tidigare i tråden är en av dom viktigaste sakerna i poker. Så behärska dig eller sluta spela poker. Face the fact det är inte din grej då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag känner igen din frustration, men precis som euro säger så måste man lära sig att hantera den när man blir utdragen. Spelar man mycket så händer det du beskriver (och även värre saker) 3-8 ggr per dag vilket gör att man bör kunna lära sig att hantera det.

Tyvärr tog det mig 1,5 år innan jag kunde göra det så mitt råd är att bara kämpa på.

 

Vad gäller om du ska spela för riktiga pengar så spela inte för mer än du har råd att förlora, och ifall du känner att du vill spela 'seriöst' så läs på om Moneymanagement och välj en spelform du gillar (ex. SnG / cashgame). Börja på en så låg nivå som möjligt och spela dig uppåt (någonting jag inte förstod utan 'visste' att jag var bättre än nivån), det kommer att löna sig i längden.

 

Lycka till :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena,

 

Vi har alla varit i din sits tror jag :)

Lite råd:

 

1. Läs: "Your worst poker enemy" eller "The Poker Mindset". Båda handlar om den mentala biten och hur man hanterar det "kortsiktiga helvetet" som inträffar så ofta. Se självklart också till att lära dig bra ABC-spel om du inte kan det ännu. Harrington skriver bra avseende turneringar som du verkar gilla.

 

2. Gör en mindre insättning som du har råd att förlora och spela tight ABC på de lägsta nivåerna du kan hitta (PL/NL 0,05/0,10 eller turneringar med 1-5 usd i inköp). Spela tålmodigt, bluffa aldrig, bomba med bra händer, slowspela aldrig, överbetta nöthänder.

 

När du har 40 fulla cg-inköp på en nivå kan du prova att gå upp till nästa. Var inte rädd att gå ner igen om du skulle börja förlora.

 

 

 

Måste göra ett tillägg här: Att inte "tight ABC-poker" skulle funka i freerolls och på playmoney bord är riktig bullshit. Verkar vara något som folk gillar att säga med argumentet att "de inte respekterar dina höjningar på de lägsta nivåerna".

 

Ur ett EV-perspektiv är det skitbra att folk inte respekterar dina höjningar eftersom du bara höjer när du har bättre odds/händer än de har. Att de sen träffar mirakelkort ibland hör till spelet men i längden vinner du. Började själv på micronivåer för några år sen och på de billigaste nivåerna har man överlägset högst winrate med ABC-spel, punkt slut.

 

GL ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena,

 

Vi har alla varit i din sits tror jag :)

Lite råd:

 

1. Läs: "Your worst poker enemy" eller "The Poker Mindset". Båda handlar om den mentala biten och hur man hanterar det "kortsiktiga helvetet" som inträffar så ofta. Se självklart också till att lära dig bra ABC-spel om du inte kan det ännu. Harrington skriver bra avseende turneringar som du verkar gilla.

 

2. Gör en mindre insättning som du har råd att förlora och spela tight ABC på de lägsta nivåerna du kan hitta (PL/NL 0,05/0,10 eller turneringar med 1-5 usd i inköp). Spela tålmodigt, bluffa aldrig, bomba med bra händer, slowspela aldrig, överbetta nöthänder.

 

När du har 40 fulla cg-inköp på en nivå kan du prova att gå upp till nästa. Var inte rädd att gå ner igen om du skulle börja förlora.

 

 

 

Måste göra ett tillägg här: Att inte "tight ABC-poker" skulle funka i freerolls och på playmoney bord är riktig bullshit. Verkar vara något som folk gillar att säga med argumentet att "de inte respekterar dina höjningar på de lägsta nivåerna".

 

Ur ett EV-perspektiv är det skitbra att folk inte respekterar dina höjningar eftersom du bara höjer när du har bättre odds/händer än de har. Att de sen träffar mirakelkort ibland hör till spelet men i längden vinner du. Började själv på micronivåer för några år sen och på de billigaste nivåerna har man överlägset högst winrate med ABC-spel, punkt slut.

 

GL ;)

Måste också göra ett tillägg här: tight abc funkar inte i freerolls och playmoney eftersom du hela tider möter x antal FI som bombar med vad som helst. Håller dock med att man bör inte spela sånt skit utan spela poker om pengar istället - vad är poängen annars. Klart som fan man ställer med anytwo när man spelar playmoney, annars är man bara larvig.

Böckerna som rekommenderades är ju ok. Men som författarna hela tiden påperkar så bör man ha koll på spelet med odds etc innan man läser dessa böcker. OP tycks vara en novice så bästa rådet är att läsa lite pokerkunskap först - då bör man ju fatta att det är bra när FI pushar med sämre odds o kanske inte lacka ur varje ggn man blir utdragen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör in 200 dollar på ett konto och kör lite NL10, det är det bästa sättet till att börja lära sig poker, du får aldrig bra kunskaper genom att köra playmoney eller freerolls eftersom det är EV+ att göra dåliga syner och spel mot folk som inte bryr sig och det kommer straffa dig senare när du möter folk som bryr sig om pengarna och spelar någolunda seriöst poker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej allihopa.

 

Ny här på forumet men har spelat ett tag (1 år ca så jag får väl kalla mig nybörjare).

 

Har läst tidningar, böcker , artiklar... u name it.

Det funkar bara inte!!!

Jo, ibland.

Har kommit in i pengarna några gånger (freerolls) och till och med lyckats att kvala mig vidare i aftonbladet.se's freeroll.

Men det känns som rent flax.

 

Ett exempel: Jag får AA (som jag numera hatar)och en av bordets vildar går all in. Jag sitter i sen position och synar.

Naturligtvis har han ingen hand (typ 57 os)och jag tänker: Ha ha...

Men icke! Naturligtvis träffar han en stege.

 

Detta händer hela tiden.... i alla fall numera.

Jag spelar inga cashgames utan bara freerolls och playmoney för att försöka lära mig.

 

GÅR DET ATT LÄRA SIG DETTA SPEL???

 

Tycker det är så vansinnigt roligt men samtidigt så frustrerande.

:-(

 

 

Låter som min far....

Är det du pappa???? :mrgreen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här med att "alla kan inte vara proffs" stämmer inte. Eller, klart att alla inte kan vara proffs men jag vill ändå hävda att alla människor oavsett talang eller iq kan vara en vinnande spelar på nl200. Det handlar bara om träning och att vilja lära sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

......

 

Måste göra ett tillägg här: Att inte "tight ABC-poker" skulle funka i freerolls och på playmoney bord är riktig bullshit. Verkar vara något som folk gillar att säga med argumentet att "de inte respekterar dina höjningar på de lägsta nivåerna".

 

Ur ett EV-perspektiv är det skitbra att folk inte respekterar dina höjningar eftersom du bara höjer när du har bättre odds/händer än de har. Att de sen träffar mirakelkort ibland hör till spelet men i längden vinner du. Började själv på micronivåer för några år sen och på de billigaste nivåerna har man överlägset högst winrate med ABC-spel, punkt slut.

 

.......

 

 

 

Måste också göra ett tillägg här: tight abc funkar inte i freerolls och playmoney eftersom du hela tider möter x antal FI som bombar med vad som helst.......

 

Suck, jo det funkar

Orkar inte ge mig in på en djupare diskussion om varför du har fel.

Lång pedagogisk uppförsbacke men någon tålmodig forumräv kanske har tålamodet att förklara? Låt oss hoppas ;)

 

 

Till trådskaparen: Många har åsikter och "vet" en jävla massa saker.

Var selektiv innan väljer vems råd du ska ta till dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har högst winrate med optimalt spel, vilket typ aldrig är ABC-poker.

 

 

Försöker du medvetet misstolka det jag skrev eller?

 

Och hur ska då trådskaparen spela "optimal poker" hade du tänkt dig?

Skaffa mjukvara för att se FIs hålkort?

 

Bra råd annars: "Se bara till att spela optimal poker" så ska det nog gå bra!

 

 

Är man hyfsat grön på poker är det grundläggande absolut bästa rådet att spela Tight ABC på låga nivåer.

 

 

Med "högst winrate" menade jag att tight ABC är lönsammare (sett som ptbb/100, ej i nettoplus) på micro än på low/mid där det ofta krävs mer än att bara vänta in bra kort. Förstår att det kunde misstolkas dock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försöker du medvetet misstolka det jag skrev eller?

 

Och hur ska då trådskaparen spela "optimal poker" hade du tänkt dig?

Skaffa mjukvara för att se FIs hålkort?

 

Bra råd annars: "Se bara till att spela optimal poker" så ska det nog gå bra! ;)

 

Är man hyfsat grön på poker är det grundläggande absolut bästa rådet att spela Tight ABC på låga nivåer.

 

Med "högst winrate" menade jag att tight ABC är lönsammare (sett som ptbb/100, ej i nettoplus) på micro än på low/mid där det ofta krävs mer än att bara vänta in bra kort. Förstår att det kunde misstolkas dock.

 

va? Det som kallas för ABC-stilen är inte optimalt på låga limits

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

va? Det som kallas för ABC-stilen är inte optimalt på låga limits

 

Vafan har jag gett mig in på....?

 

Så här ser jag det hela:

 

1. En kille som är nybörjare kommer till forumet och ber om bra råd.

2. Jag m.fl. ger råd och ventilerar åsikter. Vissa bra, vissa förvirrande.

 

 

Min fråga till dig:

 

Vilket är då ditt råd till killen om du inte tycker Tight ABC på låga nivåer är ett bra sådant?

 

Jag har själv byggt åtskilliga rullar på just detta sätt och vet att det funkar. Om du har en bättre idé så får du gärna presentera den istället för att bara konstatera att jag har fel utan att komma med det "rätta" svaret.

 

No more plz.... erkänner mig omgående besegrad av besserwisserklubben :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vafan har jag gett mig in på....?

 

Så här ser jag det hela:

 

1. En kille som är nybörjare kommer till forumet och ber om bra råd.

2. Jag m.fl. ger råd och ventilerar åsikter. Vissa bra, vissa förvirrande.

 

 

Min fråga till dig:

 

Vilket är då ditt råd till killen om du inte tycker Tight ABC på låga nivåer är ett bra sådant?

 

Jag har själv byggt åtskilliga rullar på just detta sätt och vet att det funkar. Om du har en bättre idé så får du gärna presentera den istället för att bara konstatera att jag har fel utan att komma med det "rätta" svaret.

 

No more plz.... erkänner mig omgående besegrad av besserwisserklubben :D

 

Jag trodde du försökte säga att "ABC-stilen" var det bästa sättet att spela på microlimit när det bästa sättet att spela är väldigt mycket lösare.

 

Men du har rätt, så länge man inte har skills för NL200+ så kanske man inte vill försöka spela halvavancerat på microstakes

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Humor, och då menar jag inte felstavningen.

 

Det gläder mig att du blir på gott humör. Snälla förklara vad det är som är roligt? Mitt favoritordspråk: "Den som kan glädja sig över lite har mycket att vara glad åt". Försöker själv leva efter denna devis men mitt förra inlägg såg jag absolut ingen humor i. Vill veta vad jag missat!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag trodde du försökte säga att "ABC-stilen" var det bästa sättet att spela på microlimit när det bästa sättet att spela är väldigt mycket lösare.

 

Men du har rätt, så länge man inte har skills för NL200+ så kanske man inte vill försöka spela halvavancerat på microstakes

 

 

Ok, förstår ditt resonemang. En vass spelare får säkert upp sin winrate ytterliggare genom att spela fler händer och spela ut folk. För den genomsnittliga spelare blir det bara overflow av marginella beslut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, förstår ditt resonemang. En vass spelare får säkert upp sin winrate ytterliggare genom att spela fler händer och spela ut folk. För den genomsnittliga spelare blir det bara overflow av marginella beslut.

 

+1

 

Kul för övrigt att det kommer bra och läsvärda svar i den här tråden. Vi har haft lite för mycket "jagvinnerenmassapengarochbehöverinteförklaramig"-svar på sistone i det här forumet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...