jna Postad 4 Juni , 2008 Rapport Share Postad 4 Juni , 2008 Är en hyfsad PLO-spelare som vinner stadigt på $1/2. Eftersom jag alltid jobbat vid sidan om har jag aldrig haft pressen på mig att vårda min bankrulle, utan istället skottat friskt på nivåer ända upp till $15/30. Givetvis har det till sist alltid slutat med att jag börjat om på $1/2 igen... Nu har jag börjat plugga och försöker se pokern som extrainkomst. Detta har gjort att jag inte skottat som förr utan hållt mig till samma nivå. Pengarna har då rullat in stadigt. Idag var t ex 11:e vinstdagen i rad, och den senaste veckan har jag plussat 28 inköp. Detta har gjort att jag börjat se möjligheter till att ha pokern som huvudförsörjning, om det visar sig att jag kan fortsätta vinna även på högre nivåer. Ett av mina stora problem är dock att jag ofta bara behöver en enda förlustsession för att börja tvivla på min förmåga. Jag får tankar som: 1. Jag kanske bara haft tur tidigare. 2. Vilka bra spelare jag mötte idag! Snart kanske fisken är borta. 3. Måste jag ändra mitt spel för att fortsätta vinna? etc etc Idag t ex plussade jag på förmiddagen och backade på eftermiddagen. Trots att dagen slutade på plus är det eftermiddagssessionen, där ingenting stämde, som jag minns. Rent objektivt inser jag ju att det är mer sannolikt att jag är vinnande än förlorande, men det hindrar inte att tvivlet på förmågan kommer med förlusterna... De flesta pokerspelare tycks ha en självbild typ: "Jag är bäst, alla andra är fiskar och om jag förlorar beror det på otur eller att motståndaren spelat dåligt". Men finns det fler som jag, som ständigt tvivlar? Hur hanterar ni det i så fall? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Opteron Postad 4 Juni , 2008 Rapport Share Postad 4 Juni , 2008 Har val nat liknande problem. Nar jag kanner mig som bast och spelar som bast litar jag verkligen pa att jag krossar. Orkar spela riktigt bra poker och ta jobbiga beslut eftersom jag fattar att varje bra beslut kommer inbringa pengar till slutandan. (vilket det verkligen gor nar jag spelar bra) Nar jag spelar lite samre/har oflyt tror jag fortfarande att jag ar mycket battre. Dock litar jag inte riktigt pa kanslan och borjar undermedvetet vilja "vinna potter": Raisa drag dar jag inte har FE, skicka in pengar som 50/50 eller varre dar jag kunde synat alldeles far sma bet istallet och ta betalt vid ev traff pga fi:s ovilja att folda. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Sideshow Postad 4 Juni , 2008 Rapport Share Postad 4 Juni , 2008 Denna känsla är den som gör att du antagligen aldrig kommer bli spelberoende men inte heller någon stor highstakesspelare. Se det som ett normalt och positivt tecken på en sund karaktär. Det bästa sättet är att föra statistik på när du spelar. Du kommer inte gå från att vara en stadig vinnare till att backa rakt ut på en handvändning, det finns inte en chans. Har själv samma problem Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tottyville Postad 4 Juni , 2008 Rapport Share Postad 4 Juni , 2008 Har exakt samma problem. Min peak är riktigt bra men när jag börjar spela dåligt eller när det går dåligt och jag backar då börjar jag verkligen tvivla på mig själv. Ofta kommer tankarna som "vad fan håller jag på med?" "nu har jag suttit här i flera timmar och grindat poker och gått flera tusen minus när jag kunnat gjort något annat vettigt". Tror det är en känsla många pokerspelare har. Man känner sig jävligt värdelös som människa under de stunder pokern går dåligt och ofta går det ut över ens spel. Känner även igen mig i Opterons beskrivning, den att vilja vinna potter som kanske inte är "dina potter". Raisa oop med något dåligt FD på turn när man vet att fi sitter med ett par han ALDRIG kommer lägga. Hans FE är nära med noll iom att vi reppar så lite som slår honom. Ändå när det går dåligt, som ikväll så gör jag sådana spel... Förra sommaren plussade jag 40dagar i rad, sen gick jag back 2dagar och började direkt få dessa åkommor du beskriver. Patetiskt. Men ett bra tips är att föra statistik genom PT eller i ett excellark över dina sessioner för att på så sätt få en objektiv överblick över hur bra du Egentligen är. Även fast alla pokerspelare är vinnande. Mvh Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MaybePirog Postad 4 Juni , 2008 Rapport Share Postad 4 Juni , 2008 Har samma problem. Under en bra period så känner jag mig som en kung och självförtroendet är på topp. När det går dåligt så mår jag piss. Känner mig fruktansvärt tung och tänker på mig själv som en riktig looser. Tyvärr så krävs det mer för att trycka ner mig i botten än att lyfta upp mig på toppen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
HenkeHero Postad 4 Juni , 2008 Rapport Share Postad 4 Juni , 2008 Känner igen mig så himla väl. Går det bra mår man så himla fint och börjar tänka på att äntligen bygga upp rullen ordentligt och börja lira på högre nivåer, bli den där Pro-spelaren man "vet" bor innerst inne i en. Men när man backat lite blir det bara jobbigt att tänka på poker och att sätta sig ner för ett pass känns inte alls bra, blir ofta att man gör nåt annat istället. Undviker helt enkelt att lira bara för man backat lite. Detta har lett till att jag spelat betydligt mindre än jag kunnat och egentligen skulle ha velat samt att man är kvar på bäbisnivåer och harvat när jag egentligen borde klättrat en liten bit uppåt. Vet inte hur man ska komma till rätta med problemet, en ide är ju att tvinga sig själv att spela även efter det gått dåligt en dag för att komma över det stadiet men vet ju att det knappast är ett recept för att spela vinnande, inspirerad poker. Men att hitta balansen däremellan kan nog hjälpa för en del. Jag tror också att det här är en av anledningarna till att jag ofta har en väl tilltagen rulle för den nivån jag lirar, får man back på en högre nivå känns det så oerhört mycket mer när man backat och det blir svårare att sätta sig ner gången efter. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Incognito Postad 4 Juni , 2008 Rapport Share Postad 4 Juni , 2008 Är en hyfsad PLO-spelare som vinner stadigt på $1/2. Eftersom jag alltid jobbat vid sidan om har jag aldrig haft pressen på mig att vårda min bankrulle, utan istället skottat friskt på nivåer ända upp till $15/30. Givetvis har det till sist alltid slutat med att jag börjat om på $1/2 igen... Nu har jag börjat plugga och försöker se pokern som extrainkomst. Detta har gjort att jag inte skottat som förr utan hållt mig till samma nivå. Pengarna har då rullat in stadigt. Idag var t ex 11:e vinstdagen i rad, och den senaste veckan har jag plussat 28 inköp. Detta har gjort att jag börjat se möjligheter till att ha pokern som huvudförsörjning, om det visar sig att jag kan fortsätta vinna även på högre nivåer. Ett av mina stora problem är dock att jag ofta bara behöver en enda förlustsession för att börja tvivla på min förmåga. Jag får tankar som: 1. Jag kanske bara haft tur tidigare. 2. Vilka bra spelare jag mötte idag! Snart kanske fisken är borta. 3. Måste jag ändra mitt spel för att fortsätta vinna? etc etc Idag t ex plussade jag på förmiddagen och backade på eftermiddagen. Trots att dagen slutade på plus är det eftermiddagssessionen, där ingenting stämde, som jag minns. Rent objektivt inser jag ju att det är mer sannolikt att jag är vinnande än förlorande, men det hindrar inte att tvivlet på förmågan kommer med förlusterna... De flesta pokerspelare tycks ha en självbild typ: "Jag är bäst, alla andra är fiskar och om jag förlorar beror det på otur eller att motståndaren spelat dåligt". Men finns det fler som jag, som ständigt tvivlar? Hur hanterar ni det i så fall? Hade man ändrat det till NLH o sifrorna lite så hade jag mkt väl kunna ha skrivit inlägget. Känner igen mig sjukt mkt i allt det du säger o har aldrig lyckats hantera utdragna losingstreaks på ett vettigt sätt. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rebonius Postad 4 Juni , 2008 Rapport Share Postad 4 Juni , 2008 Det var ungefär de här sakerna som var anledningen till att jag slutade spela nosebleed. Ekonomiskt sett var det väl ingen fara, men känslan av att förlora och känna sig värdelös är otroligt påfrestande. Kanske var det en anledning till att jag spelade över 1 000 st $5 SNG och hade många hundra inköp innan jag vågade gå upp till $10 nivån. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
pellepackad Postad 5 Juni , 2008 Rapport Share Postad 5 Juni , 2008 Jag tänker i samma banor som du. Dock har jag fog för det; en månad lång badstreak har lett till de tankar du tar upp och några till. Men plus 28(!) inköp på en vecka och du har dessa tankar!? Du får nog ta och coola ned lite. Du har uppenbarligen en grym edge på $1/2 & borde kunna slappna av litet mer. Men iofs är det något som säger mig att det kanske är just det att du tänker så mkt kring pokern att detta ger dig det lilla extra som gör dig till plussande spelare. Något jag inte får att gå ihop är att du har dessa känslor på $1/2 när du har varit uppe & skottat bort rullar på $15/30 tidigare. Antagligen är detta ett tecken på att du mognat mycket & det är nog mest sunt att ha de tankar du har. Men visst det är tufft att livnära sig på poker även då det går bra, ingen semester som vissa tycks tro.... Btw vilken sida lirar du på? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
larsdissler Postad 5 Juni , 2008 Rapport Share Postad 5 Juni , 2008 Det här kanske är en löjlig jämförelse, men sen spelar jag inte " profissonellt " utan har jobb på sidan om.. Men tror ni inte att det är precis såhär profissionella idrottare, aktietradare osv känner när dom har en dålig period? Man läser ju ofta om målskyttar ( i framförallt hockey och fotboll) som gått mållös från några matcher irad och genast börjar tvivla på sin egen förmåga, och överarbetar vissa situationer. Nu är de väl knappast någon som kommer in i detta stadie efter endast en match men likheten är i mina ögon slående. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
NickLeeson Postad 5 Juni , 2008 Rapport Share Postad 5 Juni , 2008 Pokerresultat ska man se långsiktigt, vad som händer kortsiktigt är helt ointressant. Om du använder PT, dra upp en årsgraf och titta på den. Pekar den uppåt och du har en hyfsad PTBB/100 så har du svaret där om du behöver vara orolig eller inte. En bild säger mer än 1000 ord... Alla spelare hamnar i dåliga perioder, det är bara ta sig igenom dem, för på andra sidan väntar GULDET! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Partyjack Postad 5 Juni , 2008 Rapport Share Postad 5 Juni , 2008 Tror de flesta känner likadant som du lite då och då, mer eller mindre.. Jag brukade känna så stumt hela tiden, blivit av med det till stor del genom att som någon skrev - föra statistik. För noggrann statistik över en längre tid, gärna i en bok som du kan bläddra i när du inte sitter vid datorn.. PT eller liknande är ju naturligtvis samma sak. Men det kan nog vara bra att ha det på papper att lugna sig med när ångesten börjar tugga på ens samvete, efter några månader (förutsatt att du är plussande och/eller inte varit jättekall) så borde du kunna njuta av tanken att du är vinnande på det långa loppet! Men som sagt, hoppas du blir av med det för jag vet att det kan vara ett helvete med osäkerheten. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
jna Postad 5 Juni , 2008 Författare Rapport Share Postad 5 Juni , 2008 Något jag inte får att gå ihop är att du har dessa känslor på $1/2 när du har varit uppe & skottat bort rullar på $15/30 tidigare. Antagligen är detta ett tecken på att du mognat mycket & det är nog mest sunt att ha de tankar du har. Som jag skrev, tidigare har inte pengarna varit livsviktiga eftersom jag haft en bra inkomst via lönen. Ofta har det varit i samband med festkvällar också, men nu när jag spelar mer organiserat skulle jag aldrig spela i samband med alkoholintag. Btw vilken sida lirar du på? PartyPoker. EU-baserad sida med hyfsad PLO-trafik, även om det finns större utbud främst hos PokerStars. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Recommended Posts