Gå till innehåll

WSOP & visum


DogenX

Recommended Posts

Jag ska kommande två veckor spela två WSOP 2008 "final" - satteliter.

 

För drygt 4 år sedan blev jag dömd för en mindre förseelse. Inget ytterligare finns i brottsregistret/belastningsregistret. Straffet blev böter.

 

Kommer jag att nekas ev. inträde till USA?

 

I och med att jag är dömd SKALL jag enligt reglerna ansöka om visum. Efter att ha läst många berättelser om detta (som mycket väl kan vara skrönor) verkar dock den risken vara löjligt och omotiverat hög.

 

Är det någon här inne som har erfarenhet av detta, alt. några intelligenta gissninigar och råd?

 

 

Tacksam för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har utan resultat försökt nå dem under flera dagar. De svarar endast mellan 13-14 och har ingen telefonkö utan meddelar varje gång "alla linjer är upptagna var god försök igen senare". Hur som helst, efter vad jag läst, får man gå på en personlig intervju innan ställning tas. Detta är relativt dyrt och väntetiden är ca 2v.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mjo dom kan vara dryga dom där nordamerikanerna,jag skulle förmodligen bara skita i det. Dom lär ju knappast ha några resurser för att kolla upp en random ung svensk kille om han har blivit dömd för brott. Jobbigt om man skulle åka på en IRL perfect perfect bad beat dock och dom nekar dig inträde..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

inte behöver man väll söka visum för att resa till usa???

Får man inte turistvisum på flygplatsen?

 

 

Jo, om man som sagt är dömd för något brott så krävs visum. Jag TROR dock att det krävs fängelse för att du inte ska kunna åka in i landet utan visum. Till OP: Jag hade chansat. Det värsta som kan hända är att du får åka tillbaks.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, om man som sagt är dömd för något brott så krävs visum. Jag TROR dock att det krävs fängelse för att du inte ska kunna åka in i landet utan visum. Till OP: Jag hade chansat. Det värsta som kan hända är att du får åka tillbaks.

 

+1

 

Men det kan mycket väl vara så att de har koll på något sätt. Senast blev jag inkallad på förhör och trots att jag inte är dömd för något eller har ngt fuffens alls i bagaget så visste de obehagligt mycket om mig.

Kan iofs ha varit sådant jag har uppgett för längesen någon gång när man åkt över och sedan glömt bort så det kanske inte är så "1984" som jag trodde.

 

Hur som helst, åk över och se vad de säger. Det värsta som kan hända är att du får åka hem igen som gdaily sa. Försök inte trixa med något dock för då sabbar du allt garanterat. Om de frågar så var ärlig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att man får åka hem med nästa plan och blir portad från landet i ca 5-10 år verkar vara standard. Vad som inte framgår är om man får betala den omedelbara hemresan själv.

 

Det vore helt absurt om USA har tillgång till det svenska brottsregistret. Att någon typ av internationell databas för grova brott av typen mord, spioneri,etc existerar är mer eller mindre självklart. Däremot har jag mycket svårt att tänka mig att mindre förseelser kvalificerar sig till en sådan nattsvart lista.

 

Hur som helst vet man aldrig med USA. Jag har hört talas om alldeles för många personer som blivit nekade inträde för difusa skäl.

 

Det vore verkligen en bad beat som greywolf sa.

 

Jag har efter 3 dagar äntligen kommit fram till ambassaden och har nu bokat in ett ev. möte längre fram i tiden.

 

Tack för svaren!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uggh.. Mitt andra besök svettades jag som Colin Montgomerie i Nevadaöknen och då hade jag inget som helst att gömma, bara mitt tidigare möte med tullmännen som kan vara brutalt otrevliga, fientliga, fördomsfulla och allmänt nojjiga.

 

Tycker helt klart att du skulle tagit ett skott om du inte fått in något möte också, hoppas dock att mötet nu går bra.. Själv hade jag som sagt inte mått bra och förmodligen svimmat någonstans i kön till tullen. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej

 

Jag bor i och för sig inte i Sverige men jag är svensk medborgare och har ett svenskt pass, jag åker till staterna ungefär en gång i månaden till olika pokerevents. Jag har till dags dato aldrig fått frågan om jag är dömd för ett brott, det enda som frågas är när du skall fylla i det gröna formuläret du får på flyget, och då om du är dömd för spionage mm. Vad dom frågar är vad du skall göra i landet och hur länge du tänkt vara där. Säger du att du är pokerspelare så brukar dom faktiskt bli nyfikna och fråga hur det livet är, dock så skall du inte försöka ta med mer än 10k dollar i cash.

 

simma lugnt du kommer inte få några problem

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...