Riggdevil Postad 3 Juni , 2008 Rapport Postad 3 Juni , 2008 Jag antar att många av oss har upplevt minst en chef på någon av sina arbetsplatser som var överdrivet nitisk, sträng eller allmänt knäpp? Själv har jag upplevt en tysk chef som klappade mig på rumpan efter att han hade utdelat en order . Leta upp något av dina förträngda chefsminnen och dela med dig till publiken. Citera
Jennez Postad 3 Juni , 2008 Rapport Postad 3 Juni , 2008 Har jobbat för den snålaste människan alla kategorier. Det var precis efter lumpen. Man muckade lämpligt nog i april så man fick snällt vänta tills hösten för att börja plugga. I alla fall började jag jobba på en inkassobyrå. Inte så dramatiskt som det låter, det var mest att skyffla papper och lägga in saker i olika register och sånt. I alla fall så var det nyanställningar på gång och vår snåla chef lät alla som sökte jobb jobba på företaget i två dagar för att se hur det gick. En slags miniprovanställning innan den riktiga provanställningen. Det var iofs ganska bra för den som sökte jobbet också, förutom den lilla detaljen att man inte fick betalt. Vi som redan jobbade där fick betala vårt kaffe själva, fick inte en jävla spänn av chefen till något sådant. Vi fick till och med ta dit egen kaffebryggare. Vi frågade lite försynt om han inte åtminstone kunde bjuda "provjobbarna" på kaffe då de trots allt jobbade gratis och vi inte hade hjärta att tvinga in dem i någon slags kaffekassa. "Ni får väl ta fem spänn per kopp de dricker" blev svaret. Vi fick heller inte föra anteckningar på block eller vita papper. Nej, det var baksidan på gamla fakturor och liknande som gällde. Som om inte detta var nog hade den gnidne fan satt in en enarmad bandit på kontoret för att robba sina anställda på mer pengar. En gång om året "bjöd" chefen på Lundaspex. Dvs han köpte biljetter som de anställda i sin tur fick köpa av honom. Slutade naturligtvis så fort jag kunde. Citera
Sotomayor Postad 3 Juni , 2008 Rapport Postad 3 Juni , 2008 Jennez - helt sjuk historia, kan knappt fatta att det finns sådana människor. Fan vet hur de tänker, skulle va kul att veta dock. Citera
Cyntax Postad 3 Juni , 2008 Rapport Postad 3 Juni , 2008 Har jobbat för den snålaste människan alla kategorier. Det var precis efter lumpen. Man muckade lämpligt nog i april så man fick snällt vänta tills hösten för att börja plugga.I alla fall började jag jobba på en inkassobyrå. Inte så dramatiskt som det låter, det var mest att skyffla papper och lägga in saker i olika register och sånt. I alla fall så var det nyanställningar på gång och vår snåla chef lät alla som sökte jobb jobba på företaget i två dagar för att se hur det gick. En slags miniprovanställning innan den riktiga provanställningen. Det var iofs ganska bra för den som sökte jobbet också, förutom den lilla detaljen att man inte fick betalt. Vi som redan jobbade där fick betala vårt kaffe själva, fick inte en jävla spänn av chefen till något sådant. Vi fick till och med ta dit egen kaffebryggare. Vi frågade lite försynt om han inte åtminstone kunde bjuda "provjobbarna" på kaffe då de trots allt jobbade gratis och vi inte hade hjärta att tvinga in dem i någon slags kaffekassa. "Ni får väl ta fem spänn per kopp de dricker" blev svaret. Vi fick heller inte föra anteckningar på block eller vita papper. Nej, det var baksidan på gamla fakturor och liknande som gällde. Som om inte detta var nog hade den gnidne fan satt in en enarmad bandit på kontoret för att robba sina anställda på mer pengar. En gång om året "bjöd" chefen på Lundaspex. Dvs han köpte biljetter som de anställda i sin tur fick köpa av honom. Slutade naturligtvis så fort jag kunde. En "miniprovanställning" utan betalt är olagligt. Det finns ingen sån provanställning. ---- Jag jobbade sommaren 2001 som larmoperatör. Chefen var snygg som synden, singel och i min ålder. ... men hon var dummare än tåget. Eftersom jag bott i Sthlm några år och även kört glassbil och jobbat som tidningsutdelare på natten tidigare hittade jag hyffsat bra, speciellt i Solna/Sundbyberg. Det hände att nödställda turister ringde och inte visste exakt var i Sthlm dom var eller vad gatan hette. Vi fick inte skicka ut någon bil om inte den nödställde kunde säga vilken gata/väg han befann sig på.... men eftersom jag kunde vissa områden utan till så gjorde jag det ibland. Detta gillades inte av chefen... så jag fick sparken! Problemet var bara att Cyntax hade ju läst arbetsrätt på juristlinjen och kunde LAS utantill. Det slutade med en förlikning som gav mig nästan 60.000 kr i handen för fem veckors arbete. Men pinsamt för personalchefen som inte kunde LAS. Synd om flickebarnet som var så jävla HOT, men dum i skallen. VD'n (som jag förhandlade med om 'skadeståndet' om) berättade att han började som VD efter personalchefen och ekonomichefen och hade han fått vara med från början hade han aldrig anställt någon av dom på de positioner dom hade. Jag och VD'n skildes som vänner och snackar ännu idag med varandra ibland. 60.000 kr i handen för 5 veckors arbete motsvarar en månadslön på mer än 100.000 kr. Inte illa va?! Citera
Colderose Postad 3 Juni , 2008 Rapport Postad 3 Juni , 2008 Jag fick sparken från ett sommarjobb en gång i tiden för att jag inte lappade tillräckligt många bilar på akutens parkering. Det fanns visst en inofficiell kvot som man skulle uppnå och jag var långt under den och var inte lönsam. Citera
Jennez Postad 3 Juni , 2008 Rapport Postad 3 Juni , 2008 Jennez - helt sjuk historia, kan knappt fatta att det finns sådana människor. Fan vet hur de tänker, skulle va kul att veta dock. Snubben var smålänning och hade den gamle nazisten Kamprad som sin största idol. Han hade skickat ett brev till Kamprad en gång och faktiskt fått svar. Det brevet hade han inramat på väggen på kontoret. Företagsidén gick delvis ut på att köpa upp fakturor för mindre än de var värda för att sedan driva in. I praktiken lånade han ut pengar till 60% ränta eftersom han kunde kräva tillbaka pengarna från de han köpt fakturan av om han inte lyckades driva in. Killen var god för ca 80 mille. Ändå bodde han med fru och två barn i en halvskabbig trea i utkanten av staden. Dessutom hade han hyrt in en grabb som var lite bakom flötet. Vet inte om det var autism eller asperger eller ngt ditåt. Den här killen hade han satt på telemarketing. Grabben satt och ringde och ringde och ringde. Han jobbade säkert 16 timmar om dagen och när vi frågade chefen om han inte skulle skicka hem honom vid arbetsdagens slut sa han bara "låt honom jobba om han vill jobba". Nej fy fan vilket äckel.... När jag kör förbi företaget idag, sju år senare, hissar jag alltid ner rutan, sträcker ut armen och visar långfingret. Citera
sulla Postad 3 Juni , 2008 Rapport Postad 3 Juni , 2008 Har 2 kompisar som jobbade på ett företag som säljer websidor till mindre företag. De hade jobbat där i två år med blandade resultat då allt var provisionsbaserat, en dag berättade chefen att de skulle ha kickoff för de 10-15 anställda. En runda bowling lite käk mm. Väl nere på hallen ber chefen om 5 min i ett konf rum där han meddelar att han lagt ner skiten och nu tar sina 10 mille o drar ner till Spanien där han köpt hus, alla är mao uppsagda. Han säger också att han lagt kortet i baren och att alla ska ha trevligt. Skön snubbe... Citera
Jennez Postad 3 Juni , 2008 Rapport Postad 3 Juni , 2008 Han säger också att han lagt kortet i baren och att alla ska ha trevligt. Det var ju schysst i alla fall! Citera
sulla Postad 3 Juni , 2008 Rapport Postad 3 Juni , 2008 Har ios en egen historia...iofs mer jobb man inte vill minnas... Var arbetslös i några månader runt 20 år efter ett långt jobb då jag blev tipsad om ett jobb av en kompis granne som var arbetsförmedlare. Jag ringde och sa vad jag var för nån och fick omg jobb, skulle börja på måndag och utan att veta att det var mer än "lagerarbete" gick jag dit. Väl där på måndag började helvetet, vi skulle packa paraboler, varje station man jobbade på varade i 2 timmar och det fanns 4 positioner. Första var att sträcka sig ordenrligt och lyfta ner parabolfat från 2 meters höjd och skjuta in i en låda som låg på golvet, det hela tog ca 10 sekunder och man gjorde detta om och om igen, redan efter 20 min började ryggen värka. Nästa station jag fick gå till var den sista, då skulle hela lådan med parabolhuvud och övriga delar lyftas upp på pall 1,5 meter upp i luften, lådan vägde kanske 10-15 kg och även detta var sjukt påfrestande då arbetsmiljön inte var den bästa. En timme innan lunch tog jag bussen hem, gick utan att säga till någon och kom aldrig tillbaka. Fick heller aldrig nån lön för de första timmarna, nån vecka senare hörde jag att även en annan kille som börjat samtidigt. Som jag även känner lite vagt hade slutat. Tydligen var detta företagets strategi att snabbt få in nya som jobbade tills de tröttnade. Smidigt då man lärde sig jobbet på 2 min och att det alltid finns pengakåt arbetskraft i form av tonåringar utan j0obb. Citera
Loveless Postad 3 Juni , 2008 Rapport Postad 3 Juni , 2008 Har 2 kompisar som jobbade på ett företag som säljer websidor till mindre företag. De hade jobbat där i två år med blandade resultat då allt var provisionsbaserat, en dag berättade chefen att de skulle ha kickoff för de 10-15 anställda. En runda bowling lite käk mm. Väl nere på hallen ber chefen om 5 min i ett konf rum där han meddelar att han lagt ner skiten och nu tar sina 10 mille o drar ner till Spanien där han köpt hus, alla är mao uppsagda. Han säger också att han lagt kortet i baren och att alla ska ha trevligt. Skön snubbe... Hur svårt kan det vara att bränna tio millar på en kväll? Citera
Riggdevil Postad 4 Juni , 2008 Författare Rapport Postad 4 Juni , 2008 Jag fick sparken från ett sommarjobb en gång i tiden för att jag inte lappade tillräckligt många bilar på akutens parkering. Det fanns visst en inofficiell kvot som man skulle uppnå och jag var långt under den och var inte lönsam. Du har precis kommit med världens scoop! Ett självupplevt avslöjande av parkeringsvakternas illasinnade system. Verkligen intressant. Citera
Riggdevil Postad 4 Juni , 2008 Författare Rapport Postad 4 Juni , 2008 Har 2 kompisar som jobbade på ett företag som säljer websidor till mindre företag. De hade jobbat där i två år med blandade resultat då allt var provisionsbaserat, en dag berättade chefen att de skulle ha kickoff för de 10-15 anställda. En runda bowling lite käk mm. Väl nere på hallen ber chefen om 5 min i ett konf rum där han meddelar att han lagt ner skiten och nu tar sina 10 mille o drar ner till Spanien där han köpt hus, alla är mao uppsagda. Han säger också att han lagt kortet i baren och att alla ska ha trevligt. Skön snubbe... Satt de flesta med kortets hjälp och bedövade sorgen i rejäla mängder alkohol? Citera
eurythmech Postad 4 Juni , 2008 Rapport Postad 4 Juni , 2008 Hur svårt kan det vara att bränna tio millar på en kväll? På en biljardhall? Hur som helst, slotmaskinen var överlägset bäst i tråden hittills. Citera
sulla Postad 4 Juni , 2008 Rapport Postad 4 Juni , 2008 Satt de flesta med kortets hjälp och bedövade sorgen i rejäla mängder alkohol? Tror notan hamnade på 5000-10000, en del valde att gå hem direkt efter beskedet då de "inte var på humör för fest". För mig att det var typ 2 veckors ömsesidig uppsägning med eller nåt, så det blev ju panik för en del. Citera
sulla Postad 4 Juni , 2008 Rapport Postad 4 Juni , 2008 På en biljardhall? Hur som helst, slotmaskinen var överlägset bäst i tråden hittills. Observera att ingen biljard fanns, endast bowling:mrgreen: Citera
Loveless Postad 4 Juni , 2008 Rapport Postad 4 Juni , 2008 På en biljardhall? Hur som helst, slotmaskinen var överlägset bäst i tråden hittills. Man får väl vara kreativ, köpa hela rasket kanske. Citera
Colderose Postad 4 Juni , 2008 Rapport Postad 4 Juni , 2008 Du har precis kommit med världens scoop! Ett självupplevt avslöjande av parkeringsvakternas illasinnade system. Verkligen intressant. Nu var det som sagt ett tag sedan jag sommarjobbade sist; närmare tjugofem år sedan. Det hade nog varit ett halvscoop på den tiden i alla fall. Citera
Riggdevil Postad 5 Juni , 2008 Författare Rapport Postad 5 Juni , 2008 Har ios en egen historia...iofs mer jobb man inte vill minnas... Var arbetslös i några månader runt 20 år efter ett långt jobb då jag blev tipsad om ett jobb av en kompis granne som var arbetsförmedlare. Jag ringde och sa vad jag var för nån och fick omg jobb, skulle börja på måndag och utan att veta att det var mer än "lagerarbete" gick jag dit. Väl där på måndag började helvetet, vi skulle packa paraboler, varje station man jobbade på varade i 2 timmar och det fanns 4 positioner. Första var att sträcka sig ordenrligt och lyfta ner parabolfat från 2 meters höjd och skjuta in i en låda som låg på golvet, det hela tog ca 10 sekunder och man gjorde detta om och om igen, redan efter 20 min började ryggen värka. Nästa station jag fick gå till var den sista, då skulle hela lådan med parabolhuvud och övriga delar lyftas upp på pall 1,5 meter upp i luften, lådan vägde kanske 10-15 kg och även detta var sjukt påfrestande då arbetsmiljön inte var den bästa. En timme innan lunch tog jag bussen hem, gick utan att säga till någon och kom aldrig tillbaka. Fick heller aldrig nån lön för de första timmarna, nån vecka senare hörde jag att även en annan kille som börjat samtidigt. Som jag även känner lite vagt hade slutat. Tydligen var detta företagets strategi att snabbt få in nya som jobbade tills de tröttnade. Smidigt då man lärde sig jobbet på 2 min och att det alltid finns pengakåt arbetskraft i form av tonåringar utan j0obb. Ungdomspraktik i ett nötskal Citera
Riggdevil Postad 5 Juni , 2008 Författare Rapport Postad 5 Juni , 2008 Nu var det som sagt ett tag sedan jag sommarjobbade sist; närmare tjugofem år sedan. Det hade nog varit ett halvscoop på den tiden i alla fall. Janne Josefsson hade garanterat varit på Citera
Recommended Posts