Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

För vilket land, i vilken tidsepok och i vilken soldattjänst hade du helst blivit ihågkommen som krigshjälte? Strunta i ideologiska betänkligheter och utgå bara från den enskilde soldaten.

Postad

Själv skulle jag nog ha varit stoltast över att vara 1. Tung engelsk riddare under sent 1300-tal. 2. Tyskt flygaress under första världskriget. 3. Rysk prickskytt i Stalingrad.

Angående nr 1 så användes långbågar främst av engelsmännen vilket innebar att de brittiska ryttarna i stort sett bara behövde frukta de vid den här tiden kraftigt utvecklade armborsten. Deras effektivitet var ett av huvudskälen till att riddarna "dog ut".

Postad

Jag var den stora hjälten, den som alla ville ha med sig, i snöbollskrigen när jag var liten. Kastar än idag väldigt hårt och är väldigt pricksäker (har haft en "karriär" som baseballs-spelare... Nu, säkert 30 år senare mins jag ännu hur gått jag mådde av den uppmärksamhet jag fick i dessa "krig". Det är vad jag, kanske inte vill bli ihågkommen för, men i alla fall själv alltid komma ihåg.

Postad

Jag skulle vara stoltast över att vara

1. Beriden Drakdödare (Armborst) under det tredje stora drakkriget.

2. Harpunist i det andra Fisk/Däggdjurs kriget.

3. Giftorm i en strid på liv och död mot en stor apa.

EDIT Jag vet inte om punkt tre kan räknas egentligen. Men det kan nog ses som ett minikrig och i mina ögon som orm skulle jag räkna mig själv som krigshjälte EDIT

Postad
Jag var den stora hjälten, den som alla ville ha med sig, i snöbollskrigen när jag var liten. Kastar än idag väldigt hårt och är väldigt pricksäker (har haft en "karriär" som baseballs-spelare... Nu, säkert 30 år senare mins jag ännu hur gått jag mådde av den uppmärksamhet jag fick i dessa "krig". Det är vad jag, kanske inte vill bli ihågkommen för, men i alla fall själv alltid komma ihåg.

Under ett stort och kaotiskt snöbollskrig i mellanstadiet så fick jag in en riktig pärla i plytet på "Storstefan" (killen alla var rädda för *ryyys*). Skönt diskret sätt att hämnas på för han såg inte vem som kastade bollen :twisted:

Postad
Snapphane i mellersta Skåne på 1600-talet. Hade varit nöten att få slakta lite svenska knektar.

Snapphanarna rånade väl mest fattiga småländska bönder?

Jag skulle välja krigarhövdingen Crazy Horse, Slaget vid Little Big Horn. Måste varit tillfredställande att få sätta några pilar i barnslaktaren Custer.

Postad
Snapphane i mellersta Skåne på 1600-talet. Hade varit nöten att få slakta lite svenska knektar.

Svenskarna var inte särskilt snälla mot tillfångatagna snapphanar. Det förekom både pålspetsningar och grillning över öppen eld.

Postad
Som soldat på Finlands sida i Vinterkriget.

Nej nej nej nej nej nej!!!!! Det är ju så kallt och bistert! Om jag nu ska vara med så vill jag i alla fall att det är ett krig där vädret är ok. Inte för varmt, inte för kallt, nä, perfekt krigsväder måste vara en bra svensk vår.

Postad
Snapphanarna rånade väl mest fattiga småländska bönder?

Förekom säkert, ingen aning om i vilken utsträckning dock. Småland tillhörde ju ändå ockupationsmakten så det var väl inte mer än rätt att ta tillbaka lite. ;)

Svenskarna var inte särskilt snälla mot tillfångatagna snapphanar. Det förekom både pålspetsningar och grillning över öppen eld.

"They can take our lives.... but they can never take OUR FREEDOM!!!"

M.a.o: So worth it.

Postad

Lawrence av Arabien

"The best of them won't come for money; they'll come for me.

"Auda abu Tayi: You will cross Sinai?

T.E. Lawrence: Moses did!

Auda abu Tayi: And you will take the children?

Eller pansargeneral Patton under andra världskriget

"Now there's another thing I want you to remember. I don't want to get any messages saying that "we are holding our position." We're not holding anything. Let the Hun do that. We are advancing constantly and we're not interested in holding onto anything except the enemy. We're going to hold onto him by the nose and we're going to kick him in the ass. We're going to kick the hell out of him all the time and we're going to go through him like crap through a goose! "

Postad

"Now there's another thing I want you to remember. I don't want to get any messages saying that "we are holding our position." We're not holding anything. Let the Hun do that. We are advancing constantly and we're not interested in holding onto anything except the enemy. We're going to hold onto him by the nose and we're going to kick him in the ass. We're going to kick the hell out of him all the time and we're going to go through him like crap through a goose! "

Detta tal höll vår krigskompanichef för oss innan slutövningen i lumpen. Fast på svenska då. Kändes ganska töntigt.

Postad

Tänkte svara samma sak själv

Som soldat på Finlands sida i Vinterkriget.

Mitt alternativ två. Helst svensk frivillig på Finnlands sida

Skulle som alternativ tre kunna tänka mig vara den som sköt Karl den tolfte, oavsett om det var egen eld eller ej.

Postad
Nej nej nej nej nej nej!!!!! Det är ju så kallt och bistert! Om jag nu ska vara med så vill jag i alla fall att det är ett krig där vädret är ok. Inte för varmt, inte för kallt, nä, perfekt krigsväder måste vara en bra svensk vår.

Hm.. du kunde kämpa tillsammans med Nils Dacke mot Gustav Vasas tyska legoknektar. Bered dig bara på att förlora och kanske bli halshuggen i slutänden.

Postad
Lawrence av Arabien

"The best of them won't come for money; they'll come for me.

"Auda abu Tayi: You will cross Sinai?

Auda abu Tayi: And you will take the children?

"Your duty is not to die for your country, it is to make the other bastard die for his" 8-)

Postad
Detta tal höll vår krigskompanichef för oss innan slutövningen i lumpen. Fast på svenska då. Kändes ganska töntigt.

LOL, det kan jag förstå.

Var ju lite småtöntig redan under andra världskriget imo :)

Och trots att det var en stor krigare som Patton och inte någon sillmjölke till kompanichef.