Gå till innehåll

hur sätta odds vid pokerturnering


fulpetson

Recommended Posts

Hej alla!

 

Vår pokerklubb ska i helgen ha säsongsfinal, och jag har tagit på mig att vara bank och oddssättare på vem som vinner turneringen. Nu skulle jag behöva hjälp med vissa frågor jag har eftersom jag aldrig sysslat med något liknande.

 

Antalet chips man inleder turneringen beror av två variabler,

 

*Antalet poäng man spelat in under säsongen, skiftar mellan 6000 chips till 70 000.

*Man kan välja om man vill köpa in för 500, 1000 eller 1500, de ger 20 000 chips för varje 500.

 

Jag har tänkt börja med att göra en subjektiv bedömning av varje spelares chans att vinna vid lika antal chips i början av tävlingen.

 

Då är frågan, hur går jag vidare för att väga in chipsmängd, och vidare för att få det i oddsform?

 

Något mer som behövs för att göra en grov bedömning av rättvisa odds?

 

Tack på förhand!

 

PS. Postar frågan i min dagbok också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är absolut ingen expert, men skulle gjort ungefär såhär:

 

Estimera varje spelares vinstchans (P1 för spelare ett, P2 för spelare 2 etc) som antal startmarker dividerat med totalt antal marker i turneringen, och skriv det i procentform.

 

Justera sedan dessa vinstchanser med din bedömning av spelarskicklighet. Dvs lägg till någon procent på de bättre och dra av någon procent på de sämre. Tänk på att för varje procent du lägger på så måste du dra av en procent någon annanstans så att man får 100% när man summerar allas vinstchanser.

 

Sätt sen oddset på varje spelare som 1/P. Om det är tänkt att du som bank ska ha en edge så får du sen öka alla odds litegrann.

 

Alltså om spelare ett startar med 5% av markerna och är medelbra så blir oddset på honom 1/0,05=20. Lägg på bankens edge så kanske ett rimligt odds är ungefär 22 gånger pengarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är absolut ingen expert, men skulle gjort ungefär såhär:

 

Estimera varje spelares vinstchans (P1 för spelare ett, P2 för spelare 2 etc) som antal startmarker dividerat med totalt antal marker i turneringen, och skriv det i procentform.

 

Justera sedan dessa vinstchanser med din bedömning av spelarskicklighet. Dvs lägg till någon procent på de bättre och dra av någon procent på de sämre. Tänk på att för varje procent du lägger på så måste du dra av en procent någon annanstans så att man får 100% när man summerar allas vinstchanser.

 

Sätt sen oddset på varje spelare som 1/P. Om det är tänkt att du som bank ska ha en edge så får du sen öka alla odds litegrann.

 

Alltså om spelare ett startar med 5% av markerna och är medelbra så blir oddset på honom 1/0,05=20. Lägg på bankens edge så kanske ett rimligt odds är ungefär 22 gånger pengarna.

 

Tack så hemskt mycket för det, nu har jag något att utgå från!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är absolut ingen expert, men skulle gjort ungefär såhär:

 

Estimera varje spelares vinstchans (P1 för spelare ett, P2 för spelare 2 etc) som antal startmarker dividerat med totalt antal marker i turneringen, och skriv det i procentform.

 

Justera sedan dessa vinstchanser med din bedömning av spelarskicklighet. Dvs lägg till någon procent på de bättre och dra av någon procent på de sämre. Tänk på att för varje procent du lägger på så måste du dra av en procent någon annanstans så att man får 100% när man summerar allas vinstchanser.

 

Sätt sen oddset på varje spelare som 1/P. Om det är tänkt att du som bank ska ha en edge så får du sen öka alla odds litegrann.

 

Alltså om spelare ett startar med 5% av markerna och är medelbra så blir oddset på honom 1/0,05=20. Lägg på bankens edge så kanske ett rimligt odds är ungefär 22 gånger pengarna.

 

 

Antar du menar 18 gånger pengarna...:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Räkna samman hur många marker varje spelare får.

 

2. Ta summan gånger en procentsats som motsvarar hur bra spelaren är jämfört med alla andra startande. 100% är då medelbra och 200% är en som krossar spelet.

 

3. Räkna samman summan av den justerande startstacken för alla spelarna så du får en totalsumma

 

4 Vill du har övervärde till den som håller i det hela så är det bara och öka på totalsumman med den %-sats du vill ha i övervärde till huset.

 

5. Dela spelarens justerade startstack med totalsumman för att få spelarens odds att vinna turneringen

 

 

Det hela går rätt enkelt att göra i ett kalkylark.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...