Gå till innehåll

Den Nya Världsordningen är Här (total övervakning)


Existing-user

Recommended Posts

Det är ju precis så många övervakningsförespråkare argumenterar! "Bara bra att staten jagar brottslingar!" Men då frångår man ju det centrala i hela debatten, nämligen HUR LÅNGT man ska tillåta myndigheterna att gå i jakt på terrorister etc!

 

Tillåter man staten att läsa mail idag, kanske man tillåter staten att installera övervakningskameror i varje privatbostad om 20 år! Det kanske låter som en orealistisk skräckvision - men Orwells övervakningssamhälle k a n komma att genomföras. Det är ju faktiskt bara en gradskillnad mellan det och det samhälle vi har idag.

 

Tendensen är en allmänt ökad acceptans för övervakning dessvärre. Det finns krafter i samhället som arbetar på att radera ut den personliga integriteten. Underhållningsprogrammet "Big Brother"; kan det tjäna ett sådant syfte - att skapa en allmänt mer positiv attityd till övervakning? Det är skönt att vara övervakad? Du skall inte ha någon privat sfär längre - det är mycket coolare att avslöja allt för alla? Helidiotiskt - men tyvärr en tydlig trend...

 

Förstår fortfarande inte vad som är problemet???

 

Eller ok om vi säger såhär då: Är det dumt att ha poliser bara för att de kan råka anklaga en oskyldig person? Nej det tycker ju de allra flesta är ganska bra, och att det är värt det.

Samma argument där att ha poliser som att ha någon annan slags övervakning. Den är ju liksom inte till för att jävlas med vanliga svenssons utan att förebygga allvarliga brott.

Eller så kan man säga såhär: Är det bättre att en terrorist får spränga ett hotell med oskyldiga människor, än att du riskerar att bli avlyssnad, när du pratar med din mamma (vilket iofs inte kommer att hända)?

 

Alltså förstår ni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 156
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Ja, jag ser hellre att ett hotell sprängs än att staten kan lyssna på mina samtal till morsan. Inte så mycket för att de är intressanta utan för att om de kan lyssna på mig så kan de även lyssna på mer intressanta samtal. Det kan vara intressant för regeringen att veta vad tidningarna skriver om dem så att de kan få fram bra svar på frågorna som kommer, eller att veta vad andra partiers argument i debatter kommer att vara. Det blir helt sonika ett instrument för att kullkasta våran demokrati.

 

Jag säger inte att det blir så, men det är mer troligt än att terrorister kommer spränga något i Sverige.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var är det ni alla är så rädda för? Är det inte egentligen ganska bra att Svenska staten jagar brottslingar?

 

Det är ju inte direkt igenomklubbat bara för att ett gäng perversa snubbar ska sitta o läsa folks vanliga mail, känns som att dom skiter i dem, utan detta är ju till för att få lättare att hitta "skurkar" än det varit hittills, och det borde ju inte vara jättedåligt. eller? Fast det kanske bara hänger en massa badguys här på PF iofs ;)

 

... Och nej, argument som "min personliga integritet" duger inte. Går ni inte in i butiker som har övervakningskameror (läs alla stora butiker) bara för att det kränker dig på nåt sätt heller isf?

 

Det jag är rädd för är allt som rör IT-industrin och grannländerna. Företag tar sina servar från landet.

 

Det ropas ju ut i media hela tiden att vi inte ska titta i svenska mail, bara i ryska o.sv. Ryssar, danskar och andra betraktas inte som människor. Det är så naivt, och riskerar att bli en ekonomisk katastrof.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår fortfarande inte vad som är problemet???

 

Eller ok om vi säger såhär då: Är det dumt att ha poliser bara för att de kan råka anklaga en oskyldig person? Nej det tycker ju de allra flesta är ganska bra, och att det är värt det.

Samma argument där att ha poliser som att ha någon annan slags övervakning. Den är ju liksom inte till för att jävlas med vanliga svenssons utan att förebygga allvarliga brott.

Eller så kan man säga såhär: Är det bättre att en terrorist får spränga ett hotell med oskyldiga människor, än att du riskerar att bli avlyssnad, när du pratar med din mamma (vilket iofs inte kommer att hända)?

 

Alltså förstår ni?

 

Att du inte förstått någonting är ju tydligt..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag är rädd för är allt som rör IT-industrin och grannländerna. Företag tar sina servar från landet.

 

Det ropas ju ut i media hela tiden att vi inte ska titta i svenska mail, bara i ryska o.sv. Ryssar, danskar och andra betraktas inte som människor. Det är så naivt, och riskerar att bli en ekonomisk katastrof.

 

Jag tror däremot inte att risken för en ekonomisk katastrof skulle vara överhängande. Amerikanska NSA har sedan länge läst/filtrerat i princip alla mail som skickas. All internationell telefontrafik avlyssnas sedan flera årtionden tillbaka av det internationella Echelon. Men detta utgör ju i sig inget argument för att tillåta ytterligare myndigheter eller organisationer som FRA att ägna sig åt det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att du inte förstått någonting är ju tydligt..

 

Nej jag förstår mig inte på "er" iallafall... menmen. smaken är ju som baken. Mina sms får fra gärna ha möjlighet att avlyssna iallafall...

 

Dock så kommer inte FRA att avlyssna mina sms eller mail, då jag inte är en tokig jävel som vill spränga säpos HK och smider planer över sms, telefon eller mail. Dom som däremot är tokiga jävlar och som planerar att spränga säpos HK över sms, telefon eller mail förtjänar dock att bli avlyssnade.

(hint. det kommer inte vara någon person som kontrollläser allt alla personer kommer skriva i just sms, mail eller telefon....)

 

Edit.

Med argument om personlig integritet borde inte tullen få ha kontroller på flygplatserna heller. Men det kan väl ändå ses som relativt vettigt, inte sant?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur mycket resurser slösas det på detta då, menar ur effektivitetssynpunkt? Den som planerar nåt dåd kommunicerar knappast i plaintext utan med tex tor, proxys, kryptering, darknets....om dom gör det över internet.

 

..nästa steg är att krypteringar förbjuds, staten skall ha tillgång till masterkey osv

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, vet inte. Men det lär ju iallafall vara galet mycket mer effektivt än att två poliser sitter på span "a´ la Beck" utanför ett hus och väntar i ett par dagar på en enskild misstänkt...

 

Hur så?... det va ju inte svenskar vi skulle spana på?

 

Fanns väl punkter att lagrad information kan komma att bytas och säljas med/till andra länder.

 

Har man sett FRA gängets lösenord på tex flashback så har man knappast förtroende för att dom lagrar datan tryggt.

 

 

edit: de mesta har väl med ryssland att göra och den ökande strategiska spänningen i vårat område(oljan), och kankse upphovsrättslagar...

I vilket fall som helst är vi USA:s bitch

 

Men att komma o säga att dessa lagar har nåt med terroristhot att göra? ..eller skulle ha nån effekt mot detsamma tror jag inte ett dyft på.

tex hur avlyssna och lokalisera kommunikation som går över http://en.wikipedia.org/wiki/Freenet ?

 

edit2: där några andra verktyg: Gratisprogrammen som överlistar FRA

http://sakerhet.idg.se/2.1070/1.169166

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur så?... det va ju inte svenskar vi skulle spana på?

 

 

Det spelar väl ingen roll vilken nationalitet vi ska spana på. Det lär väl ändå vara effektivare på detta sätt än att sitta o smyga i en bil utanför en lägenhet i vilket fall...

 

Men det var inte ur effektivitetssynpunkt jag diskuterade men ändå...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

stabilt :rolleyes:

 

Förlåt att jag var så dramatisk, var inte meningen att få dig så ur spår att du missade poängen.

 

Denna lag är inte gjord för att fånga varken terrorister eller brottslingar. Den är gjord för att ge vissa institutioner rätt att filtrera trafikinformation efter vissa kriterier. det kan till exempel vara ifall trafikmängden mellan Ryssland och tredje part. Spionering på Bosse Bus får nog Beck fortfarande sköta ifrån sin Volvo v70.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förlåt att jag var så dramatisk, var inte meningen att få dig så ur spår att du missade poängen.

 

hehe ok ;)

 

Denna lag är inte gjord för att fånga varken terrorister eller brottslingar. Den är gjord för att ge vissa institutioner rätt att filtrera trafikinformation efter vissa kriterier. det kan till exempel vara ifall trafikmängden mellan Ryssland och tredje part. Spionering på Bosse Bus får nog Beck fortfarande sköta ifrån sin Volvo v70.

 

Men varför whinar alla om deras personliga integritet, lär ju inte vara så många här på PF tex som faller in under kategorin "Ryssland" eller "tredje part" liksom...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror däremot inte att risken för en ekonomisk katastrof skulle vara överhängande. Amerikanska NSA har sedan länge läst/filtrerat i princip alla mail som skickas. All internationell telefontrafik avlyssnas sedan flera årtionden tillbaka av det internationella Echelon. Men detta utgör ju i sig inget argument för att tillåta ytterligare myndigheter eller organisationer som FRA att ägna sig åt det.

 

Jag vet inte hur du resonerar. Om ryssarna köpt sina tjänster av oss och låter det mesta av sin internationella trafik gå genom Sverige, så har de inte väntat sig att det skulle gå genom NSA's filter i USA, eller de länder som ingår i Echelon.

 

Nu ropar svenska politiker ut gång på gång i media att de ska skydda svenskar integritet. "Var inte rädda, det är ryssarna vi ska spionera på" - och man säger rent ut att man ska sälja informationen till USA. Så behandlar vi alltså världens starkaste och mest växande ekonomi, ett grannland som är troligt att bli vår största handelspartner. Självklart ger ryssarna oss fingret.

 

Sedan har vi närmare grannar. Som danska riksdagen, som plötsligt finner att alla deras mail ska gå genom svensk avlyssning, för de köper också tjänster av oss. 'Nejdå, var inte rädda, vi ska skydda svensk integritet, vi ska bara lyssna på utlänningar för dom är ju inte människor'. Nog f-n för att danskarna blir arga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hehe ok ;)

 

 

 

Men varför whinar alla om deras personliga integritet, lär ju inte vara så många här på PF tex som faller in under kategorin "Ryssland" eller "tredje part" liksom...

 

För att de när som hellst kan bestämma sig för att göra sökningar på alla som har kontakt med sverigedemokraterna, AFA, amnesty eller andra organisationer som på något sätt kan anses hota den svenska normen.

 

Om man som privatperson eller företag är rädd för att information som inte borde vara allmän ska komma ut bör de/vi införa kryptering omedelbart, oavsett om den här lagen införs eller inte. Är ju rätt ruttet att skicka den typen av information på vykort som ett okrypterat email kan likställas med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

liksom dom andra nordiska länderna:

Norskt näringsliv till attack mot FRA-lagen

http://www.e24.se/samhallsekonomi/politik/artikel_569863.e24

 

 

Norden flyr Sverige efter FRA-lagen

http://www.metro.se/se/article/2008/07/01/19/1348-45/index.xml

Telia Sonera i Finland har flyttat hem e-postservrar från Sverige. En dansk internetleverantör planerar för hemflytt. I Norge varnas för att privata sms kan smygläsas av svensk underrättelsetjänst. Den svenska FRA-lagen skrämmer Norden.
+finns det väl uttalanden från tex google o såna massiva bolag att minimiera verksamheten i Sverige efter detta
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men varför whinar alla om deras personliga integritet, lär ju inte vara så många här på PF tex som faller in under kategorin "Ryssland" eller "tredje part" liksom...

 

Verkligen, hur gammal är du?

 

Det möjligör att de kan göra this and that, även om riktlinjerna (offentligt) kommer vara andra. Varför tror du företag flyttar och sätter upp varningsflagg? För att de är rädda för att det kommer hända, eller för att det är lagligt och tekniskt möjligt?

 

Edit: I grund och botten är det ett allvarligt hot mot demokratin då det är ett redskap för kontroll, på rikskala. Oavsett hur goda intentionerna är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur du resonerar. Om ryssarna köpt sina tjänster av oss och låter det mesta av sin internationella trafik gå genom Sverige, så har de inte väntat sig att det skulle gå genom NSA's filter i USA, eller de länder som ingår i Echelon.

 

Nu ropar svenska politiker ut gång på gång i media att de ska skydda svenskar integritet. "Var inte rädda, det är ryssarna vi ska spionera på" - och man säger rent ut att man ska sälja informationen till USA. Så behandlar vi alltså världens starkaste och mest växande ekonomi, ett grannland som är troligt att bli vår största handelspartner. Självklart ger ryssarna oss fingret.

 

Sedan har vi närmare grannar. Som danska riksdagen, som plötsligt finner att alla deras mail ska gå genom svensk avlyssning, för de köper också tjänster av oss. 'Nejdå, var inte rädda, vi ska skydda svensk integritet, vi ska bara lyssna på utlänningar för dom är ju inte människor'. Nog f-n för att danskarna blir arga.

 

Vad gäller NSA så är det knappast så att de har något "filter" i USA, utan de har tillgång till en mycket betydande del av det världsomspännande elektroniska informationsflödet. Det fanns faktiskt en artikel/intervju i DN för några dagar sedan, där en person berättade en del om detta. Av artikeln fick man intrycket att NSA i princip läste hela världens mail. Om det verkligen förhåller sig så vill jag dock låta vara osagt.

 

Läsningen av mailen går till så att man har någon slags ordbank; förekommer vissa suspekta ordkombinationer så blir mailet högintressant. På motsvarande sätt lär Echelon fungera. Echelon omfattar faktiskt ALL internationell telefontrafik; även länder som inte ingår i projektet.

 

Sedan är det en annan historia att FRA-lagen faktiskt kan ge problem i relationer till grannländer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad gäller NSA så är det knappast så att de har något "filter" i USA, utan de har tillgång till en mycket betydande del av det världsomspännande elektroniska informationsflödet. Det fanns faktiskt en artikel/intervju i DN för några dagar sedan, där en person berättade en del om detta. Av artikeln fick man intrycket att NSA i princip läste hela världens mail. Om det verkligen förhåller sig så vill jag dock låta vara osagt.

 

Läsningen av mailen går till så att man har någon slags ordbank; förekommer vissa suspekta ordkombinationer så blir mailet högintressant. På motsvarande sätt lär Echelon fungera. Echelon omfattar faktiskt ALL internationell telefontrafik; även länder som inte ingår i projektet.

 

Sedan är det en annan historia att FRA-lagen faktiskt kan ge problem i relationer till grannländer.

 

Jag skulle gärna se en referens för det här, d.v.s att du bedömer att stor del/nästan all kommunikation går via Echelons avlyssningsstationer. En av de stora förändringarna under senare år är att så mycket av kommunikationen går genom fibrer, och att switchar som inte ingår i Echelon-länderna ( och som alltså inte är en 'interncept-site' för USA, se t ex http://en.wikipedia.org/wiki/ECHELON för lite om detta) är populära på marknaden. Det är alltså inte en slump att länder som ryssland låter kommunikationen ta sådana vägar, via Sverige och DE-CIX. Troligen har USA bett Sverige att 'täppa hålet'... är det kalla kriget tillbaka?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen annan som är oroad över att er anslutning till pokerforum inte är krypterad och att inga planer på att införa kryptering verkar finnas?

 

Inte med tanke på FRA iaf. Den info som de skulle kunna få är:

mitt nics ip

mitt nics lösenord

mitt nics pm

 

Eftersom detta inte utgör ett yttre hot mot sverige tror jag knappast att FRA

skulle slösa resurser på. Rent allmänt så vore det trevligt med krypterad överföring av lösenordet, men inte pga FRA.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle gärna se en referens för det här, d.v.s att du bedömer att stor del/nästan all kommunikation går via Echelons avlyssningsstationer. En av de stora förändringarna under senare år är att så mycket av kommunikationen går genom fibrer, och att switchar som inte ingår i Echelon-länderna ( och som alltså inte är en 'interncept-site' för USA, se t ex http://en.wikipedia.org/wiki/ECHELON för lite om detta) är populära på marknaden. Det är alltså inte en slump att länder som ryssland låter kommunikationen ta sådana vägar, via Sverige och DE-CIX. Troligen har USA bett Sverige att 'täppa hålet'... är det kalla kriget tillbaka?

 

Fin artikel ur Wikipedia! Beträffande referens...alltså, Echelon är ju ett nätverk för avlyssning och har fem medlemsländer; USA, Storbritannien, Canada, Australien och Nya Zeeland.

 

Men det innebär inte att avlyssningen internationellt skulle vara inskränkt till endast dessa länder. Den är mycket mer omfattande än så. Jag har tyvärr inte på rak arm någon referens som bekräftar det...ber att få återkomma. Men man kan utgå från att Echelon omfattar alla Nato-länder - och även neutrala stater som Sverige m.fl.

 

Det är inte helt lätt att ta fram fakta om Echelon - som är verkligt avslöjande. Men det finns en del att läsa om du testar att slå in sökorden "atomer och bitar". Så kommer du till Pär Ströms intressanta sajt. Sedan finns ju Echelonwatch.org, t.ex.

 

Men det där med switchar som ligger utanför Echelonländerna tror jag inte har någon som helst betydelse, det är ungefär som att säga att FRA eller Försvarsmakten aldrig använt buggningsutrustning, eftersom Svensk Lag inte tillåtit detta. Titta bara på IB-affären - som började för ca 40 år sedan! Informationsbyrån IB var en del av Försvarsmakten och gjorde inbrott hos politiskt suspekta svenskar och placerade buggar där..

 

Att FRA-lagen skulle vara ett beställningsjobb åt USA verkar faktiskt inte heller sannolikt. JAg får avrunda med artikeln ur DN 10/7: http://dagensnyheter.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1042&a=803436

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fin artikel ur Wikipedia! Beträffande referens...alltså, Echelon är ju ett nätverk för avlyssning och har fem medlemsländer; USA, Storbritannien, Canada, Australien och Nya Zeeland.

 

Men det innebär inte att avlyssningen internationellt skulle vara inskränkt till endast dessa länder. Den är mycket mer omfattande än så. Jag har tyvärr inte på rak arm någon referens som bekräftar det...ber att få återkomma. Men man kan utgå från att Echelon omfattar alla Nato-länder - och även neutrala stater som Sverige m.fl.

 

Det är inte helt lätt att ta fram fakta om Echelon - som är verkligt avslöjande. Men det finns en del att läsa om du testar att slå in sökorden "atomer och bitar". Så kommer du till Pär Ströms intressanta sajt. Sedan finns ju Echelonwatch.org, t.ex.

 

Men det där med switchar som ligger utanför Echelonländerna tror jag inte har någon som helst betydelse, det är ungefär som att säga att FRA eller Försvarsmakten aldrig använt buggningsutrustning, eftersom Svensk Lag inte tillåtit detta. Titta bara på IB-affären - som började för ca 40 år sedan! Informationsbyrån IB var en del av Försvarsmakten och gjorde inbrott hos politiskt suspekta svenskar och placerade buggar där..

 

Att FRA-lagen skulle vara ett beställningsjobb åt USA verkar faktiskt inte heller sannolikt. JAg får avrunda med artikeln ur DN 10/7: http://dagensnyheter.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1042&a=803436

 

 

Jo, jag såg artikeln. Det Agrell säger om tyska BND där är svårt att hitta mer om, vad jag ser är i stället en lång räcka skandaler kring dem. Dennis Tölllborg däremot är ju väldigt rolig:

"Om inte FRA avlyssnar svenskarna så gör någon annan det.

 

- För det första så tar NSA (National security agency i USA) rubbet. Vartenda mejl. Då kan man tycka att det är bättre om någon som kan den svenska kontexten gör det än en amerikan. NSA kommer att kunna släppa Sverige då, säger han."

 

Jag håller fast vid att NSA, BND och dom andra aldrig har haft fullständig tillgång till all internet-trafik i Sverige. Dom har inte alls kunnat läsa varenda mail. Vore intressant att hitta mer om BND's makt i Tyskland dock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...