Skumdum Postad 26 Maj , 2008 Rapport Postad 26 Maj , 2008 PokerStars Spel #17703992596: Omaha Pot limit ($5/$10) - 2008/05/26 - 12:25:02 (ET) Bord 'Thyestes IV' 6-max Plats #3 har knappen Plats 1: Hero ($1968.50 i marker) Plats 2: murmer ($1551.75 i marker) Plats 3: slayeryk ($965 i marker) Plats 4: Blazed3x1 ($390 i marker) Plats 5: OmahaMan ($578 i marker) Plats 6: pokerworld8 ($1064.50 i marker) Blazed3x1: lägger lilla mörken $5 OmahaMan: lägger stora mörken $10 *** HÅLKORT *** Utdelat till Hero [Qc 4d Qh 4s] pokerworld8: höjer $20 till $30 Hero: höjer $75 till $105 murmer: lägger sig slayeryk: lägger sig Blazed3x1: synar $100 OmahaMan: lägger sig pokerworld8: höjer $325 till $430 Hero? ------------------------ Inte särskilt bevandrad inom PLO:s underbara värld men det verkar ju fan ingen annan heller vara så går ju att vinna. Denna hand var jag dock helt vilse i. Pokerworld har spelat LAG så antar att det inte är fel att rr:a honom här(?). Sen efter RR:en utan read på det så kan man väl anta att det är nån AAxx-kombo. Jag antar också att shortien kommer syna. Någon vänlig själ som kan räkna, kommentera och dissekera? Citera
tamtaram Postad 26 Maj , 2008 Rapport Postad 26 Maj , 2008 http://www.propokertools.com/simulator/simulate.jsp?g=oh&b=&h1=Qc+4d+Qh+4s&h2=AA**&h3=&h4=&h5= Omaha Hi Simulation 600,000 trials (Randomized) Hand Pot equity Qc4dQh4s 27.38% AA** 72.62% Citera
gdaily Postad 26 Maj , 2008 Rapport Postad 26 Maj , 2008 Med dubbelpar på hand floppar du triss en gång på tre, väldigt ungefär. Sedan ska trissen stå också. Triss är ju inte alltid nöten i Omaha. Noll färgchanser och noll stegchanser gör det till en enkel fold. 9988 i dubbla färger = intressantare Citera
Skumdum Postad 26 Maj , 2008 Författare Rapport Postad 26 Maj , 2008 http://www.propokertools.com/simulator/simulate.jsp?g=oh&b=&h1=Qc+4d+Qh+4s&h2=AA**&h3=&h4=&h5= Omaha Hi Simulation 600,000 trials (Randomized) Hand Pot equity Qc4dQh4s 27.38% AA** 72.62% Med dubbelpar på hand floppar du triss en gång på tre, väldigt ungefär.Sedan ska trissen stå också. Triss är ju inte alltid nöten i Omaha. Noll färgchanser och noll stegchanser gör det till en enkel fold. 9988 i dubbla färger = intressantare Så om jag hyfsat hjälpligt kan sätta honom på AAxx, så är det potoddsmässigt marginellt bra, OM jag räknar med att pengarna åker in på flop när jag leder? Äh, bajs, hur som haver blir det ju tokmarginellt antar jag, nog bäst att folda... Citera
Hjort Postad 26 Maj , 2008 Rapport Postad 26 Maj , 2008 http://www.propokertools.com/simulator/flopalyzerChart?g=oh&h1=QcQh4s4d&h2=AA**&p=1&width=1000&height=800 visar hur ofta man floppar spelbar equity mot randomAA. Dvs man floppar värdebet lite bättre än 1/5 och i princip aldrig några "äh, jag degar väl in händer". Verkar som setträffarna ofta blir knäckta av A på brädan. Så syn är ju inte så rimligt om man är säker på AA**. Särskilt inte som det är en snubbe till med i bilden. Men finns många lags som gärna försöker få ut dig där med vilken skit som helst och satsar på flippen med extradeg i potten. Så jag tycker väl inte "omg, måste vara AA" är så säker analys. Finns mer än en snubbe jag bara skulle dega mot. Citera
Skumdum Postad 26 Maj , 2008 Författare Rapport Postad 26 Maj , 2008 Men finns många lags som gärna försöker få ut dig där med vilken skit som helst och satsar på flippen med extradeg i potten. Så jag tycker väl inte "omg, måste vara AA" är så säker analys. Finns mer än en snubbe jag bara skulle dega mot. Danke. Är ju lite mongoloid holdem-spelare över mig så då ser man lite mer AA. Så.. till handen. Mycket hellre dega in än syna då antar jag? Citera
Lisa87 Postad 26 Maj , 2008 Rapport Postad 26 Maj , 2008 Fold alla dagar. Varför ens 3beta handen? Jag foldar nog mot raise pre. Kan hända att jag tar syn men aldrig 3bet och tänker inte ens tanken på att spela den mot 4bet. Citera
Skumdum Postad 26 Maj , 2008 Författare Rapport Postad 26 Maj , 2008 Fold alla dagar.Varför ens 3beta handen? Jag foldar nog mot raise pre. Kan hända att jag tar syn men aldrig 3bet och tänker inte ens tanken på att spela den mot 4bet. Jag antar att du skämtar med större delen av detta inlägg. Citera
HataB2B Postad 26 Maj , 2008 Rapport Postad 26 Maj , 2008 Tycker att det är bättre att spara sina 3-bets till sådana här händer: http://www.propokertools.com/simulator/simulate.jsp?g=oh&b=&h1=6c7d8h4d&h2=AA**&h3=&h4=&h5= Varför? Jo, därför att det är jättetrist att bli fyrbettad när du sitter med 44 QQ i pos främst av den enkla anledningen att du i pos troligen kan spela bort många AA post-flop förutsatt att du har lite svängrum... Spontant känns det som om FI antingen sitter med AAxx/KKxx eller en hyffsat connectad ds eller ss-hand. I bästa fall har du alltså en coinflip-aktig hand. I sämsta fall måste du träffa set. Sammantaget blir det betydligt lättare att spela om du bara tar syn här. Vad gör du alla de floppar du inte träffar set med? Det är ju omöjligt för dig att veta huruvida han har pangat på med ngt annat än AAxx och du måste nästan syna ner samtliga floppar... Även de med A högt. Att jämföra med att syna pre och sedan försöka spela till sig potten/vinna max med set... EDIT: just my two cents och om Hjort säger emot så har givetvis detta legendariska pokerorakel rätt och jag fel... Citera
gdaily Postad 26 Maj , 2008 Rapport Postad 26 Maj , 2008 Så om jag hyfsat hjälpligt kan sätta honom på AAxx, så är det potoddsmässigt marginellt bra, OM jag räknar med att pengarna åker in på flop när jag leder? Äh, bajs, hur som haver blir det ju tokmarginellt antar jag, nog bäst att folda... Nej, det är inte ens marginellt. Jag räknade på det, du floppar trissen en gång på fyra ungefä (23%)r, inte en gång på tre. Dessutom kan ju han träffa triss i ess också. Skulle säga att du gillar floppen en gång på fem. Sen som sagt så har han ju ofta utdragsmöjligheter också, hans kort kan hänga ihop (både damerna och fyrorna passar exempelvis ihop med essen i stegar) 8877 eller liknande hade inte passat ihop med hans ess för stege. Citera
gdaily Postad 26 Maj , 2008 Rapport Postad 26 Maj , 2008 Danke. Är ju lite mongoloid holdem-spelare över mig så då ser man lite mer AA. Så.. till handen. Mycket hellre dega in än syna då antar jag? Om någon sätter en pistol mot huvudet och tvingar dig spela handen, så hade jag degat in och i alla fall fått se alla korten. Stop & go fungerar ju inte eftersom han sitter före och kommer ställa på alla brädor (får vi anta). Citera
gdaily Postad 26 Maj , 2008 Rapport Postad 26 Maj , 2008 Hehe, ju mer jag tänker på det är det här nog den första vettiga "höja för informationshanden" jag sett i år (informationshöjningar är annars det mest "överreklamerade" pokervapen som finns). Men här funkar det bra, om vi med säkeret kan sätta honom på AA med fyrbeten. Kan vi inte sätta honom med säkerhet på AAxx så har vi gjort bort oss (som informationshöjningar brukar göra, skicka användaren direkt till skamvrån. Men sitter Glimne mitt emot oss så javisst). Citera
greywolf Postad 26 Maj , 2008 Rapport Postad 26 Maj , 2008 Hehe, ju mer jag tänker på det är det här nog den första vettiga "höja för informationshanden" jag sett i år (informationshöjningar är annars det mest "överreklamerade" pokervapen som finns). Men här funkar det bra, om vi med säkeret kan sätta honom på AA med fyrbeten. Kan vi inte sätta honom med säkerhet på AAxx så har vi gjort bort oss (som informationshöjningar brukar göra, skicka användaren direkt till skamvrån. Men sitter Glimne mitt emot oss så javisst). Vi har dock fått lite information om vi gör ett ganska rimligt antagande att AAxx aldrig kommer ingå i hans kallsynsrange men alltid i fyrbetsrangen. Citera
sulla Postad 27 Maj , 2008 Rapport Postad 27 Maj , 2008 Tycker att det är bättre att spara sina 3-bets till sådana här händer: http://www.propokertools.com/simulator/simulate.jsp?g=oh&b=&h1=6c7d8h4d&h2=AA**&h3=&h4=&h5= Varför? Jo, därför att det är jättetrist att bli fyrbettad när du sitter med 44 QQ i pos främst av den enkla anledningen att du i pos troligen kan spela bort många AA post-flop förutsatt att du har lite svängrum... Spontant känns det som om FI antingen sitter med AAxx/KKxx eller en hyffsat connectad ds eller ss-hand. I bästa fall har du alltså en coinflip-aktig hand. I sämsta fall måste du träffa set. Sammantaget blir det betydligt lättare att spela om du bara tar syn här. Vad gör du alla de floppar du inte träffar set med? Det är ju omöjligt för dig att veta huruvida han har pangat på med ngt annat än AAxx och du måste nästan syna ner samtliga floppar... Även de med A högt. Att jämföra med att syna pre och sedan försöka spela till sig potten/vinna max med set... EDIT: just my two cents och om Hjort säger emot så har givetvis detta legendariska pokerorakel rätt och jag fel... Läste frågan och tänkte precis skriva detta, men nu gjorde du det så jag slipper. Såååå mycket enklare att spela dessa händer mot befarade AA. VÄLDIGT många överspelar dessutom AA på dragig bräda så då vill du kunna få in pengar med 2par+drag Citera
jackbalsam Postad 27 Maj , 2008 Rapport Postad 27 Maj , 2008 Läste frågan och tänkte precis skriva detta, men nu gjorde du det så jag slipper. Såååå mycket enklare att spela dessa händer mot befarade AA. VÄLDIGT många överspelar dessutom AA på dragig bräda så då vill du kunna få in pengar med 2par+drag Tänkte också skriva något liknande. Dock ang. det senare du skrev så "spelar vi ju inte vår hand mot AAxx" om vi bara synar hans höjning för då är ju hans range sjukt mkt vidare. Det är ju när han fyrbetar som vi kan börja anta att han har AA men det är som sagt inte säkert om han är LAG. Ang det Hata skrev så gillar inte jag heller att 3beta dessa händer för man floppar i princip monster eller 1par. Det är inte jättekul att spela en stor pott mot en LAG med ett par. Mot weaktigha spelare är det okej men annars trebetar jag hellre händer där man ofta floppar flippar ( ) och kan dega som semibluff profitabelt. Fake EDIT: Är såklart annorlunda att floppa 1par med AA då man har grymt mkt bättre värde mot en random hand än man har med QQ. Citera
sulla Postad 27 Maj , 2008 Rapport Postad 27 Maj , 2008 Agree, men rookie som jag är jag jag svårt att ta ställning till vart jag står även i en fyrbettad hand med mina AA och djup stack, FI kan ju alltid syna löst om stor del av min HD är AAxx och då blir det surt svårt att ställa en raise oavsett om den är bluff/drag eller tvåpar/triss Citera
sulla Postad 27 Maj , 2008 Rapport Postad 27 Maj , 2008 Agree, men rookie som jag är jag jag svårt att ta ställning till vart jag står även i en fyrbettad hand med mina AA och djup stack, FI kan ju alltid syna löst om stor del av min HD är AAxx och då blir det surt svårt att ställa en raise oavsett om den är bluff/drag eller tvåpar/triss Citera
PlzTiltMe Postad 27 Maj , 2008 Rapport Postad 27 Maj , 2008 Hur oftar möter man inte AAxx här? Måste väl vara alltid typ? Citera
HataB2B Postad 27 Maj , 2008 Rapport Postad 27 Maj , 2008 Hur oftar möter man inte AAxx här? Måste väl vara alltid typ? Verkligen inte... EDIT: Det lät mer drygt än det var menat Det händer hyffsat ofta att FI har ngn spännande double suited hand i det läget... Citera
PlzTiltMe Postad 28 Maj , 2008 Rapport Postad 28 Maj , 2008 Verkligen inte... EDIT: Det lät mer drygt än det var menat Det händer hyffsat ofta att FI har ngn spännande double suited hand i det läget... Ja sant, mena mera på par... tycker 9 av 10 gg man försöker få in degen me KKxx kommer man upp mot AAxx. Citera
sulla Postad 29 Maj , 2008 Rapport Postad 29 Maj , 2008 Ja sant, mena mera på par... tycker 9 av 10 gg man försöker få in degen me KKxx kommer man upp mot AAxx. Varför vill du ha in degen med KKxx? Tycker du det är en tillräckligt stark hand? Citera
Recommended Posts