Runnerx2 Postad 21 Maj , 2008 Rapport Postad 21 Maj , 2008 Hej alla genier! Bakgrund: Jag spelar för närvarande låg- och medelstakes SH, max fyra bord samtidigt (fiskigt, jag vet;-). För tillfället är jag inne i den värsta svackan på 4år och har blivit nedtvingad till lägre nivåer och återgå till pokerlitteraturen (tips på bra CG-böcker på svenska?), för att rannsaka mitt spel och inte gula. Mitt spel kan väl sammafattas som ganska tight men med alldeles för många huvudlösa bluffar och avbetalningar vid visning som MÅSTE slipas bort. Nivån på motståndet tycker jag har höjts väldigt mycket hos FI och det är inte lika enkelt att vara en vinnare längre, men det ska fixas till nu. Så tlll att börja med 3 frågor, kommer garanterat fler: 1) Scenario: Höjning från tidig position 2-3 syn, jag sitter på AQ från en av mörkarna. Hur ska jag spela handen? Ska jag slå om eller kallsyna? Jag leder förmodligen mot de flesta av händerna i FIs range men får spela resten handen ur position. AJ kan jag folda men AQ känns inte som ett alternativ eller:roll: ? Spelar mitt agerande i detta fallet någon roll om de är suited? 2) Jag tycker att slaget om mörkarna "alltid" utvecklas till en bluffest där jag lägger mig mot samtliga FIs satsningar alternativt blir nersynad av bottenparet eller A-hög med halva stacken fattigare och en skamsen känsla av "våldtäkt". Bör man komplettera från lilla mörken med skräp? Rent matematiskt så borde det vara det rätta mot en random hand eller tänker jag helt fel? Tips från duktiga HU-spelare vore toppen! 3) När självförtroendet är så pass nerkört som det är för tillfället så har jag svårt att hitta mina värdesatsningar vid visning. Jag missar otroligt mycket värde känns det som. När jag värdesatsar blir jag reraisad och ser mig slagen alternativt låter bli att satsa och och mitt tvåpar/set möter TP eller mellanpar. Lite tips och tumregler för värdestsningar vore kanon. Är det readbaserat, kan ju omöjligt vara rätt att bara värdesatsa nötterna? Det var mina frågor för tillfället. Korkade? Förmodligen... men hjälp uppskattas. Citera
bogus Postad 21 Maj , 2008 Rapport Postad 21 Maj , 2008 1. Slå om mot lösa utg. 2. limpa aldrig skit, då är det antagligen bättre att höja Citera
Loveless Postad 21 Maj , 2008 Rapport Postad 21 Maj , 2008 1) Du har spelat i fyra år och frågar fortfarande efter en generell regel för hur du ska spela specifika situationer? Hur du ska spela dessa varierar ju markant beroende på hur dina motståndare spelar, hur stora stackar ni har och vad du har skapat för image på bordet. 2) Om du inte tror du kan vinna, strunta i att slåss om mörkarna. Hur du ska göra är helt beroende på motståndaren. Om du vill lära dig detta så föreslår jag att du spelar mer HU. 3) Om självförtoendet saknas, gör något annat. Om inte du tror på att du gör rätt så kommer definitivt inte fi göra det heller. Här tror jag inte att du hittar lösningen i pokerlitteratur utan leta efter information om mental träning och målbilder. Försök att skapa mål som inte påverkas av den faktiska utgången, helt sonika hitta mätvärden som bevisar att du spelar efter din strategi. Citera
DocLame Postad 21 Maj , 2008 Rapport Postad 21 Maj , 2008 Hej alla genier! Bakgrund: Jag spelar för närvarande låg- och medelstakes SH, max fyra bord samtidigt (fiskigt, jag vet;-). För tillfället är jag inne i den värsta svackan på 4år och har blivit nedtvingad till lägre nivåer och återgå till pokerlitteraturen (tips på bra CG-böcker på svenska?), för att rannsaka mitt spel och inte gula. Mitt spel kan väl sammafattas som ganska tight men med alldeles för många huvudlösa bluffar och avbetalningar vid visning som MÅSTE slipas bort. Nivån på motståndet tycker jag har höjts väldigt mycket hos FI och det är inte lika enkelt att vara en vinnare längre, men det ska fixas till nu. Så tlll att börja med 3 frågor, kommer garanterat fler: 1) Scenario: Höjning från tidig position 2-3 syn, jag sitter på AQ från en av mörkarna. Hur ska jag spela handen? Ska jag slå om eller kallsyna? Jag leder förmodligen mot de flesta av händerna i FIs range men får spela resten handen ur position. AJ kan jag folda men AQ känns inte som ett alternativ eller:roll: ? Spelar mitt agerande i detta fallet någon roll om de är suited? 2) Jag tycker att slaget om mörkarna "alltid" utvecklas till en bluffest där jag lägger mig mot samtliga FIs satsningar alternativt blir nersynad av bottenparet eller A-hög med halva stacken fattigare och en skamsen känsla av "våldtäkt". Bör man komplettera från lilla mörken med skräp? Rent matematiskt så borde det vara det rätta mot en random hand eller tänker jag helt fel? Tips från duktiga HU-spelare vore toppen! 3) När självförtroendet är så pass nerkört som det är för tillfället så har jag svårt att hitta mina värdesatsningar vid visning. Jag missar otroligt mycket värde känns det som. När jag värdesatsar blir jag reraisad och ser mig slagen alternativt låter bli att satsa och och mitt tvåpar/set möter TP eller mellanpar. Lite tips och tumregler för värdestsningar vore kanon. Är det readbaserat, kan ju omöjligt vara rätt att bara värdesatsa nötterna? Det var mina frågor för tillfället. Korkade? Förmodligen... men hjälp uppskattas. 1. Tror du att du leder mot fi:s range så höj. 2. Strunta i att synförsvara din mörk med skit. Jag tror inte man gör något större fel om man helt avstår från att syna en raise när man sitter på SB/BB. Kan du inte återhöja så folda bara. Samma på SB - skit i att limpa först in, kan du inte höja så folda bara och få några sekunder senare två nya friska kort på knappen istället. 3. Med dåligt självförtroende så bör man väl ta ett break och läsa pokerböcker istället. Citera
Runnerx2 Postad 21 Maj , 2008 Författare Rapport Postad 21 Maj , 2008 1) Du har spelat i fyra år och frågar fortfarande efter en generell regel för hur du ska spela specifika situationer? Hur du ska spela dessa varierar ju markant beroende på hur dina motståndare spelar, hur stora stackar ni har och vad du har skapat för image på bordet. 2) Om du inte tror du kan vinna, strunta i att slåss om mörkarna. Hur du ska göra är helt beroende på motståndaren. Om du vill lära dig detta så föreslår jag att du spelar mer HU. 3) Om självförtoendet saknas, gör något annat. Om inte du tror på att du gör rätt så kommer definitivt inte fi göra det heller. Här tror jag inte att du hittar lösningen i pokerlitteratur utan leta efter information om mental träning och målbilder. Försök att skapa mål som inte påverkas av den faktiska utgången, helt sonika hitta mätvärden som bevisar att du spelar efter din strategi. 1) Ja det är helt riktigt, jag förutsätter att jag bara haft tur tills nu. 2) Tack för tipset, har spelat endel HU och är urusel. Måste öva mer. 3) Men jag gillar poker (på hobbynivå), vill bara inte bli en förlorande spelare. För endel statistik i excel men att införskaffa pokertracker kanske är ett måste för att få ut de mätvärden du syftar på? Citera
struve Postad 21 Maj , 2008 Rapport Postad 21 Maj , 2008 1) Mot tighta spelare som raisar från UTG tycker inte jag man behöver skämmas om man slänger AQ direkt på BB. Mot lösa spelare är det väl bästa att re-raisa för att tvinga bort limparna. AQs hade jag inte lagt den går att limpa in med eller re-raisa direkt. Hur jag väljer att göra beror ju på stackdjup de andra spelarnas tendenser och hur aktiv jag varit i spelet under de senaste händerna. Citera
Runnerx2 Postad 21 Maj , 2008 Författare Rapport Postad 21 Maj , 2008 1. Tror du att du leder mot fi:s range så höj. 2. Strunta i att synförsvara din mörk med skit. Jag tror inte man gör något större fel om man helt avstår från att syna en raise när man sitter på SB/BB. Kan du inte återhöja så folda bara. Samma på SB - skit i att limpa först in, kan du inte höja så folda bara och få några sekunder senare två nya friska kort på knappen istället. 3. Med dåligt självförtroende så bör man väl ta ett break och läsa pokerböcker istället. 1) Tack för tipset, men riskerar jag inte då att spela om en väldigt stor pott ur position med en hand om jag träffar TPTK? Förmodligen en tankevurpa från mig... 2) Bra förslag, limpa in från SB känns kallt... 3) Det jag gör just nu. Tips på bra litteratur på svenska+ Citera
folder Postad 21 Maj , 2008 Rapport Postad 21 Maj , 2008 1) Tack för tipset, men riskerar jag inte då att spela om en väldigt stor pott ur position med en hand om jag träffar TPTK? Förmodligen en tankevurpa från mig... Du höjer för att sno mörkarna. Om UTG höjde 4bb och fick 2 syn ligger det 13.5bb i potten. Inte så dåligt resultat om du lyckas ta hem den utan motstånd. Citera
Runnerx2 Postad 21 Maj , 2008 Författare Rapport Postad 21 Maj , 2008 Du höjer för att sno mörkarna. Om UTG höjde 4bb och fick 2 syn ligger det 13.5bb i potten. Inte så dåligt resultat om du lyckas ta hem den utan motstånd. OK, tack. Citera
Supertequila Postad 21 Maj , 2008 Rapport Postad 21 Maj , 2008 1) Mot tighta spelare som raisar från UTG tycker inte jag man behöver skämmas om man slänger AQ direkt på BB. SH lowlimitstakes..... Folda aldrig AQ på BB. Citera
Loveless Postad 21 Maj , 2008 Rapport Postad 21 Maj , 2008 1) Ja det är helt riktigt, jag förutsätter att jag bara haft tur tills nu. 2) Tack för tipset, har spelat endel HU och är urusel. Måste öva mer. 3) Men jag gillar poker (på hobbynivå), vill bara inte bli en förlorande spelare. För endel statistik i excel men att införskaffa pokertracker kanske är ett måste för att få ut de mätvärden du syftar på? 1) Risken är överhängande, alternativt så är/var många fler ännu sämre så att du hittade värde utan att veta varför. 2) Spelar inte heller mycket HU. Tenderar att bli överaggresiv och lättexploaterad. 3) PT är definitivt inte ett måste. Fundera på varför du spelar poker, är det för egotrippen ifrån att utmanövrera någon eller för att hålla en så bra win-rate som möjligt. När du väl vet det, så fundera på hur du kan "mäta" din framgång att uppnå ditt mål. Är det win-rate du är ute efter kan ju PT ge dig en fingervisning. Är det däremot egot som styr så försök hitta sätt att mäta detta. Spelade fi som du hade föreställt dig? Fanns hans hand med i den range du satte honom på? Citera
struve Postad 21 Maj , 2008 Rapport Postad 21 Maj , 2008 SH lowlimitstakes..... Folda aldrig AQ på BB. Jag vet inte om trådskaparen spelar limit eller no-limit. Men på dom låga no-limit borden finns det massor av nöt-grinders som multitablar. Och dom omvända implicita oddsen gör att AQ sjunker i värde mot dessa spelare. Citera
Runnerx2 Postad 21 Maj , 2008 Författare Rapport Postad 21 Maj , 2008 1) Risken är överhängande, alternativt så är/var många fler ännu sämre så att du hittade värde utan att veta varför. 3) PT är definitivt inte ett måste. Fundera på varför du spelar poker, är det för egotrippen ifrån att utmanövrera någon eller för att hålla en så bra win-rate som möjligt. När du väl vet det, så fundera på hur du kan "mäta" din framgång att uppnå ditt mål. Är det win-rate du är ute efter kan ju PT ge dig en fingervisning. Är det däremot egot som styr så försök hitta sätt att mäta detta. Spelade fi som du hade föreställt dig? Fanns hans hand med i den range du satte honom på? 1) Du har förmodligen helt rätt, jag har inte hängt med när FI har blivit bättre. 3) En kombination av bägge. Men egot styr nog främst, får klura ut ett sätt att mäta detta på. Tack för hjälpen! Citera
Runnerx2 Postad 21 Maj , 2008 Författare Rapport Postad 21 Maj , 2008 Jag vet inte om trådskaparen spelar limit eller no-limit. Men på dom låga no-limit borden finns det massor av nöt-grinders som multitablar. Och dom omvända implicita oddsen gör att AQ sjunker i värde mot dessa spelare. Jag lirar endast NL. Förklara omvända implicita odds? Citera
struve Postad 21 Maj , 2008 Rapport Postad 21 Maj , 2008 Jag lirar endast NL. Förklara omvända implicita odds? Jag menar att om du träffar så kommer du att få svårt att få bra betalt med AQ. Det blir ofta så att man förlorar en stor pott eller vinner en mindre pott. Om du träffar esset så kommer det att skrämma dom andra spelarna och det blir ingen action om dom inte har AK eller ett set och vips ryker halva stacken. Finns såklart undantag mot riktigt svaga spelare som tar A6 och liknande händer alldeles för långt. Men dessa spelare blir ju tyvärr färre och färre. Citera
Supertequila Postad 21 Maj , 2008 Rapport Postad 21 Maj , 2008 Jag vet inte om trådskaparen spelar limit eller no-limit. Men på dom låga no-limit borden finns det massor av nöt-grinders som multitablar. Och dom omvända implicita oddsen gör att AQ sjunker i värde mot dessa spelare. Spelar ingen större roll. På ett SH-bord kan du inte folda AQ på mörkarna. Då spelar du för vekt. Däremot kan du utöva pottkontroll efter flopp om Fi visar framfötterna. Citera
Runnerx2 Postad 21 Maj , 2008 Författare Rapport Postad 21 Maj , 2008 Jag menar att om du träffar så kommer du att få svårt att få bra betalt med AQ. Det blir ofta så att man förlorar en stor pott eller vinner en mindre pott. Om du träffar esset så kommer det att skrämma dom andra spelarna och det blir ingen action om dom inte har AK eller ett set och vips ryker halva stacken. Finns såklart undantag mot riktigt svaga spelare som tar A6 och liknande händer alldeles för långt. Men dessa spelare blir ju tyvärr färre och färre. Tack! Citera
struve Postad 21 Maj , 2008 Rapport Postad 21 Maj , 2008 Spelar ingen större roll. På ett SH-bord kan du inte folda AQ på mörkarna. Då spelar du för vekt. Däremot kan du utöva pottkontroll efter flopp om Fi visar framfötterna. Jag förstår inte riktigt hur du menar med pottkontroll. Vi har ju inte position på fi efter floppen vilket krånglar till det när vi ska spela. Kan du utveckla lite hur du tänker? Citera
bananuz Postad 21 Maj , 2008 Rapport Postad 21 Maj , 2008 AQ är ju 3betshand som standard, UTG-höjaren ska vara nit för att den inte ska vara det. Skit i att spela skräp från mörkarna, givetvis. Om du inte ser att BB viker för alla dina steals, då breddar du förstås din range och tvärtom om han alltid försvarar. För onlinespel tycker jag pokerböcker som regel är MYCKET sämre än att läsa i forum och framförallt kolla videos på ngn av coachingsiterna som finns, testa det istället. Citera
Supertequila Postad 22 Maj , 2008 Rapport Postad 22 Maj , 2008 Jag förstår inte riktigt hur du menar med pottkontroll. Vi har ju inte position på fi efter floppen vilket krånglar till det när vi ska spela. Kan du utveckla lite hur du tänker? check-call istället för CR lr Bet-raise-call. Citera
Recommended Posts