Gå till innehåll

Bloody Mary?


MikeTime

Recommended Posts

Någon på forumet som vet hur man blandar till en klassisk Bloody Mary? Har kollat i olika drinkböcker men det verkar som alla recept skiljer sig åt på en eller annan punkt. I vissa ska man t.ex ha både sellerisalt och selleristjälkar, i andra bara sellerisalt. I vissa ska man ha Tabasco och i andra enbart salt och svartpeppar... Har t.o.m med sett recept som innehåller en rå äggula.

Orginalreceptet önskas m.a.o.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

The Original Bloody Mary

 

Ingredients

1.5 oz Grey Goose vodka

3 oz tomato juice

0.5 oz lemon juice

7 drops Worcestershire sauce

3 drops Tabasco sauce

freshly ground pepper

1 dash celery salt, freshly grated

 

Serving Instructions

Combine ingredients in glass filled with ice. Stir gently. Serve the Bloody Mary in a pint glass. Garnish with slice of celery, pickled asparagus.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

The Original Bloody Mary

 

Ingredients

1.5 oz Grey Goose vodka

3 oz tomato juice

0.5 oz lemon juice

7 drops Worcestershire sauce

3 drops Tabasco sauce

freshly ground pepper

1 dash celery salt, freshly grated

 

Serving Instructions

Combine ingredients in glass filled with ice. Stir gently. Serve the Bloody Mary in a pint glass. Garnish with slice of celery, pickled asparagus.

 

Är ganska säker på att Grey Goose inte fanns när orgilanrecpetet på Bloody Mary skrevs. :mrgreen: Men annars håller jag med om receptet, förutom den någon märkliga sparrisen som kommer på slutet. Detta recept var vad som lärdes ut på en ganska välrenomerad bartenderskola i London iallafall. Andelar av ingredienserna kan naturligtvis diskuteras (som att man till exempel vill ha 3 oz vodka istället och lite mer tomatjucie).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bloody Mary recipe courtesy of the New York School of Bartending:

 

1 oz. to 1 1/2 oz.vodka in a Highball glass filled with ice.

Fill glass with tomato juice

1 dash celery salt

1 dash ground black pepper

1 dash Tabasco

2-4 dashes of Lea & Perrin'sWorcestershire sauce

1/8 tsp. horseradish (pure, never creamed)

Dash of lemon or lime juice

 

Garnish with celery stalk.

 

May be shaken vigorously or stirred lazily, as desired. Garnish with a celery stalk; a skewer of olives, pickles, carrots, mushrooms, or other vegetables; or even meat or fish (salami, shrimp, etc.) and cheese (see photos). Occasionally, pickled asparagus spears or pickled beans are also used.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Körde precis en enkel variant på färska tomater, citron, salt, tabasco, worcestersås och vodka. Det smakade för jävligt. Undvik att bomba med tabascon.

 

Haha, sköning där... Har också överdocerat ett par ggr både med tabascon och worchiestersauce - blir ingen hit.

Köpte några burkar med Bloody Mary-mix för ett tag sedan (sådana där man kan få på flyget) och testade men det smakade skit rent ut sagt.

Fick en riktigt god BM för något år sedan på ett hotell i Sthlm men missade att ta deras recept tyvärr. Ska dock prova mig fram med hjälp av ovanstående originalrecept även om de skiljer sig åt...:rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför skulle man vilja dricka det här? :):lol::ola:

Därför att en bra blandad BM är jäkligt gott helt enkelt! Visst, inget jag rekommenderar att fixa lördagsfyllan på, men en eller två framför ett avsnitt av Desperate Housewifes är +1!

 

Alkoholistens lunchersättning, ffs.

Ja, det där receptet ovan där det föreslogs att man kunde ta oliver, svamp, fisk eller salami som tillbehör gör ju att matlådan till jobbet blir f-n så mycket roligare!

Btw - det var inte Churchill som drack BM - han var ju mer inne på ditt kvällsmålsalternativ - däremot VAR det någon känd person som drack BM men jag kommer f-n inte på vem...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Perfekt som kvällsmat innan man lägger sig efter en utekväll.. eller som frukost efter en ovanligt lång utekväll..

 

Japp, den passar dessutom utmärkt en varm sommardag, en kall vinterkväll, en mulen valborg eller strax efter bingolotto ;-) . Mao - en BM passar alltid!

(Kanske inte till kräftorna - har dock inte provat....)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är från början en återställare. Dvs en huskur mot baksmälla. Alla omöjliga ingridienser finns med för att förstärka intrycket av huskur, men i själva verket är det naturligtvis alkoholen som gör jobbet. Drickes på morgonen efter en speciellt hård natt av folk som inte vill inse att de är alkisar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så som jag gör den själv när jag säljer den är

 

4cl vodka -spelar inte så stor roll vilken sort, smaksätter inte mkt

worchestersås - vet inte hur mkt olika versioner det finns, bara provat den som finns i vanliga mataffärer och den funkar, jag tycker om det och brukar ta mkt, 5-6 stänk, men gör man som man vill

tabasco - tycker inte man ska ha mer än några stänk tabasco, 2-3 högst,

salt - några skak med karet

peppar - same

citron - tycker citronen gör stor skillnad, den som gör den lite syrlig, men också farligt att överdosera, 1-2 cl skulle jag säga, beroende på hur syrlig man vill ha den.

tomatsås - fyll upp highballglaset

 

BM kan både skakas eller byggas, jag tycker själv bäst om att skaka den så den blir bra blandat och kyld, men inte sååå stor skillnad

 

Någon förresten som har provat Bloody Maria? Tequila istället för vodka, eller för den delen en Danish Maria där det är Aalborg akvavit , kan det va gott?:shock:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...