Gå till innehåll

FLT - QQ-set, valuebet eller dårskap?


Krissan

Recommended Posts

Spelade en ganska intressant hand på Pacific häromdagen. Tyvärr är deras Hand History-funktion under all kritik, men jag ska ändå försöka återskapa handen under gängse regler:

 

Bordsstämning

Som vanligt på Pacific - lösare än min mage med laxermedel.

 

Handen

Game: Texas Hold'em Real Money $1/$2, Table: Cardinal

 

Spaltar bara upp positionerna här, fullt bord, ingen som sitter ut.

 

SB

BB

UTG

UTG+1

JAG (UTG+2)

MP1

MP2

MP3

CO

Button

 

Dealt to JAG: Q:diamond: Q:club:

 

Preflop

UTG calls

UTG+1 calls

JAG raises

MP1 folds

MP2 calls

MP3 calls

CO calls

Button folds

SB calls

BB raises

UTG calls

UTG+1 calls

JAG raises

MP2 calls

MP3 calls

CO folds

SB calls

BB calls

UTG calls

UTG+1 calls

 

Cappad preflop med sju spelare, och $29 i potten (en dollar i rake redan). Väljer att cappa då jag inte vill förlora initiativet. Re-raisen från BB skrämmer mig något, iaf mot ett så stort fält. Valuebettar han AA/KK?

 

Flop

 

Flop is: 8:heart:Q:spade:4:heart:

 

Yes. Där satt trissen tamejfan. Sitter för tillfället med nötterna, men det kan komma att ändras. Here we go iaf:

 

SB checks

BB bets

UTG calls

UTG+1 calls

Jag calls

MP2 calls

MP3 calls

SB folds

 

Ok, här tänkte jag mig uppenbarligen inte för. Två-flushen i det här läget borde skrämma mig något fruktansvärt, så jag förstår inte varför jag inte väljer att slänga in en raise redan här. På turn kommer nämligen det jag inte ville se.

 

Turn: 9:heart:

Sex spelare, pott: $35

 

Jaha, det här var ju jävligt onödigt av mig. Nu sitter jag förmodligen på maximalt en 10-outare. Bestämmer mig dock för att testa vattnet:

 

BB bets

UTG calls

UTG+1 folds

JAG raises

MP2 folds

MP3 calls

BB calls

UTG calls

 

Jahapp, det verkar ju inte så kul. MP3 coldcallar alltså min raise när det trredje hjärterkortet faller. BB synar bara, vilket tyder på att han inte sitter på A:heart:K:heart:.

 

River: 2:diamond:

Fyra spelare, $51 i potten

 

BB bets

UTG folds

JAG raises - Rent desperationsmove mot MP3, som jag hoppas ska släppa en icke-nötflush/stegen

MP3 folds

BB raises

JAG raises

BB calls

 

Ok, det där funkade visst, MP3 släpper sin hand. Vet ej vad han coldcallade mig med på turnen, men JT är faktiskt inte omöjlig. Har ingen note om honom.

 

Anledningen till att jag väljer att cappa här på river mot BB är att han tre-betade in i ett enormt fält preflop. Det tycker jag tyder på ett högt PP, KK eller AA.

 

Jag bestämmer mig för att han sitter på AA, och att A:heart: är i hans hand, därav hans reraises. Hade han haft färgen hade han gärna reraisat medan folk fortfarande var med i matchen på turn.

 

Vad kan jag sedan tänkas ha som han slår? Sitter han på A:heart: "vet" han att jag inte har färgen, eftersom jag knappast skulle cappa preflop med KQs.

 

Känner mig på rivern väldigt säker på att jag har BB slagen, men UTG och MP3 oroar mig. Lyckas få ut MP3 med en raise på river - kanske har han mig slagen där med en stege?

 

Jag inser själv att jag gör ett misstag i att inte raisa på floppen, när jag är girig nog att vilja raisa på dyrare gator istället. Sedan kommer den förbenade hjärter-nian, som är ett av de sämsta korten som kan komma för min del (förutom A eller K).

 

 

Om vi bortser från att MP3 och UTG foldade på rivern - tycker ni jag spelar rätt mot BB? Min AA-read på honom grundar sig på följande tre saker:

 

1. Trebettar in i ett stort fält preflop

2. Reraisar inte när 9:heart: faller på turn

3. Reraisar mig på river, när just jag som preflopcappare är ensam motståndare för honom.

 

Om vi nu tar UTG och MP3 med i beräkningarna, gör jag några andra misstag än att inte raisa på floppen? Att jag inte gör det KAN ju ha lett till att jag kunde spela ut MP3 på rivern, men jag kan ju aldrig veta säkert då jag aldrig sett hans kort.

 

Hursomhelst, showdown: BB mucks, JAG wins with 3 of a kind, Queens, pott $67.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du menar altså på fullt allvar att du tänker försöka driva ut fyrfärger på floppen genom att höja i en pott som var sjuvägscappad pf? lycka till med det.

 

Hehe, nej det lär jag väl inte direkt lyckas med, men på floppen sitter jag ju på nötterna, och borde väl försöka trycka in så mycket jag bara kan så länge jag gör det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart skall man höja i en sån gigantisk pot, men inte för att försöka driva ut några flurrar iaf, eftersom potterna blir så stora före floppen i texas är det nästan alltid korrekt att se både fjärde o femte gatan med färgdrag, de tjänar precis som du på betsen som åker in(inte speciellt mycket mot set dock). Färgdragen kommer hänga på hela vägen så det är ingen ide o ens oroa sig för dem, dingar de färg o du inte fyller så vinner de, annars vinner du, i en sån stor pott höjjer du ju för att driva ut hålstegar, tvåpar o dylikt och för att alla färger skall betala av de gånger de missar. Tyckte bara motiveringen till att höja var helt galen :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart skall man höja i en sån gigantisk pot, men inte för att försöka driva ut några flurrar iaf, eftersom potterna blir så stora före floppen i texas är det nästan alltid korrekt att se både fjärde o femte gatan med färgdrag, de tjänar precis som du på betsen som åker in(inte speciellt mycket mot set dock). Färgdragen kommer hänga på hela vägen så det är ingen ide o ens oroa sig för dem, dingar de färg o du inte fyller så vinner de, annars vinner du, i en sån stor pott höjjer du ju för att driva ut hålstegar, tvåpar o dylikt och för att alla färger skall betala av de gånger de missar. Tyckte bara motiveringen till att höja var helt galen :P

 

Fast nu skrev jag ju inte att jag skulle höja för att driva ut färgdragen, men jag ser det som lättare att få syn på höjningarna med två hjärter på bordet än med tre. Dessutom känner jag mig bekvämare att höja i en sju-vägspott när det INTE finns tre till färgen.

 

Edit: Tycker ni mitt resonemang/analys om cappningen på rivern är riktig, det är huvudfrågan...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nä, jag tror iallafall inte du får en färg o hitta vik i den potten, kanske stege dock, jag hade inte gjort det iaf, kappningen ser ganska bra ut, av de anledningar du skrev + att på mikrolimitnivåerna är folk inte speciellt aggressiva med drag innan de träffat och här hände precis tvärtom =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...