Gå till innehåll

Finns det inga förlorande pokerspelare längre?


weddie

Recommended Posts

  • Svars 57
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Tror även det finns väldans massa spelare som sätter in någon hundralapp upp mot en tusing i månaden och torskar detta. Kan vara på fyllan, när löningen/studiebidrag kommer, som nöje eller vad som. De lägger ner högst ett par timmar och nämner knappt att de lirar. Där har vi nog många spelare tror jag iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns väl två viktiga aspekter:

 

De som vinner är dem som får uppmärksamhet på forumen, inte dom som förlorar massa och inte har några goda råd att ge eller nån respekt att förtjäna.

 

Vinnarna är få, förlorarna många. Väldigt väldigt många förlorar ju relativt lite per skalle och ser därför inte sina förluster som nämnvärda. Sen är det inte så många som ens har möjligheten att losa 50K USD som inte först har vunnit dom pengarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror även det finns väldans massa spelare som sätter in någon hundralapp upp mot en tusing i månaden och torskar detta. Kan vara på fyllan, när löningen/studiebidrag kommer, som nöje eller vad som. De lägger ner högst ett par timmar och nämner knappt att de lirar. Där har vi nog många spelare tror jag iaf.

 

Jag kan väl framträda som representant för den gruppen. Jag har en fix pengagräns per månad som jag (mer eller mindre) håller mig till. Jag är nästan helt värdelös på poker, men skiter ganska glatt i det. För mig är pokern ett nöje som kostar mig betydligt mindre per tidsenhet än de flesta andra möjliga nöjen.

 

Även om jag på sistone har uppnåt en kvalitet så att jag går mer eller mindre plus/minus noll på min ordinarie nivå, så förbrukar jag ändå min månadsinsättning genom att (nästan totalt utan framgång) gå upp och skotta en eller ett par nivåer ovanför min trivselnivå. Skottningen är för mig en adrenalinkick som jag ser ett egenvärde i som är större en den insats jag riskerar.

 

Det är möjligt att jag skulle kunna förbättra min pokerkompetens så att jag skulle bli en vinnande spelare på den låga nivå jag håller mig till, men hittills har jag inte bedömt det värt mödan. Den facklitteratur jag läser handlar istället om hur jag skall förbättra mig i min yrkesroll och eftersom jag har den lyckliga sitsen att jag har ett jobb som jag älskar och som ger mig betydligt större intäkter än jag någonsin kan drömma om från pokern, så känns det rätt naturligt att jobbplugg får gå före pokerplugg. Så därför kommer jag att fortsätta vara en av dem som stoppar in pengar i pokerpyramiden. Det är inte många kronor per månad, men eftersom de andra spelarna jag möter verkar vara ungefär lika usla som jag så blir det väl en hel del pengar totalt från oss loosers som kollektiv.

 

/Snickarn

 

P.S. Om jag vill vara riktigt säker på att förlora pengar så kan jag ju alltid försöka förena nytta med nöje och ha en pokerklient uppe samtidigt som jag räknar på försäljningsprognoser för mitt jobb. Det brukar oftast bli skit av allting; det tar minst dubbelt så lång tid som om jag gjort prognosen först och spelat poker se'n, jag förlorar pengar på pokern i minst dubbelt så hög takt som annars, och jag brukar behöva gå igenom prognosen en gång till senare för att jag gör så mycket fel när jag har ena ögat på pokern. :oops: D.S.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

funderat en del själv på frågan...Ny på forumet och nyfiken som man är läser man det mesta. Uppfattningen man får är att alla vinner jämt! Ingen förlorar! Utom man själv :cry:

Felet med mig själv är att jag tycker det är så kul att lira...Jag skulle verkligen vilja bli riktigt duktigt, men har inte tiden och pengarna. Kan inté lira på dom nivåer som ni pratar om (mellan 50-1000) och framförallt inte flera bord samtidigt.. håller mig flytande när jag lirar, och är nöjd med än så länge!

 

Så, se till vara mina vänner ni som alltid vinner, det är jag som betalar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skumt. Jag ältar förluster mycket mer än jag minns vinster. Om jag plussar 5k en dag och förlorar 2k dagen efter så är det förlusten som jag minns - även på längre sikt. Delvis därför som jag har lackat snett på varenda pokersajt jag har lirat på.

 

Känner likadant.

 

Sätter jag mej och spelar poker så gör jag det för att vinna. Gör jag det (vilket jag självklart nästan alltid gör;-)) så är allt fine och inget mer med det.

 

Men losar jag en session så blir jag lite störd och kan älta den ganska länge faktiskt.

 

Detta gäller för mej i cashgame vilket är det jag spelar överlägset mest. Vad gäller MTT så är det i princip tvärt om. Jag minns vinsterna, (kanske för att dom e så få :-)) medan förlusterna rinner av mej som regnet på en nyvaxad bil. Kanske därför jag e rätt kass på MTT?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hela jävla tjusningen med poker har försvunnit, man kan ju förfan inte känna sig duktig eller stolt över vinsterna man dragit in längre.. Varenda jävla kotte jag träffat senaste året som har/spelar poker är vinnande(enligt dom). På slutet har jag tom börjat begära resultat/statistik av dom för att jag inte tror på det..

 

Jag har letat lite bland dagböckerna här också, tappade lusten efter 5min, hittade ingen som totalt var back sen dom startade DB.

 

Är det någon som för min skull kan säga att dom totalt inte är pluss på poker, isf hur mycket är ni back?

 

Det är egentligen inte svårare än att de som förlorar inte berättar om det i samma utsträckning som de som vinner. Det är också möjligt att de som är förlorare är färre men förlorar mer per person och de som är vinnare är fler men vinner mindre per person. Kanske har någon redan nämnt detta men jag läste bara din fråga och inga svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vinnande spelare uppmärksammar sina förluster mer än förlorande spelare. Det är bla det som gör de till vinnande spelare. Det normala är att överdriva sin egen betydelse i medgång och underskatta sitt eget bidrag vid motgång. För att bli vinnande måste man överkomma detta högst mänskliga perceptions "bias". Många som hänger på detta forum har (åtminstånde delvis) lyckats med det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte varför, men mina vänner som spelar poker på deltid/heltid och som är mellan 18-25(uppskattningsvis) är alla vinnare. Jag vet ingen polare som sitter och förlorar mycket, utan dom som förlorar stoppar in nån 100 max på svenskaspel, förlorar 100 och sen skiter dom i att spela överhuvudtaget..

 

Men när jag kollar uppåt i åldrar, folk jag spelat mycket mot live, eller bara nära och kära som jag vet om spelar mycket. Så ser jag en helt annan siffra framför mig, för jag ser ingen av dom gå pluss. Dom lirar helt klart mindre, och det finns inte samma intresse att lära sig heller, utan det är mer som lotto för dem.. Allt handlar om slumpgeneratorn i deras tankegångar.. Men´fortfarande så plussar inte min morfar på poker, inte heller min polares morfar. Men dom spelar fortfarande...

 

Vad beror det på? Är vi yngre smartare och snåla, eller bryr man sig inte så mycket som äldre när man ändå har sina lotto rader på 400kr 2 dagar i veckan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, selektion och perception förklarar nog ganska mycket.

 

Att vara vinnande kan ju betyda rätt olika saker i verkligheten:

 

  • Är vinnande, pga tur med några skottningar.
  • Är vinnande, om man bortser från att vinsterna alltid tiltas och/elller skottas bort.
  • Är vinnande, enligt den egna självbilden.

 

etc

 

Att varians oftast används synonymt med downswing säger rätt mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har även svårt att tro att folk som startar dagböcker och postar sina winningstreaks är spelare som går plus i längden. De postar några händer där de har vunnit men det är ju egentligen helt ointressant i det långa loppet. Som exempel...

***** Hand 692425280 *****

150.00/300.00 Texas Hold'em (FL) - den 11 maj 2008 22:42:41

Nina 6 (Vanlig/Cash Game)

Plats 3: JessLove (14203.11)

Plats 4: MonaP (3907.57)

JessLove lägg LM 75.00

MonaP lägg SM 150.00

** Giv **

JessLove [4k, 7k]

MonaP [N/A, N/A]

*** Bet Runda 1 ***

JessLove Höj till 300.00

MonaP Höj till 450.00

JessLove Syna 450.00

*** Flop(Board): *** : [4s, Dr, Kr]

*** Bet Runda 2 ***

MonaP Satsa 150.00

JessLove Höj till 300.00

MonaP Höj till 450.00

JessLove Syna 450.00

*** Turn(Board): *** : [4s, Dr, Kr, 2h]

*** Bet Runda 3 ***

MonaP Satsa 300.00

JessLove Syna 300.00

*** River(Board): *** : [4s, Dr, Kr, 2h, 8r]

*** Bet Runda 4 ***

MonaP Satsa 300.00

JessLove Syna 300.00

*** Showdown *** : Rake: 15.00 Totalpott: 2985.00

JessLove [4k, 7k] Par i fyror Vinst: 2985.00

MonaP [9s, Knr] Högsta kort kung Vinst: 0.00

 

Helt meningslös post i mitt tycke.

Är det någon som har tips på en bra dagbok där spelet diskuteras konstruktivt? Både NL och FL är intressant. Nivå är obetydlig. Finns det här eller är jag på helt fel forum?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har även svårt att tro att folk som startar dagböcker och postar sina winningstreaks är spelare som går plus i längden. De postar några händer där de har vunnit men det är ju egentligen helt ointressant i det långa loppet. Som exempel...

***** Hand 692425280 *****

150.00/300.00 Texas Hold'em (FL) - den 11 maj 2008 22:42:41

Nina 6 (Vanlig/Cash Game)

Plats 3: JessLove (14203.11)

Plats 4: MonaP (3907.57)

JessLove lägg LM 75.00

MonaP lägg SM 150.00

** Giv **

JessLove [4k, 7k]

MonaP [N/A, N/A]

*** Bet Runda 1 ***

JessLove Höj till 300.00

MonaP Höj till 450.00

JessLove Syna 450.00

*** Flop(Board): *** : [4s, Dr, Kr]

*** Bet Runda 2 ***

MonaP Satsa 150.00

JessLove Höj till 300.00

MonaP Höj till 450.00

JessLove Syna 450.00

*** Turn(Board): *** : [4s, Dr, Kr, 2h]

*** Bet Runda 3 ***

MonaP Satsa 300.00

JessLove Syna 300.00

*** River(Board): *** : [4s, Dr, Kr, 2h, 8r]

*** Bet Runda 4 ***

MonaP Satsa 300.00

JessLove Syna 300.00

*** Showdown *** : Rake: 15.00 Totalpott: 2985.00

JessLove [4k, 7k] Par i fyror Vinst: 2985.00

MonaP [9s, Knr] Högsta kort kung Vinst: 0.00

 

Helt meningslös post i mitt tycke.

Är det någon som har tips på en bra dagbok där spelet diskuteras konstruktivt? Både NL och FL är intressant. Nivå är obetydlig. Finns det här eller är jag på helt fel forum?

 

lol fu. Får kritik för jag är så jävla tråkig, så lägger upp en annorlunda och lite wierd HH och nu plötsligt är jag oseriös.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...