Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag hade återhöjt ganska kraftigt mot en spelare före floppen. Båda hade djupa stackar, d v s maxinköp på den aktuella nivån (0.5/1). Floppen gav mig låg stege och jag la en nästan pott-stor bet. Där fanns även två hjärter och motspelaren återhöjde mycket kraftigt. Jag dubblade i min tur potten och han satte mig slutligen all in. På turn kom ännu ett hjärter och hela stacken gick förlorad. Hur hade ni gjort på floppen i min situation? Hade ni riskerat ca 200 euro med en låg stege med tanke på risken för färg eller är det bättre att invänta ett bättre läge? Själv ser jag det som en onödigt stor risk även om jag för tillfället ledde.

Det ska tilläggas att min låga stege ändå var den högsta möjliga på floppen.

Postad

Att leda är väldigt diffust i Omaha. Sitter du mot en triss med färgdrag så ligger du under med 40/60 ungefär om du bara har stegen. Annars leder du med ca 62/38 om han bara sitter med färgdraget. Worst case scenario är att ni har samma stege, men han har topptriss och färgdrag samtidigt som du saknar drag till en högre stege. Då vinner han ca 62% och ni delar 38%.

Å andra sidan, har du spelat en låg hand hårt så är en låg stege det bästa du kan hoppas på (i och med att motståndaren i det läget förmodligen inte har spelat en låg hand själv), och om du inte tänker spela en låg stege för hela stacken i det läget så borde du lagt dig redan preflop. Låga händer är oftast trubbel i Omaha, det är extremt sällan de visar nuts efter rivern, så antingen tycker jag att du borde hålla pottstorleken nere eller inte spela dem alls.

Postad

vi snackar alltså om att folda nötterna? utan att ha någon som helst koll på omaha så lär du väl ändå vara runt 50/50 mot hans range iaf om den är tight och därmed går det ej... vsv

Postad
vi snackar alltså om att folda nötterna? utan att ha någon som helst koll på omaha så lär du väl ändå vara runt 50/50 mot hans range iaf om den är tight och därmed går det ej... vsv

Det kan vara rätt att folda nötterna i Omaha. Man kan vara stor underdog trots att man floppat nötterna.

Postad

Tack för svaren. Nästa gång jag hamnar i en sådan situation mot någon med lika stor eller större stack så blir det fold. Skälet till att jag riskerade allt där var att jag hade två ess utöver min stege och misstänkte att han hade kungar eller möjligtvis triss på floppen. Det är ju svårt att veta om han har färgdrag där eftersom han återhöjde så kraftigt redan på floppen. Men utan ett kåkdrag mot eventuell kommande färg så är dock risken för stor. Jag hade bara 500 euro i rullen och spelade på 0.5/1 så ni förstår läget ;)

Postad
Jag hade återhöjt ganska kraftigt mot en spelare före floppen. Båda hade djupa stackar, d v s maxinköp på den aktuella nivån (0.5/1). Floppen gav mig låg stege och jag la en nästan pott-stor bet. Där fanns även två hjärter och motspelaren återhöjde mycket kraftigt. Jag dubblade i min tur hans höjning och han satte mig slutligen all in. På turn kom ännu ett hjärter och hela min stack gick förlorad. Hur hade ni gjort på floppen i min situation? Hade ni riskerat ca 200 euro med en låg stege med tanke på risken för färg eller är det bättre att invänta ett bättre läge? Själv ser jag det som en onödigt stor risk även om jag för tillfället ledde.

Det ska tilläggas att min låga stege ändå var den högsta möjliga på floppen.

I den fetmarkerade texten hittar du ett grovt fel i ditt spel som är direkt avgörande för hela handen.

Postad

Vad vill du med tråden egentligen?

Ska vi tycka synd om dig för att din hand inte stod?

Varför skulle du lägga dig nästa gång om du leder över hans range och bra bra potodds?

Ska du börja openfolda KK på sb bara för att bb kan ha AA eller vadå?

Omaha har är ett spel med sjuk varians.

Spela lägre om du inte vågar ta +$EV situationer!

Postad
I den fetmarkerade texten hittar du ett grovt fel i ditt spel som är direkt avgörande för hela handen.

Jag menade egentligen att jag bettade potten, d v s felskrivet av mig (ändrat nu). Eftersom det var PL så kunde jag inte gå all in direkt, något jag tveklöst hade gjort i NL.

Postad
Du har J10AA på brädan AKQ, har jag förstått det rätt? I så fall ska degen rätt sjukt in.

Sant men nu var det en låg stege mot någon som troligtvis hade en flerdragig hand.

Postad
Vad vill du med tråden egentligen?

Ska vi tycka synd om dig för att din hand inte stod?

Varför skulle du lägga dig nästa gång om du leder över hans range och bra bra potodds?

Ska du börja openfolda KK på sb bara för att bb kan ha AA eller vadå?

Omaha har är ett spel med sjuk varians.

Spela lägre om du inte vågar ta +$EV situationer!

Du har en poäng där för jag spelade egentligen inte på rätt nivå om man ser till min rulle. Samtidigt så har han rätt stor chans att vinna om han hade ett högre stegdrag utöver sitt färgdrag. Min fråga är om situationen verkligen är värd ett helt maxinköp? I NL hade det varit en annan sak men i Omaha så kan ju fi lätt få in något betydligt bättre än låg stege.

Postad

Om jag har fattat det rätt så återhöjer du han preflop med

AAxx och floppen kommer låg och ger dig nötstegen med xx. Du pottar och han repottar.

Det är ju ett drömläge! Självklart ska du gå all in.

Det finns ju ett antal händer som gör att du enbart har en pot equity mellan 25-35%, tex

Omaha Hi Simulation

600,000 trials (Randomized)

board: 3d5h6h

Hand Pot equity Wins Ties

AsAd7s4d 26.49% 156,736 4,355

7h8h55 73.51% 438,909 4,355

AsAd7s4d 35.25% 205,187 12,652

7h8h9s* 64.75% 382,161 12,652

AsAd7s4d 31.65% 44,772 290,315

7h4h** 68.35% 264,913 290,315

och så den riktiga mardrömmen

AsAd7s4d 21.08% 29,281 194,400

7h4h66 78.92% 376,319 194,400

Men om man buntar ihop alla dom händerna skulle jag påstå att det är ytterligt sällan du stöter på någon av dom, säg högst en gång på tio. Oftare har han set eller flushdrag. Men än oftare kan han ha par, tvåpar, par med stegdrag etc. tvåpar på den låga floppen är väl mindre troligt iofs. Men du sa aldrig _hur_ låg den var.

Men sammanfattningsvis leder du imo åtminstone 9 ggr av 10, och du har en pot equity mellan 55%-75% i dessa fall.

Han sätter inte dig på nöten så han ger dig action med nästan vad som helst, det är därför jag menar att det är ett drömläge. Och ett tips, kör inte PLO på nivå där du bara har ett par inköp. Variansen är sjukt mkt större än i holdem så det ska inte vara någon katastrof att torska ca 50 inköp.

Postad
Han sätter inte dig på nöten så han ger dig action med nästan vad som helst, det är därför jag menar att det är ett drömläge. Och ett tips, kör inte PLO på nivå där du bara har ett par inköp. Variansen är sjukt mkt större än i holdem så det ska inte vara någon katastrof att torska ca 50 inköp.

Men ponera att både han och jag har jobbat upp oss till ca 500 euro var. Han satt också med AA plus nötfärgdraget. Är det då fortfarande verkligen värt risken att förlora allt även om man sitter med floppens låga nötstege? Fi var den som satte oss all in. Jag är kanske ute o cyklar eftersom det måste sättas i relation till hur stor rulle man har.

Postad
Men ponera att både han och jag har jobbat upp oss till ca 500 euro var. Han satt också med AA plus nötfärgdraget. Är det då fortfarande verkligen värt risken att förlora allt även om man sitter med floppens låga nötstege? Fi var den som satte oss all in. Jag är kanske ute o cyklar eftersom det måste sättas i relation till hur stor rulle man har.

p o t t o d d s

:lol:

Postad

Om du funderar på att lägga ett +EV spel för att du har för liten rulle ja då spelar du onekligen på för höga nivåer.