Gå till innehåll

Oldtimers kramas och diskuterar EU-moppar


Jennez

Recommended Posts

Själv har jag en gul kinesisk EU-moppe. 70 i nerförsbacke! Så jag röstar på en custom- eller veteran-Vespa.

 

Ursäkta för OT men jag är faktiskt intresserad av att köpa en EU-moppe.

 

Har en dum fråga till att börja med: Får man köra möget med ett B-körkort?

 

Funderar på att köpa en av bekvämlighetsskäl. Vi har i dagsläget två bilar, en Volvo 740 kombi som är kombinerad last- och hundbil. Det är med andra ord den man åker och handlar med. Toyotan går det in typ 2 liter mjölk i så den är värdelös om man inte ska åka långt då den är bekvämare och bra mycket nyare än volvon. Problemet är att skrotbilsjäveln (volvon) inte alltid startar och ibland dessutom stannar när den vill. Har blivit stående på parkeringar, i korsningar, halvvägs in i garaget osv osv.

Nu svävade jag ut lite här. En EU-moppe känns ganska optimalt. Man har den till att köra bort till polarna med, handla osv. Har en gigantisk trosspackningsväska (modell hockeytrunk) sedan min tid som krigsman så planen är att lasta alla mina laster från affären i den, slänga upp den på ryggen och börna hem till boet. Hade det funkat?

 

Har dessutom fått för mig att det inte är mycket meck med en nyare EU-moppe. Är förbannat ohändig och klarar i princip bara av att göra lite enklare åtgärder på ett motorfordon, typ spänna gasvajern, byta filter, dreva om, byta pluggar och annat sånt onödigt. Klarar man sig med ytterst basic kunskaper?

 

Hur ligger prisrangen på EU-moppar och vad får man för pengarna? Hade kunnat tänka mig att lägga 20-25k på en.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 52
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Jennez, kom hit så ska jag krama dig :ola:

 

Jag köpte själv en EU-moppe för ett år sedan och den får väl räknas till top 10 köp hitills.

 

Köpte en Kymco People som jag har till att köra till jobbet med + andra korta resor. Pris, ca 16-17000. Försäkring, ca 240 kr/månad. Drar kanske 0,2-0,3 l/mil max.

 

Kan inte meka för fem öre men än så länge, och efter 300 körda mil, så har den inte krånglat en endaste gång. Det enda underhållet jag sköter är att fylla på olja varannan månad. Har haft inne den på 100-milaservice och därefter ska den servas var 500:e mil.

 

Moppen som jag köpte är en s.k thailandsmoppe men den säljs av västsveriges största återförsäljare ac mc's så det borde finnas lite förtroende för märket.

 

Köp en tvåtaktare förresten. Kommer fan inte ihåg varför men det var rådet jag fick av säljaren. Det var tydligen bara mustachbeprydda 16-åringar som köpte 4-taktare 8-)

 

Det om det.

 

*edit* Och ja, du får köra den med B-körkort.

 

*edit 2* Bild på "hogen"

 

*edit 3* Och innan du gör dig rolig över utseendet; större däck, större komfort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, men se till att dunka mig i ryggen samtidigt så att det inte blir en gay-kram.
Not that there's anything wrong with that?

 

:lol:
Jag visste det. Samtidigt kunde jag inte låta bli.

 

Oh yeah, whatever you say soccer dad.
Börjar känna mig som en jäkla seriefigur.

 

Well, mods, ni får väl göra en ny tråd av det här eländet. Tipset från coachen är iaf att det är prisvärt och smidigt att köra EU-moppe, så köp. Att man blir omåkt och frånåkt av allt och alla är något man lär sig svälja efter ett tag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag rekommenderar cykel. Framförallt för personer som vill gå ner i vikt.

 

Burn!

 

Kan inte använda min cykel för det är en repa i plasten på sadeln. När det regnar blir skumgummit vått och Jennez rumpa pallar inte handla när det ser ut som om den har deponerat i förtid.

 

Ja, man kan sätta en plastpåse på sadeln eller köpa en ny sadel men då får fan någon komma hit och hjälpa mig att bära ut all bråte från källaren eftersom cykelfanskapet står längst in.

 

Not that there's anything wrong with that?

 

Nej då, bögar är också människor, det är bara det att de är lite mindre värda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Burn!

 

Kan inte använda min cykel för det är en repa i plasten på sadeln. När det regnar blir skumgummit vått och Jennez rumpa pallar inte handla när det ser ut som om den har deponerat i förtid.

 

Ja, man kan sätta en plastpåse på sadeln eller köpa en ny sadel men då får fan någon komma hit och hjälpa mig att bära ut all bråte från källaren eftersom cykelfanskapet står längst in.

 

Ingen slump att lata människor blir feta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oldtimers... Jaja, är ju 30+ så låt gå för det då. Åldersnojan försvann i ungefär samma veva som hårfästet, dvs runtikring 19 års ålder.

 

F.ö så är det edge som fan att susa fram i 55 km/h då övriga trafiken kör 90+ och man har en 40 centimeter bred remsa att hålla sig på i mörker och hällregn.

 

Nej då, bögar är också människor, det är bara det att de är lite mindre värda.
Jag tänker inte röra den, ens med en 3 meter lång pinne :-P
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken surprise att SvampFarsa Fyrkant inte vill provocera,
Det är väl snarare du som provocerar. Jag känner inte för att ta upp en pro-gay debatt här ikväll och förstår inte heller vitsen med det om jag ska vara helt ärlig.

 

Ge dig hellre på mitt val av moppe, boende, familjeform. Det kan jag tänka mig ha en åsikt om :-P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl snarare du som provocerar. Jag känner inte för att ta upp en pro-gay debatt här ikväll och förstår inte heller vitsen med det om jag ska vara helt ärlig.

 

Ja, och jag menar att du inte vågar haka på alternativt provocera tillbaka.

 

Ge dig hellre på mitt val av moppe, boende, familjeform. Det kan jag tänka mig ha en åsikt om :-P

 

Nä, det är för lätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, och jag menar att du inte vågar haka på alternativt provocera tillbaka.
Okay, så vad menar du med att bögar är mindre värda? Är det ur ett rent monetärt perspektiv eller är du inne och snurrar på något slags humankapital?

 

Funny, av allt att döma så är ju genomsnittsbögen trendig som fan, har ett glassigt jobb, omger sig med vänner och bekanta och har ett rikt sexliv.

 

Fast det är ju såklart det där med föräldrarna och garderoben.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag var 14-16 så var jag en riktig moppepojke. Hade t.om. en egen mopedsida tillsammans med några vänner. Detta var ett tag sen och mycket har säkert hänt sen dess (är 19 år idag). Den bästa eu-mopeden på min tid var en Aprilia SR50 Ditech. Det speciella med den var att det var den första mopeden som kom med elektronisk insprutning och den var även strypt elektroniskt vilket gjorde att den gick mycket bättre än de andra mopederna. Gissar på att du kan hitta en begagnad sådan i fint skick för ca 15k.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min bror fick en EU-moppe nu när han fyllde 15.

Han fick en PGO Maxi. Den verkar bra. Kostade 14 000kr.

 

Jag har sett att Ica Maxi säljer moped också för ngn tusenlapp :lol:

 

På elgiganten kan du få en moped för 1kr om du köper typ en kamera eller ngt sånt skit...

 

Kör till ngn mopedsäljare så hittar du nog ngn bra från 10k till runt 25k...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis som det har sagt tidigare, köp ett hyggligt välkänt märke eller förvissa dig åtminstone om att det finns en god reservdelsmarknad för mopeden. Köper man något billigt skit från Rusta/ÖB eller godtycklig vi-slänger-en-moppe-på-dig-om-du-bara-köper-två-äggvispar-kedja så förtjänar man att stå med byxorna nere den dagen moppne går sönder.

 

Och du jennez, bögdiskussionen känns ju rätt avmätt eftersom jag inte tror på att du anser att bögar är värda mindre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Medelålderna på pf ligger nog på 18- Jag var ju tvungen att anpassa rubriken så de inte ramlade in här av misstag.
Så varför lät du "moppe" stå i rubriken då? Hade det inte vart lämpligare med "what are youz kids doin' 'ere, GET OFF MY LAWN!" :-P

 

Äsch, du brukar ju hugga direkt på svårupptäckt ironi.
Jo, jag är lite kass på det sättet. Du är ju samtidigt inte den som skräder orden vilket gör att man ibland får högt blodtryck av att läsa dina små alster, på gott och ont :-P
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hörru Jennez. Köp en märkesmoppe om du ska ha en. Inget kinesiskt skit.

Polarns jänta fick en Peugeot som går utav helvete.

Jag fick uppdraget att trimma pjäsen, redan innan de köpte den, men det behövdes inte. Den går en bit över 70.

 

Tror de pröjsade 17 brak för den.

Skippa svamlet om tvåtaktare, så slipper du blanda olja i soppan.

Ryker som fan och låter illa dessutom.

 

Inget som är tillverkat i kommunistiska länder håller någon kvalitet.

Förutom vissa Spetznasgubbar då...:-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Polarns jänta fick en Peugeot som går utav helvete.
Skippa svamlet om tvåtaktare, så slipper du blanda olja i soppan.
Det är nu alla räcker upp handen som tror att Jennez väger lika mycket som Roffes kompis dotter :ola:

 

Orsaken till att Jennez ska ha en tvåtaktare är att han är rotundaformad, precis som jag. En tvåtaktare kommer inte upp i varv lika snabbt som en fyrtaktare men den är påtagligt starkare vilket är rätt viktigt om man väger mer än dubbelt så mycket som en femtonårig snärta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Orsaken till att Jennez ska ha en tvåtaktare är att han är rotundaformad, precis som jag. En tvåtaktare kommer inte upp i varv lika snabbt som en fyrtaktare men den är påtagligt starkare vilket är rätt viktigt om man väger mer än dubbelt så mycket som en femtonårig snärta.

 

Jag litar aldrig på LappRoffe men om det gäller motorer på två hjul gör jag fan det.

 

Hade det inte vart lämpligare med "what are youz kids doin' 'ere, GET OFF MY LAWN!"

 

Hur var det nu med provokativa "små alster"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nu alla räcker upp handen som tror att Jennez väger lika mycket som Roffes kompis dotter :ola:

 

Orsaken till att Jennez ska ha en tvåtaktare är att han är rotundaformad, precis som jag. En tvåtaktare kommer inte upp i varv lika snabbt som en fyrtaktare men den är påtagligt starkare vilket är rätt viktigt om man väger mer än dubbelt så mycket som en femtonårig snärta.

 

Ägna dig åt barnen istället. Nu snackar vi motorer...

Med tanke på Jennez hydda, så är han inte gynnad av en tvåtaktare.

Mycket varv, dålig ork...ungefär som i din egen retorik, farsan.

Jennez ska ha en fyrtaktare....och jag ska trimma den.:mrgreen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ritat lite på det här...

Jennez ska ha en sån "knapphybrid".

Med en liten jetmotor, som togs fram redan på Hitlers tid.

 

När det är bråttom, trycker man på knappen.

Då jävlar händer det grejer.

 

Jennez hinner hem från den lokala pizzerian, utan att någon hunnit infiltrera hans kriminella imperium i GTA IV.

 

Fast rent motionsmässigt är det ingen höjdare kanske.

Jag ska rita på en sån också...:-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...