Gå till innehåll

Vill du bli coachad?


Tele

Recommended Posts

Midstakes THNL cashgame, MTTs any stake och SNGs upp till 300$ är vad jag kan erbjuda. Mina meriter, kostnader, frågor, tillvägagångssätt o.dyl tar vi enskilt. Ni kan kolla in min blogg för att få en lite bättre bild av mig.

 

Skicka ett PM eller maila coach_telefonkiosk@yahoo.se om du är inresserad. Endast seriösa svar tack.

 

/Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 55
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Jag ska vara ärlig och säga att jag inte är intresserad av att skaffa en poker coach eftersom jag har mitt eget nätverk där vi diskuterar poker nästan dagligen, och där diskussionerna är mycket givande. Men jag är ändå nyfiken på hur du lägger upp ett coach program och till vilken kostnad. Mycket är givetvis personligt, och man utgår från vad coachee vill få ut av varje lärostund. Men hur ser det ut rent strukturellt? Hur mycket tid lägger du ner på varje coachee? Sitter du med under en hel session? Eller är det bara feedback på nyckelhänder tillsammans med frågor och svar? Tar du det live, telefon eller via MSN?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väldigt vad coaching har blivit populärt att erbjuda just nu, detta i en branch där det lär vara svårt att få betalt för "alla vet redan bäst". .

 

Mitt råd till aspirerande coacher är att ta kontakt med någon sajt, och erbjuda era tjänster till sajten. Dessa kan sedan erbjuda dig till sina spelare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väldigt vad coaching har blivit populärt att erbjuda just nu, detta i en branch där det lär vara svårt att få betalt för "alla vet redan bäst". .

 

Mitt råd till aspirerande coacher är att ta kontakt med någon sajt, och erbjuda era tjänster till sajten. Dessa kan sedan erbjuda dig till sina spelare.

 

Ny bransch?

Agent för pokercoacher.

 

Vad vill han ha i timmen?

 

Jag vet.

Maila honom med en seriös förfrågan, så kanske du med får veta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väldigt vad coaching har blivit populärt att erbjuda just nu, detta i en branch där det lär vara svårt att få betalt för "alla vet redan bäst". .

 

Mitt råd till aspirerande coacher är att ta kontakt med någon sajt, och erbjuda era tjänster till sajten. Dessa kan sedan erbjuda dig till sina spelare.

 

Drar du inte in tillräckligt på denna site?;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här följer lite tips för alla som vill skaffa en pokercoach, så att ni inte kastar pengarna i sjön. För det första måste du veta vad du vill ha hjälp med. Är det allt runtomkring pokern eller är det själva pokerspelet?

 

Vad gäller pokerspelet finns det olika sätt att få hjälp. På forum kan man få svar på i princip alla sina frågor, ur olika perspektiv och från olika spelare. Här måste man dock sålla ut vilka källor som är tillförlitliga, men hittar man några medlemmar som är aktiva och som verkligen kan poker så är detta en bättre lösning. Varför fråga en pokerspelare och coach när du kan fråga flera experter samtidigt och få olika svar med olika argument (även proffsen är oense ibland).

 

När det handlar om att bygga upp hela grunden i sitt spel så räcker det inte med att ställa några frågor eftersom man troligtvis inte vet vilka frågor man ska ställa. Vill man bli bättre på poker och inte har det i blodet så får man helt enkelt gå den hårda vägen. Läs så många pokerböcker du kan. Det är förmodligen det billigaste och bästa sättet att lära sig poker. När det handlar om NL cash games så rekommenderar jag följande böcker:

 

Harrington on cash games (volume 1 & 2)

No limit - theory and practice

Professional No limit

Super system 2

 

Om jag kommer ihåg namnen rätt så ger denna samling en ganska bra bild över de teoretiska verktyg du behöver för att få en bra grund i spelet. Tillsammans ger dessa böcker mer kunskap än vad någon pokercoach kan erbjuda dig inom ämnet.

 

När du väl kan teorin (kräver mycket repetition kan jag lova) så måste du bli skicklig på att applicera den i praktiken, och här kan det vara effektivt att skaffa sig en pokercoach. Han eller hon hjälper dig att hitta ett spel som passar dig och som du känner dig bekväm med. Förutsättningen är coachen kan sitta med dig när du spelar och hjälpa dig med analysen under spelets gång.

 

Därför rekommenderar jag att du skaffar en coach som finns i din närhet, som också kan allt som krävs för att bli en duktig cash game spelare eller turneringsspelare. Var noga med att coachen klarar av att hantera olika typer av bord och spelstilar så att han inte bara bemästrar sin egen nivå. För vissa spelare faller det sig naturligt att sitta och folda hand efter hand för att sedan utnyttja sin image i vissa nyckelpotter medan andra vill spela löst och aggressivt. Det är viktigt att coachen förstår vad som krävs av olika spelstilar och vilken som passar för dig. Men det kommer man underfund med efter att ha experimenterat och diskuterat.

 

När det handlar om allt runtomkring själva spelet, såsom tilthantering så är det också grymt bra att ha en coach. Jag ger dock inte så mycket för att bli coachad över MSN eller telefon, utan coaching ska ske live under tiden man spelar. I vårt gäng coachar vi varandra. Ibland är vi överens. Ibland tänker vi olika med olika argument. Så för oss är det ett ömsesidigt utbyte av kunskap och erfarenheter. För oss blir det också gratis att bli coachad eftersom vi ser det som ett utbyte.

 

Vill man lägga upp coachingen riktigt seriöst så spelar man in sin session och går igenom alla händer även i efterhand och diskuterar igenom vad man kan göra annorlunda, utifrån de teoretiska verktyg som litteraturen presenterar. Detta kan man givetvis göra på distans, men jag tror det blir för påfrestande att gå igenom och skriva ner kommentarer på varenda hand som spelas och sedan kräva att coachee läser igenom alla svar och lär sig av detta. Det kräver enormt mycket av båda parter, så därför är det helt enkelt bättre att göra det live under ett par timmar. Det är både trevligare och tär inte så mycket på motivationen.

 

Så sammanfattningsvis:

 

1) Lär dig grunderna genom böcker.

2) Ställ frågor till forummedlemmar som kan poker.

3) Skaffa dig en kompetent pokercoach i din närhet som kan sitta med när du spelar och hjälpa dig att hitta en spelstil som du känner dig bekväm med.

 

Sedan är det givetvis viktigt att inför varje session bli taggad och motiverad till att spela bra poker. För mig funkar det väldigt bra med att antingen läsa några sidor i en pokerbok eller se några avsnitt av high stakes.

 

Jag erbjuder mig inte att coacha någon, men om någon vill sitta bakom mig eller någon av mina kompisar när vi spelar, så är ni välkomna att göra det. Vi tar endast 0 kronor i timmen och vi finns i Växjö.

 

Fundera också över följande fråga:

En duktig pokerspelare tjänar riktigt bra pengar på sin poker. Varför skulle en sådan spelare vända sig till en privatperson och ta låt säga 500-600 i timmen? Ville han coacha någon för att han tycker att det är kul så hade han kanske nöjt sig med att bli bjuden på lunch eller liknande (om man ser till vilken livsstil många pokerspelare har).

 

Jag menar inte att det inte finns några argument, men att det är ganska lätt att stöta ihop med någon som inte är duktig nog för att lära ut bra poker. Så var källkritisk när du väljer och be om att få ett par sessioner gratis innan du bestämmer dig för att fortsätta. Fråga dig själv om det verkligen är värt pengarna.

 

Detta är inget illa menat mot alla coacher, utan jag vill bara lyfta ett varningsfinger så att kunderna verkligen får valuta för sina pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Text

 

clap-copy_01.jpg

 

Och om någon skulle få för sig att man kan gå från att vara förlorande till att bli vinnande enbart tack vare en coach får man nog tänka om. Det är fullt möjligt att få hjälp att utveckla sitt spel, men om man inte kan bli vinnande på egen hand (och med hjälp av gratisinformation) är det bäst att bara glömma pokern och hitta något annat att syssla med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ofta så lämpar sig coaching bäst för spelare som redan är duktiga spelare och vill ta sitt spel till en ny nivå. Det kräver dessutom enormt mycket av coachen. Där blir det naturligt med nätverk istället där man coachar varandra. För nybörjare hade det varit bra mycket mer kostnadseffektivt (och bättre) med en utbildning i poker där det ingår både litteratur och seminarier, där man är många som delger sina erfarenheter, ställer frågor och får svar.

 

Finns det några sådana kurser, förutom högskolekursen i Borås?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TEXT

 

Hoppas du följer dina egna råd bara.

När du tex besöker din bankman:-D Varför sitter han där om han kan ngt om förvaltning och placering?

 

Det finns faktiskt anledningar till att de skulle vilja coacha trots att de är vinnande/krossande lirare.

Poker är ett krävande spel och när de maximerat sitt spelande för dagen så kan de kanske maximera sitt coachande(tjäna mer pengar) under den tid som annars bara gått åt till att grinda serier. Att ha blandade arbetsuppgifter stimulerar uppgifternas kvalité ömsesidigt.

 

Dock håller jag med dig i att man ska vara noga med att inte köpa grisen i säcken. Incitamentssystem is da shit

för all typ av prestationsbaserade arbeten. Iaf är det ju det för de som är bra.

 

De dåliga försvinner pga uteblivna inkomster, de bra jobbar hårdare för att tjäna mer.

Pure kapitalism:mrgreen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske är det ingen som nappar för det sinnessjukt höga timpriset!

 

Är folk som har nappat trots det. Uppenbarligen tycker dom att det är ett rimligt pris och det tycker jag också. Ska göra allt för att dom ska bli nöjda med mig :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De dåliga försvinner pga uteblivna inkomster, de bra jobbar hårdare för att tjäna mer.

Pure kapitalism:mrgreen:

 

Håller bara delvis med eftersom det finns många dåliga aktörer men som är extremt skickliga på marknadsföringsbiten, och många riktigt bra aktörer som inte marknadsför sig lika bra. :shock: Att kapitalism skulle leda till att de dåliga alltid försvinner är en utopi. Det förutsätter att alla har information om all aktörer och fattar sina beslut 100% rationellt utifrån sina behov. Är lite ringrostig i den här diskussionen dock. Var väldigt längesedan jag diskuterade ekonomiska system, så jag undviker den helst.... :lol:

 

Försöker följa mina egna råd efter egen förmåga, men ibland blir det mycket snack och för många rationaliseringar.

 

Tele: Vart i Sverige finns du? Och vad kostar coachingen, och vad får man för det? Lät lite på 1891 att ditt timpris ligger på flera tusen. :-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller bara delvis med eftersom det finns många dåliga aktörer men som är extremt skickliga på marknadsföringsbiten, och många riktigt bra aktörer som inte marknadsför sig lika bra. :shock:

 

Att kapitalism skulle leda till att de dåliga alltid försvinner är en utopi. Det förutsätter att alla har information om all aktörer och fattar sina beslut 100% rationellt utifrån sina behov. Är lite ringrostig i den här diskussionen dock. Var väldigt längesedan jag diskuterade ekonomiska system, så jag undviker den helst.... :lol:

 

Försöker följa mina egna råd efter egen förmåga, men ibland blir det mycket snack och för många rationaliseringar.

 

Tele: Vart i Sverige finns du? Och vad kostar coachingen, och vad får man för det? Lät lite på 1891 att ditt timpris ligger på flera tusen. :-D

 

Incitamentssytem fungerar ju efter att man fått kunder.

Det du diskuterar är ju försäljning inte prestation.

Säg att de säljer in tjänsten. Med incitamentssytem. Var tjänar de pengar då?

 

Förstår inte vad assymetrisk information har med det att göra ? Om "försäljaren" inte tjänar pengar finns ju ingen anledning för han han fortsätta. Då spelar det ju ingen roll om vad köparen vet och inte vet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller bara delvis med eftersom det finns många dåliga aktörer men som är extremt skickliga på marknadsföringsbiten, och många riktigt bra aktörer som inte marknadsför sig lika bra.
Jag vet faktiskt inte någon som lyckats ta fantasisummor helt utan meriter. De flesta som tar ett par hundra dollar har ju antingen spelat och vunnit högt under lång tid, eller har en stor och trogen kundskara. I båda fallen är det ju bra kvalitetssignaler för någon som söker coaching.

 

Även om folk säkert överbetalar så tycker jag coachingmarknaden verkar någorlunda effektiv. Särskilt om man också ser det som att coachingköparna köper lite trygghet och psykologiskt stöd.

 

Med reservation för att jag aldrig försökt sätta mig in särskilt i coachingbranschen, utan mest går på vad jag hört från nebbis och sett på 2+2.

 

Tycker att incitamentsystemet inte är så jättebra, men alla modeller utom procent av resultatet har större problem än att bara ta timlön rakt av. Och det är ju rätt förståeligt att coachen inte är så intresserad av procentsplitt.

 

Antar att vad som gäller för att bli framgångsrik coach är som i andra affärer, visa att man kan ta hand om sina kunder under lång tid så börjar folk lita på en och man kan få upp priserna*. Därför skulle jag nog rekommendera att även väldigt duktiga spelare börjar med ett intropris som är lågt under någon månad för att få ut word-of-mouth.

 

* Alternativt så rensar man bara spelarna HU genom att kolla på deras hålkort under en session.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller bara delvis med eftersom det finns många dåliga aktörer men som är extremt skickliga på marknadsföringsbiten, och många riktigt bra aktörer som inte marknadsför sig lika bra. :shock: Att kapitalism skulle leda till att de dåliga alltid försvinner är en utopi. Det förutsätter att alla har information om all aktörer och fattar sina beslut 100% rationellt utifrån sina behov. Är lite ringrostig i den här diskussionen dock. Var väldigt längesedan jag diskuterade ekonomiska system, så jag undviker den helst.... :lol:

 

Försöker följa mina egna råd efter egen förmåga, men ibland blir det mycket snack och för många rationaliseringar.

 

Tele: Vart i Sverige finns du? Och vad kostar coachingen, och vad får man för det? Lät lite på 1891 att ditt timpris ligger på flera tusen. :-D

 

Jag finns i Västergötland. Vad coachingen kostar vill jag inte ta här men det är inte gratis om jag säger så. Är ganska säker på att om jag spelar själv så tjänar jag mer i snitt än på att coacha men jag gör detta för att själv utvecklas och jag tycker det är roligt att variera mig. Vad man får för det är väl personligt vad man vill ha, jag försöker hjälpa till med allt jag kan. Sen om det är nåt att ha är det upp till var och en att bedöma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...