Gå till innehåll

Hjälp med serbiska!


sexyterran

Recommended Posts

Tja!

 

Jag ska dra till balkan på tågluff om en vecka, och jag tänkte skriva ner lite sköna fraser som jag kan plugga på och ha användning av där nere.

 

Jag försökte googla fram nån sida där det stod lite men det var typ omöjligt att hitta nåt.

 

Nån som kan hjälpa mej med lite fraser?

 

Behöver typ kunna säga hälsningsfraser och sånt där, det e bara att droppa det ni vet, men oxå lite mer infogivande frågor...

 

Pratar ni engelska?

Vart ligger turistinformationen?

Vart kan vi få boende/ Boende för fem personer?

 

Sen så e jag vegetarian så jag måste kunna be om vegetarisk mat.

 

Skriver mer när jag kommer på!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stanna! Kliv ur fordonet! Visa mig: ditt Id-kort

Stani! Izađite iz vozila! Polkačite mi: vašu ličnu kartu

"stani izadjite iz våzila påkazjite mi: vastjo litjno karto"

 

 

 

Lycka till :)

 

http://h.1asphost.com/monkey113/diverse/palor_serbiska.htm

Här hittar du lite mer uttryck.

Hälsningsfraserna är lätta o lära sig och Dobro är ett ord som alltid passar bra :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

serber = tjetnicks (stavning?)

 

Dom olika folkgrupperna nere på Balkan har, inte helt oväntat, skällsord för varandra, det är ett skällsord för den serbiska folkgruppen. Bosnierna tex. kallas för, direkt översatt, "turkar". Det har lite med religion, historiska händelser och erövringar att göra.

 

edit: kan iofs. ha fel :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

serber = tjetnicks (stavning?)

 

Četnici var den serbiska militären under andra världskriget.

 

Sedan när kriget bröt loss på 90-talet så började många serbiska krigare och styrkor kalla sig för Četnici , bland annat pågrund av Slobodan Milosevic som hyllade dessa "krigare" för deras hängivenhet och patriotism under tidigare krig.

 

I efterhand så använder bosnier,kroater och bland annat albaner detta ord när dom ska "skälla" på oss serber.:mrgreen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Četnici var den serbiska militären under andra världskriget.

 

Sedan när kriget bröt loss på 90-talet så började många serbiska krigare och styrkor kalla sig för Četnici , bland annat pågrund av Slobodan Milosevic som hyllade dessa "krigare" för deras hängivenhet och patriotism under tidigare krig.

 

I efterhand så använder bosnier,kroater och bland annat albaner detta ord när dom ska "skälla" på oss serber.:mrgreen:

 

Hade ganska bosnier i min förra klass och dom skrek det där ordet typ 1000 gånger per dag :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...