sexyterran Postad 2 Maj , 2008 Rapport Postad 2 Maj , 2008 Tja! Jag ska dra till balkan på tågluff om en vecka, och jag tänkte skriva ner lite sköna fraser som jag kan plugga på och ha användning av där nere. Jag försökte googla fram nån sida där det stod lite men det var typ omöjligt att hitta nåt. Nån som kan hjälpa mej med lite fraser? Behöver typ kunna säga hälsningsfraser och sånt där, det e bara att droppa det ni vet, men oxå lite mer infogivande frågor... Pratar ni engelska? Vart ligger turistinformationen? Vart kan vi få boende/ Boende för fem personer? Sen så e jag vegetarian så jag måste kunna be om vegetarisk mat. Skriver mer när jag kommer på! Citera
heltok Postad 2 Maj , 2008 Rapport Postad 2 Maj , 2008 Pratar ni engelska? Говорите ли енглески? Govorite li engleski? (GOH-voh-ree-teh lee eng-leh-skee ?) http://wikitravel.org/en/Serbian_phrasebook Citera
Agent Cooper Postad 2 Maj , 2008 Rapport Postad 2 Maj , 2008 Andra användbara frågor och fraser är: * En tunnbrödsrulle med mos, tack. * Var ligger närmsta massgrav? Citera
sexyterran Postad 2 Maj , 2008 Författare Rapport Postad 2 Maj , 2008 Wiki vägrar berätta hur dessa serbiska bokstäver uttalas: ћ, ђ, љ, њ, ј och џ Nån vänlig själ som kan översätta? Citera
sexyterran Postad 2 Maj , 2008 Författare Rapport Postad 2 Maj , 2008 Pratar ni engelska?Говорите ли енглески? Govorite li engleski? (GOH-voh-ree-teh lee eng-leh-skee ?) http://wikitravel.org/en/Serbian_phrasebook Dude. Citera
lolzor Postad 2 Maj , 2008 Rapport Postad 2 Maj , 2008 Serbien har två olika alfabet, kyrilliska och det latinska. Citera
sexyterran Postad 2 Maj , 2008 Författare Rapport Postad 2 Maj , 2008 Serbien har två olika alfabet, kyrilliska och det latinska. a såg det. jag kan båda så det ska nog gå ändå :] Citera
Erna113 Postad 2 Maj , 2008 Rapport Postad 2 Maj , 2008 Stanna! Kliv ur fordonet! Visa mig: ditt Id-kort Stani! Izađite iz vozila! Polkačite mi: vašu ličnu kartu "stani izadjite iz våzila påkazjite mi: vastjo litjno karto" Lycka till http://h.1asphost.com/monkey113/diverse/palor_serbiska.htm Här hittar du lite mer uttryck. Hälsningsfraserna är lätta o lära sig och Dobro är ett ord som alltid passar bra Citera
heltok Postad 2 Maj , 2008 Rapport Postad 2 Maj , 2008 eller varför inte den mycket användbara frasen: Моја лебдилица је пуна јегуља Citera
KingCosmoKramer Postad 2 Maj , 2008 Rapport Postad 2 Maj , 2008 serber = tjetnicks (stavning?) Citera
lolzor Postad 2 Maj , 2008 Rapport Postad 2 Maj , 2008 serber = tjetnicks (stavning?) Dom olika folkgrupperna nere på Balkan har, inte helt oväntat, skällsord för varandra, det är ett skällsord för den serbiska folkgruppen. Bosnierna tex. kallas för, direkt översatt, "turkar". Det har lite med religion, historiska händelser och erövringar att göra. edit: kan iofs. ha fel Citera
rAilFISH Postad 3 Maj , 2008 Rapport Postad 3 Maj , 2008 im a serb yao ! dom flesta runt balkan är inte så skillade på engelska så några enkla ord är nog bra att kunna. Kom med ord/fraser som du vill ha hjälp med och med uttalet så ska jag göra så gott jag kan med att hjälpa dig. Citera
rAilFISH Postad 3 Maj , 2008 Rapport Postad 3 Maj , 2008 serber = tjetnicks (stavning?) Četnici var den serbiska militären under andra världskriget. Sedan när kriget bröt loss på 90-talet så började många serbiska krigare och styrkor kalla sig för Četnici , bland annat pågrund av Slobodan Milosevic som hyllade dessa "krigare" för deras hängivenhet och patriotism under tidigare krig. I efterhand så använder bosnier,kroater och bland annat albaner detta ord när dom ska "skälla" på oss serber. Citera
Matfrid Postad 3 Maj , 2008 Rapport Postad 3 Maj , 2008 Allt du behöver är några enkla fraser Debela si kao krmacha Yebo ti pas mater Gle kurtsa ti na biciklu Ko te jebe, pederu! mer finns på insultmonger Citera
KingCosmoKramer Postad 3 Maj , 2008 Rapport Postad 3 Maj , 2008 Četnici var den serbiska militären under andra världskriget. Sedan när kriget bröt loss på 90-talet så började många serbiska krigare och styrkor kalla sig för Četnici , bland annat pågrund av Slobodan Milosevic som hyllade dessa "krigare" för deras hängivenhet och patriotism under tidigare krig. I efterhand så använder bosnier,kroater och bland annat albaner detta ord när dom ska "skälla" på oss serber. Hade ganska bosnier i min förra klass och dom skrek det där ordet typ 1000 gånger per dag Citera
SouthEast Postad 5 Maj , 2008 Rapport Postad 5 Maj , 2008 http://lexin.nada.kth.se/sve-ser.html ...eller köp en parlör, är säkert väl värt pengarna. Citera
Recommended Posts