Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Köpte precis en DVI-D sladd som jag kopplat från datorn till tvn och bilden kommer fram på input/DVI-D. Problemet nu är bara att få ljudet att komma ur tvn, har den där sladden "1 vit, 1 röd i ena änden å ett litet svart hörlursinput i andra". Utgångarna bak på tvn för audio är AV3 AV4 och Component, så det finns alltså ingen utgång till input/DVI-D. Har testat ljudet på component och det funkar ju men får ingen bild, nån som kan lösningen på detta problem? om det nu finns nån...

brainslicer kanske?

Postad

Och AV3/4 är väl Scartkontakter som över bild och ljud. Du kanske har några audioingångar på framsidan av TV'n som du kan koppla in från datorn. Du kanske kan säga vilken modell det är så blir det lättare? Själv använder jag min surroundanläggning för ljudet.

Postad

Jag har en dvi-d sladd som jag kopplar från datorn till tvn, sen har jag en sladd som ska föra över ljud (kopplas från hörlursuttaget till tvns audioutgångar, en vit å röd.)

Modellen på tvn är LG 42LC2RR*

Postad

hdmi stöder ljud, men din källa stöder inte ljud(dvi-d) ...som du kopplat

HDMI står för "High Definition Multimedia Interface". Denna bildöverföringsteknik är en vidareutveckling av DVI framtagen i samarbete mellan Hitachi, Matsushita Electric Industrial (Panasonic), Philips, Sony, Thomson (RCA), Toshiba, och Silicon Image. Här har man som sagt även adderat möjligheten att transportera ljud i form av digitalt stereoljud eller upp till 8-kanalig surround, så alla dagens befintliga Dobly Digital- och DTS-format fungerar utan problem (så vida det stöds av källan och mottagaren givetvis). HDMI kallas ibland i folkmun för “digital SCART”. Rent bildmässigt är signalen dock identisk med DVI vilket också gör de båda formaten kompatibla genom adapters (för att transportera bildsignalen vill säga). Vårt betyg på denna signal är: 5
Postad

precis, jag har ju hdmi-uttag i tv,n men adapter eftersom datorn har DVI-D uttag, så det blir inget ljud ändå genom den ingången.

Men jag vet iaf att ljudet funkar då jag testat det på en annan AV-kanal på tvn som det finns Audio-uttag till som av3 av4 och component.

Sorry om jag missat nåt nu som ni skrivit men är inte så haj på datorer.

Postad
precis, jag har ju hdmi-uttag i tv,n men adapter eftersom datorn har DVI-D uttag, så det blir inget ljud ändå genom den ingången.

Men jag vet iaf att ljudet funkar då jag testat det på en annan AV-kanal på tvn som det finns Audio-uttag till som av3 av4 och component.

på tvn måste du antagligen använda enbart hdmi(video+ljud)

eller scart(video+ljud), du kan knappast blanda som du gjorde nu ljud till komponent och video till hdmi(är som 2 kanaler, se den ena eller lyssna på den andra)

- kanske det finns nån sorts adapter som du kan mata in ljudet till hdmi kabeln?

- annars så måste du ju uppgradera datorn eller köra på s-vhs/video+left+right i en sån där scart kloss(av uttaget) som jag postade ovan.

...edit googlade lite:

http://www.gefen.com/kvm/product.jsp?prod_id=3569

(visseligen VGA/analogAudio => hdmi. se om du kan hitta en dvi-d + analog audio to hdmi eller lägg till en dvi-d => vga med denna) :D jösses va yrigt

compaudiotohdmitop.jpg

edit2: en till nästan passande:

http://www.kramersweden.com/indexes/item.asp?desc=680

The FC-48 is a format converter for DVI-D video and S/PDIF audio signal It combines them into an HDMI signal. observera s/pdif audio

FC-48.jpg

edit3:

den första tar emot analogt ljud(komponent)+analog bild(vga), den andra digitalt av båda(s/pdif + dvi-d)...

finns kanske inte nån converter som tar emot mixat?, eller så letar jag dåligt?

låter betydligt enklare att uppgradera datorn så du får äkta hdmi från källan? :D

Postad

Det finns DVI+Audio->HDMI-kablar hos de flesta radiohandlare. Min expertbutik har dem i vartfall.

Postad
Det finns DVI+Audio->HDMI-kablar hos de flesta radiohandlare. Min expertbutik har dem i vartfall.

Försökte kika lite snabbt komplett, netonnet, webhallen osv,.

hittade endast dom jag postade ovan på webhallen(en helt analog o en helt digital input)

http://www.webhallen.com/prod.php?id=80440

http://www.webhallen.com/prod.php?id=80441

men nån enbart kabel lösning för audio + video till hdmi verkar då inte finnas?

edit:

tydligen verkar det inte ens vara möjligt med enbart kablar om man läser:

http://thegreenbutton.com/forums/thread/85764.aspx

Unfortunately it's not possible. The way that HDMI does audio isn't going to work with a sound card/graphics card combination. It's not just a separate wire to the TV, it's encoded along with the video signal.

The best you are going to be able to do is get a box that you plug the output from the graphics card and sound card into, and then an HDMI output from that box, but I don't know of anyone making anything like this.

boxarna jag postade ovan är uppenbarligen såna...

dom flesta har ju ljudet i en skild kabel till separat ljudsystem...så detta problem uppstår inte

Postad

Tack för alla svaren, uppskattas att ni lägger ner så mkt tid åt att hjälpa till.

Tycker det är skumt att datorn inte har HDMI, har en helt ny DELL XPS M1730som jag fick ge 24.000 för, då förutsätter man väl nästan att sånt ska hänga med?

Postad
Tack för alla svaren, uppskattas att ni lägger ner så mkt tid åt att hjälpa till.

Tycker det är skumt att datorn inte har HDMI, har en helt ny DELL XPS M1730som jag fick ge 24.000 för, då förutsätter man väl nästan att sånt ska hänga med?

Om du kollar min senaste edit i sista posten så skulle det inte hjälpa nåt även om du hade hdmi-ut på grafikkortet(iaf inte utan en sån där converter).

Jag föreslår du skaffar ett separat ljudsystem....och kopplar ljudet dit, gärna med extra stor sub om du bor i lägenhet :D

Postad
Om du kollar min senaste edit i sista posten så skulle det inte hjälpa nåt även om du hade hdmi-ut på grafikkortet(iaf inte utan en sån där converter).

Jag föreslår du skaffar ett separat ljudsystem....och kopplar ljudet dit, gärna med extra stor sub om du bor i lägenhet :D

Haha tack, ja det kanske är på tiden att man fixar sorround iaf då om man vill få en bra filmupplevelse. Men det går att koppla till dom flesta hemmabios iaf?

Postad
Ett enkelt alternativ till kabel är Samsung Samstore MediaCenter

Kan spela alla video format samt har en fjärrkontroll så du slipper springa till datorn som kanske inte ens är i samma rum.

http://www.tbh.se/index.asp?prod_id=35723

Rekommenderas!

Inga hdmi där inte, för HDformat lär de ju vara det?

för allt lull-lull, gratis: http://www.team-mediaportal.com/

Haha tack, ja det kanske är på tiden att man fixar sorround iaf då om man vill få en bra filmupplevelse. Men det går att koppla till dom flesta hemmabios iaf?
Skall inte vara nåt problem att koppla till en sån nej...
Postad
Inga hdmi där inte, för HDformat lär de ju vara det?

för allt lull-lull, gratis: http://www.team-mediaportal.com/

Skall inte vara nåt problem att koppla till en sån nej...

Den där såg ju schysst ut, går den att använda med sladdarna jag hade nu?

En annan fråga, vet du om det finns trådlösa högtalare till bärbara datorer!? så man slipper ha sladd emellan och kan ha högtalarna lite längre bort!?

Postad
Den där såg ju schysst ut, går den att använda med sladdarna jag hade nu?

En annan fråga, vet du om det finns trådlösa högtalare till bärbara datorer!? så man slipper ha sladd emellan och kan ha högtalarna lite längre bort!?

Tjaa, man slänger ju i vilken hårdvara man vill, själva mediacentern är öppen källkod och gratis.

Finns ju grejjer för trådlös audio/video överföring, ingen aning om det finns nåt passande till bärbar...bluetooth antagligen?

Postad
Tjaa, man slänger ju i vilken hårdvara man vill, själva mediacentern är öppen källkod och gratis.

Finns ju grejjer för trådlös audio/video överföring, ingen aning om det finns nåt passande till bärbar...bluetooth antagligen?

precis,, bluetooth el nåt sånt,, vore skönt å ha iaf.