Gå till innehåll

Infobet var frågan?


AdslVerbe

Recommended Posts

Infobet!?!? Finns den egentligen?

 

Det pratas mycket om denna demon, inte minst bland TV-kommentatorer. Känns som den används frekvent av dessa mest pga att dom vet allas spelares starthänder.

 

För mej känns det som en bet snarare ger information än tar information egentligen? Med det inte sagt att det ofta är fel att beta asså.

 

Antingen betar man väl för värde eller bluff...och ibland en kombination av de båda? Slår motståndaren om eller synar så är det ju det som ger information och således är en infobet för mej. Men min bets avsikt var ju inte för information utan för värde eller bluff?

 

Finns det tillfällen postflopp då en bet är till 100% för information och isåfall när?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du bettar ska du i princip ha klart för dig varför du gör det. Huvudsakligen ska bettet antingen omfatta värde eller bluff.

 

Det finns även s k merging ranges, vad jag förstått särskilt vid riverbet, där man är osäker på om egentligen leder, men anser att sannolikheten är hög att bättre händer foldar och sämre händer synar vid bet (hur konstigt det än låter). Ett exempel är vid fyrfärgsbräda med TPwK där Fi anser att din bet är en s k stål/luft-situation och kan då tänkas folda bättre Ess om han sätter dig på färg (då har du bluffat) och syna med t ex mellanpar om han sätter dig på luft (då var det värdebet).

 

NÄR du har bestämt dig varför du bettar, och sedan bettat så reagerar fi.

Fis reaktion leder till att du får information. Denna information är dock inte komplett.

 

Du kan även få information genom att checka.

 

Värdet på information genom check kan vara likvärdig med information genom bet. Check kan dessutom ha andra fördelar gentemot bet såsom pottkontroll och inducering av bluffbet av Fi på nästa gata.

 

Därför är handlingen att ENBART betta för att få information inte att rekommendera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra skrivet av SuperTequila!

 

Vilket spel menar du?

I NLT finns det typ inget så överskattat som "infobets" medans man vid vissa tillfällen mot vissa motståndare kan infobeta väldigt framgångsrikt i PLO.

 

Ja. Bra skrivet.

 

Nä asså jag menar väl poker i allmänhet men kanske Texas NL i synnerhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du tvättar ska du i princip ha klart för dig varför du gör det. Huvudsakligen ska tvätten antingen omfatta smutstvätt eller ren.

 

Det finns även s k merging ranges, vad jag förstått särskilt vid kulörtvätt, där man är osäker på om egentligen har tvätt-tid, men anser att sannolikheten är hög att bättre grannar foldar och sämre grannar rapporterar dig vid tvätt (hur konstigt det än låter). Ett exempel är vid 4-maskins tvättstuga med 3 fulla maskiner där grannen anser att din tvätt är en s k stål/luft-situation och kan då tänkas folda smutsigare tvätt om han sätter dig på använda barnblöjor (då har du bluffat) och syna med t ex arbetskläder om han sätter dig på luft (då var det lakan etc).

 

NÄR du har bestämt dig varför du tvättar, och sedan tvättat så reagerar grannen.

Grannens reaktion leder till att du får information. Denna information är dock inte komplett.

 

Du kan även få information genom att supa.

 

Värdet på information genom en sup kan vara likvärdig med information genom tvätt. Supande kan dessutom ha andra fördelar gentemot tvätt såsom kropps-kontroll och inducering av villighet hos MILF-grannen på nästa gata.

 

Därför är handlingen att ENBART tvätta för att få information inte att rekommendera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns även s k merging ranges, vad jag förstått särskilt vid riverbet, där man är osäker på om egentligen leder, men anser att sannolikheten är hög att bättre händer foldar och sämre händer synar vid bet (hur konstigt det än låter). Ett exempel är vid fyrfärgsbräda med TPwK där Fi anser att din bet är en s k stål/luft-situation och kan då tänkas folda bättre Ess om han sätter dig på färg (då har du bluffat) och syna med t ex mellanpar om han sätter dig på luft (då var det värdebet).

 

Man får väll hoppas att du skojar. Beta toppar för att motståndaren ska vika bättre toppar och syna med mellanpar... :shock:

Logiken "har han toppar så sätter han mig på färg och foldar och har han mellanpar sätter han mig på bluff och synar" är ju strålande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man får väll hoppas att du skojar. Beta toppar för att motståndaren ska vika bättre toppar och syna med mellanpar... :shock:

Logiken "har han toppar så sätter han mig på färg och foldar och har han mellanpar sätter han mig på bluff och synar" är ju strålande.

 

Det beror på situationen o motståndaren, men visst kan man göra en färdig hand till bluff eller värdebetta väldigt light i luft/stål-situationer då Fi kan tänkas syna med sämre hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du tvättar ska du i princip ha klart för dig varför du gör det. Huvudsakligen ska tvätten antingen omfatta smutstvätt eller ren.

 

Det finns även s k merging ranges, vad jag förstått särskilt vid kulörtvätt, där man är osäker på om egentligen har tvätt-tid, men anser att sannolikheten är hög att bättre grannar foldar och sämre grannar rapporterar dig vid tvätt (hur konstigt det än låter). Ett exempel är vid 4-maskins tvättstuga med 3 fulla maskiner där grannen anser att din tvätt är en s k stål/luft-situation och kan då tänkas folda smutsigare tvätt om han sätter dig på använda barnblöjor (då har du bluffat) och syna med t ex arbetskläder om han sätter dig på luft (då var det lakan etc).

 

NÄR du har bestämt dig varför du tvättar, och sedan tvättat så reagerar grannen.

Grannens reaktion leder till att du får information. Denna information är dock inte komplett.

 

Du kan även få information genom att supa.

 

Värdet på information genom en sup kan vara likvärdig med information genom tvätt. Supande kan dessutom ha andra fördelar gentemot tvätt såsom kropps-kontroll och inducering av villighet hos MILF-grannen på nästa gata.

Därför är handlingen att ENBART tvätta för att få information inte att rekommendera.

Jag fattar ärligt talat inte det mesta i ditt inlägg, men det fetstilta är ett koncept som kan tyckas självklart, men ändå är värdefullt att repetera ibland.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Merging ranges handlar väl inte om att få fi att vika bättre händer o syna med sämre, ska ju va en rätt sjuk fiende om detta ska gå förövrigt. Det är väl ändå när en range är så sjukt vikt mot bluff att man kan värdebetta riktigt tunnt med typ 44 på 23JK8 bräda elelr nåt i den stilen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ibland vet man inte riktigt vart gränsen går för värdebet/bluff och då kan det hända att man glider över. ex på 23KKT bräda så bettar du 44- som bluff men 55+ för värde..Man bluffar alltså för pyttelite värde ELLER för marginell bluff. Säger ju sig självt att eftersom rangesen är så nära varandra och man gissar sig till FIs handrange så blir det inte perfekt alla gånger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer ihåg nåt Shahin skrev om när han spelade Heads Up mot en bra spelare.

 

Han beskrev spelet som att de turades om att stoppa in och hoppades att den andra synade med sämre.

 

Ofta har man ju en han på river som är bäst 45-55% av gångerna men potten är så stor så det är lika bra att stoppa in och hoppas på det bästa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

förstår inte hur svårt det kan vara: tror man att man blir synad av sämre > 50% så är det ett värdebet. Allt annat är såklart bluffar. Det finns inget mellanting.

 

Det beror på situationen o motståndaren, men visst kan man göra en färdig hand till bluff eller värdebetta väldigt light i luft/stål-situationer då Fi kan tänkas syna med sämre hand.

du får nog läsa mitt svar igen... har inte sagt emot detdär alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...