Gå till innehåll

Problem med bärbar dator.


Tony

Recommended Posts

Hej!

 

Jag har ett rätt stort problem med min bärbara dator, när jag startar upp den så är allt som vanligt enda tills jag kommer fram till sidan där jag ska logga in i windows, det som händer då är att hela datorskärmen blir svart samtidigt som datorn fortfarande är igång och jag kan inte göra ett dugg åt det.

 

Det har varit mycket glapp i batterisladden förr och jag har en liten misstanke om att det kan ha påverkat så att något (kanske grafikkortet) har skadats på något sett, hur som helst så vänder jag mig till er som har lite mer erfarenhet av bärbara datorer.

 

 

Vad kan ha hänt?

 

Vad bör jag göra?

 

Datorn är en HP Pavilion dv5000, köpt på pc city utan försäkring och garantin har gått ut, jag ringde upp en lokal datorbutik och frågade vad dom tyckte jag borde göra och dom rekomenderade mig att kontakta HP, låter det som ett bra förslag?

 

Tack på förhand.

 

/Tony

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mmm, testa felsäkert läge, kolla så alla drivrutiner är korrekta, ominstallation kankse... det är ju lite knepigt att felsöka hårdvara på en bärbar då man inte kan koppla lossa en sak i taget eller byta enheter så enkelt som på stationär.

 

Se även till att din HP software updater är patchad

http://secunia.com/advisories/29966/

http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/TechSupport/Document.jsp?objectID=c01439758

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Formatera och installera om windows är väl en utväg iaf. Jobbigt dock om du har filer du inte vill bli av med.

 

Filerna man vill ha kvar går såklart att få ut ändå. Det verkar ju inte vara något fysiskt fel med datorn utan det är nog några drivrutiner som hamnat snett.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag testade nyss att starta i felsäkert läge men det blev samma sak, verkar som att jag måste lämna in datorn eftersom jag inte kan göra så mycket när jag inte ser skärmen. :-(

 

Jag vet inte vad en sån service kan tänkas kosta, men det känns ju tveksamt om det är värt det.

 

Fick du med några recovery skivor? Eller var det något som du skulle ha brännt ut själv men hoppade över?

 

Mitt tips är att du ser till att få ut de filer du vill ha kvar, enklast är nog att boota upp datorn med ett annat operativsystem från usb-sticka eller cd. Koppla upp dig mot en annan dator via nätverk och tanka för att sedan installera om alltihop, något som ändå brukar behöva göras med jämna mellanrum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom att tänka på en sak, det är inte bara nåt sånt enkelt som att du råkat ändra skärminställningarna så att bilden bara ska visas på extern skärm?

 

Brukar kunna göras genom att hålla nere Fn + någon annan knapp. Vet inte hur HP ser ut riktigt men på min F8 står det CRT/LCD t.ex.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 years later...

Min dator har börjat få återkommande blink längst ner på skärmen. Det växlar mellan 5mm och 1mm blink, längst med hela skärmen, växlande var tredje sekund. Hyfsat störande.. Är det ens möjligt och ge sig på att försöka fixa? Nån särskild typ av drivrutin som ev kan lösa? Grafik? Nån hårdvara? Ominstallera? Jag fattar ju nill av sånt här... Delldator. 3år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag testade nyss att starta i felsäkert läge men det blev samma sak, verkar som att jag måste lämna in datorn eftersom jag inte kan göra så mycket när jag inte ser skärmen. :-(

Dra ner en bootbar Live-CD och se om det fungerar.

 

http://www.ubuntu.com

 

Skulle gjort detsamma om jag även var i JohnH's sits.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...