Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad
Men va fasen!! Här har man en behaglig tillvaro på pokerforum och läser lite inlägg sporadiskt utan att för anågot väsen av sig. Sen blir man insugen att delta i en diskussion i ett intressant ämne, med förhoppningen att något nytt ska komma fram som jag inte tänkt/funderat på.

Istället misstänker jag att någon gjort en liten tankevurpa. Det Cleburne säger är att det eg inte finns vinnare utan enbart förlorare, dvs låneinstituten. Sen förlorar iofs ju alla som lägger slantarna i madrassen utan någon som helst ränta, men dom är nog inte så många i dagsläget.

I den perfekta världen behövs ingen inflation, utan alla accepterar lönesäkningar i sämre tider utan att bråka och strejka.

Men visst, om jag i dagsläget lånar 1 milj till dagens ränta och investerar grymt. Om sedan riksbanken för för sig att byta penningpolitik som gör att inflationen ökar kraftigt under några år så "tjänar" jag eftersom min miljon inte är lika mycket värd när den ska betals tillbaka. Detta är dock inte aktuellt i dagsläget eftersom inflationen är stabil och bankerna diskonterat detta i sina ränteprognoser.

Nu ska jag återgå till mitt sköna passiva användade av pokerforum 8-)

Jag vet inte om du märkte det, men jag sa faktiskt väldigt lite i eftermiddags. Jag ställde bara några frågor som jag redan "visste" svaret på eftersom jag ville försöka få folk att tänka efter själva.