Gå till innehåll

Att fyrbeta med Ess-kratta


Pedroboy

Recommended Posts

Exempel.. nivå 5/10 5 manna

Du höjer från Co med A5 till 30 och BB trebettar till 120 och du fyrbetar till 280.

Fi har FE mot dig men har ofta bara två val push eller fold.

En push från fi gör att du måste ha minst 36% Equity för att motivera en syn.

 

Tanken är att om Fi har en thight pushrange på qq+ och aqs+ så minskar risken att han sitter på just nån av dessa händer då jag har ett A i min hand.

Det finns normalt 6+6+6+4+16 AA,KK,QQ,AQs,AK = 38 händer, men när vi blockar ett A så finns det 3+6+6+3+12=30 händer.

 

Det innebär att det är 21% mindre risk att han sitter på någon av dessa händer.

 

Nu saknas ju en del info vad gäller reads gameflow osv men vad tycker ni om teorin isolerat om att ett A i handen minskar risken att möta monster.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gillar den. CTS har skrivit en artikel om att 4bet pusha Ax bla. av de skäl du anger med tillägget att du även får bra betalt av dina monster eftersom du spelar de likadant. Själv använder jag det mot agressiva 3betare men brukar hålla mig till Axs, gärna de små essen så man har wheel möjlighet.

 

Huruvida du ska pusha eller bara göra en standradhöjning beror väl på lite hur du upplever fold equity, själv pushar jag oftast och gärna inte för mer än 100bb. Men som sagt, jag väljer mina offer.

 

Jag har inte räknat mer avancerat på det än du har gjort. heltok har säkert något klokt att säga om saken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan ju inte syna med Arag men har inget emot att 4beta dem då de som sakt minskar på deras möjliga kombos. KQ brukar jag också 4bet/vika då de tar bort 11 möjliga kombos om de pushar AQs.

 

Pushar verkligen folk AQs före JJ?

 

Lägger vi till JJ blir det 18% istället för 21% av hans HD som vi blockar.

Lägger vi till JJ och tar bort AQs kommer vi ner på 17.5% blockering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket intressant, kul att folk tar upp dessa grejer

 

+1

 

Push- och call- ranges är ju helt kartlagda för short-stack spel. Med pokerstove och definerade hand-uppsättningar kan man själv göra övningen för andra situationer. Givetvis inkluderar man vad man blockar precis som OP skriver. Skulle tro att En push-range borde innehålla JTs och lite annat än vad OP antar. den som pushar kan ju göra samma matematik för möjliga syn-händer.

 

Tror det är lättast att utgå från vilka händer som synar och sedan jobba sig bakåt. Just pga att händer blockas måste man nog iterera någon gång också för att få upp antalet händer som synar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gillar den. CTS har skrivit en artikel om att 4bet pusha Ax bla. av de skäl du anger med tillägget att du även får bra betalt av dina monster eftersom du spelar de likadant. Själv använder jag det mot agressiva 3betare men brukar hålla mig till Axs, gärna de små essen så man har wheel möjlighet.

 

Huruvida du ska pusha eller bara göra en standradhöjning beror väl på lite hur du upplever fold equity, själv pushar jag oftast och gärna inte för mer än 100bb. Men som sagt, jag väljer mina offer.

 

Jag har inte räknat mer avancerat på det än du har gjort. heltok har säkert något klokt att säga om saken.

 

 

CTS kom sen fram till att det inte är bra med fyrbetpush som standardsize och kör med liten fyrbet nu istället. Bara en liten inflikning :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CTS kom sen fram till att det inte är bra med fyrbetpush som standardsize och kör med liten fyrbet nu istället. Bara en liten inflikning :)

 

Beror väl på stackdjup. Kanske har helt fel nu, men det känns bäst att betta hellre än push allin, om man lyckas landa under en tredjedel av effektiva stacken. Fi får därmed ta det fatala beslutet vilket borde vara bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CTS kom sen fram till att det inte är bra med fyrbetpush som standardsize och kör med liten fyrbet nu istället. Bara en liten inflikning :)

 

Utan att ha läst artikeln (tänkte göra det vid tillfälle) klämmer jag mig in o undrar ifall han synar en push allin av FI när han gör en liten fyrbet med AXs. Eller är han "tillräckligt" slagen för att inte ha EQ att syna och därmed lyckas hitta viket?

Han har väl commitat runt 30% av stacken antar jag när han fyrbetar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror väl på stackdjup. Kanske har helt fel nu, men det känns bäst att betta hellre än push allin, om man lyckas landa under en tredjedel av effektiva stacken. Fi får därmed ta det fatala beslutet vilket borde vara bra.

 

100BB är väl typ alltid standard om man inte säger något annat.

 

Om man öppnar 3-3.5BB och fi trebetar pott finns det alltid utrymme att fyrbetfolda med det mesta. Kan inte se någon som helst fördel med push som standard fyrbetsize om det inte är någon speciell motståndare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utan att ha läst artikeln (tänkte göra det vid tillfälle) klämmer jag mig in o undrar ifall han synar en push allin av FI när han gör en liten fyrbet med AXs. Eller är han "tillräckligt" slagen för att inte ha EQ att syna och därmed lyckas hitta viket?

Han har väl commitat runt 30% av stacken antar jag när han fyrbetar.

 

Kommer ärligt talat inte ihåg exakt nu :D

 

Ett exempel är 3.5BB först in, och sen 12BB av fi. Har för mig att det då var fyrbet till bara runt 26-27BB och sen fold mot eventuell push.

 

Ska man ändå alltid syna push med A-rag finns det ju ingen mening att inte pusha själv direkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CTS kom sen fram till att det inte är bra med fyrbetpush som standardsize och kör med liten fyrbet nu istället. Bara en liten inflikning :)

 

Hehe, tack för den. Det är nog sant att en mindre 4bet oftast är bättre. Men jag mixar upp mit 4betande och gillar att ha en push HD för metagame, dock bara i visa lägen. Surt att spela en 4batad flopp med Ax.

 

Man bör få fold drygt 2ggr av 3 för att det ska vara direkt +EV att pusha. Jag tror att jag har det mot vissa FI och jag vet att jag fått en del på tilt med spelet. Jag har definitivt fått tyst på en del aggresiva 3betare och lyckats få en del nitar att syna min AA push med JJ+, AK. Jag har dock inte räknat på det så exakt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, tack för den. Det är nog sant att en mindre 4bet oftast är bättre. Men jag mixar upp mit 4betande och gillar att ha en push HD för metagame, dock bara i visa lägen. Surt att spela en 4batad flopp med Ax.

 

Man bör få fold drygt 2ggr av 3 för att det ska vara direkt +EV att pusha. Jag tror att jag har det mot vissa FI och jag vet att jag fått en del på tilt med spelet. Jag har definitivt fått tyst på en del aggresiva 3betare och lyckats få en del nitar att syna min AA push med JJ+, AK. Jag har dock inte räknat på det så exakt.

 

Det är verkligen ytterst få gånger jag mött kallsyn av ett fyrbet. Även med en mindre size. Du kan inte bara tänka att du kanske tjänar på push i vissa lägen, glöm inte att du kanske tjänar ännu mer på en mindre size. Hela grejen är ju att man kommer extremt mycket billigare undan med sina misslyckade bluffar, och därmed kan fyrbeta lite oftare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tanken är att om Fi har en thight pushrange på qq+ och aqs+ så minskar risken att han sitter på just nån av dessa händer då jag har ett A i min hand.

Det finns normalt 6+6+6+4+16 AA,KK,QQ,AQs,AK = 38 händer, men när vi blockar ett A så finns det 3+6+6+3+12=30 händer.

 

Det innebär att det är 21% mindre risk att han sitter på någon av dessa händer.

 

men å andra sidan är det mindre risk att han 3betfoldar esshänderna också.

 

Ska man ändå alltid syna push med A-rag finns det ju ingen mening att inte pusha själv direkt.

 

beror på om man avser vika några andra händer.

 

Kan inte se någon som helst fördel med push som standard fyrbetsize om det inte är någon speciell motståndare.

 

en fördel(säger dock inte att den är avgörande för beslutet) är att man slipper fatta svåra beslut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är verkligen ytterst få gånger jag mött kallsyn av ett fyrbet. Även med en mindre size. Du kan inte bara tänka att du kanske tjänar på push i vissa lägen, glöm inte att du kanske tjänar ännu mer på en mindre size. Hela grejen är ju att man kommer extremt mycket billigare undan med sina misslyckade bluffar, och därmed kan fyrbeta lite oftare.

 

Borde tillägga att jag inte spelar så högt. På NL200 & NL100 finns det vissa som gillar att syna 4betar,speciellt små sådana som CTS förespråkar. Vissa läser också in svaghet i en så liten fyrbet och pushar bredare tror jag (har inte tillräckligt med data på det men det känns så). Jag gör ofta bort mig (tyvärr) i dessa lägen, med eller utan träff. Som heltok sade, push är enklare men kanske inte den mest effektiva strategin.

 

Nåväl, som jag försökt jobba med min image ibland så visar jag upp en bred 4bet-range och push range mot aggressiva spelare som jag hoppas nitarna ser och antecknar. Sedan utnyttjar man det genom att spela mycket tajtare mot nitarna. Vet inte om det funkar högre upp med det är så jag försökt jobba.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde tillägga att jag inte spelar så högt. På NL200 & NL100 finns det vissa som gillar att syna 4betar,speciellt små sådana som CTS förespråkar. Vissa läser också in svaghet i en så liten fyrbet och pushar bredare tror jag (har inte tillräckligt med data på det men det känns så). Jag gör ofta bort mig (tyvärr) i dessa lägen, med eller utan träff. Som heltok sade, push är enklare men kanske inte den mest effektiva strategin.

 

Nåväl, som jag försökt jobba med min image ibland så visar jag upp en bred 4bet-range och push range mot aggressiva spelare som jag hoppas nitarna ser och antecknar. Sedan utnyttjar man det genom att spela mycket tajtare mot nitarna. Vet inte om det funkar högre upp med det är så jag försökt jobba.

 

Måste bara säga att det var intressant inlägg, jag spelar också nl 200 och det var intressant vinkling av det att vissa ser en liten 4bet som vekt och slår om all in. Har också känslan av att en del ser en svag 4bet som just svaghet och trycker in

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hah, påminner mig om häromdan då ja 4bettade a3s som bluff med tanke om att vika mot push men då ja sen inte alls trodde honom, va dock inte i närheten av de oddsen som du nämner (4bettade till 200, samma nivå).

 

blir din fyrbet såpass stor och du tror din fi om att göra en del moves så måste du ju typ syna där

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste bara säga att det var intressant inlägg, jag spelar också nl 200 och det var intressant vinkling av det att vissa ser en liten 4bet som vekt och slår om all in. Har också känslan av att en del ser en svag 4bet som just svaghet och trycker in

 

hmm, är man aggressiv pre så gör de ju rätt i att anta att man bluffar ofta. Det kan man ju utnyttja när man får AA mot dessa spelare, man jag får ju nästan aldrig AA :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även på 2-4$ finns det fisk och semfiskiga grinders som gillar att syna 4bets då jag gör dem till 2,5x ungefär. Brukar dock inte börja pusha mot dessa utan helt enkelt ta det med i beräkningen då jag beslutar om jag ska 4beta eller ej. Ger oftast upp vid miss dock.

 

Det är väl en klok strategi. Men om de börjar pusha över din fyrbet? Det är ju extremt mycket +EV pusha nästan ATC om de har den minsta FE eftersom det ligger nära 40bb i potten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även på 2-4$ finns det fisk och semfiskiga grinders som gillar att syna 4bets då jag gör dem till 2,5x ungefär. Brukar dock inte börja pusha mot dessa utan helt enkelt ta det med i beräkningen då jag beslutar om jag ska 4beta eller ej. Ger oftast upp vid miss dock.

 

mhm gäller att välja sina motståndare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker inte om att försvara 3% av min stack genom att skjuta in resterande 97% med Ace-rag.

 

Överlag så tycker jag nuförtiden att hela grejen med 4-betta väldigt light mot standard-Joe ofta åker på baksmäll då de oftast har ganska snäv 3betsHD och väldigt vid 4-betssyn-HD.

 

Agree!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...