Gå till innehåll

Är poker så lätt som det verkar?


Storfräsarn

Recommended Posts

Hej!

 

Med risk för att jag målar ut mig som en komplett idiot nu, men skitsamma. Jag bestämde mig för att börja lära mig poker för ett tag sedan, och har sedan dess spelat med låtsaspengar på Party Poker.com. Varje gång jag spelar går jag med plus, och det slår mig varje gång att "hmm, det här är ju inte särskilt svårt!". Tanken på de snabba pengar poker kan innebära smakar gott, och jag kan inte låta bli att ställa er mer rutinerade spelare frågan: är poker så här lätt som jag uppfattar det? Hur är nivån vid de "låtsas-penga-bord" jämfört med riktiga pengar? Kanske ska sägas att jag hittills spelat Limit Hold'em, 2/4 blinds.

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att över huvud taget spela någorlunda serriöst med playmoney så måste du upp på de högre borden där folket iaf försöker vinna markerna. På de lägsta nivåerna är det all in i varje hand i princip och sen reload. Så ett tips är att spela så högt som du bara kan så får du i alla fall lite känsla för hur det är att spela riktig poker.

 

Jag skulle inte vilja säga att det är lätt att vinna pengar i poker. Det tar tid och du måste spela diciplinerat oavsett nivå under en lång tid för att vara vinnande. Det tar tid (månader) innan du börjar bli en konstant vinnare och kan börja räkna på hourly rate och det tar extremt lång tid + skicklighet för att hålla en så pass hög hourly rate att du kan jämföra det med ett vanligt jobb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan inte jämföra play money med riktiga pengar. Överhuvudtaget. Poker som spel är helt värdelöst när det inte kostar något och man bara kan skaffa nya marker, gratis, när man har gulat.

 

Och nej, poker är inte något lätt spel. Reglerna är inga problem att lära sig, men att sedan vinna pengar mot andra motståndare är svårare. Visst, kan du grundläggande strategier och starthänder i Holdem och spelar tight, aggressivt, kommer du att vinna pengar i längden på de lägre nivåerna.

 

Ju högre upp i nivå desto svårare blir det dock. Det finns ingen människa på jorden som behärskar Holdem. Inte ens Doyle och Ivey. Men de är jäkligt duktiga på det och slår de flesta andra spelare i världen. Däremot har de mer att lära, det har man alltid inom poker.

 

Men sluta spela med play money nu. Sätt in 50 eller 100 dollar på en pokersajt och börja spela på de lägsta nivåerna. Det är det enklaste sättet att lära sig poker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, ja alltså... jag har inga planer på att ha poker som substitut för ett vanligt jobb, utan bara för att tjäna lite snabba pengar då och då. Jag tycker att jag spelar jävligt disciplinerat, satsar inte förrän jag har en bra stark hand, chansar inte osv. Vet dock inte exakt hur disciplinerat detta egentligen är, jag kanske har fått mig en släng av hybris... :) Okej, men säg att jag sätter in $100. På vilken nivå skall man börja?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, ja alltså... jag har inga planer på att ha poker som substitut för ett vanligt jobb, utan bara för att tjäna lite snabba pengar då och då. Jag tycker att jag spelar jävligt disciplinerat, satsar inte förrän jag har en bra stark hand, chansar inte osv. Vet dock inte exakt hur disciplinerat detta egentligen är, jag kanske har fått mig en släng av hybris... :) Okej, men säg att jag sätter in $100. På vilken nivå skall man börja?

 

Lägsta nivån, sen om det går bra du vinner stadigt där kan du ju gå upp! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, sätt in 50-100 dollar men sätt dig absolut INTE och spela cash bord när du inte behärskar spelet vilket du omöjligt kan göra i nuläget om play money är din enda erfarenhet.

 

Det smartaste du kan göra är att börja spela 1 dollars sit and go's. 5-10 manna bord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte satsa lite på freerolls i början? Lyckas du vinna lite så har du helt plötsligt en slant att spela för, annars så får du en del träning på vägen.

 

Sjuka spel i början, men efter ett tag brukar det börja ordna till sig och liknar mer och mer billiga flerbordsturneringar. Lägger du dessutom de pengar du tänkte sätta in på att köpa harringtons två första turneringsböcker så har du en väldigt bra grund!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelet blir så svårt som dina motståndare är.

 

Du borde testa att spela frirullar, alltså gratis turneringar men med vinst i riktiga pengar. Då anstränger sig dina motspelare litegrann, även om spelet oftast är katastrof även i frirullar.

 

En lagom nivå för en rulle på 100 dollar, är kanske sit n go-turneringar med 2-5 dollar i inköp. Då får du lite mindre fluktationer än i cash games. Se upp bara så att inte avgiften blir för hög på så låga sng, leta upp ett rum som tar 10 procent.

 

En tumregel för CG är att du ska ha 3 000 big blinds i rulle. Du får räkna med att du kan backa över 5 inköp en dålig dag.

 

EDIT: Jag skriver ju så sjuuukt långsamt så det var visst redan flera som svarat ungefär samma sak. Yeah, yeah...jag är i alla fall ytterligare en röst i den kören.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, ja alltså... jag har inga planer på att ha poker som substitut för ett vanligt jobb, utan bara för att tjäna lite snabba pengar då och då. Jag tycker att jag spelar jävligt disciplinerat, satsar inte förrän jag har en bra stark hand, chansar inte osv. Vet dock inte exakt hur disciplinerat detta egentligen är, jag kanske har fått mig en släng av hybris... :) Okej, men säg att jag sätter in $100. På vilken nivå skall man börja?

 

vi kan behöva få in en ny kille som håller igång ruljansen, låter bra testa svs

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, ja alltså... jag har inga planer på att ha poker som substitut för ett vanligt jobb, utan bara för att tjäna lite snabba pengar då och då. Jag tycker att jag spelar jävligt disciplinerat, satsar inte förrän jag har en bra stark hand, chansar inte osv. Vet dock inte exakt hur disciplinerat detta egentligen är, jag kanske har fått mig en släng av hybris... :) Okej, men säg att jag sätter in $100. På vilken nivå skall man börja?

 

 

En sak till, använd ett statistik- och analysprogram som tex Pokertracker eller Poker office. Då får du tydliga siffror på hur du (och dina motspelare) spelar, vilka händer du läcker mest på, hur många händer du spelar, hur ofta du höjer, checkraisar mm, mm.

 

Ofta kan man ha känslan att man spelar disciplinerat och korrekt, men sen visar siffrorna en helt annan story.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket skitsnack....

 

Köp en pokerbok (i stort sett valfri bok, men för limit tex Sklansky/Millers) och börja spela Tight/Tålmodigt ABC-Poker efter boken, håll dig till rimliga bankrullekrav som ex 300*BB i limit så lovar jag dig att du aldrig aldrig nånsin kommer att gå förlorande ur ditt liv som pokerspelare...

 

Men däremot så kommer du märka att det inte är snabba pengar..... Men håll dig till kraven så bygger du sakta men säkert....Ju bättre du blir, desto fler bord kan du börja lira och ta en och annan bonus så kommer det ordna sig...

 

Playmoney & Realmoney är inte samma sak men kör by the book så kvittar det helt enkelt... Det är för många dåliga spelare för att det ska sluta illa för dig.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket skitsnack....

 

Köp en pokerbok (i stort sett valfri bok, men för limit tex Sklansky/Millers) och börja spela Tight/Tålmodigt ABC-Poker efter boken, håll dig till rimliga bankrullekrav som ex 300*BB i limit så lovar jag dig att du aldrig aldrig nånsin kommer att gå förlorande ur ditt liv som pokerspelare...

 

Men däremot så kommer du märka att det inte är snabba pengar..... Men håll dig till kraven så bygger du sakta men säkert....Ju bättre du blir, desto fler bord kan du börja lira och ta en och annan bonus så kommer det ordna sig...

 

Playmoney & Realmoney är inte samma sak men kör by the book så kvittar det helt enkelt... Det är för många dåliga spelare för att det ska sluta illa för dig.....

 

 

Ja, man kan lära sig spela bra poker genom att läsa böcker. Speciellt random böcker.

 

Edit* ironi

 

Edit2* Skönt löfte =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver inte lära dig poker för att vinna på dom lägsta borden....du behöver bara ha diciplin och följa enkla regler...

 

Och vilken pokerbok skulle va så dålig menar du att om du inte spelar enligt boken så förlorar du? Vi pratar om en nybörjare här på lägsta borden...inget annat...

 

Diciplin, tålamod och en pokerbok...

Följ slaviskt tills du blir bättre och förstår mer...

Dom gångerna du kommer backa så är du: Endera i en svacka, spelar för mkt starthänder, spelar på en för hög nivå för din rulle eller inte foldar efter floppen när du redan är slagen....

 

Svårare än så är inte dom 2-3lägsta nivåerna...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, man kan lära sig spela bra poker genom att läsa böcker. Speciellt random böcker.

 

Edit* ironi

 

Edit2* Skönt löfte =)

 

Du vet nog mkt väl hur man förlorar på poker som nybörjare...

 

Det är inte alls svårt...men om du påstår att det är svårt att vinna på låga nivåer med lite enkla regler... Chansade du och hade flyt den första tiden eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...