juttis Postad 14 April , 2008 Rapport Postad 14 April , 2008 Men jag tycker man verkligen saknar empati och respekt för andra människor om man har mage att diskutera vad man ska sörja och varför när en sån hemsk sak har drabbat en helt oskyldig flicka i sverige?Det är en sådan onödig diskussion helt enkelt i sammanhanget Och jag tycker tvärtom, att diskussionen, i ljuset av vad som redan har sagts i tråden, har ett värde. Man bör i vart fall ställa sig frågan varför Engla-tragedin väger tyngre än andra tragedier som involverar fler människor (om man tycker det dvs). Citera
gazzaflush Postad 14 April , 2008 Rapport Postad 14 April , 2008 Dela av nu och låt tråden handla om det OP hade för tanke med och inget annat, tack! word, damn straight, right on. 1+ Citera
gazzaflush Postad 14 April , 2008 Rapport Postad 14 April , 2008 Och jag tycker tvärtom, att diskussionen, i ljuset av vad som redan har sagts i tråden, har ett värde. Man bör i vart fall ställa sig frågan varför Engla-tragedin väger tyngre än andra tragedier som involverar fler människor (om man tycker det dvs). Ja men sure-thing. Jag är helt med i vad du och tidigare skrivit men det är INTE passande i den här tråden. nuff said? Citera
rAilFISH Postad 14 April , 2008 Rapport Postad 14 April , 2008 är pokerforum samlingsplatsen för sveriges största idioter? Kosmo , du borde bara gräva ner dig och dö , ingen skada sked. Ett ljus för Engla och ett PEACE till världen ! Citera
Jennez Postad 14 April , 2008 Rapport Postad 14 April , 2008 Alltså...du är fel ute. Att man inte är kapabel till att känna särskilt starkt för stort lidande 500 mil söderut är definitionsmässig empatibrist. Den empatibristen kan förklaras psykologiskt. Tja, så kan man kanske säga. Men det är knappast en störning att inte känna lika mycket medlidande för barnen i afrika som en lidande familj i sin (indirekta) närhet. läskigt ordval... Nåja, det var kanske inte det bästa, det var mer för att illustrera hur jäkligt de faktiskt har det genom att "flasha" nyhetsbilderna. Citera
eurythmech Postad 14 April , 2008 Rapport Postad 14 April , 2008 Tja, så kan man kanske säga. Men det är knappast en störning att inte känna lika mycket medlidande för barnen i afrika som en lidande familj i sin (indirekta) närhet. Jag håller med om att det inte är en störning. Däremot känner jag att det är en egenskap man bör jobba med. Eller...jag förstår om man inte engagerar sig i alla frågor i världen, den här inkluderad, men jag tycker det är synd om man bara viftar bort det som något vanligt och lättförståeligt - som om det säger något om hur önskvärd egenskapen är, liksom. Citera
Jennez Postad 14 April , 2008 Rapport Postad 14 April , 2008 Jag håller med om att det inte är en störning. Däremot känner jag att det är en egenskap man bör jobba med. Eller...jag förstår om man inte engagerar sig i alla frågor i världen, den här inkluderad, men jag tycker det är synd om man bara viftar bort det som något vanligt och lättförståeligt - som om det säger något om hur önskvärd egenskapen är, liksom. Klart att det är bättre att bry sig mer än att bry sig mindre, jag säger bara att alla de som nu känner med Englas familj absolut inte ska ha dåligt samvete för att de bryr sig mindre om barnen i Biafra. Citera
eurythmech Postad 14 April , 2008 Rapport Postad 14 April , 2008 Agreed. Det är förjävligt, det som hänt. Citera
Jakelamotta Postad 14 April , 2008 Rapport Postad 14 April , 2008 Klart att det är bättre att bry sig mer än att bry sig mindre, jag säger bara att alla de som nu känner med Englas familj absolut inte ska ha dåligt samvete för att de bryr sig mindre om barnen i Biafra. Klart det vore konstigt om man ska ha dåligt samvete för att bry sig. Klart det är bra om folk brydde sig mer. Citera
KenHag Postad 15 April , 2008 Författare Rapport Postad 15 April , 2008 Utgick bara från min egna roll som pappa när jag skrev denna och då är det nog betydligt enklare att tycka synd om en flicka i sverige än en miljon svälltande i afrika. För övrigt så donerar jag ett par hundra i månaden till div bistånd runt om i världen,så dåligt samvete har jag inte för denna tråd. Citera
tamtaram Postad 15 April , 2008 Rapport Postad 15 April , 2008 http://pokerforum.nu/forum/profile.php?do=addlist&userlist=ignore&u=45571 Citera
Kontextus Postad 15 April , 2008 Rapport Postad 15 April , 2008 KCK har iofs en poäng. Självklart är det som hände Engla hemskt men det skadar inte med lite perspektiv. Att Aftonbladet och liknande nationella medier har ett oproportionellt stort intresse för ond bråd död och andra hemskheter som inträffar inom Sveriges gränser har sin naturliga förklaring (läs de vittrar en ökad omsättning och vinst). Att vi i egenskap av konsumenter och svenskar hyser ett liknande oproportionellt intresse är svårare att förklara. Det händer 1000-tals liknande och betydligt vidrigare saker dagligen utan att det nämns ett ord om det i media. Jag tycker inte att det är ohyffsat eller ett tecken på empatibrist att uppmärksamma ovannämnda fenomen snarare ett tecken på klarsynthet. En journalist påstod att han skrev om Engla i raseri (ett oerhört starkt ord när man inte har haft en personlig relation till den mördade). Hur rasande brukar en journalist bli över ett så hett och ovanligt scop som mord på ett barn? Tänk efter själva, är ni rasande över det som hänt eller egentligen bara lite vemodigt grubblande över sådana gärningar? Citera
Matfrid Postad 15 April , 2008 Rapport Postad 15 April , 2008 En journalist påstod att han skrev om Engla i raseri (ett oerhört starkt ord när man inte har haft en personlig relation till den mördade). Hur rasande brukar en journalist bli över ett så hett och ovanligt scop som mord på ett barn? Tänk efter själva, är ni rasande över det som hänt eller egentligen bara lite vemodigt grubblande över sådana gärningar? Jag är själv mycket upprörd över denna händelse, och över det som kallas 'Arbotragedin'. Det kan ju bidra att jag också är förälder, har två döttrar som nu är i tonåren. Men mitt engagemang visar sig, hur känslosamt det än är, i ett väldigt rotande i detaljer och djupdyk i oändligt långa flashback-trådar med mera. Försök jag gjort till analys av vissa saker ang. Arboga har lett till att andra ansett att jag är i sjuklig avsaknad av empati. Men det jag känner är att här behövs kraftiga åtgärder, inte minst vad gäller den inkompetens vår polis har visat. Jag är inte mycket för att hålla ett tänt ljus och säga 'varför ska det vara så här'. Skulle hellre hitta någon att slå ihjäl. Citera
Recommended Posts