Gå till innehåll

dags att förbättra säkerheten


JohanLj

Recommended Posts

Om du orkar så skulle det vara mycket uppskattat om du skriver en guide när du väl löst alla problem. Fick hem en ny dator idag som enbart ska fungera som pokerdator och skulle inte vara helt fel att få den så säker som möjligt.

 

Funderade själv i dom banorna och det gör jag gärna.

Bra att ha även för mig för jag lär glömma av en del.

En hel del behöver ju göras om när man installerar datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittade en guide för hur man skulle göra för att byta till dd-wrt och den var rätt komplicerad. Men det var troligtvis för att den skulle vara idiotsäker då.

Men nu valde jag Tomato istället som sagt.

Tyvärr har jag nu blivit osäker på om det verkligen går att uppnå det jag vill, dvs blocka all internettrafik förutom pokersajterna.

Verkar som att man på alla firmware bara kan antingen blocka allt, eller blocka de ip-adresser man skriver in. Alltså inte det jag sökte.

 

Nu återstår alltså att

 

1. Fixa så att all internetraffik blockeras förutom pokersajterna. Om det inte går med firmware får det väl bli med nån mjukvarubrandvägg eller nåt...

Verkar märkligt att det inte finns några pokerspelare som vet hur man gör detta? :)

 

Hittade ett ställe där man kan få fram ip-adressen genom att skriva in URLen. Är ip-adressen till tex svenska spels pokerklient samma som för svenskaspel.se

 

2. Det står att mitt trådlösa nätverk på nöjesdatorn är oskyddat. Genom att gå in på wireless vlan egenskaper och sen säkerhet försökte jag kryptera och skriva in en säkerhetsnyckel. Valde WEP och WPA2 har jag för mig men när jag gjort detta fungerade inte anslutningen längre och jag fick ändra tillbaka till

ingen autentisiering (öppen)

för att det skulle fungera igen.

Hur skyddar jag det?

 

edit: har löst 2an

 

3. Har ju Comodo på nöjesdatorn och där kunde jag enkelt blocka ip-adressen från pokerdatorn. Behöver jag då även blockera ip-adressen från nöjesdatorn. Och i såfall hur gör man det i norton?

 

Tomato verkar vara mycket uppskattad. Jag ska testa den vid tillfälle. Men alla dessa firmware - dd-wrt, openwrt, tomato - har samma linux med busybox i grunden.

 

Comodo kan (liksom många andra brandväggar) använda regler för vad de olika programmen får göra. Den vägen kan du blockera program från att komma ut på internet.

Vill du få en tydlig översikt över vad programmen gör i nätverket så kan du se det i 'Active Connections' i Comodo - det finns också många andra program som kan göra detta.

Du kan också få mycket information genom routerns log, som du kan skicka till en syslog demon - jag använder Wallwatcher i windows för detta.

 

Du kommer att se att praktiskt taget alla pokerklienter använder sig av SSL/TSL. Den enda produkt jag vet som bevakar den trafiken är Kaspersky ( den byter ut certifikaten mot sina egna och scannar trafiken efter virus. Ibland funkar detta inte alls). En stor del av det man ser på klienterna är också helt enkelt en webläsarkomponent.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1an går att genomföra med iptables och verkar inte vara alltför komplicerat.

Dock uppstår nu ett annat problem.

Att pokersajterna använder sig av en range av ip-adresser.

Och om dom ändrar dessa blir man ju disconnectad...

 

Det här är inte direkt mitt expertområde så någon får gärna rätta mig om jag har fel..

 

Det borde inte vara något större problem tror jag. Du kan ju tillåta trafik från hela deras subnät (tex pokerstars har 77.87.179.x, 77.87.179.65 för klienten och .127 för webservern).

 

Ett enkelt sett att hitta Ip:adresser är annars att öppna ett kommandofönster och skriva kommandot netstat när du är ansluten till en klient, då ser du alla dina anslutningar. Ping fungerar bra för att hitta ip till webserver, bara skriva ping http://www.pokerstars.com.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...