Gå till innehåll

Frågor kring HU CG


misternils

Recommended Posts

Tänkte försöka ge HU cashgame (NL) ett försök. Har lite funderingar kring detta.

 

1) Är bankrulle kraven ungefär lika som för SH, eller lägre/högre?

 

2) Vad är en "bra" bb/100 över ett stort antal händer?

 

3) Finns det någon bra litteratur om HU?

 

4) Matnyttiga länkar?

 

5) Bra dagböcker?

 

Spelade HU CG första gången igår, och tycker det var grymt kul. Lite tennis över det hela......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1) Jag spelar en hel del HU och skulle inte sätta mig med mindre än 100 buyins, det svänger otroligt snabbt och det är viktigt att ha en stoploss som du själv kan följa, även om du tror dig ha edge mot spelaren. Jag kör med 3-4 inköp stoploss.

 

2) Undrar jag också, har inte för statistik nog för att veta.

 

3) Nej, något som dock har gett mig en hel del är att kolla videos från cardrunners då man får mkt idéer och bra koncept. Jag tror att generellt är HU lite för mycket beroende av read och motspelare för att kunna skriva ihop litteratur. Något som är helt rätt mot en viss motståndare är katastrofdumt mot en annan. Att identifiera dessa lägen är oerhört viktigt för att kunna bli vinnare. Table selection är grymt viktigt och att kunna lämna när man tror sig vara slagen om du inte stannar kvar för att lära dig och bli bättre. Generellt känns det som om spelarna har blivit grymt mycket bättre senaste året. För ett år sedan spelade jag under ett halvår NL$400-$600 HU CG och kunde komma undan vinnande med ett spel som jag idag troligen skulle krossa utan att för den delen vinna gigantiska summor. Har dock bara spelat 10 000 händer sedan jag började lira HU Cashgame igen för en vecka sen och kan ju ha och göra med otur med motståndarna så att jag bara lyckas träffa de duktigaste :)

 

4) http://www.cardrunners.com

 

5) Är för lite stammis för att veta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har dock bara spelat 10 000 händer sedan jag började lira HU Cashgame igen för en vecka sen och kan ju ha och göra med otur med motståndarna så att jag bara lyckas träffa de duktigaste :)

Du hade dåligt spelarsnitt m a o ;-). Jag tror eller vet rättare sagt att det är lättare att bli tiltad och sätta för mycket prestige vid HU än i andra spelformer, särskilt om den andre vinner pott efter pott. Efter 1-2 bortspelade inköp har man känslan av att motspelaren anser sig ha edge mot en vilket gör en farligt taggad att spela tillbaka pengarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du hade dåligt spelarsnitt m a o ;-). Jag tror eller vet rättare sagt att det är lättare att bli tiltad och sätta för mycket prestige vid HU än i andra spelformer, särskilt om den andre vinner pott efter pott. Efter 1-2 bortspelade inköp har man känslan av att motspelaren anser sig ha edge mot en vilket gör en farligt taggad att spela tillbaka pengarna.

 

Efter 1-2 bortspelade inköp bli spelet snabbt mycket djupt och det lönar sig att spela i pricip 32o+ från SB, samtidigt som man måste tighta till sig i BB. De som inte klarar av anpassningen får man oftast snabbt tillbaka pengarna mot...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du hade dåligt spelarsnitt m a o ;-). Jag tror eller vet rättare sagt att det är lättare att bli tiltad och sätta för mycket prestige vid HU än i andra spelformer, särskilt om den andre vinner pott efter pott. Efter 1-2 bortspelade inköp har man känslan av att motspelaren anser sig ha edge mot en vilket gör en farligt taggad att spela tillbaka pengarna.

 

 

Table selection är A&O i hu:) Word på att det lätt blir personligt!

Däremot förstår jag inte meningen med stoploss på 2-3inköp som en sa högre upp, känns inget vidare om man vet att man har ev+ på fi.

 

 

Efter 1-2 bortspelade inköp bli spelet snabbt mycket djupt och det lönar sig att spela i pricip 32o+ från SB, samtidigt som man måste tighta till sig i BB. De som inte klarar av anpassningen får man oftast snabbt tillbaka pengarna mot...

 

.

 

 

OP, vilken nivå hade du tänkt börja spela?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Table selection är A&O i hu:) Word på att det lätt blir personligt!

Däremot förstår jag inte meningen med stoploss på 2-3inköp som en sa högre upp, känns inget vidare om man vet att man har ev+ på fi.

 

 

3-4 skrev jag. Varför? Av den anledningen att tappar jag 4 inköp till samma spelare så kommer jag spela sämre. Dels för att risken för tilt är större, speciellt som jag känner att jag har edge mot honom och alltså BORDE vinna, men dels för att i bakhuvudet finns en tanke om att jag måste skynda mig att vinna tillbaka pengarna innan han sticker med dem. Jag tar hellre en paus på en timme i detta läge och går ut och tar luft. Har jag tur så hittar jag honom igen och kan ta honom på ett par inköp senare.

 

Spelade ett game på 2,5 timme igår mot en galen italienare som visar ganska mkt på detta. Han spelade nästan botaktigt, fast lite felprogrammerad. Typ som om han läst alla pokerböcker som finns och missförstått dem lite. Jobbade mycket med betsizing, bettade i princip alltid när det var principiellt rätt. Jag testade att börja spela okonventionellt och fick bra betalt när jag lyckades dra ut hans A7 med mina AQ på A347Q bräda. Han låg innan denna hand ungefär 1,5 inköp upp och hade gjort så länge, men efter denna hand började han donera inköp efter inköp mot mig. Synade bl.a. 4 bet från mig med K8o och synade push på K49 bräda.

 

I 2 timmar och 25 minuter spelade han riktigt vettig HU poker, om än konstig men tror klart att han var vinnare på den nivån. På 5 minuter tappade han 4 inköp på dåliga spel pga tilten. Det är alltså viktigt att veta när man är den som har kontrollen och styr matchen, och vara duktig på att lämna om man av ngn anledning (i detta fall att man förlorar en stor pott) när man tappar momentum.

 

Du hade dåligt spelarsnitt m a o . Jag tror eller vet rättare sagt att det är lättare att bli tiltad och sätta för mycket prestige vid HU än i andra spelformer, särskilt om den andre vinner pott efter pott. Efter 1-2 bortspelade inköp har man känslan av att motspelaren anser sig ha edge mot en vilket gör en farligt taggad att spela tillbaka pengarna.

 

Faktum är att jag vunnit alla dagarna även mot dem bra, så min bedömning av dem som bra grundades snarare på att jag tyckte de gjorde rätt moves i rätt läge (ie 3 bettar vid rätt tillfällen, checkraise bluffar vid rätt tillfällen osv)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Faktum är att jag vunnit alla dagarna även mot dem bra, så min bedömning av dem som bra grundades snarare på att jag tyckte de gjorde rätt moves i rätt läge (ie 3 bettar vid rätt tillfällen, checkraise bluffar vid rätt tillfällen osv)

 

Lowlimit eller RICH?:shock::lol:

 

Hur kan dom gjort checkraise bluffar vid rätt tillfälle om vet om det?;)

 

Jo, det är klart att man letar efter spelare som blir ostabila efter dom förlorat något eller ett par inköp:) Är guldgruva ju, spec när man är äckligt running good:D

 

OP, vilken nivå vill du spela på? Är det nl50 du pratar om?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lowlimit eller RICH?:shock::lol:

 

Hur kan dom gjort checkraise bluffar vid rätt tillfälle om vet om det?;)

 

Jo, det är klart att man letar efter spelare som blir ostabila efter dom förlorat något eller ett par inköp:) Är guldgruva ju, spec när man är äckligt running good:D

 

OP, vilken nivå vill du spela på? Är det nl50 du pratar om?

 

Har spelat på NL$200 och NL$400 så är snarare low limit. Jag har inte varit running good i år så det är en lyx för mig ;) Jag får lita på att spöa dem iaf :)

 

Det kan ju vara så att de checkraisat mig med stål alla ggr, men jag vet att jag hade bluffat i just det läget om jag varit i deras sits. Ett par ggr har jag dessutom haft ngn hand och smällt tillbaka varpå de foldat...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...