Agent Cooper Postad 7 April , 2008 Rapport Postad 7 April , 2008 Vilka tycker ni är världens bästa skådespelare? Här följer min topp 5. Tråkig och förutsägbar lista, men det kan inte hjälpas. 1) Jack Nicholson 2) Al Pacino 3) Philip Seymour Hoffman 4) Anthony Hopkins 5) Daniel Day-Lewis (Tack Bodinarn! Lyckades glömma honom.) De Niro kommer någonstans på plats 7-9. Nu är det fritt fram för alla cineaster att kapa min lista. Givetvis är det någon fransk stumfilmsskådis som är solklar etta. Citera
gazzaflush Postad 7 April , 2008 Rapport Postad 7 April , 2008 Är med dig på alla utom denzel. Tycker att kevin spacey ska ligga på den där listan samt Ralph Fiennes som jag i mitt tycke gjort en av dom bästa rolltolkningarna i filmhistorien i Schindlers list som nazisten Amon. Såg han även i actors studio och han verkar vara en riktigt vass person på sidan av dessutom. Annars är jag med dig på dom övriga skådisarna. Svårt att lägga fram en top 5. Citera
Agent Cooper Postad 7 April , 2008 Författare Rapport Postad 7 April , 2008 Tänkte bara passa på att utnämna Sveriges bästa skådespelare också. Finns bara en: ERNST HUGO JÄREGÅRD. RIP. Citera
Gahlster Postad 7 April , 2008 Rapport Postad 7 April , 2008 Appropå De Niro, är det bara jag som tycker att han tittar bort väldigt ofta innan han säger något? I Heat gör han det ju hela tiden och det är väldigt tydligt när han fikar med Pacino. Börjat misstänka att han har svårt att lära sig/komma ihåg sina repliker. Johnny Depp anser jag ska vara med där uppe fö. Citera
Stormen_Per Postad 7 April , 2008 Rapport Postad 7 April , 2008 Appropå De Niro, är det bara jag som tycker att han tittar bort väldigt ofta innan han säger något? I Heat gör han det ju hela tiden och det är väldigt tydligt när han fikar med Pacino. Börjat misstänka att han har svårt att lära sig/komma ihåg sina repliker. Ja det är bara du som tror det. Är man en mästertjyv som De Niro så måste man se sig omkring hela tiden och vara uppmärksam. Citera
Bodinarn Postad 7 April , 2008 Rapport Postad 7 April , 2008 Daniel Day-Lewis har nog aldrig gjort en dålig insats i en film. Han får stå som min favorit. Edit: Glömde bort Ryan Gosling som högst troligt kommer vara favortien om 5-10 år. Citera
Saint_Bjorn Postad 7 April , 2008 Rapport Postad 7 April , 2008 1) Anthony Hopkins (inte för Hannibal) 2) Philip Seymour Hoffman (nyupptäckt, han är makalöst bra) 3) Dustin Hoffman 4) Gene Hackman (fast han har gjort en j-a massa skitfilmer) 5) Paul Bettany (hoppas han får huvudroller snart, som PS Hoffman) Sen finns det en massa bubblare (Walken, Nicholson, Spacey, Crowe, m fl), håller dock inte med om De Niro och Pacino. De är bra, men tycker båda överspelar lite för ofta. Sen blev listan lite väl manlig, får fundera ut en för kvinnliga skådisar också. Citera
eurythmech Postad 7 April , 2008 Rapport Postad 7 April , 2008 Tycker OP saknar lite namn som Johnny Depp, Meryl Streep, Jack Lemmon och Sean Penn. Och då talar jag bara Hollywoodnamn sett genom mina oerfarna linser. En annan personlig favorit är Giovanni Ribisi. Citera
eurythmech Postad 7 April , 2008 Rapport Postad 7 April , 2008 Ah, Walken. Så klart, tack SB. Tidernas coolaste människa. Det är inte ens uppe för diskussion. Det finns givetvis många skickliga kvinnliga skådisar, och kanske framför allt - har funnits, men jag antar att män har lättare för att relatera till andra män. Många kvinnor bör åtminstone föräras en omtanke, förutom då redan nämnda Streep, jag tänker t.ex på Emma Thompson, Cate Blanchett, Julianne Moore, Nicole Kidman, Helen Mirren m.fl. Citera
Dead-Inside Postad 7 April , 2008 Rapport Postad 7 April , 2008 Matt Damon känns riktigt underskattad. #1 spot för mig sen första Bourne filmen. Innan dess hade man bl.a. sett The Talented Mr. Ripley. De enda två i OP jag relaterar till är 4 och 5. Denzel och Hopkins har väl nästan bara gjort kvalitéfilmer och levererat bra, trovärdiga karaktärer. Pacino är bra, men inte så bra. De andra två platsar inte alls. 5) Paul Bettany (hoppas han får huvudroller snart, som PS Hoffman) Också väldigt underskattad känner jag. Mycket duktig skådespelare. Älskat allt jag sett han i ännu och hoppas han fortsätter leverera. Citera
gdaily Postad 7 April , 2008 Rapport Postad 7 April , 2008 1 Samuel L Jackson (fast han har gjort en j-a massa skitfilmer) 2 Steve Buchemi 3 John Travolta (fast han har gjort en j-a massa skitfilmer) Är skådespelare maskulinum eller neutrum förresten, det kan ju ändra frågeställningen lite? Citera
SouthEast Postad 7 April , 2008 Rapport Postad 7 April , 2008 Hopkins FTW Nicholson och Pacino.... Julia Roberts FTW Kidman.... Citera
Agent Cooper Postad 7 April , 2008 Författare Rapport Postad 7 April , 2008 Är skådespelare maskulinum eller neutrum förresten, det kan ju ändra frågeställningen lite? Maskulinum. Därför jag enbart nämner manliga skådespelare. Kvinnliga skådespelare kallas skådespelerskor. Citera
gazzaflush Postad 7 April , 2008 Rapport Postad 7 April , 2008 Tycker OP saknar lite namn som Johnny Depp, Meryl Streep, Jack Lemmon och Sean Penn. Och då talar jag bara Hollywoodnamn sett genom mina oerfarna linser.En annan personlig favorit är Giovanni Ribisi. Sean Penn! Hur fan kan man glömma bort honom i dessa sammanhang. Kolla in 21 gram bland annat. Devine. Citera
tågrånarn Postad 7 April , 2008 Rapport Postad 7 April , 2008 En snabb spontanlista med varierande ordning beroende på humör: Michael Madsen, Christopher Walken, Kevin Spacey, John Malkovich, Johnny Depp, Giovanni Ribisi, Jeff Bridges.. o så får Patrick Swayze bubbla för sin insats i "roadhouse" och "point break" Citera
Agent Cooper Postad 7 April , 2008 Författare Rapport Postad 7 April , 2008 Har ändrat i min lista. Skäms över att jag glömde bort Daniel Day-Lewis. Underbart bra skådespelare. Citera
thelizzy Postad 7 April , 2008 Rapport Postad 7 April , 2008 Lite smått tiltande att ingen nämner Tom Hanks. 1. Tom Hanks 2. Johnny Depp 3. George Clooney 4. Paul Bettany 5. Alan Rickman Citera
Saint_Bjorn Postad 7 April , 2008 Rapport Postad 7 April , 2008 1 Samuel L Jackson (fast han har gjort en j-a massa skitfilmer)2 Steve Buchemi (fast han har gjort en j-a massa skitfilmer) 3 John Travolta (fast han har gjort en j-a massa skitfilmer) fyp Men Jackson har väl inte gjort så mycket smörja utöver Snakes on a plane? Jag kan ha lyckats ducka för en del iofs. Gällande Travolta tror jag han är sjukt beroende av en bra regissör, eller så är han bara jäkligt ojämn. Jämför med t ex Gene Hackman, som är bra trots att regissör och film suger. Citera
Divad Postad 7 April , 2008 Rapport Postad 7 April , 2008 Sorligt att ingen nämnt Jim Carrey eller Robin Williams, därför gör jag det:-) Citera
Saint_Bjorn Postad 7 April , 2008 Rapport Postad 7 April , 2008 Michael Madsen, Christopher Walken, Kevin Spacey, John Malkovich, Johnny Depp, Giovanni Ribisi, Jeff Bridges.. Nu skäms jag, missade två favoriter. Minst bubblare till topp 5. Citera
HataB2B Postad 7 April , 2008 Rapport Postad 7 April , 2008 SKANDALÖST att ingen nämnt den här stjärnan: Citera
eurythmech Postad 7 April , 2008 Rapport Postad 7 April , 2008 Ja, Jeff Bridges är helt jävla enorm. Nog top 5 på min. Kul att Jim Carrey nämns också. Tråkigt att Tom Hanks nämns. Dessutom är "skådespelare" givetvis lika väl könsneutralt som maskulint - och att diskutera endast manliga skådisar vore jättemärkligt. Citera
eurythmech Postad 7 April , 2008 Rapport Postad 7 April , 2008 En personlig favorit till är Donald Sutherland, trots att han nästan bara gör skitfilmer. Citera
Agent Cooper Postad 7 April , 2008 Författare Rapport Postad 7 April , 2008 Lite smått tiltande att ingen nämner Tom Hanks. 1. Tom Hanks 2. Johnny Depp 3. George Clooney 4. Paul Bettany 5. Alan Rickman George Clooney är väldigt bra på att spela George Clooney. Han spelar alla roller exakt likadant. Väldigt lik Morgan Freeman i det avseendet. Citera
Recommended Posts