Gå till innehåll

stabil bb/100 ?


cobb89

Recommended Posts

Att se till antal bb/100 när man vill veta om man slår nivån tycker jag är ganska dåligt.

 

 

1. En downswing lätt pågå i 5-10K händer vilket gör det omöjligt att dra slutsatser kring resultat under 50K händer men även då kan resultaten bli väldigt missvisande.

 

2. Det tar väldigt lång tid för de flesta att spela 50K händer.

 

3. Det är nog många nybörjare som ställer sig frågan "hur många bb/100 är ett bra snitt?" och när dessa nybörjare väl har spelat sina 50k händer har de (troligtvis) utvecklat sitt spel så att siffran i bb/100 händer som denne spelare har ändå inte stämmer för hela periodens spel.

 

slutsats: Kravet för att variansen skall ta ut sig är ett stort antal händer vilka tillsammans gör att resultatet ändå inte blir precist nog.

 

 

En bättre metod man kan använda för att veta om man slår "sin" nivå eller inte är det bara att se till motståndet man möter och göra en rimlig uppskattning. Detta görs lätt på en 10K händers period.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 56
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

1. En downswing lätt pågå i 5-10K händer vilket gör det omöjligt att dra slutsatser kring resultat under 50K händer men även då kan resultaten bli väldigt missvisande.

 

Där vill jag bara gå in och säga att det beror på hur bra man är.

 

Säg t.ex att ens förväntade EV är 0.2bb/hand med en standardavikelse på 9bb/hand, då är det inte alls speciellt troligt att man har downswings på typ 5000 händer.

 

Förväntad vinst efter 5k händer: 1000bb

Std.dev 5k händer: 636bb

 

z = (0-1000)/636 = -1.57 = 6%

(6% risk att vara back efter 5k händer med den winraten)

 

Säg att man istället tjänar 0.05bb/hand..

 

EV 5k händer: 250bb

std.dev: 636bb

 

z = (0-250)/636 = -0.39 = 35%

 

(35% risk att vara back efter 5k händer)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där vill jag bara gå in och säga att det beror på hur bra man är.

 

Säg t.ex att ens förväntade EV är 0.2bb/hand med en standardavikelse på 9bb/hand, då är det inte alls speciellt troligt att man har downswings på typ 5000 händer.

 

Förväntad vinst efter 5k händer: 1000bb

Std.dev 5k händer: 636bb

 

z = (0-1000)/636 = -1.57 = 6%

(6% risk att vara back efter 5k händer med den winraten)

 

Säg att man istället tjänar 0.05bb/hand..

 

EV 5k händer: 250bb

std.dev: 636bb

 

z = (0-250)/636 = -0.39 = 35%

 

(35% risk att vara back efter 5k händer)

 

 

Dina inlägg på pf.nu går väl att dela upp i 98% dryghet och 2% varianssnack. (inlägget där du smackar upp en formel för varians i en nybörjares tråd är redan legendariskt)

 

Hur som helst, intressant inlägg för mig som inte riktigt vet hur man räknar varians..

 

Ett instick jag vill göra är att om man efter 5 k händer med 25% sannolikhet är back så har man ju fortfarande halva (typ) downswingperioden kvar att avverka för att "ta sig tillbaka" vilket fortfarande bevisar mitt påstående om att <50k händer är på tok för lite för att ens bb/100 händer- siffra skall vara exakt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förlåt för jag kapar tråden lite nu men vad är skillanden mellan ptbb/100 och bb/100?

 

borde kanske veta det efter några år som spelare :roll:

bb=Big Blind

 

ptbb=BigBets ursprungligen från FixedLimit där en BigBet oftast är dubbelt så stor som en BigBlind.

 

10ptbb är således lika mycket som 20bb.

 

Tror pt egentligen är en förkortning för PokerTracker, men är ej helt säker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vilket fortfarande bevisar mitt påstående om att <50k händer är på tok för lite för att ens bb/100 händer- siffra skall vara exakt.

 

Japp självklart behövs det många fler händer för att få fram din "exakta" bb/100 än för att visa risken att du är back efter ett visst antal händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag brukar aldrig räkna BB....istället räknar jag hur stor summa jag vinner varje dag. Ibland +-0, andra dar +40 kr eller +100 eller +200. Alltså inga större summor men jag spelar mest babylimit 1-2 kr på ett enda bord.

Vad jag tycker är bra är helt personligt...men kommer jag över en hundring får jag vara nöjd med tanke på den sega nivån...det är ändå 3000 bagis skattefritt i månaden. (håll med om att det är bättre än att backa 3000)

Siktar naturligvis dit upp där ni andra proffs befinner er, men, men det får ta den tid det tar. Igår klarade jag 200 kr och det är jag väldigt nöjd med som den fisk man är...8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

intressant diskussion när vi ändå är inne på de här hur stor standard avvikelse bör man ha och vad är normalt? min ligger på 94bb/100 och min winrate den här månaden är 33.34bb/100

 

har legat runt stadiga 30bb/100 de senaste 140k händerna lirar babynivån 0.5/1 på ss vill inte kliva upp underullad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

intressant diskussion när vi ändå är inne på de här hur stor standard avvikelse bör man ha och vad är normalt? min ligger på 94bb/100 och min winrate den här månaden är 33.34bb/100

 

har legat runt stadiga 30bb/100 de senaste 140k händerna lirar babynivån 0.5/1 på ss vill inte kliva upp underullad.

För guds skull, kliv upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där vill jag bara gå in och säga att det beror på hur bra man är.

 

Säg t.ex att ens förväntade EV är 0.2bb/hand med en standardavikelse på 9bb/hand, då är det inte alls speciellt troligt att man har downswings på typ 5000 händer.

 

Förväntad vinst efter 5k händer: 1000bb

Std.dev 5k händer: 636bb

 

z = (0-1000)/636 = -1.57 = 6%

(6% risk att vara back efter 5k händer med den winraten)

 

Säg att man istället tjänar 0.05bb/hand..

 

EV 5k händer: 250bb

std.dev: 636bb

 

z = (0-250)/636 = -0.39 = 35%

 

(35% risk att vara back efter 5k händer)

 

fast detta gäller ju bara för normalfördelade resultat. poker har en en hel del -1bb och -0.5bb och en hel del +100bb och -100bb.

 

rätt meninglöst att försöka fastställa sin winrate. antingen förändras den eller så bör man gå upp i nivå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan vi inte göra så att alla skriver sitt resultat eller vad man nu vill skriva i formatet:

 

BB/100 som alltså = ptbb/100 eller bb/100 delat på 2.

 

Så blir det mkt lättare för samtliga att förstå vad man menar :-)

 

Eller så ändrar du bara i preferences i pt så att det blir rätt. BB/100 står för big bets, bb/100 står för big blind.

 

Big bets exsisterar inte inom NL.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller så ändrar du bara i preferences i pt så att det blir rätt. BB/100 står för big bets, bb/100 står för big blind.

 

Big bets exsisterar inte inom NL.

 

Isf kan väl alla skriva ptbb/100 när man talar om 2 big blinds för enkelhetens skull och så man vet att man talar om samma sak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...