Gå till innehåll

William Thorson finalbord San remo!


gammalfisk

Recommended Posts

Jag tycker det var överilat av Thorsson att gå all-in efter att ha blivit reraisad. Vet inte riktigt hur stora preflopbetarna var och stackdjup. Men det kanske fanns utrymme för en syn bara för att se om floppen kommit bra med två hjärter eller dam (eller ess). Och då folda med K hög utan hjärter eller stegdrag. Eller så satte han Jason på pp lägre än JJ och var intresserad av ett coinflip. Men standard är väl att inse att man ofta är dominerad med AQ med som blivit re-raisad. Han kanske ledsnat på att folda AQ efter att ha höjt. Och sedan luras man ju lätt att se suited som så gott som klar färg minst.

 

-1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 74
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Jag vill inte vara dryg, men snälla, skriv inte om saker du inte har en aning om.

Självklart är det väldigt sällsynt att vika AQs pre sexhandat sent i en turnering.

 

Speciellt efter att ha höjt från knappen, fått omslag från BB och en syn skulle göra att man skeppat in ca 30% av stacken. William kommer aldrig aldrig aldrig ifrån den där handen såvida inte BB är världens tajtaste och har en reraise range där som endast är AA-QQ och AK... (och en sådan tar sig knappast till ett EPT finalbord).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Speciellt efter att ha höjt från knappen, fått omslag från BB och en syn skulle göra att man skeppat in ca 30% av stacken. William kommer aldrig aldrig aldrig ifrån den där handen såvida inte BB är världens tajtaste och har en reraise range där som endast är AA-QQ och AK... (och en sådan tar sig knappast till ett EPT finalbord).

 

Jag visste inte hur handen gick till, bara att han hamnade all in med AQ mot AK 6-handat, vilket inte är speciellt konstigt.

Om det var sådär handen gick till är det ju absolut inte några konstigheter, en set up helt enkelt.

Syn är ju det sämsta spelet imo.

 

Alltså, när man börjar komma upp i stakes lite i MTTs så är det inte likadant som på Svs 1kr-2kr, folk höjer inte bara med nuts.

Om William slår upp first in på knappen betyder det ingenting. Det vet big blind om och slår tillbaka ibland, och omslaget behöver inte betyda någonting. William fyrbetar alll in och det behöver inte heller betyda något, även fast hans range såklart är hyffsad.

Nu har William en hand och otur att big blind har plockat upp en ännu bättre. Givetvis bara att dega in!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja men problemet med att gå ai är ju just att man kan vara kraftigt dominerad. Då har liksom stjäl-från-knappen och Big blind-bluff-försvar spel tanken gått överstyr och blivit riktigt spel. Och varför skulle jag inte ha ngn aning om det? Du har absolut ingen aning om mina finalbordserfarenheter. Med ditt resonemang kan man ju åka ut närsomhelst bara för att det är olyckliga omständigheter. Det handlar ju om att försvara sig mot dessa när de inträffar. Visst kan man vinna på tur genom att spela så, men det blir ju oftast slut när man under finalspelet möter AA, KK, AK. Ok om det är tre spelare kvar men sex st känns ändå som ett överspel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja men problemet med att gå ai är ju just att man kan vara kraftigt dominerad. Då har liksom stjäl-från-knappen och Big blind-bluff-försvar spel tanken gått överstyr och blivit riktigt spel. Och varför skulle jag inte ha ngn aning om det? Du har absolut ingen aning om mina finalbordserfarenheter. Med ditt resonemang kan man ju åka ut närsomhelst bara för att det är olyckliga omständigheter. Det handlar ju om att försvara sig mot dessa när de inträffar. Visst kan man vinna på tur genom att spela så, men det blir ju oftast slut när man under finalspelet möter AA, KK, AK. Ok om det är tre spelare kvar men sex st känns ändå som ett överspel.

 

Men du är nu helt ute och cyklar. För det första för att du försöker debattera och argumentera mot en erkänt skicklig MTT spelare och för det andra för att du inte bemöter kritiken rätt.

På vilket sätt överspelar han när du nu själv som jag ser förstår att en raise in från knappen inte betyder mycket, och att sen reraisen från FI inte heller betyder mer.

Han trodde han hade bäst hand, därför ställde han in, nuff said.

 

Edit: han sa för övrigt till sina J. Lodden att han också trodde han hade bäst hand och att kände att han hade otur.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja men problemet med att gå ai är ju just att man kan vara kraftigt dominerad. Då har liksom stjäl-från-knappen och Big blind-bluff-försvar spel tanken gått överstyr och blivit riktigt spel. Och varför skulle jag inte ha ngn aning om det? Du har absolut ingen aning om mina finalbordserfarenheter. Med ditt resonemang kan man ju åka ut närsomhelst bara för att det är olyckliga omständigheter. Det handlar ju om att försvara sig mot dessa när de inträffar. Visst kan man vinna på tur genom att spela så, men det blir ju oftast slut när man under finalspelet möter AA, KK, AK. Ok om det är tre spelare kvar men sex st känns ändå som ett överspel.

 

Klart du kan vara "kratigt dominerad". Men det säger ju absolut ingenting!

Du spelar mot en hel range, inte bara mot en specifik hand. Ska du börja folda KK first in på small blind för att du kan ligga under ifall big blind har plockat upp AA också?

Klart att du kan åka ut när som helst! Det spelar ju i princip ingen roll. Det är bara att försöka ta så många bra beslut som möjligt.

William ligger ju före 90% av alla spelares range med AQ när dom slår om en buttonhöjning från big blind i en EPT turnering.

Hur ska du "försvara dig mot dessa"?

Säg att du höjer 70% av dina händer first in på button och big blind slår om med 40% av händerna. Förstår du själv hur mycket värde du tappar genom att vika AQ istället för att shova där med dom stacksizarna?

Det spelar väl väldigt liten roll ifall det är sex- eller trehandat om William ändå slår upp på knappen?

Snälla! Spela MTTs mot mig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kritiserar inte Thorson som MTT-spelare - han är ju bevisligen mycket duktig. Poängen var att det i aktuell hand förmodligen fanns möjlighet till en syn och fold på dålig flopp - om man just tänker sig ha sämre hand. Nu gjorde han inte det och då är ju allin naturligt - inte mkt att göra åt. Om nu bb reraise inte säger så mkt om rangen så är ändå en flop utan träff eller drag med AQ troligen rätt värdelös och framför allt är sannolikheten att nå bättre placering större genom att pusha i en senare hand. Att lägga in halva stacken utan showdown är ingen katastrof då chipsen man hade "bara" är en dubbling bort.

 

Det handlar heller inte om att alltid i alla skeden i en turnering spela på syn av reraise. Ofta är det ett bra spel att gå allin då bb just försökt sig på ett försvar med en sämre eller bara likvärdig hand. Men är det finalbord så är det inte eftersträvansvärt att hamna allin med AQ mot AK t.ex. Jag skulle vara missnöjd om jag hamnat i det läget. Spelar ingen roll om man tycker BB-spelaren borde ha vid range för reraise. Det är ett misstag som vissa tycker är oundvikligt medan andra möjligt till att undvika, med möjlighet att spela vidare med en decimerad stack.

 

Rebonius: Varför hålla på att nämna procent hit och dit som troligtvis inte stämmer med verkligheten. Det är ovetenskapligt. Det är klart att det är bättre att gå ai med AQ med tre spelare kvar än sex i aktuellt läge. Du har säkrat mer prispengar ... Och trots allt är risken mycket mindre att SB/BB sitter på en konkurrenskraftig hand eller bättre hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rebonius: Varför hålla på att nämna procent hit och dit som troligtvis inte stämmer med verkligheten. Det är ovetenskapligt. Det är klart att det är bättre att gå ai med AQ med tre spelare kvar än sex i aktuellt läge. Du har säkrat mer prispengar ... Och trots allt är risken mycket mindre att SB/BB sitter på en konkurrenskraftig hand eller bättre hand.

 

Hoppas att du har titat igenom prisstrukuren för EPT.

Jag orkar inte ens ta den här diskutionen med dig, iallafall inte just nu.

 

Lycka till med spelet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

elritsa, du snackar om din finalbordserfarenhet. Och du har säkert spelat massor av finalbord..

 

Men med dina resonemang i tanke kan man utgå från att du inte vunnit särskilt stor procentandel av dessa finalbord.

 

Säkert mer än fem finalbort i EPT....

 

Alla med en åttondeplats av någon anledning....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Träffade wiliam på en klubb natten mellan lördag och söndag vid 06.00 tiden. Ska dock hålla stora delar av den historien för mig själv:shock:

Blev tvungen att i princip släpa ut honom vid 8a tiden, då han tyckte det verkade som en bra plan att lägga sig och sova vid stängning, på en inte allt för med trevlig klubb med 40-50k€ på fickan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här är ju lite OT, men när jag tänkte på Dario kom jag att tänka på den här handen han spelade på nätet. Det hade varit obetalbart att följa de skiftande ansiktsuttrycken på de två spelarna allt eftersom korten delades ut... ;-)

 

PokerStars Game #14018723605: Tournament #71156919, $5500+$100 Hold'em No Limit - Match Round I, Level II (15/30) - 2007/12/22 - 01:43:16 (ET)

Table '71156919 1' 2-max Seat #1 is the button

Seat 1: Pokts (1180 in chips)

Seat 2: Dariominieri (1820 in chips)

Pokts: posts small blind 15

Dariominieri: posts big blind 30

*** HOLE CARDS ***

Pokts: raises 60 to 90

Dariominieri: raises 1730 to 1820 and is all-in

Pokts: calls 1090 and is all-in

*** FLOP *** Ace of Spades3 of Clubs3 of Diamonds

*** TURN *** Ace of Spades3 of Clubs3 of DiamondsAce of Diamonds

*** RIVER *** Ace of Spades3 of Clubs3 of DiamondsAce of DiamondsAce of Hearts

*** SHOW DOWN ***

Dariominieri: shows 5 of ClubsAce of Clubs (four of a kind, Aces)

Pokts: shows 3 of Hearts3 of Spades (four of a kind, Threes)

Dariominieri collected 2360 from pot

*** SUMMARY ***

Total pot 2360 | Rake 0

Board Ace of Spades3 of Clubs3 of DiamondsAce of DiamondsAce of Hearts

Seat 1: Pokts (button) (small blind) showed 3 of Hearts3 of Spades and lost with four of a kind, Threes

Seat 2: Dariominieri (big blind) showed 5 of ClubsAce of Clubs and won (2360) with four of a kind, Aces

 

8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste i Williams blogg om aktuell hand och det fanns absolut möjlighet att enbart spela på call preflop. Sådant spel såg man t.ex. i senaste wpt finalbordet där en spelare synade halva stacken för att folda på floppen. Det är kanske inte rätt matematiskt i handen, men det är en möjlighet till att komma tillbaka senare (precis som William resonerade när han la AQ innan finalbordet) och inte åka ut om man faktiskt är dominerad eller har otur. Om man nu gör en sådan här syn där man lagt in 30-50% av stacken och då har ca 10xBB kvar och man har t.ex. AQs, KQs, JJ, TT vad vill man ha för flopp för att sedan gå med på chiptäte motståndarens automatiska allin? Ett färgdrag, stegdrag, triss, tvåpar, överpar eller kombinationer av detta känns naturliga. Ett par kan vara ett alternativ om det finns tillägg som hålstege, runner runner flush etc. Par som Q hög flop med KQ känns också bra. Har fi KK, AA, AQ är det otur i manövern, men preflopallin hade ju gett samma resultat. Har han AK är det ju perfekt. De gånger motståndaren bluffar med en tveksam hand pga chipöverläge som pp<10 eller SC eller Ax eller bara två höga kort är chansen rätt god att floppen träffar tillräckligt bra för att gå med och de gånger han är dominerande kan floppen vara intetsägande och lätt att folda. Det är naturligtvis mycket slump i detta och inget spel är väl helt enkelt det bästa jämnt! Ponera att man i samma sits som Thorson suttit med KQ i hjärter istället och gjort en liten höjning som med AQhh. Hade ni vikit då eller pushat då med, ni som anser att BBs range är bred som en ladugårdsdörr? Då är nog fold eller syn alternativen för min del, men synen ska inte vara alltför dyr. Smärtgränsen går vid 50% av stacken och ca 8xBB kvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...