Gå till innehåll

HU i Sng-finaler


Kontextus

Recommended Posts

  • Svars 56
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Där ser hon ju faktiskt ganska snäll ut trots att hon försöker psyka mig med sin blick :-P

 

i hanazakari no kimitachi e är hon så sjukt söt:

http://youtube.com/watch?v=O2TlRKPW7Gk

 

här är en 2400 sidor lång tråd med bilder på henne från ett thailändskt(hon och allt hon varit med i är japanskt) forum.

http://forums.popcornfor2.com/index.php?showtopic=14722

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak jag har märkt att man inte ska göra är typ bara höja kraftigt med t ex A9. Det finns ju hur mycket som helst som slår 9:an om det inte kommer ett ess. I det här fallet kom floppen 966. Jag gick all in och fick syn av 65 suited! Godnatt (alltid all in preflop frånsett möjligtvis de högsta paren KK-AA). KK råkar som sagt ofta ut för A och därför är det bättre att kika på floppen innan resten åker in än att råka stå all in mot t ex A5. AA vinner ju mot det mesta HU så den kan vara fin att spela svag med.

 

qFT.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

i hanazakari no kimitachi e är hon så sjukt söt:

http://youtube.com/watch?v=O2TlRKPW7Gk

 

här är en 2400 sidor lång tråd med bilder på henne från ett thailändskt(hon och allt hon varit med i är japanskt) forum.

http://forums.popcornfor2.com/index.php?showtopic=14722

Nu börjar det bli väldigt OT men jag tycker att hon gör ett pojkaktigt intryck i den filmen. Har du själv japanskt påbrå?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

får du kassa kort är det bra för honom, inget du kan göra något åt. viktiga är att din strategi är bra mot honom så du i längden gör pengar för ni båda kommer få samma kort lika ofta.

OP har fått svaret...

 

När du kommer HU i en SnG är det inte ovanligt att båda är grymt short, alltså måste du pusha en bred HD och syna med många händer. Att du sedan förlorar ibland när du pushar K2o med 3bb i stacken mot FIs 74s är situationer du får ta.

 

På låga nivåer i SnG tror en del att det enbart är lotteri och pushar därför alla händer. Om man då viker för många händer blindas man ut fort som du skriver och det har ju inte med ditt kortsnitt att göra. FI måste inte ha en premiumhand för att han pushar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är vilket som är bäst? Att vänta ut en hand som har ett bra startvärde (med risk för att bli bortnött) än att gå all in eller syna med en hand som har dåligt startvärde (med stor risk för att åka ut direkt). Själv anser jag att även HU bör spelas balanserat och med viss eftertanke. Det vill säga utnyttja att många spelar efter just dina principer. Hur kul är det att vara kraftig chipleader och skänka bort halva stacken för att man chansade med t ex J5?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är vilket som är bäst? Att vänta ut en hand som har ett bra startvärde (med risk för att bli bortnött) än att gå all in eller syna med en hand som har dåligt startvärde (med stor risk för att åka ut direkt). Själv anser jag att även HU bör spelas balanserat och med viss eftertanke. Det vill säga utnyttja att många spelar efter just dina principer. Hur kul är det att vara kraftig chipleader och skänka bort halva stacken för att man chansade med t ex J5?

 

 

Det beror ju helt på hur shortstackat det är och hur långa perioderna är. Exempel: I shorthanded sng är förstaplatserna mycket viktiga. Du är hu med 4500 vs 4500 och blinds 200/400. Hur spelar du? Skiljer sig ditt spel om det är 2000 vs 7000? Eller 7000 vs 2000?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror ju helt på hur shortstackat det är och hur långa perioderna är. Exempel: I shorthanded sng är förstaplatserna mycket viktiga. Du är hu med 4500 vs 4500 och blinds 200/400. Hur spelar du? Skiljer sig ditt spel om det är 2000 vs 7000? Eller 7000 vs 2000?

Eftersom jag som kraftig chipleader inte vill ge fi onödig uppbackning så spelar jag i princip likadant oavsett om jag ligger över eller under. Men det är klart att läget är mer desperat om man ligger under och till slut måste man ju chansa med något tveksamt för att inte bli helt nernött. Ni uppfattar mig säkert som överdrivet tight men det är inte så jag menar. Bara att handselektion är minst lika viktigt som skrämseltaktik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad baserar du ditt beslut på om du ska pusha/syna i HU när du och FI sitter med säg 8bb var?

Om jag är bb så kan jag pusha med typ A3 eller K8. Är jag smallblind så synar jag aldrig jämt upp med en medioker hand eftersom det nästan alltid leder till all in. Det är alltså fold eller all in som gäller. Med A och dålig kicker så har jag lärt mig nu att det är idiotiskt att bara höja mycket men det kan jag dock göra med t ex AQ eller bättre för att försöka trappa honom (vid egen träff om han har sämre kicker eller med QQ-AA). Hur brukar du själv spela Kape?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag är bb så kan jag pusha med typ A3 eller K8. Är jag smallblind så synar jag aldrig jämt upp med en medioker hand eftersom det nästan alltid leder till all in. Det är alltså fold eller all in som gäller. Med A och dålig kicker så har jag lärt mig nu att det är idiotiskt att bara höja mycket men det kan jag dock göra med t ex AQ eller bättre för att försöka trappa honom (vid egen träff om han har sämre kicker eller med QQ-AA). Hur brukar du själv spela Kape?

 

oj, har glimne hittat till pf? :-P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag är bb så kan jag pusha med typ A3 eller K8. Är jag smallblind så synar jag aldrig jämt upp med en medioker hand eftersom det nästan alltid leder till all in. Det är alltså fold eller all in som gäller. Med A och dålig kicker så har jag lärt mig nu att det är idiotiskt att bara höja mycket men det kan jag dock göra med t ex AQ eller bättre för att försöka trappa honom (vid egen träff om han har sämre kicker eller med QQ-AA). Hur brukar du själv spela Kape?

HU i en SnG med bara 8bb så pushar jag många händer. Från knappen (sb) så pushar jag nog något i stil med 22+,A2s+,K5s+,QTs+,JTs,T9s,98s,A5o+,K6o+,QTo+,JTo och en del random händer.

Vilken HD jag har för syn kan variera lite mer beroende på motstånd men ofta är det nog minst 22+,A6s+,K9s+,QTs+,JTs,A7o+,KTo+,QJo.

 

Det finns inte så många händer man har på sig att vänta och jag trappar inte några händer när jag är så grund som 8bb.

 

Anledningen till att pusha mycket är ju för att FI lägger sig ofta om h*n är en svag spelare. Jag spelar sannolikt för tajt oftare än jag är för lös...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HU i en SnG med bara 8bb så pushar jag många händer. Från knappen (sb) så pushar jag nog något i stil med 22+,A2s+,K5s+,QTs+,JTs,T9s,98s,A5o+,K6o+,QTo+,JTo och en del random händer.

Vilken HD jag har för syn kan variera lite mer beroende på motstånd men ofta är det nog minst 22+,A6s+,K9s+,QTs+,JTs,A7o+,KTo+,QJo.

 

Det finns inte så många händer man har på sig att vänta och jag trappar inte några händer när jag är så grund som 8bb.

 

Anledningen till att pusha mycket är ju för att FI lägger sig ofta om h*n är en svag spelare. Jag spelar sannolikt för tajt oftare än jag är för lös...

Din range är en ganska exakt beskrivning av hur jag själv brukar spela och särskilt med så grund stack. Men jag har många gånger hämtat upp och vunnit 1:a-priset mot aggressiva chipleaders efter att ha väntat in en slagkraftig hand. En enda vinst kan ju helt omkullkasta "chippens" dominans. Därefter bör man försöka utöva stort tryck eftersom vändningen inte minst ger en psykologisk effekt då han plötsligt är underdog.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din range är en ganska exakt beskrivning av hur jag själv brukar spela och särskilt med så grund stack. Men jag har många gånger hämtat upp och vunnit mot aggressiva chipleaders efter att ha väntat in en slagkraftig hand.

 

Om jag är bb så kan jag pusha med typ A3 eller K8. Är jag smallblind så synar jag aldrig jämt upp med en medioker hand eftersom det nästan alltid leder till all in. Det är alltså fold eller all in som gäller. Med A och dålig kicker så har jag lärt mig nu att det är idiotiskt att bara höja mycket men det kan jag dock göra med t ex AQ eller bättre för att försöka trappa honom (vid egen träff om han har sämre kicker eller med QQ-AA). Hur brukar du själv spela Kape?

OK, men markerade rad tyder på att du inte höjer upp A2-AJ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag trodde att ditt "pusha" var lika med all in? Alltså jag höjer aldrig med sämre kicker än Q men går all in även med A2.

Med 8bb i stacken finns ingen "höjning", det trodde jag var underförstått. Naturligtvis pushar jag, d.v.s. går all in. Om vi är 2 spelare med 8000 var i stacken och blindsen är 400/800 i en SnG så är det väl ändå omöjligt att vika mot ett omslag? Skulle du höja upp till typ 2000 med AQ+ och JJ+, pusha resten av den HD jag beskrev och lägga alla andra händer tänkte du?

 

Edit: Du skrev höja mycket. Hur mycket är höja lite resp höja mycket med 8bb i stacken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med 8bb i stacken finns ingen "höjning", det trodde jag var underförstått. Naturligtvis pushar jag, d.v.s. går all in. Om vi är 2 spelare med 8000 var i stacken och blindsen är 400/800 i en SnG så är det väl ändå omöjligt att vika mot ett omslag? Skulle du höja upp till typ 2000 med AQ+ och JJ+, pusha resten av den HD jag beskrev och lägga alla andra händer tänkte du?

 

Edit: Du skrev höja mycket. Hur mycket är höja lite resp höja mycket med 8bb i stacken?

Mina kommentarer var allmänna och hade alltså ingen direkt koppling till just 8bb. Jag håller med om att det är dumt att bara höja med så liten stackskillnad och relativt grunda stackar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror ju helt på hur shortstackat det är och hur långa perioderna är.1 Exempel: I shorthanded sng är förstaplatserna mycket viktiga2. Du är hu med 4500 vs 4500 och blinds 200/400. Hur spelar du? Skiljer sig ditt spel om det är 2000 vs 7000? Eller 7000 vs 2000?3

1. Periodlängderna spelar absolut ingen roll

2. Vad har det med saken att göra? Bubbelfaktorn i HU är noll.

3. Nej, det borde det iallafall inte göra. Effektiva stackar i båda lägena är 2 000 och bubbelfaktorn noll.

 

Frågan är vilket som är bäst? Att vänta ut en hand som har ett bra startvärde (med risk för att bli bortnött) än att gå all in eller syna med en hand som har dåligt startvärde (med stor risk för att åka ut direkt). Själv anser jag att även HU bör spelas balanserat och med viss eftertanke. Det vill säga utnyttja att många spelar efter just dina principer. Hur kul är det att vara kraftig chipleader och skänka bort halva stacken för att man chansade med t ex J5?

 

Mot en viss spelare har du en pushrange från sb och en synrange från bb.

Försök ta så många bra beslut* som möjligt.

Vad har det med balans att göra?

 

*Dvs att du tar det beslutet med högst positivt EV.

 

Eftersom jag som kraftig chipleader inte vill ge fi onödig uppbackning så spelar jag i princip likadant oavsett om jag ligger över eller under. Men det är klart att läget är mer desperat om man ligger under och till slut måste man ju chansa med något tveksamt för att inte bli helt nernött. Ni uppfattar mig säkert som överdrivet tight men det är inte så jag menar. Bara att handselektion är minst lika viktigt som skrämseltaktik.

 

Se punkt två och tre ovanför.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

eh, periodlängderna spelar visst roll (exempelvis om det är lite ev- att ta en syn men du måste för att det inte alls är troligt att du får ett bättre läge med 30s blind-nivåer men du kan vänta med 1 timmes blindnivåer på ett ev+ läge utan att tappa nämnvärt...)

 

likaså beror ju stackarna, känner du att du har rejäl edge på fi och sitter i stor chiplead kanske du inte vill ta det där ev+-0 allinen med risk att dubbla upp fi (medans om du är rejäl short måste)...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rebonius:

1. Du menar vid all-in situationer?

2. Ville påminna Kontextus att hu är viktig i shorthanded sng. Av texten att döma är han svag hu.

3. Ville se hur han resonerade. Kanske ingen slump att det blev dessa sifferexempel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

likaså beror ju stackarna, känner du att du har rejäl edge på fi och sitter i stor chiplead kanske du inte vill ta det där ev+-0 allinen med risk att dubbla upp fi (medans om du är rejäl short måste)...

 

det finns uträkningar på detta. är övertygad att om de flesta överskattar hur mycket edge man kan ge upp för att hitta mer edge senare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

eh, periodlängderna spelar visst roll (exempelvis om det är lite ev- att ta en syn men du måste för att det inte alls är troligt att du får ett bättre läge med 30s blind-nivåer men du kan vänta med 1 timmes blindnivåer på ett ev+ läge utan att tappa nämnvärt...)

 

likaså beror ju stackarna, känner du att du har rejäl edge på fi och sitter i stor chiplead kanske du inte vill ta det där ev+-0 allinen med risk att dubbla upp fi (medans om du är rejäl short måste)...

 

Exemplena är ju rätt löjliga och orealistiska.

Att du med 6-10 big blinds ska få ett tillräckligt stort övertag mot en random fi (dvs jam/foldar allt) där för att behöva tänka på periodlängder känns ju löjligt imo.

 

EDIT: Angående andra stycket:

Jag förstår inte din logik där. Varför skulle vi kunna "spela ut" fi mer om vi hade stor stack och han liten än om han har stor stack och vi har liten?

Bubbelfaktorn är noll. Finns det något att diskutera?

 

Rebonius:

1. Du menar vid all-in situationer?

2. Ville påminna Kontextus att hu är viktig i shorthanded sng. Av texten att döma är han svag hu.

3. Ville se hur han resonerade. Kanske ingen slump att det blev dessa sifferexempel.

 

1. Se ovan

2 & 3. Okej, jag förstår.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...