sandis84 Postad 29 Mars , 2008 Rapport Postad 29 Mars , 2008 Jag hade en diskussion med en kompis idag om när man kan tvingas behöva betala rättegångskostnaden i Sverige. I det här fallet så behövde t.ex. killen som förlorade en rättsprocess betala rättegångskostnaden: http://hd.se/helsingborg/2006/11/11/lantbrukare-foerlorade/ Men om jag t.ex. anmäler någon för bedrägeri eller misshandel, slutar det med att jag får betala rättegångskostnaden om han inte fälls? Nån som har koll på hur det funkar? Det är alltså bara en teoretisk fråga för att jag är nyfiken, det är inte så att jag funderar på att anmäla nån. Citera
Juggler Postad 29 Mars , 2008 Rapport Postad 29 Mars , 2008 I brottmål står staten för kostnaden för domstol, åklagare och offentlig försvarare. I tvistemål brukar man yrka att motparten betalar rättegångskostnader om den förlorar. Citera
Incognito Postad 29 Mars , 2008 Rapport Postad 29 Mars , 2008 I brottmål står staten för kostnaden för domstol, åklagare och offentlig försvarare. I tvistemål brukar man yrka att motparten betalar rättegångskostnader om den förlorar. Sant om det inte är en penningsumma under ett halvt basbelopp i ett civilmål då står vardera parter för sina egna kostnader. Citera
Matfrid Postad 29 Mars , 2008 Rapport Postad 29 Mars , 2008 Sant om det inte är en penningsumma under ett halvt basbelopp i ett civilmål då står vardera parter för sina egna kostnader. Kolla också hemförsäkringen. Min täckte iallafall 80% av advokatkostnaderna vid skilsmässa. Citera
Recommended Posts