dr_kvist Postad 26 Mars , 2008 Rapport Postad 26 Mars , 2008 Ska åka till Kina på söndag för att hälsa på min syrra som pluggar i Shanghai. Jag kommer att flyga in till Beijing för att se muren och förbjudna staden och sen flyga till Shanghai varifrpån jag åker hem 10 dagar senare. Platserna vi ska besöka är ganska spikade tror jag. Däremot skulle jag gärna vilja ha lite tips på saker man inte får missa. Ställen att besöka, saker att handla, mat att äta osv! Såg att det fanns en liknande tråd, men eftersom den var 2 år gammal och Kina utvecklas hyffsat snabbt så tyckte jag det var OK att starta en ny =) Citera
TotalFarsa Postad 26 Mars , 2008 Rapport Postad 26 Mars , 2008 Vete tusan om jag vart inblandad i förra tråden (orkar inte leta upp den). Vart iaf i Kina för 2-3 år sen. Flög till Beijing, turistade ett par dagar, flög sedan vidare till Xiang (terracotta-armén) och tågade/bussade mig upp till Beijing igen. Så Shanghai har jag ingen koll på. Men, du har ju inte så lång tid på dig i Beijing och du har redan ett par givna turistmål klara för dig. Muren och Förbjudna Staden. Jag kan väl säga såhär, muren tog oss en hel dag i anspråk. Och den vart jefligt jobbig att bestiga i 30-gradig värme och helvetisk luftfuktighet (augusti). Men sevärd. Förbjudna staden går du igenom på ett par timmar om du inte har ett sjukt behov av att fota allt och alla. Tips, börja dagen med att se gryningssolen från den sjukt fina parken som är belägen alldeles ovanför den norra ingången till Förbjudna Staden. Utsikt från sagda park, mot Förbjudna staden: En bild till innan kvällsmaten. Kung Fu TF-stylie Citera
dr_kvist Postad 27 Mars , 2008 Författare Rapport Postad 27 Mars , 2008 Hur pass billigt är det? Är det att åka dit med en tom resväska som gäller? Något speciellt ställe som är extra bra/dåligt att handla på? Citera
TotalFarsa Postad 27 Mars , 2008 Rapport Postad 27 Mars , 2008 Hur pass billigt är det? Är det att åka dit med en tom resväska som gäller? Något speciellt ställe som är extra bra/dåligt att handla på?Vi åkte dit med 80-litersryggsäck som vi bara hade fyllt med basicplagg, resten shoppade vi till oss på ett "varuhus". Hmm, kommer inte ihåg på rak arm vad varuhuset hette men jag har för mig att namnet stod i lonely planet-guiden. Det var i vilket fall ett femvåningshus som var fyllt med alla möjliga sorters kläder. Varje våning var proppfylld av små "butiker" (som egentligen mer liknande en mässa där båsen var avskilda med skärmar) där små kinesiskor stod och prånglade fake märkeskläder. De pratade hygglig engelska och vi stötte till och med ihop med en tjej som pratade lite svenska. Det man ska tänka på i den situationen är att det är pruta, pruta och återigen pruta som gäller. När de ger dig ett första prisförslag ska du ge dom ett motpris som är så motbjudande att du nästan skäms. Exempel. Hon ville att jag skulle pynta 120 spänn för en Billy Bong-tshirt. Jag kontrade med fem spänn och efter 10 minuter hade vi enats om att jag fick köpa 10 tshirts för 20 spänn per st. Likadant med en North Face-jacka. Där ville hon (tjejen som pratade lite svenska) att jag skulle betala 1500 men vi slutade på 250 eller 300. Under prutandes gång så har man hunnit lämna "butiken" och komma tillbaka en fem-sex gånger En kompis finansierade faktiskt sin flygbiljett genom att köpa med sig 15 North Face-jackor hem och sedan sälja på Blocket och Tradera för 800-1500 spänn/st. Citera
PokerFreddie Postad 27 Mars , 2008 Rapport Postad 27 Mars , 2008 jag var runt i några veckor med en orkester, var runt peking 4-5 dar totalt, och åkte bara flyg från shaghai, så har inga direkta ideer vad man gör där men... finns ju verkligen hur mycket som helst om man orkar med. Sommarpaltset, med marmorbåten och lite sånt. var där på vintern så såg inte mycket av trädgårdar och sånt. Himmelens tempel, men, ska man vara i kina ett tag så är min upplevelse att man inte kommer uppskatta alla tempel och sånt SÅ mycket efter ett tag, men man bör ju se dem, de är fantastiska och man kommer ångra sig om man inte ser det... sen när du är vid förbjudnastaden/himmelska fridens torg är ju Masolet givet, är mest en väldigt udda upplevelse, man får köa, och slussas in som boskap typ... sen shoppingen, man måste ha ett bisarrt tålamod, jag gav upp, efter två timmar så orkade jag inte, jag köpte nåt till överpris och gick och åt pizza istället... i övrigt finns i peking ett IKEA varuhus samt Jan-Ove Waldners restaurang, missade dessvärre den. ett annat tips som du säkert fått är att ha koll på taxibilar, ha alltid taxameter, de är otroligt billigt att åka taxi, vi var 4 som blev blåsta på en taxiresa, vi betalade 100 pengar (ungefär 90 sek) för 20 minuters tur, och det var fetblåsning..... hoppas du får en trevlig vistelse Citera
Recommended Posts