Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Har en komplex situation.

Har ett pokerkonto i min gamla flickväns namn som jag tänkte rensa.

Ca 350k skr.

Saken är den att hon hävdar att jag inte kan göra det nu och de 3 närmaste åren då hon pluggar för att hennes studiebidrag då kan ryka.

Hon menar alltså att csn kan häva hennes bidrag om hon har en större summa deg på kontot.

Men degen skall ju bara skeppas vidare...

Ska jag göra det i mindra summor istället?

Någon som vet om det finns belägg för det hon säger?

Postad

Hur ska du hämta hem pengarna? Tar du hem det typ till neteller i hennes namn å sen till ditt bankkonto lär det knappast vara några problem för CSN lär ju inte kunna kolla netwallets. Om det däremot går via ett svenskt bankkonto i hennes namn kan det nog bli problem.

Plockar du hem en så stor summa i ett huj riskerar du nog att få skattemasen efter dig.

Postad

Site: Prima

Ej via neteller. TIll hennes nankkonto sen mitt e tanken.

Hon pluggar på universitetet.

Har ju degat sån summa förut utan prob för skattemasen.

Folk på pf måste ju agit ut värre än så.

Men frågan är om hon kan drabbas av att ha degen nån dag på sitt konto?Eller smartast att skeppa 50 k åt gången?

Postad

Du menar kanske studiemedel?

Maila ditt hypotetiska exempel till CSN istället.

Jag ska inte spekulera blint eftersom jag avskyr när folk gör det, men så här ser det ut på deras hemsida:

http://www.csn.se/2.127/2.297/1.448

Vad räknas som inkomst?

* Inkomst av tjänst, exempelvis lön, föräldrapenning, sjukpenning och den skattepliktiga delen av vårdbidraget

* Inkomst av näringsverksamhet, alltså pengar du tjänar i ditt företag

* Inkomst av kapital, exempelvis inkomster från försäljning av hus, lägenhet eller aktier samt ränta och aktieutdelning.

Postad

brorsan pluggar, han fick inte bostadsbidrag pga att han har över 300k på banken. men csn får han ju.. så borde väl inte vara några problem alls tycker jag. Men som sagt, hör med CSN istället.

Postad
brorsan pluggar, han fick inte bostadsbidrag pga att han har över 300k på banken. men csn får han ju.. så borde väl inte vara några problem alls tycker jag. Men som sagt, hör med CSN istället.

Fast CSN är ju inte rent bidrag på samma sätt som bostadsbidrag. När det gäller CSN så är det väl inte hur mycket man har på banken som räknas utan hur mycket man tjänar på ett år? Har man pengar så man klarar sig så brukar man ju inte ta CSN. CSN är väl inte speciellt fördelaktig att ta längre?

Postad

Jag har cashat ut ~250k till mitt bankkonto under min studietid och CSN har inte sagt något alls. Skulle gissa på att CSN bara har kontakt med skatteverket och kollar där hur mycket du tjänar, dvs "vita pengar". De lär inte få gå in på ditt bankkonto hur som helst och se hur mycket pengar som kommer in där.

Postad
Hur ska du hämta hem pengarna? Tar du hem det typ till neteller i hennes namn å sen till ditt bankkonto lär det knappast vara några problem för CSN lär ju inte kunna kolla netwallets. Om det däremot går via ett svenskt bankkonto i hennes namn kan det nog bli problem.

Plockar du hem en så stor summa i ett huj riskerar du nog att få skattemasen efter dig.

Tror inte man får det. Det måste nog vara samma namn på netellerkontot som på bankkontot.

Varför spela i hennes namn för?

Som upplagt för problem och låsta konton.

Antar att du menar studiemedel.

Studiebidrag kan aldrig ryka.

Postad
Fast CSN är ju inte rent bidrag på samma sätt som bostadsbidrag. När det gäller CSN så är det väl inte hur mycket man har på banken som räknas utan hur mycket man tjänar på ett år? Har man pengar så man klarar sig så brukar man ju inte ta CSN. CSN är väl inte speciellt fördelaktig att ta längre?

Jag tar för givet att det som åsyftas är bidragsdelen av studiemedlet, en dryg tredjedel av vad man kan få. Lånedelen är antagligen rätt dum att ta om man klarar sig utan.

Studiebidrag är det man får i gymnasiet.

Postad
Jag tar för givet att det som åsyftas är bidragsdelen av studiemedlet, en dryg tredjedel av vad man kan få. Lånedelen är antagligen rätt dum att ta om man klarar sig utan.

Studiebidrag är det man får i gymnasiet.

Inte alltid lätt att hålla reda på termerna när man ska berätta en bra historia;-)